Visa fullständig version : Varför jobbar söta flickor på Mcdonalds och osöta på Burger king?
filmjölk
2014-04-21, 16:55
Vad jag har märkt när jag besöker dessa inrättningar (vilket är oftare än jag borde, då jag vill minska min nötköttskonsumtion) är att den kvinnliga personalen på McDonalds ofta ser bra ut, och den kvinnliga personalen på deras konkurrent Burger King inte gör det.
Jag gillar burgarna på båda ställena, men det här är tydligt. Oavsett del i Sverige, går man på McDonalds och har en kvinnlig expedit ser hon oftast bra ut, på Burger King ser hon oftast inte bra ut.
Vad beror det här på? Något i anställningsprocessen, en miljöfaktor? Eller är hela premissen fel?
awesomooo
2014-04-21, 16:58
Det är på MAX alla osöta jobbar (bojkottar dessutom dom pga väntetiden samt att man ALLTID får något skit man inte ens beställt). Donken har överlag rätt trevlig personal också, vem vet, jag kanske bara har haft tur att få snygga och trevliga tjejer att köpa från.
Du ska se dom som jobbar på Donken och BK I USA... inte konstigt att amerikanska turister tror att hela sverige är populerat av modeller.
Donken är ett större företag så de har lite fler att välja på när de ska anställa ny personal, BK får väl ta de som finns? Kanske, vet inte. Tycker det är jobbigt med snygga människor i serviceyrken, ler du för att du vill är intresserad eller ler du för att du får betalt för det?
Järngrisen
2014-04-21, 17:20
Dummaste trådenstarten idag.
Troligtvis denna månad, och möjligtvis i år.
Varför? Tänk till, kommer du på svaret be en moderator ta bort skiten du skrivit.
filmjölk
2014-04-21, 17:23
Varför? Tänk till, kommer du på svaret be en moderator ta bort skiten du skrivit.
Vad, jobbar du på BK? isf. vill jag be om ursäkt för att du tog illa upp, du är säkert jättesöt, och jag avsåg generellt.
awesomooo
2014-04-21, 17:27
Men jag tycker ändå inte BK's personal är så "osöta", MAX tar förstaplatsen i mest osöta anställda imo.
Sheogorath
2014-04-21, 17:29
Kan det ha något med frityren att göra?
Det här är en empirisk felstudie.
Nästan alla tjejer på alla snabbmatsställen är snygga.
Det är för att det är där rygglägesfjårtisarna hamnar när verkligheten kommer ikapp.
Kul att fler observerat det faktiskt.
Alla vet ju att snygga människor är dummare än fula människor och McDonalds har en stämpel om att vara ett stort elakt företag som utnyttjar sina anställda, plus att grillat är godare.Därför jobbar snyggisarna där.
Eller för att vara allvarlig: Jag vet inte, kanske något i rekryteringsprocessen, eller schemaläggningen (snygga vid kassan, fula får steka kött).
Sparven från Minsk
2014-04-21, 17:34
Här har vi en suris...
Tycker tråden har potential! Även jag har funderat över detta, att det oftast är söta tjejer som jobbar på donken.
Slump, konspiration eller genomtänkt affärside?
Ska utforska detta lokalt i morgon! Återkommer :)
Ignatius72
2014-04-21, 17:39
Som frekvent besökare av diverse snabbmatsställen så lutar jag åt att Filmjölk har gjort en en studie.
Jockefoten
2014-04-21, 17:40
Fick mig att tänka på denna tråd som dyker upp på Reddit ibland:
http://www.reddit.com/r/pics/comments/147byt/swedish_mcdonalds/
filmjölk
2014-04-21, 17:41
Min egen teori är att McDonalds diskriminerar osöta tjejer och att Burger King inte bryr sig för att de har hybris och tror att deras Burgare är såpass goda att det inte spelar någon roll.
Är det inte lite samma på Ica och Hemköp?
Min egen teori är att McDonalds diskriminerar osöta tjejer och att Burger King inte bryr sig för att de har hybris och tror att deras Burgare är såpass goda att det inte spelar någon roll.
På samma sätt som att det bara är icke svenskfödda som städar på McD? Iaf i Nordstan...
filmjölk
2014-04-21, 17:47
Är det inte lite samma på Ica och Hemköp?
Det vågar jag inte svara på. Men en i min lokala ICA-butik ser ut som en snyggare variant av Scarlet Johansen.
Max har godast hamburgare.
Ibland tror man att man hamnat i omklädningsrummet hos pojkar01 när man läser en del trådar på Kolo...
filmjölk
2014-04-21, 18:25
Ibland tror man att man hamnat i omklädningsrummet hos pojkar01 när man läser en del trådar på Kolo...
:) Det blir ännu bättre nivå av att ts är medelålders och pappa med.
:) Det blir ännu bättre nivå av att ts är medelålders och pappa med.
I Allans värld är alla som är lite omogna av sig 12 år och luktar kiss.
Det där med ICA, "min" ICA har bara massa hotties medans ICA en bit bort bara har medelålders suggor. Så det är nog väldans individuellt iom att ICA är franchiseat väl?
Det där med ICA, "min" ICA har bara massa hotties medans ICA en bit bort bara har medelålders suggor. Så det är nog väldans individuellt iom att ICA är franchiseat väl?
Kompisar kanske fixar in sina kompisar osv? Ofta (inte alltid) umgås ju snygga med snygga osv.
Man kan ju även poängtera att det är väldigt många tjejer i kassan och väldigt många killar vid stekytan. Sen kan man, om man är lagd åt det hållet, påstå att detta kanske beror på nån könsdiskriminering för endera könet :P
awesomooo
2014-04-21, 19:20
Såklart dom sätter dom söta trevliga flickorna i kassan än den finniga grabben som är i målbrottet. Sen så tror jag McDonalds får in bra mycket mer ansökningar än både MAX och BK så dom har ju lite att välja mellan.
MasterChief
2014-04-21, 19:21
Det är på MAX alla osöta jobbar (bojkottar dessutom dom pga väntetiden samt att man ALLTID får något skit man inte ens beställt).
Först Carrera vs Turbo och nu detta :-/
http://fc05.deviantart.net/fs70/f/2010/078/c/d/son_i_am_disappoint_by_Bat_chan.jpg
awesomooo
2014-04-21, 19:23
Haha är ju sant. Blir ju tokig att sitta i deras jävla drive in i 20 minuter och sen få fel grejer, har hänt alldeles för ofta! På donken är det pang pang pang ät och håll käften, det ska gå snabbt.
R Scarpa27
2014-04-21, 19:24
de får i sig mer socker på mcdonalds :D därav sötare =/ en teori av 1000 möjliga...
Latissimus Dorsi
2014-04-21, 19:34
Jag har alltid tyckt tvärt om.
Jag har ju iakktagit att Gamestop här har otroligt söta tjejer som personal. Trots att spelmarknaden fortfarande är dominerad av främst killar. Samt i högre grad "nördar" (även om det i rask takt har ändrats mot att bli mer "för alla (killar(och några tjejer)")). Då kanske man inte tycker att personalen ser representativ ut för vilka som söker (man kan anta att det är många från målgruppen som kan tänka sig att jobba i butiken) och att man har diskriminerat många ansökande pga ofördelaktigt utseende (eller "fel kön").
Eller så accepterar man att "söta tjejer" kan locka till sig fler kunder och att det inte är diskriminerande att utnyttja biologin utan snarare att man ser utseendet som en egenskap som vilken annan. Är man född med "fel utseende" är det ju precis lika orättvist som att vara född med "låg iq" eller född i "fel miljö (dåliga föräldrar)".
Då är det heller inte diskriminering, även om det skulle visa sig att det ena könet oftare är mer lämpad än det andra för ett speciellt jobb. Om det än främst beror på en "utseende-edge", men kanske även andra sociala egenskaper som oftare visar sig hos ett av könen.
Liknande resonemang kanske arbetsgivaren på McD haft i åtanke vid intervjuer. Dvs att utseendet har tagits med i beräkningen.
Kompisar kanske fixar in sina kompisar osv? Ofta (inte alltid) umgås ju snygga med snygga osv.
Finns ju alltid en ful. Råkade ut för denna i helgen. :/
Latissimus Dorsi
2014-04-21, 19:44
Jag har ju iakktagit att Gamestop här har otroligt söta tjejer som personal. Trots att spelmarknaden fortfarande är dominerad av främst killar. Samt i högre grad "nördar" (även om det i rask takt har ändrats mot att bli mer "för alla (killar(och några tjejer)")). Då kanske man inte tycker att personalen ser representativ ut för vilka som söker (man kan anta att det är många från målgruppen som kan tänka sig att jobba i butiken) och att man har diskriminerat många ansökande pga ofördelaktigt utseende (eller "fel kön").
Eller så accepterar man att "söta tjejer" kan locka till sig fler kunder och att det inte är diskriminerande att utnyttja biologin utan snarare att man ser utseendet som en egenskap som vilken annan. Är man född med "fel utseende" är det ju precis lika orättvist som att vara född med "låg iq" eller född i "fel miljö (dåliga föräldrar)".
Då är det heller inte diskriminering, även om det skulle visa sig att det ena könet oftare är mer lämpad än det andra för ett speciellt jobb. Om det än främst beror på en "utseende-edge", men kanske även andra sociala egenskaper som oftare visar sig hos ett av könen.
Liknande resonemang kanske arbetsgivaren på McD haft i åtanke vid intervjuer. Dvs att utseendet har tagits med i beräkningen.
Snygga tjejer på gamestop är lika felTM som muskulösa killar som arbetar på kostillskottbutiker. Eller iofs är tjejerna på gamestop förtryckta, medans männen gör det av egen vilja.
Jag skulle ju lätt anställa ett sött flickansikte att stå i kassan framför en finnig 18-årig, eller ens en hunkig koloalfahanne.
Mja fast på kosttillskottsbutiker är ju personalen lite mer representativ för branschen.
Kanske snarare då att det ofta finns tjejer som inte är speciellt vältränade utan "bara smala och snygga som har kört spinning i 6 månader nu" skulle vara diskriminerande eftersom man sällan ser "nybörjarkillar" stå bakom disken. För manliga verkar det krävas det en större insats för att få chans att stå bakom disken.
Eller så accepterar man att "snygghet" och kanske även "kvinnlig snygghet" är en reell egenskap precis som talang för matematik eller musik är reella egenskaper. Båda värderas objektivt och det är inte fel att välja en person för att man tror att det säljer bättre, även om egenskaperna denne besitter är främst medfödda estetiska sådana.
Om klientelet är mer benägna att köpa ZMA och Triple Whey Pro om receptionisten är söt och har len röst så förstår jag om arbetsgivaren hellre väljer en sån person framför en mindre attraktiv kille som har enorm kunskap om produkterna. Det är inte diskriminering.
Max har godast hamburgare.
Det enda som räknas.
Mackan58
2014-04-21, 20:01
Vad jag har märkt när jag besöker dessa inrättningar (vilket är oftare än jag borde, då jag vill minska min nötköttskonsumtion) är att den kvinnliga personalen på McDonalds ofta ser bra ut, och den kvinnliga personalen på deras konkurrent Burger King inte gör det.
Jag gillar burgarna på båda ställena, men det här är tydligt. Oavsett del i Sverige, går man på McDonalds och har en kvinnlig expedit ser hon oftast bra ut, på Burger King ser hon oftast inte bra ut.
Vad beror det här på? Något i anställningsprocessen, en miljöfaktor? Eller är hela premissen fel?
En högst ovetenskaplig analys är att jag ibland äter på MC, då antingen en Big Mac eller Chicken Wraps.
Jag skulle ju lätt anställa ett sött flickansikte att stå i kassan framför en finnig 18-årig, eller ens en hunkig koloalfahanne.
Ska jag gå på magkänsla och mina fördomar om könen så hade jag gjort samma sak. Inte enbart pga att flickan varit söt utan för att jag även tror att kvinnor överlag är bättre på att hantera en stor mängd människor per arbetsdag.
Med det sagt menar jag inte att killar inte är lämpade att stå i kassan, bara att jag personligen tror att det är lättare att hitta tjejer som är bra på det. Precis som i fallet med Gamestop ;)
http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20130424173737/simpsons/images/d/df/Jeremy_Freedman.png
http://uproxx.files.wordpress.com/2012/11/gone-abie-gone.gif
I vår GAME butik har det alltid stått tvättäkta nördar medans i Gamestop alltid nån liten tös. Why?
I vår GAME butik har det alltid stått tvättäkta nördar medans i Gamestop alltid nån liten tös. Why?
Nästa jämförelse där alltså? :P
Vilken kedja går det bäst för?
R Scarpa27
2014-04-21, 20:53
viktigast i butik för mig är att personal vet om sitt sortiment, kan prylarna/maten.
vet hur de fungerar/smakar/innehåller.
sådant finns inte idag...
man kan ju mer än personalen oftast...
fråga tex ´på mcdonalds är majonäsen äggfri?
kan ta tid att få svar haha :D
tkr de större företagen borde ha mer lära och kunskaps terorier lite då och då...
Hahahah har också tänkt på detta. Vilken stad?
Hahahah har också tänkt på detta. Vilken stad?
Upplands Väsby (ingen stad direkt men ;) ).
Upplands Väsby (ingen stad direkt men ;) ).
Gamestop (och GAME lol) verkar ha samma koncept även här i Göteborg. :D
viktigast i butik för mig är att personal vet om sitt sortiment, kan prylarna/maten.
vet hur de fungerar/smakar/innehåller.
sådant finns inte idag...
man kan ju mer än personalen oftast...
fråga tex ´på mcdonalds är majonäsen äggfri?
kan ta tid att få svar haha :D
tkr de större företagen borde ha mer lära och kunskaps terorier lite då och då...
Webhallen har jag iaf märkt har något kunnig personal. Skäggiga gubbar är standard!
Donken är ett större företag så de har lite fler att välja på när de ska anställa ny personal, BK får väl ta de som finns? Kanske, vet inte. Tycker det är jobbigt med snygga människor i serviceyrken, ler du för att du vill är intresserad eller ler du för att du får betalt för det?
Knappast, sån hög arbetslöshet som det finns bland ungdomar så tror jag inte BK skulle ha några problem med att göra detsamma, tror dom anställer de som är bäst för jobbet istället för de med bäst utseende.
filmjölk
2014-04-21, 21:29
Gamestop (och GAME lol) verkar ha samma koncept även här i Göteborg. :D
Vilken är det i botten på femmanhuset? där jobbar det väl inga söta flickor eller ens flickor öht? Bara killar som verkligen ser ut som de jobbar i en tv-spelsbutik :)
shadowfire
2014-04-21, 23:30
SAS = flygvärdinnor +50
Alla andra bolag = <50, inte helt sällan 18-25
Tacka vet jag Sibyllabrudarna i småorter, där snackar vi mustiga rejäla damer som inte är rädda att provsmaka dressingen.
SAS = flygvärdinnor +50
So true
So true
SAS är flygvärdinnornas elefantkyrkogård. It's where they go to die :D
frazkakan
2014-04-22, 06:39
Du kan nog utgå ifrån att det är 99% som ler i sitt yrke för att det är bättre service och det får människor generellt att må bättre.
Jag älskar sådana här trådar! Filmjölk vart får du allt ifrån?!? :)
Vad jag minns brukar det nästan alltid vara just killar som står o fixar hamburgarna på mcd och bk medan det mycket ofta kan vara unga söta tjejer vid kassan. Jag tror att de unga söta tjejena lättare säljer in plusmenyer till alla killar vars djuriska instinkt av blotta åsynen av det fromma fruntimret gör honom hungrig på det ena o andra
GameStop i Linköping har nästan bara brudar anställda, rätt skapliga sådana också.
speedy83
2014-04-22, 08:42
SAS = flygvärdinnor +50
Håller helt med...
PureWhey
2014-04-22, 10:29
Tacka vet jag Sibyllabrudarna i småorter, där snackar vi mustiga rejäla damer som inte är rädda att provsmaka dressingen.
Haha :D
Samtidigt har de bäst service. I alla fall av de jag rest med.
Uppsalastudenter minns kanske att alla som jobbade på Folkes Livs för ca 4 år sedan var väldigt snygga, förutom tanterna då. Sen verkar de ha bytt policy och tagit in några mindre snygga, men ett par av snyggingarna är kvar...
Samtidigt har de bäst service. I alla fall av de jag rest med.
Beror nog på vad du jämför med, men visst bara för att flygvärdinnorna är gamla behöver de ju inte vara otrevliga eller sakna servicekänsl, tvärtom. Har oftast haft bra upplevelser med personalen på SAS.
awesomooo
2014-04-22, 11:04
SAS = flygvärdinnor +50
Wizzair = 18> <25 med sillisar
hahahahahah
Vilken är det i botten på femmanhuset? där jobbar det väl inga söta flickor eller ens flickor öht? Bara killar som verkligen ser ut som de jobbar i en tv-spelsbutik :)
GAME brukade ligga där. Kan hända att de bytt dock.
Finns i alla fall en Gamestopbutik vid Kompassen, och där hittade jag en väldigt söt tjej.
SAS = flygvärdinnor +50
Mycket BS i den här tråden men det här är sant. Varför??
SAS hade säkert väldigt bra avtal och de kan inte sparka de som varit anställda längst enligt svenska lagar.
Lättlärda yrken som gemene man/kvinna klarar av. Le och se bra ut betyder då allt. Precis som Ica och Willys här, willys är billigare och närmare men jag väljer alltid Ica för där jobbar bara puddingar som sitter på huk och visar arslet när de fyller hyllorna.
Om potatisen smakar snarlikt varför inte lite ögongodis samtidigt som man gör något så tråkigt som att handla. Enda behållningen med hela skiten är ju belöningen med att få se en rumpa, en halv tutte eller att någon puma låtsasraggar på en så man iaf blir lite glad av eländet.
Ska åka och storhandla ikväll föresten.
Lättlärda yrken som gemene man/kvinna klarar av. Le och se bra ut betyder då allt. Precis som Ica och Willys här, willys är billigare och närmare men jag väljer alltid Ica för där jobbar bara puddingar som sitter på huk och visar arslet när de fyller hyllorna.
Om potatisen smakar snarlikt varför inte lite ögongodis samtidigt som man gör något så tråkigt som att handla. Enda behållningen med hela skiten är ju belöningen med att få se en rumpa, en halv tutte eller att någon puma låtsasraggar på en så man iaf blir lite glad av eländet.
Du lever livet rätt min goda herre
awesomooo
2014-04-22, 12:12
På det Willys jag har handlat på har brudarna inte varit så jäkla heta, raka motsatsen skulle jag vilja påstå. ICA är matvaruhusens motsvarighet till Donken, snygga och trevliga flickor som är i kassan.
Ja man kommer alltid ut från ICA nöjd och tror för sig själv att "she wants the D"
Undersökte precis Burger king och McD i Väsby :D
Burger king = en kille i kassan, killar i grillen.
McD = Söta små flickor, såg inte grillen :D
:laugh: Dog precis lite
Armed Dingo
2014-04-22, 16:35
McD har ingen grill.
BK är godast. Några Whopper hade inte varit fel
McD har ingen grill.
BK är godast. Några Whopper hade inte varit fel
Men bjäbb bjäbb derp.. spisen då.
Edit: eller stekbordet or we.
filmjölk
2014-04-22, 18:08
bekräftat min tes alltså:)
bekräftat min tes alltså:)
Jepp och sen ytterligare, sonen fick nys om att jag åt McD till lunch och ville promt ha det till middag och jag kände för att skämma bort honom (läs: orkade ej laga middag) så när vi for förbi stod det 2 nya söta flickor i drive throughn ;) (jag åt inte McD igen :D ).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.