Logga in

Visa fullständig version : Utbytesstudent

Dewon
2014-04-15, 21:27
Finns de några som varit/ska/vill vara utbytesstudent?

Jag åker någon gång mellan 22-24:e juli till NYC/Boston i 10 dagar och sedan kommer jag vara i en liten stad i Washington state under ungefär ett år och studera i high school.

Tar gärna emot frågor och har lite att fråga om det finns några andra som varit utbytesstudent tidigare. Fanns några gamla trådar men endast från 2005.

awesomooo
2014-04-15, 21:32
Kul! Önskar att jag tog chansen när jag var yngre, vilket jag ångrar än idag. Lycka till där borta!

Dewon
2014-04-15, 21:35
Kul! Önskar att jag tog chansen när jag var yngre, vilket jag ångrar än idag. Lycka till där borta!

Man kan ju åka under viss tid och studera på universitet även om man är äldre genom vissa program, det blir ju inte high school spirit men det går att få uppleva amerikanska kulturen inom college också så det är aldrig försent på det viset! Tack så mycket!

Alexton
2014-04-15, 22:25
Det närmaste jag kommer är en nära vän som pluggade på collage i USA. Han hamnade i det sk bibelbältet hos en evangeliskt kristen familj som tog stenhårt på sin tro.

En gång så hade de misstankar om att han självbefläckade sig (duh...) och ringde hem till hans mamma i Sverige för att berätta det hemska, och ville sätta honom i internat.
Han lyckades byta familj och stat :D

Dewon
2014-04-15, 22:34
Det närmaste jag kommer är en nära vän som pluggade på collage i USA. Han hamnade i det sk bibelbältet hos en evangeliskt kristen familj som tog stenhårt på sin tro.

En gång så hade de misstankar om att han självbefläckade sig (duh...) och ringde hem till hans mamma i Sverige för att berätta det hemska, och ville sätta honom i internat.
Han lyckades byta familj och stat :D

Hahaha bara själva begreppet att man befläckar sig själv är roligt, kul att det löste sig för honom till slut iallafall.

Har kontakt med min kommande familj och de är tydligen inte så djupt religiösa iallafall. ;)

tano
2014-04-16, 03:13
Åkte som utbytesstudent till Kanada under universitetstiden. Rekommenderar alla att ta chansen. Det bästa jag gjort, endast utmanad av de upplevelser jag har nu när jag jobbar i Kina.

Dewon
2014-04-16, 11:08
Åkte som utbytesstudent till Kanada under universitetstiden. Rekommenderar alla att ta chansen. Det bästa jag gjort, endast utmanad av de upplevelser jag har nu när jag jobbar i Kina.

Kul! Hur gammal var du när du åkte och hur bodde du?

Petoria
2014-04-16, 12:07
Läser hela min utbildning här i Glasgow och ska troligtvis plugga nästa termin i Kanada. Skulle också rekomendera alla att göra det.

dared
2014-04-16, 12:35
Har varit på high school year 1 år i mellanamerika och 2 st olika utbytesterminer under universitetsstudier.

Det är väldigt stor skillnad på att åka som tonåring och bo i en främmande familj under 1 år och universitetsstudier där man är fri att göra vad man vill, spenderar sin tid med an oas av likasinnade människor, får privilegiet att klara sig helt på egen hand och kan såldes göra i princip vad man känner för när som helst.

Föredrar helt klart utbytesterminerna från universitetet, går knappt ha bättre tider. Med det sagt så lärde jag mig otroligt mycket från mitt HSY och glad att jag gjorde det! ..Men det var inte alls bara "pink bunnies and rainbows". Fördelen med att hamna i en liten stad, som du nu verkar göra, är att det är betydligt lättare att ta en plats i skollagen när det kommer till idrott, vilket var otroligt kul då det är en väldigt stor sak over there. Ett tips är att inte ha för höga förväntningar på en "American Pie" liknande livsstil och man lägger en stor och väldigt signifikant slumpfaktor i var man hamnar och i vilken familj man hamnar. Inget du kan direkt påverka och det styr nog kvalitén på utbytet något väldigt. USA kan vara ett fantastiskt land, men kulturen är på sina ställen väldigt annorlunda och de har ett annorlunda synsätt på ungdomar generellt. Var 17 när jag åkte och hemma hade jag många friheter som vuxna har, medans i USA blev jag mer behandlad som ett barn, vilket jag personligen hade lite svårt för.

Dewon
2014-04-16, 13:11
Läser hela min utbildning här i Glasgow och ska troligtvis plugga nästa termin i Kanada. Skulle också rekomendera alla att göra det.

Kul att du verkligen tar del av andra kulturer, hur gammal är du?

Har varit på high school year 1 år i mellanamerika och 2 st olika utbytesterminer under universitetsstudier.

Det är väldigt stor skillnad på att åka som tonåring och bo i en främmande familj under 1 år och universitetsstudier där man är fri att göra vad man vill, spenderar sin tid med an oas av likasinnade människor, får privilegiet att klara sig helt på egen hand och kan såldes göra i princip vad man känner för när som helst.

Föredrar helt klart utbytesterminerna från universitetet, går knappt ha bättre tider. Med det sagt så lärde jag mig otroligt mycket från mitt HSY och glad att jag gjorde det! ..Men det var inte alls bara "pink bunnies and rainbows". Fördelen med att hamna i en liten stad, som du nu verkar göra, är att det är betydligt lättare att ta en plats i skollagen när det kommer till idrott, vilket var otroligt kul då det är en väldigt stor sak over there. Ett tips är att inte ha för höga förväntningar på en "American Pie" liknande livsstil och man lägger en stor och väldigt signifikant slumpfaktor i var man hamnar och i vilken familj man hamnar. Inget du kan direkt påverka och det styr nog kvalitén på utbytet något väldigt. USA kan vara ett fantastiskt land, men kulturen är på sina ställen väldigt annorlunda och de har ett annorlunda synsätt på ungdomar generellt. Var 17 när jag åkte och hemma hade jag många friheter som vuxna har, medans i USA blev jag mer behandlad som ett barn, vilket jag personligen hade lite svårt för.

Jag förstår, brorsan var också iväg i samma ålder (jag går i 2:an just nu) så jag har mycket information att hämta från honom även om jag är medveten om att det är väldigt individuellt. Olika stater kan innebära olika saker och familjerna i sig är ju såklart väldigt olika.

Förväntar mig ingen American Pie, har dock kontakt med familjen jag ska till så har fått ganska mycket information vilket kan ge lite utav en avbild av hur det kommer att vara hemma. Sportintresserad familj som lever lite ute på landet utanför en liten stad med cirka 3000 invånare, skolan har cirka 500 elever tror jag. Kommer ha tre brorsor som bor hemma varav två är i min ålder ungefär, känns bra att ha en given kompis innanför familjen på det sättet också.

Får se hur det blir, är väldigt positiv till mitt år men har inte höga förväntningar, jag vill inte att de ska anpassa sig till mig utan jag vill bli anpassad till dom. Tack för att du delade med dig av din erfarenhet! :)

dared
2014-04-16, 13:40

Jag förstår, brorsan var också iväg i samma ålder (jag går i 2:an just nu) så jag har mycket information att hämta från honom även om jag är medveten om att det är väldigt individuellt. Olika stater kan innebära olika saker och familjerna i sig är ju såklart väldigt olika.

Förväntar mig ingen American Pie, har dock kontakt med familjen jag ska till så har fått ganska mycket information vilket kan ge lite utav en avbild av hur det kommer att vara hemma. Sportintresserad familj som lever lite ute på landet utanför en liten stad med cirka 3000 invånare, skolan har cirka 500 elever tror jag. Kommer ha tre brorsor som bor hemma varav två är i min ålder ungefär, känns bra att ha en given kompis innanför familjen på det sättet också.

Får se hur det blir, är väldigt positiv till mitt år men har inte höga förväntningar, jag vill inte att de ska anpassa sig till mig utan jag vill bli anpassad till dom. Tack för att du delade med dig av din erfarenhet! :)

Låter bra! Jag själv fick reda på när jag var på 10 dagars introduktions-campet i NY att jag hade fått en ny familj och en ny stat för den tidigare hade bestämt sig för att adoptera riktiga ungar istället. Så i mitt fall var det verkligen annorlunda. Nu vet du ju lite mer vilket alltid är skönt, och kul med lite värdbrorsor!

Staden låter liknande den jag var i, men det funkar rätt bra i och med sporter och dylikt blir rätt tillgängligt. Hade möjligheten att spela i deras Am. fotbolls lag, givetvis mestadels som kicker. Var jäkligt häftigt när det var fler personer som såg vår slutsspelsmatch än som bodde i stan :) Skolan jag var i var en walk in the park jämfört med den i Sverige, och slutade rätt tidigt på dagen med idrottslektionen sammanlänkat med säsongens sport. Så om man är lite skoltrött var det väldigt skön omväxling.

tano
2014-04-16, 13:44
Kul! Hur gammal var du när du åkte och hur bodde du?

24. Bodde med många andra utbytesstudenter i ett lägenhetskomplex enbart för studenter. Onödigt dyrt i efterhand då vi betalade över tio tusen i månaden och det visade sig sedan vara lätt att hyra rum i någon kanadensares hus. Men vi hade inte fått någon annan information från universitetet och det vart inte det lättaste att ta reda på själv. Man har nog mycket annat att fixa inför ett sådant projekt, det är dock helt klart värt det!
Du möter så många likasinnade från hela världen som är i samma situation och är lika öppna för att träffa nya vänner och se allt. Upplevelserna från den tiden värmer fortfarande mitt hjärta när jag tänker på dem. Så alla som funderar, se till att ta den möjligheten för den kommer aldrig igen! Visserligen är det även en grym upplevelse att jobba utomlands men på ett annat sätt. Även nu många erfarenheter och man växer som person, men inte samma barnsliga glädje och inte lika mycket nya nära vänner. Med arbete blir det mer seriöst och även om man knyter intressanta och trevliga kontakter så blir det knappast sådana vänner som forfarande fyra år senare reser från långväga länder för att träffa en.

Sohlsken
2014-04-16, 13:56
Har inte varit utbytesstudent men har en hel del erfarenhet av "the Pacific Northwest" (delstaterna Oregon och Washington). Generellt sett väldigt aktiva och trevliga människor, lätta att umgås och prata med och utan religiösa undertoner. Washington ska vara vackert, jag älskar alla berg och grönska i Oregon, det är lite min hemstat numera :D

Var öppen för kulturella skillnader och lär dig hur saker fungerar där så kommer du ha "the time of your life"!

Dewon
2014-04-16, 14:17
Låter riktigt grymt tano, det är ju iofs high school jag ska gå men planerar att ta kontakt och kika in universitet faktiskt.. Är tvungen att gå sista året på gymnasiet när jag kommit hem sen men min dröm är att få studera eller jobba i USA i framtiden, därför jag ska passa på och försöka knyta kontakter till universitet och möjliga småjobb under tiden jag är där. (Nej jag har ingen koll alls, gör allt för att försöka ta mig in i landet bara)

Sohlsken: Läste att din man var amerikan men visste inte om du bodde i Sverige eller USA ? Låter riktigt bra, min lilla stad ligger mot östra sidan av Washington och därför på "andra sidan" bergen där klimatet är rätt olikt klimatet som är i Seattle ut mot kusten. Det är just nu 15-20 grader om dagarna i min stad och ändå är det bara April vilket är ganska kul då först trodde att det enbart var regn eftersom det var i samma delstat som Seattle. :D Pratade lite smått med en tjej som är i min lilla stad just nu, som utbytesstudent alltså. Finns en del berg som ligger runt staden, här är ett av dom.
http://alpinesights.com/yahoo_site_admin/assets/images/DSC_1488.287165450_std.JPG

Kikar omkring på gatorna, sjukt vilken annorlunda inblick av staden det ger när det är soligt ibland och molningt ibland. *rolleyes*

Edit: Sorry om det blev mycket, har inte någon utanför familjen som är intresserad av att prata om min kommande resa så mycket, därför slinter jag lätt iväg med långa texter när jag väl börjar prata med någon om de... :D

Sohlsken
2014-04-16, 14:24
Sohlsken: Läste att din man var amerikan men visste inte om du bodde i Sverige eller USA ? Låter riktigt bra, min lilla stad ligger mot östra sidan av Washington och därför på "andra sidan" bergen där klimatet är rätt olikt klimatet som är i Seattle ut mot kusten. Det är just nu 15-20 grader om dagarna i min stad och ändå är det bara April vilket är ganska kul då först trodde att det enbart var regn eftersom det var i samma delstat som Seattle. : D Pratade lite smått med en tjej som är i min lilla stad just nu, som utbytesstudent alltså. Finns en del berg som ligger runt staden, här är ett av dom.
http://alpinesights.com/yahoo_site_admin/assets/images/DSC_1488.287165450_std.JPG

Kikar omkring på gatorna, sjukt vilken annorlunda inblick av staden det ger när det är soligt ibland och molningt ibland. * rolleyes*

Edit: Sorry om det blev mycket, har inte någon utanför familjen som är intresserad av att prata om min kommande resa så mycket, därför slinter jag lätt iväg med långa texter när jag väl börjar prata med någon om de... :D

Jag bor i Sverige, vi jobbar på att göra mig till permanent amerikan :D det räcker att säga att byråkrati är tråkigt och kasst, och tar en väldig massa tid.
Min karl bor i Oregon, då tänker man ju grönska, men han bor på stäppen och det är mest kargt, bergigt och en massa salviabuskar överallt. Om man kan köra ett par timmar i "den och den riktningen" så brukar naturen vara en smula annorlunda, speciellt om man åker inåt landet. Som exempel:

http://www.scenicbyway12.com/wp-content/uploads/2010/10/Cottonwood_big-650x388.jpg

Det ser väldigt fint ut dit du ska! :) Och ja det är rätt varmt och skönt där redan, men du får nog din beskärda del av regn ska du se ;D
Naturen kommer vara en rejäl skillnad, se upp med giftek och giftsumak, elaka grejer och vad jag har hört är det svårt att bli av med eksemet de ger.

Förstår helt att du vill snacka om det, det är ju häftigt och spännande, och alltid roligt att få prata med andra!

Dewon
2014-04-16, 14:47
Jag bor i Sverige, vi jobbar på att göra mig till permanent amerikan :D det räcker att säga att byråkrati är tråkigt och kasst, och tar en väldig massa tid.
Min karl bor i Oregon, då tänker man ju grönska, men han bor på stäppen och det är mest kargt, bergigt och en massa salviabuskar överallt. Om man kan köra ett par timmar i "den och den riktningen" så brukar naturen vara en smula annorlunda, speciellt om man åker inåt landet. Som exempel:

http://www.scenicbyway12.com/wp-content/uploads/2010/10/Cottonwood_big-650x388.jpg

Det ser väldigt fint ut dit du ska! :) Och ja det är rätt varmt och skönt där redan, men du får nog din beskärda del av regn ska du se ;D
Naturen kommer vara en rejäl skillnad, se upp med giftek och giftsumak, elaka grejer och vad jag har hört är det svårt att bli av med eksemet de ger.

Förstår helt att du vill snacka om det, det är ju häftigt och spännande, och alltid roligt att få prata med andra!

Härligt, ja varför stanna i Sverige liksom. *screwy* Ser nice ut, skulle gärna åka bil genom stora delar av Amerika, just landskapen är så olikt våra och det finns så mycket att se...

Jo jag får ta del av regn till slut. Också funderat på det med växter och allt möjligt i just naturen, saker man inte vet men som kanske är jättegifta där men som ser ut som en vanlig liten blomma här. en stor sak utöver det självklara är att jag kommer bo ganska långt bort från staden, det är inte att det är många kilometer men jag kommer liksom bo ganska utanför i en litet område en bit bort från "the main road". För mig som vant mig vid att vara stadsbo i ungefär tre år nu kommer det bli en cool experience att få bo ute på landet också, dålig kvalle men såhär ser det ut från gatan jag kommer bo på, huset jag kommer bo i har en egen väg in till det liksom.
http://i.imgur.com/nCmlQ0E.jpg?1

Tack för förståelsen.

Zwift
2014-04-16, 16:52
Jag är riktigt sugen på att åka på ett utbyte och läsa kirurgi. Men det kommer nog inte bli av tyvärr :( Man kan bara tillgodoräkna sig kurser från europa och sen så kan jag bara engelska också, högt söktryck på de platserna där det räcker med engelska. Så jag får väl stanna i kalla sverige :(

Petoria
2014-04-16, 17:02

Åkte direkt efter gymnasiet och är 20 år gammal nu. Tror jag har utvecklats mycket mer som person än om jag hade stannat i Sverige. Måste lära sig att vara självständig och ta initiativ vilket alltid är bra sen när man ska söka jobb. Så tycker verkligen du ska åka nånstans om du har möjligheten!

Dewon
2014-04-17, 15:01
Jag är riktigt sugen på att åka på ett utbyte och läsa kirurgi. Men det kommer nog inte bli av tyvärr :( Man kan bara tillgodoräkna sig kurser från europa och sen så kan jag bara engelska också, högt söktryck på de platserna där det räcker med engelska. Så jag får väl stanna i kalla sverige :(

Släpp inte din dröm!

Åkte direkt efter gymnasiet och är 20 år gammal nu. Tror jag har utvecklats mycket mer som person än om jag hade stannat i Sverige. Måste lära sig att vara självständig och ta initiativ vilket alltid är bra sen när man ska söka jobb. Så tycker verkligen du ska åka nånstans om du har möjligheten!

Japp det är min tanke också, tror den personliga utvecklingen har tendens att växa när man får ta ansvar på ett sådant vis och vara självständig.

Vet såklart inte hur det blir där riktigt men finns det möjlighet till stipendium kommer jag att arbeta hårt för att få det, som hjälp till framtida studier på universitet.

Dewon
2014-04-20, 22:35
Inga fler här på forumet som varit/ska vara iväg? :)

Dewon
2014-07-21, 18:58
Ja då var det snart dags, åker tidigt på onsdagmorgon. :D

Petoria
2014-07-21, 19:00
Lycka till!

Dewon
2014-07-21, 19:03
Lycka till!

Tackar!

Dewon
2014-08-27, 01:16
Varit i Amerika drygt en månad nu, älskar allting här! :)

Vinter
2014-08-27, 04:14
Jag bodde i Oklahoma/Kansas under 2 år sent 90-tal. Trevliga människor, väldigt mycket norrländsk mentalitet i de områdena.

Om du vill studera i USA senare kontrollera om det är möjligt att få status som resident, det ger rabbat på avgifterna. State University är alltid billigare än privata skolor. Stipendium är ett måste. Stipendium kan man få genom att engagera sig i olika organisationer på fritiden, är nog värt att söka igenom databaser på nätet.

Dewon
2014-09-26, 23:46
Jag bodde i Oklahoma/Kansas under 2 år sent 90-tal. Trevliga människor, väldigt mycket norrländsk mentalitet i de områdena.

Om du vill studera i USA senare kontrollera om det är möjligt att få status som resident, det ger rabbat på avgifterna. State University är alltid billigare än privata skolor. Stipendium är ett måste. Stipendium kan man få genom att engagera sig i olika organisationer på fritiden, är nog värt att söka igenom databaser på nätet.

Nästa mål är college, har 45min till Spokane där det finns flera colleges så det ska definitivt kollas upp. Såg att non-resident var över 10.000 dollar extra.. :D

High school > Ta studenten > College > Jobba

Målen just nu, vad som händer emellan får jag ta men det är drömmen.

Vinter
2014-09-27, 01:33
Nästa mål är college, har 45min till Spokane där det finns flera colleges så det ska definitivt kollas upp. Såg att non-resident var över 10.000 dollar extra.. :D

High school > Ta studenten > College > Jobba

Målen just nu, vad som händer emellan får jag ta men det är drömmen.

Det jag kan tipsa dig om att sikta på är att försöka fixa extra credit genom att göra extra arbeten, då kan lärarna skriva en rekommendation som hjälper när man söker. Olika frivillig arbete kan även det hjälpa när man söker, i USA är det viktigt att visa att man är målmedveten.

Är du bra på ett skolämne, tävla i HS curriculum contest. Jag placerade mig top 10 i state och fick ett erbjudande från min lokala high school. Väldigt olika mellan olika skolor och distrikt.

Stipendium kan du numera söka på i olika online register, sök allt du kan. Är du bra på en idrott kan du försöka få en plats i något lag vilket även det kan ge ett stipendium. Det finns ju flera divisioner av college sporter.

Se till att få dokument på dina ämnen så du kan få dem ackrediterade i Sverige med.

Dewon
2014-09-27, 03:46
Det jag kan tipsa dig om att sikta på är att försöka fixa extra credit genom att göra extra arbeten, då kan lärarna skriva en rekommendation som hjälper när man söker. Olika frivillig arbete kan även det hjälpa när man söker, i USA är det viktigt att visa att man är målmedveten.

Är du bra på ett skolämne, tävla i HS curriculum contest. Jag placerade mig top 10 i state och fick ett erbjudande från min lokala high school. Väldigt olika mellan olika skolor och distrikt.

Stipendium kan du numera söka på i olika online register, sök allt du kan. Är du bra på en idrott kan du försöka få en plats i något lag vilket även det kan ge ett stipendium. Det finns ju flera divisioner av college sporter.

Se till att få dokument på dina ämnen så du kan få dem ackrediterade i Sverige med.

Tack för tips! Kommer tävla i Track till våren (satsa på 100m/200m/400m/1600m)tror jag har potential för att bli ganska bra men får se till våren, inte kollat något college's intresse till just löpning dock. Ska definitivt kika det här med rekommendationer också.