handdator

Visa fullständig version : Tror vi för mycket oss om själva?

Latissimus Dorsi
2014-04-14, 19:06
Vi är samma förbannade djur, som för 70.000 år sedan klubbade ihjäl varandra på daglig basis. Samma förbannade djur som för några hundra år sedan glatt gick och kollade på offentliga avrättningar. Varför tror folk att vi är så förbannat fina helt plötsligt? En viss del rasism, ojämlikhet och mobbning är en del att vara djur. Värför skulle det vara så himla konstigt?

Jag är väldigt dålig på att formulera mig, och vet inte riktigt vad som ska diskuteras. Bara det att jag tycker att vi som homo sapiens inte är så jävla fina och civiliserade som vi tror.

R Scarpa27
2014-04-14, 19:28
människan generellt är en ointiligent jaevel...
vi tror vi är smarta? men i hela verket förstör vi jordet, hatar, falska, pengakåta, satans individer haha :D rasist mot mänskligheten monsters 4 lajf =)

fattar vad du grundar och syftar på iaf, livet är bra sjukt, farligt att börja fundera över allt, vi kommer aldrig endå inse varför vi lever... det kanske är så simpelt att det inte ska finnas mening med något??? bara vi som inbillar oss det? :D

Red Apple
2014-04-14, 19:29
Vi är samma förbannade djur, som för 70.000 år sedan klubbade ihjäl varandra på daglig basis. Samma förbannade djur som för några hundra år sedan glatt gick och kollade på offentliga avrättningar. Varför tror folk att vi är så förbannat fina helt plötsligt? En viss del rasism, ojämlikhet och mobbning är en del att vara djur. Värför skulle det vara så himla konstigt?

Jag är väldigt dålig på att formulera mig, och vet inte riktigt vad som ska diskuteras. Bara det att jag tycker att vi som homo sapiens inte är så jävla fina och civiliserade som vi tror.

Beteende är inte 100% biologi och det finns gott om utrymme för förbättring. Vad som är en förbättring är givetvis en subjektiv konsensus som förändras hela tiden, i 1700-talets Sverige var det makt och ära som var idealet, i dagsläget är det istället jämlikhet som anses eftersträvansvärt. Hegelianska filosofer anser överlag att utvecklingen hela tiden leder framåt, att utvecklingen mer eller mindre alltid är positiv i längden, men det är nog svårt att få fram ett svar på huruvida det stämmer eller inte då vi bara kan utgå ifrån oss själva i vår nutid när vi gör ett bedömande av vår historia.

Sen är ditt tankesätt problematiskt för det är väldigt apologetiskt. "Vi är kanske lite våldsamma i vår natur, då kan det väl ändå inte vara så fel att misshandla/mörda/våldta?" ligger rätt nära till hands.

Sohlsken
2014-04-14, 19:35
Tycker det största problemet är att folk inte vill acceptera att vi är djur. Vi äter, skiter, andas, sover och förökar oss. Simple as that, det gör alla andra djur också.

Latissimus Dorsi
2014-04-14, 21:39
Beteende är inte 100% biologi och det finns gott om utrymme för förbättring. Vad som är en förbättring är givetvis en subjektiv konsensus som förändras hela tiden, i 1700-talets Sverige var det makt och ära som var idealet, i dagsläget är det istället jämlikhet som anses eftersträvansvärt. Hegelianska filosofer anser överlag att utvecklingen hela tiden leder framåt, att utvecklingen mer eller mindre alltid är positiv i längden, men det är nog svårt att få fram ett svar på huruvida det stämmer eller inte då vi bara kan utgå ifrån oss själva i vår nutid när vi gör ett bedömande av vår historia.

Sen är ditt tankesätt problematiskt för det är väldigt apologetiskt. "Vi är kanske lite våldsamma i vår natur, då kan det väl ändå inte vara så fel att misshandla/mörda/våldta?" ligger rätt nära till hands.

Njae, oprovocerat mord och våldtäkt är inte särskilt normalt i djurriket inom en art. Delfiner är en av de få arter som våldtar och mördar som jag kan komma på på rak arm.

Lellan
2014-04-14, 21:43
Vi har ju faktiskt förmåga att utvecklas långt utöver instinkt; bli mindre våldsamma, verka för jämlikhet, utbilda oss att inte döma människor utifrån deras uppenbara olikheter och att istället låta deras handlingar visa deras karaktär. Coolt, inte snobbigt, ju! :hbang:

Sniggel
2014-04-14, 21:46
Lejon dödar sitt "senaste raggs" ungar för o göra henne kåt. Samma sak med någon/några av primaterna. Det tycker jag kan klassas som "oprovocerat mord".
Änder förökar sig genom våldtäkt. Kryllar säkert av fler exempel på vad vi tycker är bisarrt men som även vi ägnar oss åt ibland.

F Ultra
2014-04-14, 21:47
Prova att stänga in djur lika tätt som vi självmant väljer att bosätta oss (i städer då alltså) så kommer du nog att få se att vi trotts allt är ganska civiliserade i jämförelse.

Tror inte heller att vi för 70000 år sedan slog ihjäl varandra på löpande band, då hade vi knappast funnits här idag. Och hur stor del av befolkningen gick på offentliga avrättningar egentligen?

Diomedea exulans
2014-04-14, 21:50
Tänk på andra hållet. Vi har landat på månen, tagit kort på mikrober och byggt kinesiska muren. Vi har skapat sixtinska kapellets tak, internetporr och pyramiderna. Tänk på allt fantastiskt människor är kapabla till som inget djur har kommit i närheten av!

Red Apple
2014-04-14, 21:57
Njae, oprovocerat mord och våldtäkt är inte särskilt normalt i djurriket inom en art. Delfiner är en av de få arter som våldtar och mördar som jag kan komma på på rak arm.

Du säger det ju själv, "Vi är samma förbannade djur, som för 70.000 år sedan klubbade ihjäl varandra på daglig basis". Att du inte kan komma på några fler arter på rak arm är inte relevant över huvud taget.

Vi klubbar f.ö. fortfarande ihjäl varandra på daglig basis :)

filmjölk
2014-04-14, 21:57
Betänk också att en del av oss var långt mer civiliserade för 2000 år sedan än vad "vi" var för 200 år sedan. Utveckling och civilisation är inte en rak linje utan cykliskt.

Smäll sönder några atombomber runt om i sverige och lägg till en farsot eller två och vi är mentalt tillbaks på medeltiden. behövs inte ens det, det räcker ju med ett par dagars översvämning för att civiliserade människor i USA skall börja plundra, våldta och mörda.

Diomedea exulans
2014-04-14, 21:58

Just våldtäkt är jättevanligt. Orangutanger gör det på regelbunden basis. De som har haft höns vet också att tuppar våldtar hönorna dagligen.

Latissimus Dorsi
2014-04-14, 21:58
Betänk också att en del av oss var långt mer civiliserade för 2000 år sedan än vad "vi" var för 200 år sedan. Utveckling och civilisation är inte en rak linje utan cykliskt.

Smäll sönder några atombomber runt om i sverige och lägg till en farsot eller två och vi är mentalt tillbaks på medeltiden. behövs inte ens det, det räcker ju med ett par dagars översvämning för att civiliserade människor i USA skall börja plundra, våldta och mörda.

Spiken på huvudet fil

vvrab
2014-04-14, 22:00
Ett exempel på en tydlig förändring är vår syn på sexualitet. Hur många här går runt och tänker sexuellt om 14-åringar? Eller ta synen på homosexualitet. Eller ta kvinnors rätt.

Asdf
2014-04-14, 22:00
Homo sapiens sapiens har till skillnad från djuren en framhjärna vilket förklarar att vi inte nästintill helt styrs av våra sinnesintryck och impulser

Sen finns det ju fotbollsupporters och även dessa jäkla människor som äter ur lösgodisbingarna på ica etc etc

Red Apple
2014-04-14, 22:01
Spiken på huvudet fil

Jaha, din poäng var att människans civiliserade beteende är väldigt bräckligt? Då är jag med.

Latissimus Dorsi
2014-04-14, 22:03
Jaha, din poäng var att människans civiliserade beteende är väldigt bräckligt? Då är jag med.

Delvis, mest att vi innerst inne är ett gäng ociviliserade grottmänniskor.

Sniggel
2014-04-14, 22:04

Det är nog essensen i det hela.
Vi är bara civiliserade så länge systemet vi byggt upp kring oss tillåter det.

vvrab
2014-04-14, 22:04
Snarare att vi styrs rätt mycket av omgivningen.

Sniggel
2014-04-14, 22:12
Omgivningen är en konsekvens av biologin (bl a oss) som i sin tur formar vår biologi över lång tid vilket kan påverka omgivningen i annan riktning :P

vvrab
2014-04-14, 22:18
inception

Hövdingen
2014-04-14, 22:19
Homo sapiens sapiens har till skillnad från djuren en framhjärna vilket förklarar att vi inte nästintill helt styrs av våra sinnesintryck och impulser

Det finns många djur som har utvecklade frontallober t.ex valar, delfiner, elefanter, apor (små förvisso) etc.

Edit: två artiklar jag googlade fram lite snabbt....http://thirdiradio.com/the-complexity-of-elephants/
http://serendip.brynmawr.edu/bb/neuro/neuro98/202s98-paper3/Ball3.html

Olegh
2014-04-14, 22:21
Som den eviga pessimisten, likt en klippa i den gråa tillvaron, så tror jag att det är högst problematiskt hur vår omgivning nu faktiskt ändras så mycket snabbare än vad vi rent biologiskt kan förändras. I viss mån syns det redan hur det ökade informationsflödet och det stigande antalet sinnesintryck "knäcker" människor. Antingen blir man knäckt knäckt, eller så påverkas man på så sätt att man sätter upp sin egen lilla skyddande bubbla, med sina egna förenklade idéer om hur saker och ting fungerar. Det är förvisso inget nytt, men skälen till att "vi människor" tar till den här sortens verklighetsflykt har skiftat betydligt de senaste tusen åren.

hidden
2014-04-15, 08:13
Med det tankesättet du har kanske du skulle passa fint i vänskap med Thomas Hobbes. Läs Leviathan om du inte läst!

Armed Dingo
2014-04-15, 11:20
Grubblandet och filosoferandet är det som skiljer oss från djuren och vår förbannelse och vår styrka. Sluta grubbla på det som inte spelar någon roll.