Visa fullständig version : Demokratipoll: Borde alla vuxna medborgare få rösta?
filmjölk
2014-04-15, 13:24
Borde man få vara med och rösta om man är svårt senildement? Gravt psykotisk? Om man har en IQ på 67? Om man sålt sin röst för en flaska brännvin och en daimstrut? Om man inte bestämt sig förrän man befinner sig i vallokalen? Om man bara röstar efter en enda hjärtefråga? Om man särskriver? Om man är 21, men bara 14 mentalt, mm. mm.
Rent allmänt borde verkligen alla 18+ få rösta?
Arf Pingvin
2014-04-15, 13:24
Ja.
Ja, annars blir det en bedömningssport med ganska jobbiga demokratiska konsekvenser.
Men fick jag bestämma skulle bara de som gjort värnplikt vara medburgare och få rösta!
http://memecrunch.com/meme/L5EI/service-guarantees-citizenship/image.png
Nu blev jag väldigt osäker, men får du rösta om du är omyndigförklarad?
Du kan inte bli omyndigförklarad i Sverige längre utan får istället en förvaltare.
Raschmus
2014-04-15, 13:42
Jag vet inte... Röstar för teknokrati
Du är omyndig tills du fyller 18. Du kan aldrig bli omyndig.
Du kan sitta i fängelse, innom sluten psykvård eller ha förvaltarskap över dig, men du förlorar aldrig din rösträtt och är fortfarande myndig.
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/27803909.jpg
Jag tycker röståldern borde höjas till 21.
Ingen borde få rösta. Ingen borde få bestämma.
Victorsnya
2014-04-15, 13:56
Dom borde blocka (s)(v)(mp) väljare från att rösta så landet inte riskerar ännu en sossesvacka
Nattljus
2014-04-15, 13:58
Bara kvinnor borde ha rösträtt och bara kvinnor borde få vara politiker cofffee
PureWhey
2014-04-15, 14:00
Nej, man bör ha något test som visar att man är insatt och kapabel nog att överväga sitt val.
Typ ett HP fast ett VP (valprov).
Arf Pingvin
2014-04-15, 14:01
Eller vi kan gå tillbaks till våra rötter och enbart gifta män får rösta. Iden är att bara de som har egendom, fru och barn tar tillräckligt ansvar för att styra landet.
Som Varg Vikernes, känd kyrkbrännare, mördare och nazist vill.
Alla ska få rösta. Börjar man bestämma om något annat så är det början till något väldigt felaktigt.
Nej, vissa enkla kriterier utöver medborgarskap och ålder borde uppfyllas
Sjælvklart.
Arf Pingvin
2014-04-15, 14:13
Sjælvklart.
Om det är självklart har du några exempel på kriterier som borde uppfyllas?
Om det är självklart har du några exempel på kriterier som borde uppfyllas?
Läs Russia Today.
"Nej. Bara matematiskt begåvade bourgerliga män med 650k+ i årsinkomst och 115+ i IQ borde få rösta" <--- Hade varit kul bara för att se hetsen :D
Men för att vara allvarlig så blir det ett demokratiproblem om vi ska börja sålla bort vilka som räknas som begåvade nog för att kunna rösta.
Visserligen bör man väl iaf kunna ta och klara sig själv till röstlokalen och in i röstbåset, utan assistans. Vet inte helt 100 hur det ser ut där...
Red Apple
2014-04-15, 14:17
I en demokrati så ska alla få rösta, annars försvinner lite av tanken med en demokrati.
Jag kan bestämma istället.
I en demokrati så ska alla få rösta, annars försvinner lite av tanken med en demokrati.
Nja, alla får inte rösta i Sverige. Ändå är det en demokrati.
Red Apple
2014-04-15, 14:27
Nja, alla får inte rösta i Sverige. Ändå är det en demokrati.
Alla myndiga medborgare.* Så, kan vi dra ut pinnen ur arslet nu?
Victorsnya
2014-04-15, 14:28
Du påstår att Sverige har en riktig demokrati? Pfft
Victorsnya
2014-04-15, 14:29
Men det är ju ett krav höhö
WHITEFOLKS
2014-04-15, 14:34
"Nej. Bara matematiskt begåvade bourgerliga män med 650k+ i årsinkomst och 115+ i IQ borde få rösta" <--- Hade varit kul bara för att se hetsen :D
Men för att vara allvarlig så blir det ett demokratiproblem om vi ska börja sålla bort vilka som räknas som begåvade nog för att kunna rösta.
Visserligen bör man väl iaf kunna ta och klara sig själv till röstlokalen och in i röstbåset, utan assistans. Vet inte helt 100 hur det ser ut där...
Nej då det är inget krav :D
gHtEc83Xh6s
Men myndighetsbegreppet är inte något fast utan kan utökas till att gälla andra parametrar än enbart ålder. Det har det även gjorts. Därför kan inte det begreppet användas för att beskriva om ett samhälle är en demokrati eller ej.
Myndighetsåldern kan även höjas till 150år. På pappret fråntas då ingen sin rösträtt, men i praktiken är den borttagen. På samma sätt kan kan kravet för rösträtt vara IQ på över 150. På pappret fråntas inte någon rösträtten, men i praktiken gör det.
Myndig är en civilrättslig term som innebär att en person är berättigad att på egen hand ingå civilrättsliga giltiga avtal, bland annat rörande ekonomiska överenskommelser.
Ett villkor för att vara myndig är och har normalt varit att en viss ålder uppnåtts - myndighetsålder. Historiskt och i olika länder finns andra krav för att kunna vara myndig. Kön har varit och är fortfarande i vissa länder en faktor som avgör möjligheten vara myndig, där kvinnor förvägra(t)s rätten. Slavar har definitionsmässigt inte getts rätten att bli myndiga. Personer med grava mentala eller fysiska funktionsnedsättningar har och är inte alltid berättigade bli myndiga. I vissa tider och länder har också rättssystemet fungerat så att det varit svårt för de svaga i samhället och icke läskunniga att hävda sin rätt att fungera som myndiga.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Myndig
Red Apple
2014-04-15, 14:37
Inte rakt igenom, men jag håller det hellre på en praktiskt genomförbar nivå än på en ideologiskt ren demokrati som kommer resultera i ett bombnedslag till samhälle efter några veckor.
Red Apple
2014-04-15, 14:39
Men myndighetsbegreppet är inte något fast utan kan utökas till att gälla andra parametrar än enbart ålder. Det har det även gjorts. Därför kan inte det begreppet användas för att beskriva om ett samhälle är en demokrati eller ej.
Myndighetsåldern kan även höjas till 150år. På pappret fråntas då ingen sin rösträtt, men i praktiken är den borttagen. På samma sätt kan kan kravet för rösträtt vara IQ på över 150. På pappret fråntas inte någon rösträtten, men i praktiken gör det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Myndig
Du vet mycket väl vad jag menar och jag är inte intresserad av att diskutera semantik. Gå och posta libertarianbilder i någon av dina onanitrådar istället.
Nej då det är inget krav :D
gHtEc83Xh6s
Jag minns.. och alltså.. eh.. ja.. Jag vet inte.. alltså.. *gah!*
Du vet mycket väl vad jag menar och jag är inte intresserad av att diskutera semantik. Gå och posta libertarianbilder i någon av dina onanitrådar istället.
Jag förstår mycket väl vad du menar, men jag tycker att du har fel, därför försöker jag visa på vad det är jag tycker du har fel i.
Den här ståndpunkten kan vem som helst ha: stalinist, socialdemokrat, fascist, anarkist, libertarian m.fl. då det inte är något som har det minsta anknytning till ideologi utan är ett abstrakt, logiskt resonemang.
Red Apple
2014-04-15, 14:50
Jag förstår mycket väl vad du menar, men jag tycker att du har fel, därför försöker jag visa på vad det är jag tycker du har fel i.
Den här ståndpunkten kan vem som helst ha: stalinist, socialdemokrat, fascist, anarkist, libertarian m.fl. då det inte är något som har det minsta anknytning till ideologi utan är ett abstrakt, logiskt resonemang.
Du kommer inte särskilt långt i att visa hur du tycker att jag har fel om du bara sitter och märker ord. Jag har aldrig påstått att du ens har en ståndpunkt, än mindre att denna ståndpunkt har en ideologisk anknytning.
Macroman
2014-04-15, 14:55
Dom borde blocka (s)(v)(mp) väljare från att rösta så landet inte riskerar ännu en sossesvacka
This eller att jag bestämmer allt. Blir bäst för oss alla.
Alla som klarat Gymnasiet bör få ha rösträtt
Sedan bör samhällsorienterade ämnen få utökat utrymme parallellet med detta
Varför just gymnasiet?
Du kommer inte särskilt långt i att visa hur du tycker att jag har fel om du bara sitter och märker ord. Jag har aldrig påstått att du ens har en ståndpunkt, än mindre att denna ståndpunkt har en ideologisk anknytning.
Jag märker inte ord utan försöker reda ut olika definitioner och vad de betyder i förhållande till varandra.
Varför hänvisning till mina onani-trådar då? Det kan jag inte tolka på något annat sätt än att mina kommentarer är sprungna ur ideologi, närmare bestämt libertarianism.
Armed Dingo
2014-04-15, 15:27
Det borde bli ett förbud mot valaffischer och event där partier pratar ensamma. Det som ska basuneras ut är partiprogram i sin helhet och debatter där man inte får lov att prata om partier som inte är närvarande vid debatten.
En annan bra åtgärd hade varit att partimedlemmar inklusive statsministern inte kunde tjäna mer än 45.000 per månad. Detta hade verkligen kastat ut flera giriga pengakåta svin och banat väg för idealister inom alla partier.
Arf Pingvin
2014-04-15, 15:29
Om du blir mobbad i skolan och hoppar av, ska du inte få rösta på det parti som vill stödja ungdomar som far illa?
Red Apple
2014-04-15, 15:41
Jag märker inte ord utan försöker reda ut olika definitioner och vad de betyder i förhållande till varandra.
Varför hänvisning till mina onani-trådar då? Det kan jag inte tolka på något annat sätt än att mina kommentarer är sprungna ur ideologi, närmare bestämt libertarianism.
Så din ståndpunkt är ett antipragmatiskt förhållande till språkbruk?
Hänvisningen till onanitrådarna har att göra med att du hellre kan skriva oproduktiva inlägg där du inte stör någon ;)
Så din ståndpunkt är ett antipragmatiskt förhållande till språkbruk?
Hänvisningen till onanitrådarna har att göra med att du hellre kan skriva oproduktiva inlägg där du inte stör någon ;)
Vad är det för mening att diskutera fenomen om man inte först rätt ut definitioner av fenomenet? Bara slöseri med tid.
Varför ska jag diskutera sådant som inte har något med ämnet på onanitrådarna att göra? Ska jag börja föra träningsjournal i libertarian-tråden också? Eller diskutera Game of Thrones? Varför inte slänga iväg ett par tyngdlyftningsvideor när jag ändå är igång?
Vill du inte se vad jag skriver eller ha med mig att göra oavsett vad det gäller så finns det en ignore-funktion på forumet. Aldrig använt den men tror att det inte bara gäller PM/gästinlägg utan även personens inlägg i trådar och skapade trådar. Länk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/profile.php?do=ignorelist).
TranceII
2014-04-15, 17:02
Ja? Vad skulle vi annars ha?
Red Apple
2014-04-15, 17:38
Vad är det för mening att diskutera fenomen om man inte först rätt ut definitioner av fenomenet? Bara slöseri med tid.
För all del, men du har fortfarande bara märkt ord hittills. Om du har en poäng att göra, gör den. Om vissa begrepp du använder för att förklara din poäng behöver redas ut, red ut dem. Men sitt inte och klistra in wikilänkar om vad myndighet är när vi båda förstår mycket väl vad det är jag menar.
Varför ska jag diskutera sådant som inte har något med ämnet på onanitrådarna att göra? Ska jag börja föra träningsjournal i libertarian-tråden också? Eller diskutera Game of Thrones? Varför inte slänga iväg ett par tyngdlyftningsvideor när jag ändå är igång?
Svårt med 1+1? Läs om.
Vill du inte se vad jag skriver eller ha med mig att göra oavsett vad det gäller så finns det en ignore-funktion på forumet. Aldrig använt den men tror att det inte bara gäller PM/gästinlägg utan även personens inlägg i trådar och skapade trådar. Länk (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/profile.php?do=ignorelist).
Jaha? Tack för infon antar jag. Vad har det med saken att göra?
PixelMiner
2014-04-15, 17:43
Jag kan tycka att man skall ha betalat inkomstskatt för att få rösta.
Varför skall man ha rätt att bestämma över skattemedlen om man inte varit med och betalt in någon.
Detta skulle ju utesluta såväl alkoholisten på parkbänken som den nolltaxerande miljonären.
Red Apple
2014-04-15, 17:46
Varför skall man ha rätt att bestämma över skattemedlen om man inte varit med och betalt in någon.
Detta skulle ju utesluta såväl alkoholisten på parkbänken som den nolltaxerande miljonären.
Räcker det med att ha betalat skatt en gång? En gång per mandatperiod? En gång per år?
PixelMiner
2014-04-15, 18:01
Räcker det med att ha betalat skatt en gång? En gång per mandatperiod? En gång per år?
Du skall ha en deklarerad inkomstskatt för året innan valet. Så för att få rösta i år så skall man ha en deklarerad inkomstskatt för 2013.
Så i princip så räcker det med en gång vart fjärde år. Fast då riskerar man missa eventuella EU-val och folkomröstningar som inträffar utanför normala valår till riksdagen.
Kanske man borde få röster utefter hur mycket man betalat i skatt. Det är större skillnad på en som tjänar 120kkr/mån och en gymnasist som sommarjobbat en vecka vs sommarjobbaren och en arbetslös.
PureWhey
2014-04-15, 18:17
Inga studenter och pensionärer ska alltså få rösta?
Kanske man borde få röster utefter hur mycket man betalat i skatt. Det är större skillnad på en som tjänar 120kkr/mån och en gymnasist som sommarjobbat en vecka vs sommarjobbaren och en arbetslös.
Idiotiskt.
Idiotiskt.
Nu är jag inte ens för det men skulle vilja höra varför det är idiotiskt. Det funkar trots allt så med aktiebolag.
PixelMiner
2014-04-15, 18:28
Inga studenter och pensionärer ska alltså få rösta?
Idiotiskt.
Nisse och Sara sparar pengar till en gemensam kassa. Vid slutet av året sätter de sig ner vid köksbordet för att bestämma hur de skall använda pengarna. Pelle däremot sparar inte ett dugg. Skall han ändå ha rätt att bestämma vad pengarna skall användas till?
Den principen gäller för det mesta i verkligheten.
Nisse och Sara jobbar på ett projektarbete. Sara står för hela arbetet och Nisse gör inte ett dugg. Sara får MVG. Förtjänar Nisse också MVG?
Nisse och Sara är anställda på If och har sysslat med ett projekt. Sara har stått för allt arbete medan Nisse tagit semester. Projektet leder till stora intäkter och chefen tycker det är värt en bonus. Bör Nisse och Sara dela på bonusen 50-50?
TranceII
2014-04-15, 18:35
Varför skulle personen som betalar in 10k skatt om året få lika många röster som en som betalar in 10 miljoner i skatt. Borde inte den senare ha mer att säga till om då?
PureWhey
2014-04-15, 18:55
Nisse och Sara sparar pengar till en gemensam kassa. Vid slutet av året sätter de sig ner vid köksbordet för att bestämma hur de skall använda pengarna. Pelle däremot sparar inte ett dugg. Skall han ändå ha rätt att bestämma vad pengarna skall användas till?
Varför skulle personen som betalar in 10k skatt om året få lika många röster som en som betalar in 10 miljoner i skatt. Borde inte den senare ha mer att säga till om då?
Då leder det till det Trance säger och det är ingen demokrati. Studenter, pensionärer och arbetslösa berörs av besluten och bör därför även få rösta imo. Förstår absolut poängen dock, och skulle vilja hålla med.
Jag tror dock det är bättre att ändra skattesystemet istället, så man betalar skatter för det som rör dig och det du utnyttjar. Hur det skulle funka på ett bra vis vet jag dock inte.
Skickat ifrån böjracket
Varfør skulle skatt ens ha med saken att gøra? Det finns folk som ær ekonomiskt oberoende och inte arbetar, ska dem bli bestraffade før att dem lyckats læmna ekorrhjulet? :/
Arf Pingvin
2014-04-15, 19:18
Nisse är långtidsarbetslös. Han får inte rösta på det parti som driver en jobbpolitik som han tror kan ge honom ett jobb. Idiotiskt.
R Scarpa27
2014-04-15, 19:22
Ingen borde få rösta. Ingen borde få bestämma.
tru dat...
:thumbup:
R Scarpa27
2014-04-15, 19:30
Det borde bli ett förbud mot valaffischer och event där partier pratar ensamma. Det som ska basuneras ut är partiprogram i sin helhet och debatter där man inte får lov att prata om partier som inte är närvarande vid debatten.
En annan bra åtgärd hade varit att partimedlemmar inklusive statsministern inte kunde tjäna mer än 45.000 per månad. Detta hade verkligen kastat ut flera giriga pengakåta svin och banat väg för idealister inom alla partier.
helt rätt.
mangemani
2014-04-15, 20:01
ja självklart ska alla få rösta.
skulle hellre vilja ställa frågan, ska det vara lag på att alla måste rösta, oavsett om det röstas blankt så ska alla infinna sig där och rösta.
Jag tycker att en kommitté ska sätta ihop ett allmänt prov varje år på cirkus 1000 frågor som man måste klara en viss procent på för att få rösta. Samt ett IQ prov vart fjärde år och en gräns på åtminstone 115.
EDIT: Detta prov bör även kombineras med ett genetiktest och dessa tre bestämmer ifall man får rösta samt föröka sig.
EDIT2: Det bör även lagstadgas att man inte får skaffa fler än två avkommor.
Bourgarna och årsinkomstkrav, absolut. Man bör vara rik för att få rösta, det är ett tecken på gott omdöme och förmåga att nå uppsatta mål. Alla fattiga och lealösa mähän utan vare sig förmåga eller förutsättningar här i livet kan ju få komma till tals när de lyckats öka sin årsinkomst.
Arf Pingvin
2014-04-15, 20:34
Jag tycker att en kommitté ska sätta ihop ett allmänt prov varje år på cirkus 1000 frågor som man måste klara en viss procent på för att få rösta. Samt ett IQ prov vart fjärde år och en gräns på åtminstone 115.
EDIT: Detta prov bör även kombineras med ett genetiktest och dessa tre bestämmer ifall man får rösta samt föröka sig.
EDIT2: Det bör även lagstadgas att man inte får skaffa fler än två avkommor.
Ni vet den där -10 varningsklockan som ringer i QI? Jag tänker bara säga det.
Grattis du är nazist.
Arf Pingvin
2014-04-15, 20:37
Bourgarna och årsinkomstkrav, absolut. Man bör vara rik för att få rösta, det är ett tecken på gott omdöme och förmåga att nå uppsatta mål. Alla fattiga och lealösa mähän utan vare sig förmåga eller förutsättningar här i livet kan ju få komma till tals när de lyckats öka sin årsinkomst.
Vad är det som hindrar de rika att helt enkelt bara utestänga oönskade individer från arbetsmarknaden och således makten? Det finns en klar risk med såna som agazza som röstar.
Vad är det som hindrar de rika att helt enkelt bara utestänga oönskade individer från arbetsmarknaden och således makten? Det finns en klar risk med såna som agazza som röstar.
Ännu värre med mig som en arbetsgivare på spelplanen. Men någon måste ju rädda världen från den annars oundvikliga undergången.
PixelMiner
2014-04-15, 20:43
Då leder det till det Trance säger och det är ingen demokrati. Studenter, pensionärer och arbetslösa berörs av besluten och bör därför även få rösta imo. Förstår absolut poängen dock, och skulle vilja hålla med.
Det är ju en hel del som inte får rösta idag också. Alla under 18 år till exempel. Och tar man exempel ifrån andra demokratier t.ex. USA, där den som döms för allvarlig brottslighet förlorar sin rätt att rösta.
Varfør skulle skatt ens ha med saken att gøra? Det finns folk som ær ekonomiskt oberoende och inte arbetar, ska dem bli bestraffade før att dem lyckats læmna ekorrhjulet? :/
Tja, principen är väl att de som betalar in pengar i ett gemensamt system skall besluta om det. Om man "lämnat ekorrhjulet" så spelar det väl ingen roll vilka som bestämmer?
Nisse är långtidsarbetslös. Han får inte rösta på det parti som driver en jobbpolitik som han tror kan ge honom ett jobb. Idiotiskt.
Pelle är 17 år och går i en värdelös skola, han får idag inte rösta på det parti som driver en skolpolitik som skulle ge honom en bra utbildning.
Arf Pingvin
2014-04-15, 21:00
Jo när han fyller 18. Nisse däremot får aldrig rösta för de som redan har jobb bryr sig inte om Nisse.
PureWhey
2014-04-15, 21:02
Det är ju en hel del som inte får rösta idag också. Alla under 18 år till exempel. Och tar man exempel ifrån andra demokratier t.ex. USA, där den som döms för allvarlig brottslighet förlorar sin rätt att rösta.
Tja, principen är väl att de som betalar in pengar i ett gemensamt system skall besluta om det. Om man "lämnat ekorrhjulet" så spelar det väl ingen roll vilka som bestämmer?
Pelle är 17 år och går i en värdelös skola, han får idag inte rösta på det parti som driver en skolpolitik som skulle ge honom en bra utbildning.
En hel del? Vilka mer än icke myndiga?
Skickat ifrån böjracket
Jo när han fyller 18. Nisse däremot får aldrig rösta för de som redan har jobb bryr sig inte om Nisse.
Då är Nisse redan klar med grundskolan och det är försent att påverka sin skolgång. Det är som att säga att din Nisse får rösta när han fått jobb. Fast i din Nisses fall är det inte försent att påverka sin jobbsituation eftersom han då fortfarande är aktuell för ändringar i jobbpolitiken.
Måste man ha omdöme för att få rösta? Är du någon slags nazist? ;)
Arf Pingvin
2014-04-15, 21:12
I USA "Elva procent av alla svarta män, mellan 30 och 34 år, sitter i fängelse, enligt justitiedepartementets siffror." och det är 6 gånger mer svarta än vita i fängelse. Dessa är då inte röstberättigade. I vissa stater inte ens efter frigivning. De är drabbade av sociala orättvisor och kan inte rösta för att hjälpa sig själva ur sin situation. Det känns inte rätt för mig.
Jag skojade, jag tror definitivt att en mer inkluderande modell både är mer rättvis och samhälleligt gynnsam.
Arf Pingvin
2014-04-15, 21:22
Jag skojade, jag tror definitivt att en mer inkluderande modell både är mer rättvis och samhälleligt gynnsam.
Det är ok, jag försöker bara få fram några argument för något annat alternativ än 1) "Ja, givetvis, ngt annat vore otänkbart"
Tycker inte jag sett något rimligt argument för att utestänga någon vuxen medborgare. Men ändå är det bara ca 1/3 som hade det som självklart.
PixelMiner
2014-04-15, 21:24
En hel del? Vilka mer än icke myndiga?
Tja, de icke myndiga är ju ungefär ungefär en femtedel av befolkningen så det skulle jag kalla en hel del.
PureWhey
2014-04-15, 22:08
Tja, de icke myndiga är ju ungefär ungefär en femtedel av befolkningen så det skulle jag kalla en hel del.
Alla under 18 år till exempel.
Vilka mer?
PixelMiner
2014-04-15, 23:29
Vilka mer?
I Sverige så är det dem som är under 18 år. Samt utlandssvenskar som inte meddelat någon adress till skatteverket de senaste 10 åren.
Men Sverige är ju inte den enda demokratin i världen. I USA så blir brottsligar som dömts till långa straff av med sin rösträtt. Även i Tyskland och Frankrike kan man bli av med sin rösträtt om man blir dömd för brott.
I Morocco och i Guinea måste man varit medborgare i minst 5 år innan man får rösta.
Sedan skiljer ju sig rösträttsreglerna kring ålder mellan länder. 16-21 verkar vara det rådande spannet. I vissa länder är det dessutom obligatoriskt att rösta om man är i en viss ålder.
TLDR: Demokrati kan se olika ut. Och Sverige system är inte automatiskt det enda rätta.
PureWhey
2014-04-15, 23:30
Jaha, trodde vi pratade om Sverige och inte alla demokratier runtom i världen.
Skickat ifrån böjracket
Så Sverige ær reducerat till att bara vara ett ekonomiskt system? Jadu, det ær inte långt ifrån verkligheten dessværre..
PixelMiner
2014-04-15, 23:35
Så Sverige ær reducerat till att bara vara ett ekonomiskt system? Jadu, det ær inte långt ifrån verkligheten dessværre..
Nja, jag menar bara för att den som tjänat så mycket pengar att han kan "lämna ekorrhjulet", som du så vackert kallade det, så spelar det ju inte så stor roll vilket parti som styr. Rika personer klarar ju sig nästan alltid. I värsta fall kan de ju enkelt lämna landet. Vilket många rika redan gjort... Även om Kamprad kom tillbaka på ålderns höst. ;)
Röståldern kanske måste höjas med tanke på att 18-åringar nu är verklighetshandikappade på ett annat sätt än för 30 år sedan.
PixelMiner
2014-04-15, 23:44
Jaha, trodde vi pratade om Sverige och inte alla demokratier runtom i världen.
Jag trodde vi pratade om huruvida alla vuxna borde få rösta. :)
Det är ju ganska intressant att diskutera demokratifrågor. Många börjar med att säga att "ALLA HAR RÄTT ATT RÖSTA". Men sedan kommer undantagen:
Barn får inte rösta
Utlandssvenskar får inte rösta (om de inte registrerar sig hos skatteverket)
Icke-svenskar boende i Sverige får inte rösta, trots att de betalar skatt och lever under svenska lagar.
Och även om du uppfyller alla krav så räknas inte din röst om du röstar på ett parti som får mindre än 4% i valet (eller 12% i en valkrets).
Vad är det som bestämmer att det är ok att utesluta dessa människors åsikter? Blir landet mer demokratiskt ifall barn fick rösta? Blev det mindre om endast de som betalade skatt fick rösta? Eller är det andra saker som avgör ifall ett land är demokratiskt?
Rösträtten är inte det viktigaste för en demokrati och kanske inte ens särskilt centralt. (Vilket är orsaken till att man visst kan föra seriösa resonemang om vilka som egentligen borde få rösta. Vissa är för dumma för att inse att vissa linjer leder bort från att dina barn ska få rösta med samma möjligheter som du!)
PixelMiner
2014-04-15, 23:54
Röståldern kanske måste höjas med tanke på att 18-åringar nu är verklighetshandikappade på ett annat sätt än för 30 år sedan.
"Ungdomar nu för tiden älskar lyx. De uppför sig illa och föraktar auktoriteter. De visar ingen respekt för äldre människor och älskar tomt pladder i stället för arbete. De reser sig inte längre när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, pratar före alla andra, glufsar i sig maten och tyranniserar sina föräldrar."
- Sokrates ca. 450 f.Kr.
Ungdomen var uppenbarligen lika förtappad då som nu...
filmjölk
2014-04-16, 00:46
Och din flickvän är hur gammal? blir nog att sova på soffan för dig nu :)
Ja. Alla försök att göra gränsdragningar ballar ofelbart ur i "bara de som är tillräckligt lika mig borde få rösta" och det faller på sin egen orimlighet eftersom "tillräckligt lika mig" blir olika saker beroende på vem som är "jag". Problemet med begåvningshandikappade, dementa etc. som röstar utan att veta vad de gör blir litet, eftersom den andel sådana personer som alls tar sig till vallokalen är rätt liten.
Ja. Alla försök att göra gränsdragningar ballar ofelbart ur i "bara de som är tillräckligt lika mig borde få rösta" och det faller på sin egen orimlighet eftersom "tillräckligt lika mig" blir olika saker beroende på vem som är "jag". Problemet med begåvningshandikappade, dementa etc. som röstar utan att veta vad de gör blir litet, eftersom den andel sådana personer som alls tar sig till vallokalen är rätt liten.
Problemet handlar snarare om det där vanliga som verkar göra större delen av mänskligheten till robotar med kolibrins mentala uthållighet och som därför röstar på dem som uttrycker Mer åt Alla och Mindre åt de Dumma med färst ord genom den TV hela deras liv vigts till. Berätta igen varför de ska vara med och boka din framtid.
"Ungdomar nu för tiden älskar lyx. De uppför sig illa och föraktar auktoriteter. De visar ingen respekt för äldre människor och älskar tomt pladder i stället för arbete. De reser sig inte längre när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, pratar före alla andra, glufsar i sig maten och tyranniserar sina föräldrar."
- Sokrates ca. 450 f.Kr.
Ungdomen var uppenbarligen lika förtappad då som nu...
Jag påstår inte att ungdomen är förtappad. Tvärtom! Men ingen kan ett jävla dugg om politik längre eftersom ingen är intresserad av ideologier som har med stadsledning att göra. Resultatet är att de som faktiskt odlar ideologier snarare använder sitt intellekt till att äta tofu och cykla. Kvar blir allsköns brölande småstadsbor och deras oroande effektivitet när det kommer till att sätta pengar på fel nationssociologer.
När folk fyller 18 nu har de fortfarande gott och väl tio år kvar i en regi som slutade vid 12-13 för 30 år sedan. Det betyder att man inte har gjort någonting som spelat någon som helst roll i något som helst avseende.
Problemet handlar snarare om det där vanliga som verkar göra större delen av mänskligheten till robotar med kolibrins mentala uthållighet och som därför röstar på dem som uttrycker Mer åt Alla och Mindre åt de Dumma med färst ord genom den TV hela deras liv vigts till. Berätta igen varför de ska vara med och boka din framtid.
Hur är det genomförbart vägra någon rösträtt baserat på att en viss individ tycker att de är för "dumma"? Vilka som i så fall får rösta kommer ju att skilja sig ganska mycket beroende på om du frågar mig, dig själv, Exdiaq eller Doctor Snuggles. Åsikten kommer sannolikt även att skilja sig inom samma individ beroende på vilken fråga det skall röstas i. Vem bestämmer vem som är för dum för att få rösta?
Hur är det genomförbart vägra någon rösträtt baserat på att en viss individ tycker att de är för "dumma"? Vilka som i så fall får rösta kommer ju att skilja sig ganska mycket beroende på om du frågar mig, dig själv, Exdiaq eller Doctor Snuggles. Åsikten kommer sannolikt även att skilja sig inom samma individ beroende på vilken fråga det skall röstas i. Vem bestämmer vem som är för dum för att få rösta?
Dom kan införa tester i skolan när folk närmar sig 18.
Perramja
2014-04-16, 08:22
Klart de borde, alla utom merparten av kolozzeums medlemmar givetvis :thefinger
Arf Pingvin
2014-04-16, 08:24
Dom kan införa tester i skolan när folk närmar sig 18.
Det svarar inte på frågan vem som skapar testet och hur det ska utformas.
är det inte snarare så att dagens ungdomar är mer insatta i samhällsdiskurserna med tanke på all lättillgänglig info och media?
Eller har teknikens utveckling passiviserat ungdomen mer med dataspel, gymmissbrukande och nätdroger...?
§
Det svarar inte på frågan vem som skapar testet och hur det ska utformas.
En kommitté som är framröstad av redan röstberättigade individer. Helst ser jag att den panelen består mest av olika typer av vetenskapsmän och kvinnor inom olika samhällsvetenskaper
Att prata om att ungdomen är så förfärlig känns igen i samma diskussion som alltid återkommer i varje generation. Ta t.ex musiken. Förut var Beatles hemskt om ens kids lyssnade på dom, sen var det KISS, sen var det Marilyn Manson osv osv. Ungdomarna blir inte sämre, utan det är de som åldras vars tolerans minskas.
Arf Pingvin
2014-04-16, 09:24
En kommitté som är framröstad av redan röstberättigade individer. Helst ser jag att den panelen består mest av olika typer av vetenskapsmän och kvinnor inom olika samhällsvetenskaper
Och när majoriteten är av en åsikt skapas ett test som för alltid ser till att bara rättrogna klarar testet.
Ja det är sjukt svårt.
Och när majoriteten är av en åsikt skapas ett test som för alltid ser till att bara rättrogna klarar testet.
Nu uttrycker du dig konstigt.
Det finns ingen anledning för övermänniskor att på något vis manipulera landet på det viset. För att vi ska komma närmre en utopi räcker det att vi bara tar bort dumma människors verkliga möjlighet att påverka.
Klart alla vill att en demokrati ska va rättvis men då ska vi kvittera in puckon som får bli arkitekter och konstruktörer också bara för att det ska va så. Saker blir bättre med en viss typ av gallring. Sedan kan saker bli sämre med en annan typ av gallring. Du kallade mig nazist, som var lite märkligt. Tror du förintelsen hade hänt ifall enbart klokare människor hade tagit dom ledande besluten? Hitler hade varit en förskolelärare i bild och folk med dumma ideologier hade suttit och försökt få fram argumenten i lunchrummen på jobbet.
Klart jag inte har ett perfekt förslag på upplägg, men hela tänket att varenda idiotisk kotte bör få påverka samhället fungerar inget vidare.
Det är inte direkt så att dom skulle li fråntagna alls rättigheter. Du kan få spåna på vad dom ska få påverka.
En förslagslåda kanske. Iland har även nötter tur i tänket
Arf Pingvin
2014-04-16, 11:08
Riktigt dumma förslag försvinner med 4% spärren. Ditt "test" för att avgöra vilka som ska få rösta är bara onödig komplexitet.
Riktigt dumma förslag försvinner med 4% spärren. Ditt "test" för att avgöra vilka som ska få rösta är bara onödig komplexitet.
Du behöver nog träffa fler människor för att se att fler inte borde få påverka samhället i större utsträckning. Med smartare väljare skulle nog också politiker bli lite mer seriös så vi slipper dessa begåvningar vi har i dagens system. Deras ersättning bör även styras av väljarna/kommittén, i slutet av varje period. Med en minimum fast ersättning såklart. Som ligger i linje med minimumersättning.
Denna kommitté bör även ha någon slags rösträtt för lagar också, så hade vi fått slippa denna skuldbubbla och döende pension också
Ursäkta skrivsättet, telefonen gör lite som den vill med stavning och särskrivningar.
Arf Pingvin
2014-04-16, 12:20
Du behöver nog träffa fler människor för att se att fler inte borde få påverka samhället i större utsträckning. Med smartare väljare skulle nog också politiker bli lite mer seriös så vi slipper dessa begåvningar vi har i dagens system. Deras ersättning bör även styras av väljarna/kommittén, i slutet av varje period. Med en minimum fast ersättning såklart. Som ligger i linje med minimumersättning.
Denna kommitté bör även ha någon slags rösträtt för lagar också, så hade vi fått slippa denna skuldbubbla och döende pension också
Du vill alltså avgöra, på något sätt, vilka som är mer värda än andra att rösta. Och en lite mer direkt demokrati, lite mindre av en representativ demokrati. En elit som styr lite mer än pöbeln. Du känner dig alltså bekväm med att besluta vad som är bra för andra och omyndigförklara dem.
Jag är nog mer bekväm med att alla (vuxna) har eget ansvar för att se till att inte rösta in dumskallar i ledande ställning.
Jag tror heller inte att "smarthet" är det bästa för samhället. Om man drar det till sin spets så vore det nog bättre för planeten om vi rensade bort en del människor så att jordens resurser räcker till. Då kunde vi leva över våra tillgångar som vi gjort i väst och åtnjuta samma frihet som vi vant oss vid.
Det är en chansning men jag tror att om vi alla istället får det bättre så kommer det naturligt bli så att folk skaffar färre barn när de får det bättre och satsar mer på egentid, förverkliga sig själv etc. Om det stämmer och jordens befolkning kanske planar ut kring 10-11 miljarder kanske vi slipper leva med skammen av att ha återupprepat nittonhundratalets största misstag. Sen får vi utveckla tekniken och lägga till med nya vanor så att vi klarar oss med mindre resurser än idag.
är det inte snarare så att dagens ungdomar är mer insatta i samhällsdiskurserna med tanke på all lättillgänglig info och media?
Utan att dra "ungomen idag ..."-kortet så skulle jag säga nej. Att det finns lättillgänglig information är ju inte samma sak som att alla tar in den. Mitt intryck är att man - precis som man gjort i alla tider - konsumerar mest av den information som bekräftar uppfattningar man redan har, och lär sig mer om saker man redan känner till.
Du vill alltså avgöra, på något sätt, vilka som är mer värda än andra att rösta. Och en lite mer direkt demokrati, lite mindre av en representativ demokrati. En elit som styr lite mer än pöbeln. Du känner dig alltså bekväm med att besluta vad som är bra för andra och omyndigförklara dem.
Jag är nog mer bekväm med att alla (vuxna) har eget ansvar för att se till att inte rösta in dumskallar i ledande ställning.
Jag tror heller inte att "smarthet" är det bästa för samhället. Om man drar det till sin spets så vore det nog bättre för planeten om vi rensade bort en del människor så att jordens resurser räcker till. Då kunde vi leva över våra tillgångar som vi gjort i väst och åtnjuta samma frihet som vi vant oss vid.
Det är en chansning men jag tror att om vi alla istället får det bättre så kommer det naturligt bli så att folk skaffar färre barn när de får det bättre och satsar mer på egentid, förverkliga sig själv etc. Om det stämmer och jordens befolkning kanske planar ut kring 10-11 miljarder kanske vi slipper leva med skammen av att ha återupprepat nittonhundratalets största misstag. Sen får vi utveckla tekniken och lägga till med nya vanor så att vi klarar oss med mindre resurser än idag.
Jag är inte riktigt säker men jag tror det finns belägg för att dumma människor skaffar fler avkommor tyvärr. Människans överlevnadsinstinkt och sexuell drivkraft tror jag är för stor och vi kommer utrota oss själva. Även ifall något slags försök till utrensning lär hända i slutstadiet av undergången
Tror du att genomsnittsdumheten gynnas eller missgynnas genom att reducerar "dumma individers" upplevda möjlighet att påverka sin tillvaro? Ju mindre man behöver veta, desto mindre bryr man sig.
Jag är inte riktigt säker men jag tror det finns belägg för att dumma människor skaffar fler avkommor tyvärr. Människans överlevnadsinstinkt och sexuell drivkraft tror jag är för stor och vi kommer utrota oss själva. Även ifall något slags försök till utrensning lär hända i slutstadiet av undergången
Känns som att detta kan bli material för nästa filmjölkspoll *popcorn*
I övrigt håller jag med dig i det mesta.
One ring to rule em all...
BobaFett
2014-04-16, 13:21
Bara kvinnor borde ha rösträtt och bara kvinnor borde få vara politiker cofffee
SD skulle inte ens finnas om bara kvinnor fick rösta så du har en poäng. *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.