handdator

Visa fullständig version : Snabb och effektiv viktnedgång?

AssFace86
2014-04-16, 16:38
Efter att jag fick barn för 8 år sedan och efter graviditeten satte in en hormonspiral så gick jag upp sjukt mkt i vikt.

Innan jag vart gravid vägde jag 56 kg. Fördelat på en längd på 168 cm.

Nu är jag sjukt leds på att vara tjock ska fan ner till iaf 60 kg.

Grejen är att jag har typ 30 kg att gå ner.

Mitt kcalintag under en dag är ca 800-900 kcal. Detta i form av shakes. Jag tränar ca 4-5 ggr i veckan både kondition och styrka. Jag tycker dock att viktnedgången är väldigt långsam, går ner ca 1½-2 kg i veckan bara.

Vad ska jag tänka på för att optimera min viktnedgång? Förslag av både kost och träning mottages tacksamt.

vicarious
2014-04-16, 16:39
Du får räkna med att tappa så mycket vikt kommer ta tid. 1.5 - 2kg i veckan är mycket. Du kan inte göra mer än du gör i dagsläget, det är bara att ha tålamod,

broman
2014-04-16, 19:32
30 kg att gå ner? 800kcal/dag? Låter inte särskilt hälsosamt.

AssFace86
2014-04-16, 19:36

Det var ju därför jag frågade. Kom gärna med andra tips

Sohlsken
2014-04-16, 20:04
Generellt sett rekommenderas ett halvkilo i veckan (vilket är ett underskott på 500kcal/dag) eller max ett kilo i veckan (-1000kcal/dag). Mer än så rekommenderas helt enkelt inte, det är allt jag vet, har hört att det kan sätta kroppen ur balans på lång sikt.

lillmesen
2014-04-16, 20:30
att äta så lite som 800kcal/dag kan ge stora förändringar i början och JA 1.5 - 2kg vecka är MYCKET! Men i det långa loppet kommer du inte orka, och gå i väggen...

AssFace86
2014-04-16, 23:29
att äta så lite som 800kcal/dag kan ge stora förändringar i början och JA 1.5 - 2kg vecka är MYCKET! Men i det långa loppet kommer du inte orka, och gå i väggen...

Jag får då antagligen lägga om kosten längre fram. Men nu i början vill jag bara se snabba resultat

Bryggan
2014-04-16, 23:45
Risken är Överhängande att även om du lyckas gå ner 30 kg så är du inom ett år uppe på 90 kilo igen.

lillmesen
2014-04-17, 05:08
Jag får då antagligen lägga om kosten längre fram. Men nu i början vill jag bara se snabba resultat

Ja och 2kg /veckan är SNABBT!

Theet
2014-04-17, 09:37
Det är lite väl snabbt som de andra säger men visst du har 30 kg övervikt. Du kan ha ett stort underskott nu när du har som mest övervikt och få en snabb start, utmaningen kommer sedan när du behöver reglera upp näringen och inte minskar lika fort.

Om du klarar det så kör på med VLCD ett tag, men börjar du krascha och tillåta dig att äta "för du har varit så duktig så länge" så avbryter du den dieten och reglerar kosten till något som du kan leva på.

Läs deffguiden, mer behöver egentligen inte sägas.

z_bumbi
2014-04-17, 09:48
Sätt en tids- eller viktgräns när du ska börja fasa ut den diet du kör idag. Att bryta tvärt och börja äta "normalt" eller att vänta tills du inte längre orkar är en ganska dålig strategi och där de flesta missar helt. Jag är inte längre inläst på diettypen men det vanliga är väl att man börjar byta ut en drink i taget mot ett mål vanlig mat och sedan upprepa det med jämna intervall tills man fasat ut drinkarna helt.
Tänk bara på att du kommer att gå upp i vikt första veckan pga mer mat och ökad inlagring av kolhydrater men att den ökningen sedan avtar och du har en ny startvikt att utgå inför resten av viktnedgågen.
Det positiva med att äta mer mat är att man orkar träna på ett helt annat sätt dvs även om man äter mer så kanske man i alla fall hamnar på liknande underskott.

Theet
2014-04-17, 10:06
Lyssna på nallen :)

Jag har aldrig och kommer aldrig rekommendera en VLCD till någon. Det är en quick-fix som (jag tror) inte håller i längden, om man inser att man behöver kolla över vad man äter och ändra på det i flera år framöver så börjar man vara på rätt spår. Att svälta sig för att vara snygg till sommaren och sen explodera till hösten är inte hälsosamt varken för kroppen eller psyket.

Nu ska jag låta lite tjatig men läs deffguiden :)

Många idag är ute efter en quick-fix, man frågar om hur man ska göra och får ett recept utskrivet av någon här som fungerar för just den individen, men istället för att engagera sig i sin egen kropp och slaviskt följa någon annans recept fungerar sällan och utsvävningarna börjar. Man äter lite mer här och lite mer där, kanske inte räknar den där smörgåsen "för det är ju så lite, det borde inte spela roll". Till sist så är man en som skriver/skriker att man provat allt men går inte ner i vikt. Sätt dig in i hur du fungerar och läs om hur kroppen fungerar, nästan all info finns här redan utan att man behöver fråga. Visst det tar ett tag men vi är väl överens om att det här var en förändring som gäller för resten av livet?

Obs, sista stycket är väldigt allmänt skrivet och inte direkt till dig TS, en summering av mina år av lurkande på forumet så att säga.

AssFace86
2014-04-17, 12:07
Mitt problem ligger inte i att jag äter konstig eller onyttig mat. Eller ens stora portioner. Tvärt om är jag ganska liten i maten. Boven för mej är socker.

Jag har haft ett sjukt socker behov tidigare men har faktiskt, peppar peppar, slutat helt med godis. Inte ätit något sött sen i mitten på januari.

Det här med att lägga upp ett schema och en kostplan har jag ingen som helst aning om hur man gör. Och det är en av anledningarna till att jag valt en shakediet.
Jag hoppas dock kunna lära mej lite mer på vägen ner i vikt då jag så klart vill bibehålla vikten när jag är nere på min målvikt. Jag hade ju inte tänkt leva på shakear hela livet liksom.

vicarious
2014-04-17, 12:18

Generellt sett rekommenderas ett halvkilo i veckan (vilket är ett underskott på 500kcal/dag) eller max ett kilo i veckan (-1000kcal/dag). Mer än så rekommenderas helt enkelt inte, det är allt jag vet, har hört att det kan sätta kroppen ur balans på lång sikt.

Men i det långa loppet kommer du inte orka, och gå i väggen...

Risken är Överhängande att även om du lyckas gå ner 30 kg så är du inom ett år uppe på 90 kilo igen.

Vad snackar ni om.. Om TS ska gå ned 0.5kg i veckan kommer det ta över ett år att tappa 30kg. En snabb viktnedgång är troligtvis hälsosammare än en långsam om man är kraftigt överviktig.

Som redan påpekats kommer det svåra i efterhand. Du behöver ändra den livsstilen som gjort att du blivit överviktig. Lyckas du inte med det när du är klar så är risken stor att du går upp i vikt igen, men det verkar du vara väl medveten om.

lillmesen
2014-04-17, 13:38
1kg i veckan är väl bra att sikta på

att banta med näringsdrycker löser inga problem på lång sikt, man behöver ändra livsstilen