handdator

Visa fullständig version : För lite kroppsfett?

hmko
2014-04-18, 14:20
Hm, jag känner mig lite förvirrad. Var iväg och gjorde en såndär kroppsmätning där de bland annat mäter muskelmassa, vikt, fettmassa osv. Jag hade en fettprocent på nio procent vilket jag förstått är väldigt lite för kvinnor dock var vikten densamma som den brukar och jag ser ingen större skillnad i spegeln så troligtvis har jag legat på den här procenten ganska länge nu. Saken är den att jag trivs ganska bra med min kropp, jag tränar för att lägga på mig lite muskler men har ingen lust att gå upp i fett och jag har inte känt av att jag mår särskilt dåligt av att ligga här nere heller. Därför gör det mig lite kluven när jag nu fått höra att det faktiskt är farligt att ligga under tio procent under en längre tid och att jag borde öka min fettmassa av hälsomässiga skäl. Tänkte därför att det säkert finns någon här som är mer kunnig i detta än jag eller som kanske har erfarenheter av lågt bf under längre tid.

Vad finns det för risker med lågt kroppsfett egentligen? Är det verkligen så farligt och är det verkligen sååå nödvändigt att jag måste gå upp i fett också eller räcker det inte med att jag fortsätter försöka jobba på att öka min muskelmassa och gå upp i vikt på det sättet?

mattilainen
2014-04-18, 15:19
du kan inte gå på dom siffrorna för det är bara en gissning och ofta helt fel. Du får säkerligen bättre siffror genom att lägga upp en bild och låta folk gissa hej vilt.

hmko
2014-04-18, 15:51
Fast kalipermätning brukar väl ändå vara ganska korrekt? Han som utförde testerna jobbade med det där på heltid och det verkade vara ett seriöst ställe i övrigt också så jag litar nog ändå på att dom i alla fall stämmer ungefärligt, vet inte vart annars man vänder sig för att göra tester med mer säkra resultat?

PureWhey
2014-04-18, 16:03
9% bf?
Du har ingen bild?

Sverker
2014-04-18, 16:08
Följer din kropp månens varv på himlen. Orkar du med din vardag och har bra träningspass ?

Att få ett värde på sin fettprocent säger inte så mycket.

hmko
2014-04-18, 17:13
Nja, jag är nog inte så bekväm med att publicera bilder.

Jag tycker absolut jag har energi och träningspassen rullar på, fast jag har ju iof bara mig själv att jämföra med också. Nu på senaste har inte mitt träningsupplägg varit så motiverande så därför har det gått lite sisådär men ska prova ett nytt schema nu på måndag så då lär det väl vara full fart igen. Men det gör alltså inte det? Jag är som sagt inte så insatt i hälsoriskerna så jag vet inte om jag ska lita på min egen magkänsla om att kroppen mår bra som den är eller om en sån här fettprocent faktiskt kan vara skadlig för kvinnor på längre sikt.

cero
2014-04-18, 17:23
Därför gör det mig lite kluven när jag nu fått höra att det faktiskt är farligt att ligga under tio procent under en längre tid och att jag borde öka min fettmassa av hälsomässiga skäl. Tänkte därför att det säkert finns någon här som är mer kunnig i detta än jag eller som kanske har erfarenheter av lågt bf under längre tid.

Det är olika för kvinnor och män. Kvinnor brukar ofta rekommenderas att ligga uppåt 15% (vilket är väldigt bra form) medan män kan ligga hela vägen ned till 4-5%. Men det är givetvis individuellt.

Jag har aldrig i mitt liv sett en kvinna IRL med under 10%, så antagligen har du inte det nej.

Fast kalipermätning brukar väl ändå vara ganska korrekt?

Nej, oftast åt helvete fel.

Om mensen fungerar som den ska och du mår bra så kan du nog vara lugn.

hmko
2014-04-18, 17:35
Aha okej! Bra att veta, i sådana fall tänker jag inte ta dessa siffror så seriöst ändå då eller att jag kanske går och gör en ny mätning någon annanstans för att få två att jämföra med. Vi får se.

Min mens fungerar inte men jag mår som sagt bra i övrigt och har hört att det är ganska vanligt att den försvinner om man tränar hårt.

cero
2014-04-18, 17:57
Min mens fungerar inte men jag mår som sagt bra i övrigt och har hört att det är ganska vanligt att den försvinner om man tränar hårt.

Kan tänka mig att det är vanligt bland elitidrottande kvinnor, men knappast hos motionärer som tränar några gånger i veckan.

Lite oroande tycker jag att det är. Troligt att det beror på att kroppen inte får i sig tillräckligt med energi, även om det finns andra orsaker också. Något du bör undersöka i alla fall.

Aha okej! Bra att veta, i sådana fall tänker jag inte ta dessa siffror så seriöst ändå då eller att jag kanske går och gör en ny mätning någon annanstans för att få två att jämföra med. Vi får se.

Bild är annars bättre. Då kan man enkelt se ungefär var du ligger. Men jag såg att du skrev att du inte ville det.

hmko
2014-04-18, 19:57
Nja då borde jag väl gått ner i vikt om jag åt för lite? Men du har nog rätt, borde väl kolla upp det ifall det fortsätter i alla fall.

Kan man verkligen bedöma så enkelt av en bild alltså? Vad för typ av bild behövs i så fall då.

Gober
2014-04-18, 20:12
Om mensen uteblir så kan det absolut vara ett varningstecken. Om du lägger upp bild är det bra om man ser hela kroppen, men främst mage, ben och rygg.

Barbastark
2014-04-19, 10:22
Vet du vilken formel han använde som gjorde kalipermätningen? Alt, vilka mått du fick på de olika mätpunkterna?

Resultatet kan skilja rätt mycket beroende på formel. Så kanske kan få reda på mer om din verkliga % baserat på detta.

Edit: Missade det där med utebliven mens. Thats an indikator skulle jag säga.

Beemel
2014-04-19, 10:24
Är det bara jag som blir fundersam.

En kvinna med väldigt låg fettprocent, utebliven mens, som är "obekväm" med att lägga upp bilder och som försöker rättfärdiga sin låga fettprocent.

Well well. Jag kan ha fel..

Snubben
2014-04-19, 10:44
Kan tycka att en varningsklocka borde ringa om mensen strular, kan säkerligen bero på något helt annat men mja..

Kischen
2014-04-20, 23:18
Är det bara jag som blir fundersam.

En kvinna med väldigt låg fettprocent, utebliven mens, som är "obekväm" med att lägga upp bilder och som försöker rättfärdiga sin låga fettprocent.

Well well. Jag kan ha fel..

Och poff så försvann ts från tråden.