Visa fullständig version : Löneförhandling
I nästa vecka ska jag ha möte med mina chefer om min lön.
Lite bakgrundsfakta, jag har sedan Januari 2013 varit butikschef i en butik, och min ingångslön var milt sagt väldigt låg.
Men eftersom jag är som jag är så kände jag att jag får se till att göra mig förtjänt av en höjning innan jag ställer några krav.
I mars det här året så blev jag butikschef i ytterligare en butik, ägda av samma ägare, inom samma franchise. Min lön blev inte förändrad på deras initiativ, så jag fick ta tag i det själv och kalla till möte kring det. Inget att gnälla om, kan bara vara att de ville se hur jag skötte det att ha två butiker samtidigt (Yes, är översnäll med sådant här).
Hur som, jag har tagit fram mycket underlag för diskussionen, så som resultatet i min primära butik, resultatförändringen i den andra butiken sedan jag tog över, ansvarsökningar, personalförändringar (Så som snittförsäljning, butikshantering, etc. från personalens sida). Kort sagt har jag rejält att komma med i det här mötet.
Men en sak jag känner mig helt nollställd på är hur jag ska tänka angående mitt lönekrav. Hur avgör jag detta, hur lägger jag fram det, osv?
Tips om sådana här samtal mottages gärna!
Kolla om ditt fack har normlöner tillgängliga på sin hemsida, och håll i tanken att goda resultat ska belönas i lönekuvertet. Du verkar ha koll på din argumentation, så sök lite löneuppgifter för liknande jobb för att få en bild av vad som är "normalt".
Har du dessutom en låg ingångslön så var inte rädd för att ta i! You rock, so you deserve it! :thumbup:
Ignatius72
2014-04-16, 20:59
Som o wao skriver så måste du göra en liten omvärldsbevakning vad gäller löneläget. Efter det så har du ju bra material som du jobbat fram. Lön kan ju komma i många former och det kan vara bra att ha med sig.
Procent av resultatförändringen?
Nej jag vet faktiskt inte. Vad andra i liknande positioner får och vad du själv tycker att arbetet är värt är väl det som får vara riktlinjer. Det har du nog bäst koll på själv.
Kolla upp vad andra i din sits har för lön och begär minst det, ibland är det även bra att ha sitt "utvecklingssamtal" och lönesamtal på olika tillfällen. Så du kan ta upp de positiva sakerna du får höra på utvecklingssamtalet och begära mer lön för de sköter två butiker väldigt bra osv.
En bra arbetsgivare uppskattar bra jobb och är i de flesta fall villiga att betala för sig, de tusenlapparna extra som du kostar i månaden är ingenting i förhållande till två butiker som gör bra resultat. Inte vara rädd att begära lite extra i första diskussionen, det är som sagt en lönediskussion där båda parter brukar få ge sig lite.
Lycka till.
Ta i så du skäms åtminstone. Vi kan säga den summan du har gått och funderat på plus 5 tkr.
Ignatius72
2014-04-16, 21:59
Ta i så du skäms åtminstone. Vi kan säga den summan du har gått och funderat på plus 5 tkr.
Hur ser den strategin ut?
Påvisa att du är oumbärlig för företaget och sätt siffran därefter :)
Hur ser den strategin ut?
Bättre ugfångsläge för kohandel. Sedan grundas tipset i att Stoltz är lika blygsam och ödmjuk som han framstår på internet. Det är ju förstås inte säkert att så är fallet.
Den enda riktiga baksidan jag ser med strategin är om Stoltz chefer har en helt annan uppfattning om vilken nytta han har stått till grund för. I ett sådant läge skulle han säkert kunna uppfattas som en uppstudsig skit med för höga tankar om sig själv.
Ignatius72
2014-04-16, 22:11
Bättre ugfångsläge för kohandel. Sedan grundas tipset i att Stoltz är lika blygsam och ödmjuk som han framstår på internet. Det är ju förstås inte säkert att så är fallet.
Den enda riktiga baksidan jag ser med strategin är om Stoltz chefer har en helt annan uppfattning om vilken nytta han har stått till grund för. I ett sådant läge skulle han säkert kunna uppfattas som en uppstudsig skit med för höga tankar om sig själv.
Man måste ju framstå som seriös också, finns ju ju en risk att man gör bort sig helt. Man måste kunna backa upp sitt förslag också. Sen kan man prata förhandling.
Bra att du har tagit fram underlag. Som många andra skrivit, det är a och o att kolla upp vad andra i din situation tjänar. Sedan berättar du precis det, att du har kollat upp hur mycket dessa personer tjänar och skiljer det sig mycket från det du har idag vill du ha det eller tar du jobb på ett annat företag.
Man måste ju framstå som seriös också, finns ju ju en risk att man gör bort sig helt. Man måste kunna backa upp sitt förslag också. Sen kan man prata förhandling.
Jag förstår vad du menar. Själva essensen var väl egentligen det tafatta tipset att "inte vara blygsam och begära för lite". Det går säkert att hitta på sjuttioelva generiska listor om hur just du ska förhandla dig till så hög lön som möjligt.
Ber om ursäkt för onödigt fjantande. O_Wao täckte det mycket bättre i sitt inlägg.
Ignatius72
2014-04-16, 22:23
Jag förstår vad du menar. Själva essensen var väl egentligen det tafatta tipset att "inte vara blygsam och begära för lite". Det går säkert att hitta på sjuttioelva generiska listor om hur just du ska förhandla dig till så hög lön som möjligt.
Ber om ursäkt för onödigt fjantande. O_Wao täckte det mycket bättre i sitt inlägg.
Essensen håller jag med om. Det viktiga är att veta vilka ramar man har att hålla sig i.
Hur stor höjning vill du ha, vad vore du nöjd med? Lägg dig över det, ungefär dubbla, så kommer du förhoppningsvis få det du faktiskt vill.
Tack för tipsen!
Det kommer bli speciellt för att få komma upp i en normallön för mitt arbete (med tanke på butikens storlek och siffror) så ska min lön ökas med nästan 50%. Den kan bli svår :D Men å andra sidan, inte mer än rättvist.
supercharge
2014-04-17, 11:26
Tack för tipsen!
Det kommer bli speciellt för att få komma upp i en normallön för mitt arbete (med tanke på butikens storlek och siffror) så ska min lön ökas med nästan 50%. Den kan bli svår :D Men å andra sidan, inte mer än rättvist.
Varför det? Om du gör ett bra jobb, är det väl rimligt att du för en lön som motsvarar det. Sedan skadar det säkert inte att se efter om andra företag är intresserade av dina tjänster - om du bevisligen gör ett bra jobb. I så fall kan du alltid säga som det är, att du fått ett väldigt bra erbjudande från företag X, med så och så mycket i lön, och att du nu inte vet riktigt hur du ska göra.
Nyckeln till en bra lön är att vara eftertraktad.
Använd faktabaserade argument. Personliga och/eller känslomässiga argument är irrelevanta.
mycketbrännvin
2014-04-17, 14:40
Om du vet vad en person i din ställning borde tjäna så har du ju ett starkt kort om du dessutom gjort resultat. Säkerligen vet chefen också vad lönenivån brukar ligga på annars går det att kollas upp. Det som verkar få fart på cheferna är om man säger att man funderar på att byta jobb. Jag blir ibland förbannad på sånt här, tjejen och en del andra bekanta har en massa ansvar på butikerna de jobbar på men får knappt betalt för det så stå på dig!
Raschmus
2014-04-22, 13:07
Hur gick det?
Raschmus
2014-04-28, 09:22
Bump
Jag fick ett erbjudande om en lön som jag inte kände var rättvis mot det jobbet jag gör och gav fram en del av mina argument för varför den här lönen skulle vara högre.
Det var ett väldigt lugnt och schysst möte, jag var beredd på hårdhandskarna men det kom inte till det :)
Vi ska ha ett nytt möte när de har fått se över det jag visade dem. Det känns bra so far :)
Akerhage
2014-04-29, 06:06
Jag hade med velat ha lite hjälp ang löneförhandling. Jag jobbar som systemtestare (hårdvara/mjukvara) på ett litet företag med ca 20 anställda. Vi är 3st fullblodade testare här på företaget, resterande är utvecklare/programmerare/testare.
Testare 1 (jag): Lön 23.750kr - jobbat 1.5 år
Testare 2: Lön 23.500kr - jobbat till och från 3-4 år här.
Testare 3: Lön 27000kr - jobbat 1.5 år (1 månad mer än mig)
Alla har vi samma bakgrund, ingen skillnad alls. Den testare som tjänar mest gör egentligen minst. Han har absolut inga andra uppgifter än de tester han blir tilldelad. Kunskapsnivån är den samma, skulle kunna påstå att Testare 1 och 2 faktiskt har mer kunskap än Testare 3.
Testare 1(Jag) har ansvar för betydligt mer saker, sköter ALLA tester av vår ena produkt ensam samt har hand om ALL dokumentation till alla våra kunder. Jag är skyddsombud på företaget och tar tag i sådana frågor också. Jag ser även till att hålla ordning och reda på företaget här, gällande hur det ser ut i lokaler osv.
Testare 2 har mer ansvar än testare 3 också, bland annat support mot kund etc.
Testare 3 gör inget mer än att testa, ingen kundsupport, ingen dokumentation eller något.
Vi har samlat ihop oss och frågat ut ledningen/personalansvarig varför det är så stor skillnad. (ca 40k/år) och de kan inte ens svara på varför. De säger ungefär "vi vill ju sträva efter att ha rättvis nivå, men nu går det ju lite dåligt för oss". Då har de precis höjt en av utvecklarnas löner mer 5.000kr i ett svep. De kan inte heller motivera varför Testare 3 skall ha högre lön.
Jag känner mig så sjukt omotiverad av detta och nästan lite pissad på. Jag har inte varit sjukskriven en enda dag sen jag började och kämpar varenda dag med att göra mitt bästa, men får ingenting för det. Och så kan de inte ens motivera varför. De säger att det är individuell lönesättning och att det kan bli sådär.
What to do?? - jag vill ha samma lön, jag förtjänar minst samma lön.
The_RobRoy
2014-04-29, 06:26
Akerhage: Intressant att du är tillåten att diskutera dina kollegors löner och använda detta som argument till dina chefer.
Inom ett större företag, kan kollegor så klart läcka vad de tjänar, men aldrig kan detta användas som argument, eftersom det är förbjudet att delge sin lön till andra.
I en situation som detta, om det är så att allt är bra med ditt jobb utom lönen, så måste man ibland sätta hårt mot hårt. Välj det som du känner passar bäst av: Tala om att du planerar att söka nya jobb om de inte ser över din lön. Eller gå ut och hitta ett nytt jobb och kom tillbaka när du har ett jobberbjudande i handen.
Jag hade med velat ha lite hjälp ang löneförhandling. Jag jobbar som systemtestare (hårdvara/mjukvara) på ett litet företag med ca 20 anställda. Vi är 3st fullblodade testare här på företaget, resterande är utvecklare/programmerare/testare.
Alla har vi samma bakgrund, ingen skillnad alls. Den testare som tjänar mest gör egentligen minst. Han har absolut inga andra uppgifter än de tester han blir tilldelad. Kunskapsnivån är den samma, skulle kunna påstå att Testare 1 och 2 faktiskt har mer kunskap än Testare 3.
Testare 1(Jag) har ansvar för betydligt mer saker, sköter ALLA tester av vår ena produkt ensam samt har hand om ALL dokumentation till alla våra kunder. Jag är skyddsombud på företaget och tar tag i sådana frågor också. Jag ser även till att hålla ordning och reda på företaget här, gällande hur det ser ut i lokaler osv.
Testare 3 gör inget mer än att testa, ingen kundsupport, ingen dokumentation eller något.
Vi har samlat ihop oss och frågat ut ledningen/personalansvarig varför det är så stor skillnad. (ca 40k/år) och de kan inte ens svara på varför. De säger ungefär "vi vill ju sträva efter att ha rättvis nivå, men nu går det ju lite dåligt för oss". Då har de precis höjt en av utvecklarnas löner mer 5.000kr i ett svep. De kan inte heller motivera varför Testare 3 skall ha högre lön.
Jag känner mig så sjukt omotiverad av detta och nästan lite pissad på. Jag har inte varit sjukskriven en enda dag sen jag började och kämpar varenda dag med att göra mitt bästa, men får ingenting för det. Och så kan de inte ens motivera varför. De säger att det är individuell lönesättning och att det kan bli sådär.
Om de inte har utrymme rent ekonomiskt att höja lönerna till samma nivå så är där väl inte mycket att göra. Skulle väl vara om du snackar ihop dig med de andra testarna och ni presenterar samlat förslag på att alla ni tre ska ligga på 24.750.
Alternativt får du börja se dig om efter en ny arbetsplats där du får villkor som du trivs bättre med.
Sen att du är skyddsombud känns ju rätt irrelevant för din lönenivå.
eftersom det är förbjudet att delge sin lön till andra.
say wut.
Källa på detta?
eftersom det är förbjudet att delge sin lön till andra.
:confused: Hur kan det vara förbjudet. Skriver man normalt på sekretessavtal för sin lön eller?
Akerhage
2014-04-29, 06:34
Jag vill ju inte direkt sänka en kollegas lön heller. Då är dessutom 27.000kr ganska lågt i jämförelse med vad en normal lön är för det jobb jag gör. Tittat man statistik så ligger en ingångslön på 28.000kr ungefär.
Har inte heller hört att man inte får diskutera löner med sina kollegor? Varför inte? Jag har frågat dem för jag vill veta vad nivån ligger på. Sen har jag svårt att köpa att "det går dåligt just nu" samtidigt som de höjer alla ledares löner ganska rejält. Så mycket krävs ju inte direkt för dem att se till att vi "extremfall" som de kallar oss två för skall få en rättvis lön heller.
The_RobRoy
2014-04-29, 06:39
say wut.
Källa på detta?
Det kan väl knappast vara en källa på det, eftersom det är företagsspecifikt.
:confused: Hur kan det vara förbjudet. Skriver man normalt på sekretessavtal för sin lön eller?
Så är det på mitt företag i alla fall. Ur vår handbok här lokalt:
Salary details are strict confidential. Discussions regarding compensation, incentive bonus and salary are considered personal and confidential between the Bank and the Employee concerned. The Bank holds the right to impose penalty on the Employee who discloses the salary information.
Akerhage
2014-04-29, 06:45
Kanske är skillnad på företag och företag gällande det där ändå?
Ahja, ville mest ha lite input. Men antar det är att gilla läget då eller skaffa nytt jobb.
speedy83
2014-04-29, 07:15
Det kan väl knappast vara en källa på det, eftersom det är företagsspecifikt.
Så är det på mitt företag i alla fall. Ur vår handbok här lokalt:
Salary details are strict confidential. Discussions regarding compensation, incentive bonus and salary are considered personal and confidential between the Bank and the Employee concerned. The Bank holds the right to impose penalty on the Employee who discloses the salary information.
Är nog högst ovanligt, nu är ju du i en bransch där det kan vara mer känsligt så är kanske vanligare där samt att du väl om jag inte helt missminner mig sitter i ett land långt långt borta där man kan ha andra seder och traditioner?
På mitt företag förekommer ingen sådan policy dock. Sen är ju inte tanken att man ska sitta och jämföra rakt av utan att kunna motivera.
The_RobRoy
2014-04-29, 08:27
Så ni menar att om man jobbar på Ericsson, AstraZeneca eller vilket storföretag som helst är det fritt att sprida lönelistor och ha diskussioner varför han tjänar X och hon tjänar Y?
Det har jag aldrig hört talas om på stora företag och skulle va mycket förvånad om det inte reglerades på något sätt. Sen att man till sina närmaste jobbarpolare avslöjar vad man har i lön i förtroende, är ju en annan sak..
Akerhage: Intressant att du är tillåten att diskutera dina kollegors löner och använda detta som argument till dina chefer.
Inom ett större företag, kan kollegor så klart läcka vad de tjänar, men aldrig kan detta användas som argument, eftersom det är förbjudet att delge sin lön till andra.
I en situation som detta, om det är så att allt är bra med ditt jobb utom lönen, så måste man ibland sätta hårt mot hårt. Välj det som du känner passar bäst av: Tala om att du planerar att söka nya jobb om de inte ser över din lön. Eller gå ut och hitta ett nytt jobb och kom tillbaka när du har ett jobberbjudande i handen.
Du bor väl i Hongkong? Jag kan kolla allas löner i Sverige genom ett snabbt samtal till skatteverket så en klausul likt den du uppger skulle inte vara giltig i Sverige (eftersom detta är reglerat i grundlagen och klausulen står i strid med detta).
Ontopic så är det väldigt sällan jag hört om folk som får mer än 20-30% löneökningar. Undantaget är finansbranschen där en vän ökade sin lön med flera 100-tals procent på nåt år.
Jag kan kolla allas löner i Sverige genom ett snabbt samtal till skatteverket
Du kan väl snarare se vad de har tjänat totalt men inte vad de har i gundlön eller ens vad de har tjänat på ett visst företag?
Ignatius72
2014-04-29, 09:44
Självfallet får man delge sin lön till andra. Facket på större företag har järnkoll på detta. Det är dessutom en lag på att man ska göra en lönekartläggning och man får faktiskt inte ha oskäliga löneskillnader.
Du kan väl snarare se vad de har tjänat totalt men inte vad de har i gundlön eller ens vad de har tjänat på ett visst företag?
Inkomst av tjänst kan jag se. Och inkomst av kapital.
Tjänster som Ratsit mfl kan också ge samma info.
Poängen är att det är offentlig information. Du kan inte avtala bort att någon har rätt till offentlig information i Sverige (eftersom det är reglerat i grundlag).
Inkomst av tjänst kan jag se. Och inkomst av kapital.
Tjänster som Ratsit mfl kan också ge samma info.
Jo det vet jag men det säger fortfarande inget om timlön, villkor etc.
Poängen är att det är offentlig information. Du kan inte avtala bort att någon har rätt till offentlig information i Sverige (eftersom det är reglerat i grundlag).
Räknas avtalsvillkoren inom ett privat företag som offentlig information?
The_RobRoy
2014-04-29, 10:48
Ok jag har uppenbarligen fel (för Sverige) i frågan om det är tillåtet att delge lön.
Däremot ifrån egen och vänners erfarenhet så tar man inte upp argumentet: "Men Bosse tjänar 4000 mer än mig och vi gör samma jobb" i lönediskussionen. Det har jag aldrig hört talas om. Det var mestadels det jag reagerade på, sen blev diskussionen kring om det är tillåtet.
Däremot ifrån egen och vänners erfarenhet så tar man inte upp argumentet: "Men Bosse tjänar 4000 mer än mig och vi gör samma jobb" i lönediskussionen
Det håller jag med om.
I situationen i fråga så kanske det är lämpligare att köra en "ok så det går lite dåligt. Hur kan jag bidra med mer, eller vilka prestationsförändringar kan jag göra, för att företaget ska gå bättre och ge mer utrymme för löneökning?"
KangaBanga
2014-04-29, 11:06
Testare 3 ar helt enkelt battre an testare 1 och 2 pa att forhandla. Det kan tyckas surt att det inte bara ar ansvar och erfarenhet som styr men sa ar varlden, sluta sura (de kanske ar trotta pa en negativ ton) och acceptera eller sok vidare.
Akerhage
2014-04-29, 11:21
Testare 3 ar helt enkelt battre an testare 1 och 2 pa att forhandla. Det kan tyckas surt att det inte bara ar ansvar och erfarenhet som styr men sa ar varlden, sluta sura (de kanske ar trotta pa en negativ ton) och acceptera eller sok vidare.
Vi hade inte ens någon förhandling, det fanns inte på kartan. Så nej det var han inte. Haha, vadå negativ ton? Jag tror jag bidrar med god ton ändå här. Och tycker det är min rätt att få ta upp mina tankar om min lön till ledningen ändå. Man ska ju inte gå runt och vara missnöjd.
Räknas avtalsvillkoren inom ett privat företag som offentlig information?
Nej?
KangaBanga
2014-04-29, 12:38
Vi hade inte ens någon förhandling, det fanns inte på kartan. Så nej det var han inte. Haha, vadå negativ ton? Jag tror jag bidrar med god ton ändå här. Och tycker det är min rätt att få ta upp mina tankar om min lön till ledningen ändå. Man ska ju inte gå runt och vara missnöjd.
Inte ens nar ni blev anstallda, han blev helt enkelt erbjuden mer, hur fick han hogre lon till att borja med?
Du verkar ju ganska missnojd dock nar du inte far som du vill, visst du kanske fortjanar en hojning men om det inte blir av kanske det ar dags att tanka pa nagot annat?
Har (Oz) ar det som i HK, man far inte prata om lonen (om det inte ar nagot laglonearbete med kollektivavtal typ butiksbitrade) och pa manga foretag kan det leda till avsked. A andra sidan ar det mer eller mindre alltid ett lonespan pa alla jobbannonser sa nar det kommer till forhandling gar man till en jobbsokarsajt och ser vad ens marknadsvarde ligger pa.
Akerhage: Var saklig och opersonlig. Använd marknadsmässig lön som bas, och stapla sedan på dina extra ansvarsområden och värdeskapande/sparande initiativ. Överdriv inte och nämn inte någon specifik person eller deras lön.
Är det ett vettigt företag kommer det finnas utrymme för höjning, även om den kanske inte når hela vägen.
Ligger ingångslön för en testare på 28k?
nisse1976
2014-04-29, 16:48
När man skall löneförhandla gäller det att lägga fram sakliga argument och jag tycker du listar flertalet ovan - Ta upp det på din löneförhandling.
De ställen jag jobbat det senaste finns det oftast en pott att fördela (som förvisso är flexibel) det är ofta svårt att jämna ut löner direkt då man inte gärna sänker folks lön och ofta inte kan chockhöja någon.
Men efterfråga en plan på hur det kan jämna ut (tex att du får en större del av potten för att på sikt jämna ut det)
Vad har du för utbildning?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.