handdator

Visa fullständig version : Börja koda

PureWhey
2014-04-21, 16:38
Har googlat lite, finns en uppsjö av olika sidor där man kan börja lära sig grunderna.
Är främst intresserad av språken: HTML5, CSS3 och C#.
Ska man börja med ett visst språk?
Är det någon speciell sida som ni prövat, och rekommenderar? Betalar gärna en slant för att få rätt program och schyst upplägg.

ducedo
2014-04-21, 16:50
Nog viktigt att du bestämmer dig för vad du är intresserad av. HTML och CSS anses i regel inte som programmering utan det är snarare en metod för att märka upp och styla text. Grunderna där lär inte ta mer än någon timme och sedan handlar det snarare om tekniker för att lösa olika problem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Markup_language

4623
2014-04-21, 16:57
http://www.microsoftvirtualacademy.com/
http://www.codecademy.com/
https://www.udacity.com/courses#!/All

Dessa sidor har jag använt mig lite av när jag inte haft något att göra. Kan rekommendera alla.

Sen kan du googla tutorials på till exempel Youtube för det du är intresserad av.

Angående språk så är väl JavaScript det som känns hetast för tillfället. Förmodar att det är främst webbprogrammering du är intresserad av. Då hade jag börjat nöta igenom Codecadamy.

ducedo
2014-04-21, 16:59
Angående språk så är väl JavaScript det som känns hetast för tillfället. Förmodar att det är främst webbprogrammering du är intresserad av. Då hade jag börjat nöta igenom Codecadamy.

Är det webb du är intresserad av så brukar utvecklingen vara följande:

HTML -> CSS -> JavaScript (jQuery) -> PHP -> MySQL

Angående program så kommer du långt med Notepad+ eller Sublime Text 2 (båda gratis).

4623
2014-04-21, 17:02
Är det webb du är intresserad av så brukar utvecklingen vara följande:

HTML -> CSS -> JavaScript (jQuery) -> PHP -> MySQL

Och de fyra första finns på Codecadamy. :)

Personligen hade jag börjat med JS så man inte blir avskräckt innan man ens har börjat. ;) Iofs är HTML5 ganska smutt.

PureWhey
2014-04-21, 17:08
Tack så mycket grabbar, codecademy verkar grymt. Hoppar på "kursen" med HTML och CSS :-]

Torsk_ole
2014-04-21, 17:49
Är också intresserad men av andra språk som R, SQL och Java.

Vad säger ni om:
http://www.tutorialspoint.com/sql/sql-overview.htm?

Hittade R via codeschool och Java kommer jag till en början gå via universitet, SQL verkar lite svårare att hitta dock.

Pelle2
2014-04-22, 12:41
ASP.NET med MVC

Loke
2014-04-22, 12:47
Är också intresserad men av andra språk som R, SQL och Java.

Vad säger ni om:
http://www.tutorialspoint.com/sql/sql-overview.htm?

Hittade R via codeschool och Java kommer jag till en början gå via universitet, SQL verkar lite svårare att hitta dock.

R, som i statistikprogrammet? Det känns inte meningsfullt att lära sig det utan att samtididigt/innan få statistikutbildningen som hör till.

milax
2014-04-22, 13:16
Med risk för att vara tråkig så tycker jag att du ska börja från grunden. Lär dig att programmera i ett "normalt" programspråk jag godkänner C# av ovan nämda alternativ. Men än viktigare är att du lär dig programmeringsmetodik.
Du bör lära dig hur man strukturerar upp dina program på ett snyggt sätt så att de är lätta att sätta sig in i för andra.
Du bör lära dig lite om objektorientering/olika relationer mellan klasser.

Eller så skiter du i allt jag skrivit, gör några tutorials och lallar runt med att klippa och klistra in funktioner du hittat på google... ;)

PureWhey
2014-04-22, 14:07
Kommer antagligen börja på en programmeringsutb. efter sommaren så jag kommer försöka lära mig grunderna så bra som möjligt. Körde lite igår på en av sidorna som redan är nämnda, inget klippa och klistra ännu.
Kommer försöka mig på C# också efter jag kommit in i grunderna lite, att strukturera koderna förståeligt förstod jag direkt är viktigt.

Får se hur det går..

milax
2014-04-22, 14:12
Kommer antagligen börja på en programmeringsutb. efter sommaren så jag kommer försöka lära mig grunderna så bra som möjligt. Körde lite igår på en av sidorna som redan är nämnda, inget klippa och klistra ännu.
Kommer försöka mig på C# också efter jag kommit in i grunderna lite, att strukturera koderna förståeligt förstod jag direkt är viktigt.

Får se hur det går..

Lycka till! Hoppas att du kommer att gilla det. :)

Loke
2014-04-22, 14:15
När jag läste programmering på universitetet klippte och klistrade vi en hel del. Jag säger inte att det är rätt, utan snarare att det ändå funkar rätt bra för inlärning. Det är ju ändå sällan så att man hittar EXAKT rätt kod för det man vill göra, man måste modifiera den lite, och då måste man sätta sig in i vad den gör.

Allt är väl iofs på en skala, och fördelen jag hade var ju att jag utöver klipp och klistra också hade gedigen undervisning.

milax
2014-04-22, 14:27
När jag läste programmering på universitetet klippte och klistrade vi en hel del. Jag säger inte att det är rätt, utan snarare att det ändå funkar rätt bra för inlärning. Det är ju ändå sällan så att man hittar EXAKT rätt kod för det man vill göra, man måste modifiera den lite, och då måste man sätta sig in i vad den gör.

Allt är väl iofs på en skala, och fördelen jag hade var ju att jag utöver klipp och klistra också hade gedigen undervisning.

Inget fel i att klippa och klistra. Är det gratis kod, utan licensproblem och välskrivet så är det ju på gränsen till kriminellt att inte göra det (Fan nu låter jag ju som programmerarnas Axon). ;)
Men jag tycker att man bör ha grunderna först bara så man vet vad man sysslar med...

TranceII
2014-04-22, 14:50
Jag rekommenderar att aldrig klippa och klistra kod när man lär sig. Om du hittar någon kod du vill använda så skriv av för hand istället. Det sätter sig på ett helt annat sätt om du faktiskt skriver koden själv.

Aranagu
2014-04-22, 14:57
Jag skulle rekommendera att du direkt sätter dig i ett ramverk eller börjar jobba själv enligt MVC modellen.

Ramverk att rekommendera är CodeIgniter.

Vad gäler C# så kommer du att få dig ganska bra grunder att stå på i så gott som alla språk efter att du läst PHP eftersom allt bygger på samma grunder, LOGIK.

Kopiera och klistra inte andras kod, det genererar att du får jobbet gjort och inte fattar ett shit.

Som sagt, MVC eller ramverk som bygger på MVC är viktigt som fan om du vill ha strukturerad kod, fin kod, och rena simpla funktioner du kan återanvända istället för att behöva copy/pasta dom konstant där du ska ha dom.

Vad gäller MySql så är det inget du behöver läsa mer än det du kommer lära dig med PHP, dvs. jävligt mycket när du väl sätter igång med databashantering, te.x. om du ska skapa inlogg, kommentarsfält, profiler, ja vad som helst.

Vidare så är mitt tips att bestämma dig att du ALDRIG sätter dig och skriver något du har i huvudet i kod direkt, strukturera upp allt på papper innan du börjar koda funktionen, följ planen och det kommer göra det MYCKET enklare och bygga bra, mindre fel och enklare att följa upp. Bestämmer du dig för att bara koda rakt av med en tanke i huvudet te.x. inlogg, så kommer du hela tiden att vilja lägga till mer, vilket kommer skapa oreda i huvudet och kod på dig.

Lycka till!

mvh

Donner
2014-04-22, 15:00
Jag rekommenderar att aldrig klippa och klistra kod när man lär sig. Om du hittar någon kod du vill använda så skriv av för hand istället. Det sätter sig på ett helt annat sätt om du faktiskt skriver koden själv.

+1

Kan man koda är det inga problem att copypasta från stackoverflow men är man i nybörjarfasen eller sitter med något man inte tittat på innan är det dumt att klipp och klistra. Nästa gång man stöter på samma problem har man inte en suck om hur man ska göra.

Torsk_ole
2014-04-22, 17:25
R, som i statistikprogrammet? Det känns inte meningsfullt att lära sig det utan att samtididigt/innan få statistikutbildningen som hör till.

Ja precis. Läser statistik på universitet. Därav att jag vill få fördjupad kunskap.

Akerhage
2014-04-29, 06:49
Detta underlättar ju helt klart! Dags börja lära sig koda :)
http://codebabes.com/

Lite info om sida på ett youtube-klipp
qDrrIUujxsw

Thornblom
2014-04-29, 07:16
Jag rekommenderar Lyndas kurser, de kostar, men cirkulerar på nätet. Jag rekommenderar också att du skaffat dig litr basförståelse för t.ex C och laddar ner en kurs om Objektorienterad Design innan du ger dig på ett OO språk som C#, C++ eller Java. Absolut inget måste, men du kommer ha en mycket större förståelse för vad du håller på med då.