Visa fullständig version : Deff: Vad har ni i era sallader?
Hej!
Tänkte börja deffa nu och byta ut (en del) pasta, ris osv mort sallad, eventuellt bara äta en sallad med räkor/kyckling/lax eler liknanade.
Om ni gör en sallad.. vad har ni i då?
Vilka grönsaker är speciellt nyttiga?
Avokado och morötter är väl det jag kommer på nu..
Stor Hård Ådrig
2014-04-22, 08:28
Avocado är visserligen "nyttigt" men det är en väldans massa fett, dvs kalorier, som är avgörande för viktförändring. Råder dig att läsa deffguiden om du inte gjort det än.
Avocado är väl jättebra om han nu ska äta sallad, han måste fortfarande ha fett. Kan inte leva på gurka, tomat och isbergssallad.
Hej!
Tänkte börja deffa nu och byta ut (en del) pasta, ris osv mort sallad, eventuellt bara äta en sallad med räkor/kyckling/lax eler liknanade.
Om ni gör en sallad.. vad har ni i då?
Vilka grönsaker är speciellt nyttiga?
Avokado och morötter är väl det jag kommer på nu..
Precis som i alla andra fall så beror vad som "är nyttigt" på hur kosten i övrigt ser ut.
Jag brukar hur som helst i mina "sallader" under viktminskning (oftast) ha olika kombinationer av dessa ingredienser
Isbergssallad
Vitkål
Gurka
Morot
Avokado
Kyckling
Ägg
Räkor
Egengjord Majonnäs
Någon egenkomponerad dressing
Osttärningar eller riven ost (alternativt mozzarella eller Fetaost)
Valnötter
Carbzone pasta
lillmesen
2014-04-22, 08:46
vitkål
kokt kall potatis (mättar as fack!)
morot att äta vid sidan av
Grunden för den första typen är:
Bönor
Rödlök
Vitlök
Vinäger
Olja
Kryddor
Varieras med var för sig eller i olika kombinationer av:
Majs
Äpplen
Russin
Selleri
Paprika
Chili
osv
Ska det vara det enda jag/vi äter så åker rester av kött, om det finns, och en del pasta också med annars ligger det bredvid. Det funkar också att käka några mackor till.
Den andra typen är en vanlig pizzasallad.
Grönsallad
Gurka
Röd Paprika
Rödlök
Olivolja
Örtsalt & svartpeppar
Det är standardblandningen, sen brukar jag ofta ha avokado på efteråt och ibland kokt kall broccoli.
lillmesen
2014-04-22, 12:39
dagens sallad:
kokt kall potatis
4ägg
100g keso med vitlökspeppar
vitkål
morot
isbergssallad
Är medveten om att avokado är rikt på fett, bra sådant.
Kommer inte räkna kalorier och mängd gram kolhydrater och fett.
Kommer byta ut en stor del av kolhydratkällan (pasta, ris osv) mot sallad och grönsaker, och satsa på minst 2g protein/kg, samt strypa all pizza, godis, läsk osv..
Bönor är något jag vill lära mig äta.. några tips på vilka som är godare än andra, som man kan börja med?
Sista salladen var riktigt fantasifull för att vara jag. Rå blomkål och kålrabbi bla, annars är mina sallader de tråkigaste man kan tänka sig med hjärtsallad, romantica-tomater och gurka, 9 ggr av 10.
Äpple
Rödlök
Vitkål
Avakado
Paprika
Broccoli
Bladspenat
Tomat
Olivolja
Vinäger
Rosmarin
Timjan
Perfekt sallad.
Älskar vitkål men tycker det blir träigt att gnaga på efter ett tag. Är det någon som provat att snabbförvälla vitkålen innan ni har den i salladen! Bra eller anus?
lillmesen
2014-04-22, 15:12
Älskar vitkål men tycker det blir träigt att gnaga på efter ett tag. Är det någon som provat att snabbförvälla vitkålen innan ni har den i salladen! Bra eller anus?
bra, den blir mjukare. Lägg den strimlade vitkålen i ett durkslag och häll kokade vatten över den
vicarious
2014-04-22, 15:14
Frysta grönsaker. Broccoli, blomkål, morötter oftast. Ibland wok med majs, paprika m.m.
bra, den blir mjukare. Lägg den strimlade vitkålen i ett durkslag och häll kokade vatten över denTackar! Ska prova det ikväll :).
lillmesen
2014-04-22, 15:40
Tackar! Ska prova det ikväll :).
lägg den sedan i en skål med attika över natten så har du gjort egen pizzeriasallad ;)
brukar bara koka typ haricots verts med steviaketchup på
brukar bara koka typ haricots verts med steviaketchup på
Ansträng dig inte för mycket bara. ;)
Åter till bönorna.. Vilka anser ni är godast? Kidney? Vita? Kikärter? Någon annan?
Är ju student så tänker att gurka är onödigt att lägga pengar på då det innehåller till 97 % vatten. Vilka grönsaker är värda att lägga pengar på?
Jag är en utav dem som vill äta bönor men som tycker att de smakar skit :D Däremot går kikärtor ner, de är faktiskt rätt så goda.
@mela: Kikärtor och sojabönor går ner. Sojabönor har en mer "krämig" smak än de andra bönorna.
@lillmesen: Perfekt och tack igen. Hade lite paprika, hjärtbladssalladen, tomaterna, och snabbförvälld vitkål och kålrabbi. På det vinägrett...svingott ju. Det är så man ska äta vitkålen.
Är ju student så tänker att gurka är onödigt att lägga pengar på då det innehåller till 97 % vatten. Vilka grönsaker är värda att lägga pengar på?
Rotfrukter, kålväxter osv. Linser och bönor är nog ganska billigt också, speciellt de förstnämda.
kidneybönor, kikärtor och vita bönor i tomatsås (typ 4:- ICA Basic). Jag älskar refried beans också, men verkar inte finnas här
Åter till bönorna.. Vilka anser ni är godast? Kidney? Vita? Kikärter? Någon annan?
Låna en kokbok för vegetarisk mat eller kika runt på nätet efter recept och köp sedan en påse av det som du hittar mest intressanta recept med. Tänk på att de sväller vid tillagning och gärna kokar över så en stor gryta är att rekommendera.
ångkokt romansallat, rivna äpplen,morötter,vitkål, massa bönor + meat = win
här är mitt strå i stacken...
Denna sallad är riktigt jävla god.
2-3 st morötter
1 ask plommon tomater 250g
1 purjolök
1 ramiro paprika
100g feta ost
½ bruk soltorkade tomater
1 avokado
100g vitkål ( nu kör jag färsk vitkål i.o.m årstiden)
1 kruka koriander
lite vit vinsvinäger
lite rapsolja
salt
peppar
morötterna river jag ner och tomaterna delar jag på mitten. Resten strimlar jag! Garanterar att detta blir riktigt gott! :)
Jag brukar äta den som ett kompliment till en kycklingfile alt kött, men om ni vill så är det lika gott att blanda ner typ tonfisk eller kyckling rakt ner i salladen oxå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.