Visa fullständig version : Varför inte tonfisk?
mrinterested
2014-04-19, 13:52
Tjenare!
Jag har på senare tid märkt av ett litet mönster hos de flesta kroppsbyggare jag pratar med/läser om osv.
Deras matlådor innehåller aldrig tonfisk, proteinkällan i matlådorna är alltid kyckling verkar det som.
Är detta något jag bara inbillar mig eller det faktiskt så att det finns en anledning bakom att man inte preppar med sig tonfisk och äter under dagen i sina matlådor.
Personligen äter jag väldigt mycket tonfisk ur konserv, detta då jag tycker att det är ett enkelt och gott sätt att få i sig proteinet.
Så vad kan egentligen anledningen till att man inte äter så mycket tonfisk vara?
Kyckling är godare och oftast billigare.
Jag äter också tonfisk en hel del, framförallt för att det är sjukt smidigt men jag tycker även det är hyfsat gott också så.
mrinterested
2014-04-19, 14:02
Kyckling är godare och oftast billigare.
Jag äter också tonfisk en hel del, framförallt för att det är sjukt smidigt men jag tycker även det är hyfsat gott också så.
Jag förstår, men kan det inte vara så att det finns någon annan orsak förutom att kyckling oftast är billigare.
Jag tänker mer åt hållet att tonfisk innehåller mer salt eller något, jag har verkligen ingen aning utan spekulerar bara och någon kunnig kanske skulle kunna rätta mig i ämnet.
...eller så kanske det bara är så att folk föredrar kyckling pga pris och/eller smak?
Paperbasket
2014-04-19, 14:07
Troligen för att tonfisk kostar mer än kyckling. Jag hade själv ätit mer tonfisk under en viktnedgång om det varit billigare.
mrinterested
2014-04-19, 14:09
Troligen för att tonfisk kostar mer än kyckling. Jag hade själv ätit mer tonfisk under en viktnedgång om det varit billigare.
Så för dig handlar det bara om priset med andra ord.
Perramja
2014-04-19, 14:16
Man kan ju önska att det är för att bestånden är hotade och arten på många ställen riskerar att försvinna, men det är nog dessvärre få som bryr sig om det
TrixxaRn
2014-04-19, 14:22
Ca 7 burkar tonfisk ger 1 kilo, låt säga att en burk tonfisk kostar 7-9 spänn så kostar 1 kilo tonfisk 49-63 kr, vad kostar 1 kilo kyckling? Och med tanke på undersökningen plus gjorde av kyckling om den "riktiga" vikten så behöver inte alls kyckling vara billigare eller?
mrinterested
2014-04-19, 14:27
Ca 7 burkar tonfisk ger 1 kilo, låt säga att en burk tonfisk kostar 7-9 spänn så kostar 1 kilo tonfisk 49-63 kr, vad kostar 1 kilo kyckling? Och med tanke på undersökningen plus gjorde av kyckling om den "riktiga" vikten så behöver inte alls kyckling vara billigare eller?
Smart tanke faktiskt. Det måste då vara mycket möjligt att det "riktiga" proteinet per krona är billigare när det gäller tonfisk än kyckling.
Men jag antar att det är ganska svårt att räkna på egentligen...
TrixxaRn
2014-04-19, 14:30
Tonfisk är även gott att ha till mycket, tonfisksallad eller så brukar jag byta ut färs mot tonfisk i "köttfärssås" och "chiliconcarne" kanske inte låter så gott men det är det :) tycker jag iaf ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_poisoning
mrinterested
2014-04-19, 15:02
Tror du seriöst att detta är anledningen till att folk föredrar att inte äta tonfisk?
Tonfisk är även gott att ha till mycket, tonfisksallad eller så brukar jag byta ut färs mot tonfisk i "köttfärssås" och "chiliconcarne" kanske inte låter så gott men det är det :) tycker jag iaf ;)
Samma här! Tonfiskfärs med pasta är grymt gott, kryddad med peppar, grillkrydda och spiskummin. Gjorde ofta det förut :)
Ontopic så tror jag faktiskt att den största anledningen är att folk inte föredrar smaken, att det är "kattmat".
smeander
2014-04-19, 15:22
Tonfisk är dyrare nu än för 5 år sedan, kan vara en orsak. Den massiva utfiskningen en annan, att de flesta arter av tonfisk är rödlistade eller "orange"listade kan vara en annan. Att man tröttnar på det rätt omgående kan vara en anledning, eller kanske för att tonfisk på burk faktiskt inte smakar som tonfisk bör göra, en färsk tonfiskfilé har den riktiga smaken och kostar därefter.
Skickat från ishallen
mrinterested
2014-04-19, 15:35
tonfisk är dyrare nu än för 5 år sedan, kan vara en orsak. Den massiva utfiskningen en annan, att de flesta arter av tonfisk är rödlistade eller "orange"listade kan vara en annan. Att man tröttnar på det rätt omgående kan vara en anledning, eller kanske för att tonfisk på burk faktiskt inte smakar som tonfisk bör göra, en färsk tonfiskfilé har den riktiga smaken och kostar därefter.
Skickat från ishallen
+1
Sheogorath
2014-04-19, 15:37
Eller så går det som vanligt mode i byggarmaten, och som vanligt är det helt j-vla ointressant.
lillmesen
2014-04-19, 16:21
Man kan ju önska att det är för att bestånden är hotade och arten på många ställen riskerar att försvinna, men det är nog dessvärre få som bryr sig om det
Finns olika arter av tonfisk, det är den blåfenade som är utrotningshotad.
lillmesen
2014-04-19, 16:22
Jag gillar tonfisk! Dock har jag för mig att det rätt mycket salt i konserver överlag (samt lite andra tveksamma ämnen)
Annars är makrill i tomatsås en favorit
lillmesen
2014-04-19, 16:26
Tonfisk är dyrare nu än för 5 år sedan, kan vara en orsak. Den massiva utfiskningen en annan, att de flesta arter av tonfisk är rödlistade eller "orange"listade kan vara en annan. Att man tröttnar på det rätt omgående kan vara en anledning, eller kanske för att tonfisk på burk faktiskt inte smakar som tonfisk bör göra, en färsk tonfiskfilé har den riktiga smaken och kostar därefter.
Skickat från ishallen
Det är väl i synnerhet den färska tonfisken som har höga halter av tungmetaller?
http://www.tonfiskburk.se/?service=article&articleId=55
King Grub
2014-04-19, 19:30
Tonfisken i svenska tonfiskburkar innehåller inte skadliga nivåer av tungmetaller.
Då menar du budget tonfisken som smakar ren skit! För annars kostar d typ 100kr per kg lr nåt ...
När man tillagar tonfisk försvinner också massa (vatten) från den ... Så kyckling blir öndå billigare plus godare!
TrixxaRn
2014-04-19, 20:18
Då menar du budget tonfisken som smakar ren skit! För annars kostar d typ 100kr per kg lr nåt ...
När man tillagar tonfisk försvinner också massa (vatten) från den ... Så kyckling blir öndå billigare plus godare!
Finns en uppsjö olika märken ju *gah!* brukar köpa på Netto och bunkrar alltid upp när jag är i Ullared , har provat dyrare varianter som jag tycker varit sämre än de billigare, även billigare kyckling som varit godare än dyrast, tur att vi alla e olikt kräsna ;)
lillmesen
2014-04-19, 20:23
Det är ju på den olagade vikten man räknar på men ändå..
jag tycker tonfisk är godare än kyckling.
Tror du seriöst att detta är anledningen till att folk föredrar att inte äta tonfisk?
Inte 'folk', men en del :)
Tonfisken i svenska tonfiskburkar innehåller inte skadliga nivåer av tungmetaller.
Hmm, vi har alltid thailändsk :D
Barbastark
2014-04-20, 06:16
Tungmetaller från fesken å bisfenol-A från börken.
lillmesen
2014-04-20, 08:01
som jag och grub har postat så är tungmetaller i fesken safe, men bisfenol-A i börka kvarstår :/
Carlo Fatface
2014-04-20, 12:06
För 20+ år sen var tonfisk basproteinkällan i många byggares dieter,åtminstone i mina kretsar men också vad man läste och hörde.
Nu har väl kycklingen ersatt tonfisken där och det har ju med priset att göra och som bonus lite lättare att äta i längden.
Personligen så köper jag tonfisk som jag tycker smakar bra och då blir det lite dyrare, men en burk i samband med övrig lunchmat blir det oftast.
Abbas är favoriten men den närmar sig 20kr/burk. Icas funkar än så länge för mig, här kostar den 80kr/6 burkar.
Makrill i tomatsås är en höjdare (med andra makron än tonfisk såklart) och en sån åker ner varje dag.
Kycklingen och torsken ätes endast i slutet på tävlingsdeff.
Äter cirka 1,5 kilo tonfisk i veckan under diet. Funkar kanon för min del, mättar väldigt bra och ger mycket mat per kalori. Köper bara Ica´s då det är hyffsat bra pris 8 burkar för 100:-.
Anledningen till att jag inte äter så mycket tonfisk (Eller konserver öht). Har dock svårt att tro att det är anledningen till att alla random BBs inte äter tonfisk. Jag chansar mer på priset.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.