Logga in

Visa fullständig version : Kostymdilemma alá deff lr bantning?

sotala
2014-04-21, 20:42
Hej kära kolobiffar!

Så, jag fick en uppgift av min käre vän. Han har en kostym han behöver komma in i. Men är såklart lite för bastant! :D
Han bad mig alltså hjälpa honom med att lägga upp en plan åt honom.
Hans stats är följande.

-lågaktiv, mestadels stillasittande, gym 4-5 ggr vecka(1h moderat träning)
-24 år
-193.7 cm lång
-126.4 kg tyngd
-bröstmått 119
-midjemått 121
-3591 kcal kcal behov enligt fitnesskolan.se
-bmi 33.7 enligt fitnesskolan.se

Han är dessutom färsk på gymmet så ingen direkt muskelmassa ännu mer än vad som kan anses vara normalt. Han är väl inte jätte jätte rädd för muskelförlust verkar det som.

Kavajen ifråga är i storlek 56 c vilket enligt honom är 109 cm i midjan och 112 cm i bröstet. Hur räknar man här? går det? 1kg=1 cm? hmm..
Citerar Reaper "Instämmer med föregående ang 1cm/kg, har tappat drygt 40cm & 40 kg nämligen! :)" http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-160767.html

I vart fall! Målet är att från och med nu börja någon slags diet/deff för att ha lyckats komma in i kavajen i slutet av Juni. Alltså ca 2 månader till godo.

Hur ska man lägga upp detta?

skum
2014-04-21, 20:46
3600 kcal/dag för någon som mest är stillasittande lät väldigt högt

Spjuven
2014-04-21, 21:10
Enligt fitnesskolan.se ligger jag på energibalans omkring 2900kcal, vilket inte stämmer enligt mina senaste 3deffar. Jag ligger snarare på balans kring 2300kcal om man drar ett genomsnitt på en vecka men min träning och livsstil (valde normal aktivitet).

Men som vanligt får man leta sig fram när det gäller att hitta sitt egna kaloribehov!

sotala
2014-04-21, 22:21
3600 kcal/dag för någon som mest är stillasittande lät väldigt högt
Ja jag tycker det oxå.. fast samtidigt så är han ju bastant och dom kanske bränner en hel del mer. jag vet inte riktigt vad jag ska tro faktist.

Enligt fitnesskolan.se ligger jag på energibalans omkring 2900kcal, vilket inte stämmer enligt mina senaste 3deffar. Jag ligger snarare på balans kring 2300kcal om man drar ett genomsnitt på en vecka men min träning och livsstil (valde normal aktivitet).
Men som vanligt får man leta sig fram när det gäller att hitta sitt egna kaloribehov!
Ja, det är ju så :D

Kanske borde testa att ligga på 2500 rentav och kolla vad som sker på vågen.
jag chansar på att han ändå har en lite mindre förbrukning faktiskt. men om det nu stämmer med kalorierna så kommer han ju rasa i vikt? över 1 kg i veckan om han börjar cardio. Är det hälsosamt?

Pepz
2014-04-21, 22:27
Kanske borde testa att ligga på 2500 rentav och kolla vad som sker på vågen.
jag chansar på att han ändå har en lite mindre förbrukning faktiskt. men om det nu stämmer med kalorierna så kommer han ju rasa i vikt? över 1 kg i veckan om han börjar cardio. Är det hälsosamt?

ja om han har ett bmi på 33+ utan nämnvärd muskelmassa så är det ingen som helst fara att tappa både ett och tre kilo i veckan

sotala
2014-04-21, 22:34
ja om han har ett bmi på 33+ utan nämnvärd muskelmassa så är det ingen som helst fara att tappa både ett och tre kilo i veckan

Ja, den uppfattningen har jag också fått.. Om man läser mellan raderna så vill han nog gå ner lite mer ändå.
Jag tänker -1300 kcal om dagen tills maj slut. och utvärdera på nytt.. 100 kcal från mat och 300 cardio. Ta detta i samband med en 14 timmars IF kanske? det klarar väl dem flesta av? sluta äta kl 19 och äta 9 igen. fungerar det så 16 ofc!:D

sotala
2014-04-22, 10:01
*1000 kcal från mat såklart

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk