handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på halvkroppspass-schema

shifty
2014-04-15, 18:24
Hej!
Har kört detta upplägg ganska länge nu och har egentligen flera tänk omkring varför jag gillar det, men jag är ändå intresserad av att höra folks åsikter. Man kanske tränar helt sub-optimalt.

Mål
Större? (Vill väl alla)
Deff just nu!
Styrka primärt i Bänk, Mark, Böj

Fördelar
Som småbarnsförälder är det lätt att man missar ett pass och med detta upplägg känns det inte som att det gör så mycket.

Man tränar varje muskel flera gånger per vecka. Vilket känns bra av olika anledningar, bland annat ifall man gör ett "dåligt" pass någon gång (då får man ändå köra igen).

Alternerande
Om det står fler övningar betyder det alltså att jag alternerar mellan dom. Jag kör även ett tungt pass, vilket innebär 4-6 repetitioner och ett "lättare" pass, där jag kör 6-10 repetitioner och försöker stretcha samt få med vad jag tänker mig är någon form av funktionsövning.

För att göra det enkelt så markerar jag övningar där jag OFTAST kör lätt med röd kulör.

Dag 1
5set Bänkpress / Hantelpress
5set Sittande rodd / Chins med vikt / Chins utan vikt
3set Militärpress / Hantellyft åt sidan / Baksida axlar (OBS: Kör nästan alltid ganska lätt på axlarna då jag haft lite känningar där, men brukar ändå kännas bra av att få träna dom lite).
5set Skivstångscurl / Curlstångscurl / Hantelcurl / Konc. Curl
5set Liggande tricepspress / Pushdowns / Smalbänk

Dag 2
OBS: På mitt "lätta pass" kör jag TUNGA marklyft först, annars inte marklyft.
5 set Marklyft
5 set Knäböj / Frontböj
5 set lårcurl
5 set Stående vadpress i smith
5 set Cable crunches / Diverse magövningar (situps, benlyft etc)

Cyklar detta schema varje dag tills jag känner att jag behöver vila någon dag (oftast helgen).

Avslutningsvis
Ja, det är ganska mycket armar. Jag gillar armträning och vill fokusera detta.

Jeml
2014-04-15, 18:29
tycker det ser bra ut.

förutom att du kör 3set mer pressövningar än dragövningar (man brukar vilja köra lika mycket drag som press).

3set låter inte mycket men i ditt fall så är det 60% mer av totalvolymen drag. alltså ganska mycket :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-04-15, 19:39
Verkar vettigt!

Se bara till att kötta på med många reps i vadpressen

Förstod jag dig rätt att på dina lätta pass så kör du någon av de "röda" övningarna istället för den "svarta" på samma rad?

shifty
2014-04-15, 19:40
Verkar vettigt!

Se bara till att kötta på med många reps i vadpressen

Förstod jag dig rätt att på dina lätta pass så kör du någon av de "röda" övningarna istället för den "svarta" på samma rad?

Exakt. Oftast, det händer givetvis att jag kör annat som Dips eller dylikt. Men det där är grunden.

shifty
2014-04-24, 09:56
Jag misstänker att det inte finns någon absolut sanning eller så gällande vilket träningsupplägg som är bäst.

Är halvkroppspass bättre än split?

Efter att ha läst på Träningslära verkar det ju i alla fall optimalt att träna varje muskel fler än en gång i veckan, vilket jag ju gör med halvkroppspass (2-3ggr).

Men å andra sidan, ser man alla "grova" som kör sina 5-splits :confused:

Hur tänker ni? Ge gärna för- och nackdelar med halvkropp jämfört med 3-/5-split.

shifty
2014-05-05, 08:31
Den här tråden dog väldigt snabbt. Så jag gör som jag brukar, återupplivar den igen.

Har på senare, desto mer jag ökat i styrka och intensitet märkt att jag inte "får ut" så mycket av varje muskel som jag borde.

Exempelvis: Jag är väldigt trött i armarna när det är dags att träna armar. Jag känner att jag "behöver" köra mer rygg, men att orken i övriga muskelgrupper blir lidande (detta var inget problem innan).

Har därför funderat i banor runt 3-split.

Dag1 - Bröst & Axlar & Triceps
Dag2 - Rygg & Marklyft & Biceps
Dag3 - Ben & Vader & Mage

Och köra detta två gånger per vecka. Detta innebär jämförelsevis med halvkroppspass att jag får ett mindre överkropps-pass på gymet, men att jag förmodligen kommer kunna träna lite hårdare.

Ser det tokigt ut?

Kedaran
2014-05-05, 08:51
Upplägget är rätt vanligt, P/P/L men utan övningar är det ju svårt att säga så mycket.
Alla muskelgrupper får två tillfällen per vecka och det är ju bra!

BallPythoN
2014-05-06, 22:25
Lånar tråden så jag slipper skapa en ny. Tacksam för utvärdering!

Vad tror ni om denna ? 3 halvkropp per vecka med fokus på överkroppen

Halvkroppspass A

Marklyft
Bänkpress
Militärpress
Chins/Latsdrag
Baksida axlar cablecross
Superset biceps/triceps
Benlyft

Halvkroppspass B

Knäböj
Utfall
Baksida lår
Framsida lår
Vadpress
Cablecrunch

Halvkroppspass C

Marklyft
Hypersträck med vikt
Hantelpress
Latsdrag V handtag/Chins
Hantelpress axlar
Baksida axlar hantlar
Biceps priest
Tricepspress

Har jag glömt något?
Rekomenderat antal set?
För mycket övningar ?

Antewa
2014-05-07, 07:16
Kör själv på ett P/P/L schema två gånger i veckan och tycker det funkar väldigt bra, testa det under några veckor och se hur det känns är väl ända sättet o verkligen veta dock :)