Logga in

Visa fullständig version : Bar utan Transfett

Birke
2014-04-21, 20:13
Tidigare såldes "Zero Impact" i sverige, en stor bar fri från transfett och i övrigt näringsmässigt välbalanserad och god. Den verkar inte längre gå att få tag på.

Det finns många bars där tillverkaren inte deklarerar ordentligt vad som ingår; fett står bara som "fett", inte specificerat som "fleromättat", "omättat", "mättat" och "transfett". Även om det SKA stå vad den innehåller på innehållsförteckningen så fuskar de flesta tillverkare och skriver inte in "delvis härdad vegetabilisk olja" utan skriver bara "vegetabilisk olja" för att ducka för all den negativa press som artificiellt härdade fetter varit utsatt för.

Not: Det finns naturligt förekommande transfetter men undersökningar har visat att de NATURLIGT förekommande inte har någon särskild negativ effekt på hälsan. Däremot har motsvarande studier på ARTIFICIELLT delvis härdat fett (transfett) påvisat med stark sannolikhet och sannolik kausalitet att dessa transfetter förkortar en persons livslängd och gör att sjukdommar såsom hjärtsjukdom inträffar tidigare i lived, med andra ord får personen tidigare i livet sina åldersrelaterade sjukdomar.

Har någon hittat en transfettsfri proteinbar?

R Scarpa27
2014-04-21, 20:23
damn jag gillade pumpkin supreme, faen va fin den var :D

Birke
2014-04-21, 21:10
damn jag gillade pumpkin supreme, faen va fin den var :D

Bifall
Dom smakade ju bättre än någon annan bar, tyckte jag, synd att dom inte längre importeras.

Sverker
2014-04-22, 17:25
Kolla i webshopen:
http://shop.kolozzeum.com/sv/bars/fairing-recovery-bar-15st.html

Fullhärdat fett är fullhärdat och innehåller inget transfett.

Birke
2014-04-22, 21:25
Kolla i webshopen:
http://shop.kolozzeum.com/sv/bars/fairing-recovery-bar-15st.html

Fullhärdat fett är fullhärdat och innehåller inget transfett.

Tack!

Sniggel
2014-04-22, 21:54
Ville bara tillägga att "delvis härdat vegetabiliskt fett" inte per automatik innebär att tillverkaren vet mängden transfett i produkten. På så vis behöver det inte vara lurendrejeri eller vilseledande. Att skriva att det är delvis härdat fett i är kanske "så ärlig man kan vara utan att kosta på sig mer specifika analysmetoder".

Birke
2014-04-22, 22:40
Ville bara tillägga att "delvis härdat vegetabiliskt fett" inte per automatik innebär att tillverkaren vet mängden transfett i produkten. På så vis behöver det inte vara lurendrejeri eller vilseledande. Att skriva att det är delvis härdat fett i är kanske "så ärlig man kan vara utan att kosta på sig mer specifika analysmetoder".

Det stämmer.
Vad som stör mig är att dom inte ens skriver "delvis härdat fett" utan många skriver bara "vegetabiliskt fett" eller något liknande. Oseriösa aktörer är det sällan brist på oavsett bransch.

Sverker
2014-04-23, 17:08
Det är lagkrav på att märka produkten ifall fettet har härdats eller inte:
http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/2004-27%20kons.pdf

Säger inte till vilken grad fettets härdats. Hur som helst, är användningen av härdat fett lite idag.