handdator

Visa fullständig version : Kräkningar natten efter "cheat-days"?

Knatten
2014-04-19, 13:35
Har vaknat upp ett par timmar efter läggdags med kraftigt illamående som resulterat i kräkningar. Har under mina tidigare 27 år aldrig lyckats äta så pass mycket att jag kräkts. Nu har detta hänt två "cheat-days" i rad...

Har varit alkohol inblandat men jag har mer eller mindre nyktrat till innan sängdags så att säga.

Jag blir nojjig, vill ju inte att kroppen skall reagera med kräkningar när jag förser den med en överladdning energi! :/ *cry*

Någon som känner igen situationen?

Konstruktiva tips mottages gärna! :)

Frantic
2014-04-19, 14:03
Hur ser dagarna ut? Vad äter du och hur mycket?

Knatten
2014-04-19, 14:10
Vanliga dagar:
2000-2700kcal (beroende på träningsdos). 200g protein, resten fördelas godtyckligt. Tenderar dock att bli ganska kolhydratsnålt då jag upplever att jag enklare håller mig mätt på fett & protein. Kött, kvarg, vassle-shakes är återkommande. Subway & sushi förekommer.

Cheat day:
Räknar ej men om vi tar gårdagen som exempel så lär väl det ha blivit 6-8000kcal inkluderat öl.

R Scarpa27
2014-04-19, 19:36
Vanliga dagar:
2000-2700kcal (beroende på träningsdos). 200g protein, resten fördelas godtyckligt. Tenderar dock att bli ganska kolhydratsnålt då jag upplever att jag enklare håller mig mätt på fett & protein. Kött, kvarg, vassle-shakes är återkommande. Subway & sushi förekommer.

Cheat day:
Räknar ej men om vi tar gårdagen som exempel så lär väl det ha blivit 6-8000kcal inkluderat öl.

njut mer varje dag ist för att trycka i dig allt på cheatdays...

cheatdays skapar sug då du håller igen och går och längtar efter cheatdays...
totalt waste, bättre att sprida ut allt och äta när man känner för det istället för att tex smälla i sig alla godsaker på en lördag då smakar det ju bara piss endå.
skippa cheatdays är mitt råd iaf.

King Grub
2014-04-19, 19:42
Det är väl inte så konstigt att magen reagerar om du plötsligt trycker i den 5000 kcal mer än den är van vid.

HMS Laestander
2014-04-19, 20:27
När jag var som allra värst ute kunde jag käka i princip hur mycket skit som helst om veckorna, och inte reagera särskilt över det.

Käkar jag 400-500g lösgodis själv nu så vaknar jag på nätterna och håller på att kräkas. Så jag känner definitivt igen situationen. Men som Scarpa säger så tror jag det är bättre att, om man nu ska ladda, ladda med "riktig mat" istället för skit, och sprida det goda över vanliga dagar mer, hellre än att lägga cheat days där man går bananas.

Knatten
2014-04-19, 20:32
Uppskattar inputen mina herrar! :)

Har dock svårt att fuska "lite", jag är en antagligen/eller-person. Något jag visserligen försöker jobba på men det går sådär...

Sååå om jag bortser från att det smartaste vore att ta bort fuskdagarna så borde jag bara slappna av(dvs släppa oron över att jag typ sabbat någon tarmfunktion-ish/bli undermedvetet bulimis) och lösningen torde bli att inte släppa tyglarna helt nästa cheatday?

Tobbey
2014-04-19, 20:55
Släpp aldrig tyglarna helt, ät istället på balans under din "cheat-day" och maxa kolhydratsintaget så du har lite glykogenlager att använda dig av kommande dagar då intaget är lägre. Massiv överätning sådär 1 gång i veckan är totalt bortkastat.