handdator

Visa fullständig version : Tips på övningar istället för knäböj

JHA
2014-04-22, 12:21
Min impingement i axlarna har blivit så illa att jag inom kort kommer behöva sluta med en av mina absoluta favoritövningar, knäböj.
Är det benpress, bencurl och vadpress som gäller som ersättare eller har ni andra förslag?
Bör jag även sluta med marklyft tills dess att jag blivit bättre i axlarna?

Wormzie
2014-04-22, 12:30
Benpress är bra. Finns personer som kan marklyfta med impingement och andra som kanske borde undvika det.. svårt att säga :)

lillmesen
2014-04-22, 12:34
hacklift, enbensknäböj med kroppsvikt

du kan även göra knäböj med viktbältet till chins/dips och stå på en trave viktkakor/pallar med varje fot

hur är det med frontböj? klarar dina axlar det?

eventuellt zercherböj

utfall

JHA
2014-04-22, 15:02
Benpress är bra. Finns personer som kan marklyfta med impingement och andra som kanske borde undvika det.. svårt att säga :)

Nej, det är såklart svårt :)
Har träffat en sjukgymnast men får inte riktigt känslan att denne har kompetensen att pinpointa mina problem och ge mig rätt råd.
Jag får inga känningar i axlarna under/efter marklyft i alla fall. Men det behöver kanske inte betyda att det är bra ändå.

hacklift, enbensknäböj med kroppsvikt

du kan även göra knäböj med viktbältet till chins/dips och stå på en trave viktkakor/pallar med varje fot

hur är det med frontböj? klarar dina axlar det?

eventuellt zercherböj

utfall
Inte testat frontböj då jag fått för mig att den inte tar lika bra på hamstringsen.
Ska dock prova, men antar att det inte funkar då jag typ får ont bara jag håller armarna i frontböjposition....
Smart med viktbältet! Det ska prövas :)

lillmesen
2014-04-22, 15:06
Nej, det är såklart svårt :)
Har träffat en sjukgymnast men får inte riktigt känslan att denne har kompetensen att pinpointa mina problem och ge mig rätt råd.
Jag får inga känningar i axlarna under/efter marklyft i alla fall. Men det behöver kanske inte betyda att det är bra ändå.

Inte testat frontböj då jag fått för mig att den inte tar lika bra på hamstringsen.
Ska dock prova, men antar att det inte funkar då jag typ får ont bara jag håller armarna i frontböjposition....
Smart med viktbältet! Det ska prövas :)

finns två "grepp" för frontböj
Du behöver ju inte "byta" ut knäböj mot enbart frontböj heller, frontböj + benpress är säkert en najs kombination.

papegojan
2014-04-22, 18:29
Testa frontböj och kör utfallssteg/gång med hantlar/vikt plattor inte stång

JHA
2014-04-23, 07:36
Tackar för tipsen! Ska prova och se vad som känns bäst.

nippman
2014-04-23, 09:03
utfall med hantlar åt alla olika vinklar, det gillar jag :) snett inåt / utåt / framåt

känns som vartenda lilla muskelfiber i hela benet får jobba.

Badaboom
2014-04-23, 20:36
Olika utfallsvarianter är ett fint komplement

Matsa
2014-04-23, 20:53
Bulgarisk splitböj:
R4adYuWpKPo

Sen finns det lite olika selar eller jiggar som ska underlätta frontböj och zercherböj, fast de är oftast onödiga och rätt dyra. Själv hade jag lätt kunnat tänka mig att skaffa en ändå eftersom jag är lite pryltokig, men det är kanske inte den första lösningen man ska titta på. :) Typ den här, 2000SEK på Extreme Power:
http://www.extremepower.se/images/boj.jpg?osCsid=df34e8ca3fdde39afeff1c2052f56b8a

Bältböj är spännande! :D Tycker det är väldigt mycket tyngre än vad det borde vara vid en given vikt.