Visa fullständig version : Bli normal efter deff?
Sverdfirre
2014-04-15, 20:31
Hej där kolo.
Jag har lite problem med att få ordning på kroppen efter en deff.
Lite bakgrundsfakta som kanske hjälper: 27 år & har ett ganska lugnt kontorsjobb (stress är ju annars en ganska negativ faktor).
Har tidigare varit ganska så fet --> deffat ner mig till 8-9%, och sen upp några %-enheter och legat där ett bra tag.
Det var för låg fett% för mig märkte jag då jag i kroppen fortfarande kände mig som att jag deffade (trots bulk/balans i flera månader) med oproportionerlig aptit & hunger, kass sexlust, kall osv osv.
För kanske ett halvår sen drog jag igång en bulk som fortfarande håller på. När jag nådde ~15% bf (efter ca 2 månaders bulkande) märkte jag att hunger & tankar på mat blev typ normala igen, men resten har inte blivit så värst mycket bättre sen dess trots att jag gått upp ytterligare ~10kg varav lite muskler och mycket fett.
(Läkare har besökts & alla värden ser bra ut - de säger att det är mentalt vilket jag ju vet att det inte är.)
I dagsläget så ser jag två möjligheter till varför det är som det är:
1. Jag ligger fortfarande för lågt i vikt (relativt till min set-point). Det jag kan göra är att gå upp i vikt tills jag når en fett% där jag vet sen tidigare att allt fungerar som det ska. Det som talar emot den här teorin är ju att min aptit är ganska låg nu och jag blir mätt & nöjd av 2000-2500 kcal/dag (balans är lite över 3k) och då äter jag god & lättäten mat.
2. Jag lider av brist på någon vitamin/mineral eller annat. Detta känns dock mindre troligt då mina problem är spridda över så många & olika funktioner i kroppen. Anledningen till att jag har med den här möjligheten är att jag ätit väldigt enformigt, särskilt under bulken. Dock har jag tagit vitamin- och mineraltillskott.
Vad skulle ni göra i min sits, ppl?
tossefar
2014-04-16, 00:12
Vad menar du med att du vet att det inte är mentalt? Det låter 100% mentalt. De allra flesta upplever dina problem i slutskedena av deffen.
Sheogorath
2014-04-16, 05:44
Så vad är det du upplever fortfarande? Kass sexlust och att du fryser?
Sheogorath
2014-04-16, 05:46
Vad menar du med att du vet att det inte är mentalt? Det låter 100% mentalt. De allra flesta upplever dina problem i slutskedena av deffen.
Ganska meningslös uppdelning. "Mentalt" är styrt att fysiska processer precis som tarmrörelser eller vad som helst. "Mentalt" influeras av hormoner, katekolaminer och annat som man trixar med när man deffar.
Sverdfirre
2014-04-16, 09:02
Mentalt är det väl på ett sätt, det jag menar är att jag inte kan höja min kroppstemp med endast viljan.
Så vad är det du upplever fortfarande? Kass sexlust och att du fryser?
Sexlusten är sänkt både vad gäller frekvens och intensitet, samt svagare erektion etc.
Kallare i kroppen, märks särskilt på händer & fötter som även är ganska torra. Handsvett t.ex. har jag inte fått på över ett år, oavsett om jag vilar, tränar eller ska hålla presentation inför grupp.
Naglar och hår tycker jag också växer mycket långsammare än tidigare - jag förstår att det kanske verkar långsökt att 'skylla' sådant på det här men det är så det känns iaf.
Låter som någon typ av bestående hormonell rubbning. Det kan vara så att din hormonproduktion inte har hunnit återhämta sig ännu. Efter en lång tids underätning kan det ta tid för kroppen att återhämta sig ordentligt. Även om dina värden ser bra ut på en enkel hormonprofil kan det vara klokt att göra en mer utförlig analys av tesosteronnivåer och sköldkörtelvärden.
Sverdfirre
2014-05-03, 18:18
Låter som någon typ av bestående hormonell rubbning. Det kan vara så att din hormonproduktion inte har hunnit återhämta sig ännu. Efter en lång tids underätning kan det ta tid för kroppen att återhämta sig ordentligt. Även om dina värden ser bra ut på en enkel hormonprofil kan det vara klokt att göra en mer utförlig analys av tesosteronnivåer och sköldkörtelvärden.
Oj, hade missat det här inlägget!
Angående hormonvärdena så ligger jag gott och väl inom ramarna, men gränserna är ju satta jävligt brett så det säger tyvärr inte särskilt mycket.
För kulorna har det utöver testo även tagits LH & FSH som ser bra ut, & för tyroidea finns det TSH, t4, t3 etc (utöver 2 sidor med andra standardprover) så "labmässigt" finns det inte särskilt mycket att göra tror jag.
Har du kunskap om hur lång tid det kan/brukar ta att återhämta sig (inte bara objektivt utan även subjektivt) efter en längre tid på för låg vikt?
Har du kunskap om hur lång tid det kan/brukar ta att återhämta sig (inte bara objektivt utan även subjektivt) efter en längre tid på för låg vikt?
Vad jag har hört kan det ta alltifrån månader upp till flera år att bli helt återställd. Jag har själv inte lyckats komma tillbaka helt och fullt efter tre års problem med magen som lett till en viktförlust på cirka 10 kilo. Det ska dock tilläggas att jag fortfarande är kraftigt underviktig.
Sverdfirre
2014-05-03, 19:40
Vad jag har hört kan det ta alltifrån månader upp till flera år att bli helt återställd. Jag har själv inte lyckats komma tillbaka helt och fullt efter tre års problem med magen som lett till en viktförlust på cirka 10 kilo. Det ska dock tilläggas att jag fortfarande är kraftigt underviktig.
Det känns som att det inte borde behöva ta så jävla lång tid efter att man har nått en vikt som med marginal borde vara tillräcklig.
Har du problem med att hålla nere föda eller absorption av näringsämnen?
Jag själv är typ mullig numera och det är bara frusterande att inget händer när en 'refeed' el snabb viktuppgång på ett par kg för drygt ett år sedan resulterade i normalisering trots 10kg+ lägre vikt.
Har upplevt att det tar en jäkla tid att få igång libidon till 100% när jag kört lång och hård (väldigt lågt intag). Kommer nog faktiskt aldrig ge mig på något sådant igen. Hellre ännu längre dieter med litet underskott eller köra riktigt hårt under väldigt kort tid. Det kan ställa till det ganska rejält att hålla på och fucka med kroppen för mycket under lång tid.
Sverdfirre
2014-05-03, 20:46
Har upplevt att det tar en jäkla tid att få igång libidon till 100% när jag kört lång och hård (väldigt lågt intag). Kommer nog faktiskt aldrig ge mig på något sådant igen. Hellre ännu längre dieter med litet underskott eller köra riktigt hårt under väldigt kort tid. Det kan ställa till det ganska rejält att hålla på och fucka med kroppen för mycket under lång tid.
Skulle du vilja skriva lite mer om hur lång tid det tagit och hur kaloriöverskott el balansen samt kroppsvikt & bf sett ut under återhämtningsperioden?
Aldrig gjort någon mätning, inte varit under 8% det vet jag iaf. Problemet har snarare varit stort underskott under lång tid, låt säga minst 1000kcal.
Det har tagit minst några veckor innan man börjat komma igång och förmodligen minst en månad på överskott innan jag känt mig återställd. Inbillar mig det hjälpt lite att komma igång med testobooster men det kan ju vara placebo. Är dock 30+ så räknar ju inte med att känna mig som en brunnstig tonåring oavsett :D
Jag har ju dock inte haft några extrema problem som ens fått mig att fundera på att söka vård. Bara halvkass libido som sakta men säkert kommit tillbaka med tiden.
Finns ju mkt annat som kan påverka där, lång diet, stress, oro, dålig kost osv. Se till att alla pusselbitar är på plats så kanske du mår bättre.
Sverdfirre
2014-05-03, 22:40
Det var ju ganska fort för dig ändå, hade det bara tagit någon månad skulle jag jublat. :d
Sen nästan 2 månader tillbaka så har iaf kosten fått en ordentligt översikt och jag ser till att aldrig hamna under balans.
Det är bara så frustrerande att vänta och vänta o känna att man förlorar en massa tid på något mellanläge i tillvaron.
Angående t-boosters så har jag tagit något sådant som skall boosta egenproduktionen och det gjorde underverk under perioden jag tog det, men fortsätter jag köra på det vet jag inte när kroppen själv återhämtat sig.
Har du problem med att hålla nere föda eller absorption av näringsämnen?
Absorption av näringsämnen skulle jag tro.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.