Visa fullständig version : Tänker jag rätt med träningen?
Hej! (Jag är ny här så jag hoppas att det här inlägget hamnar rätt nu!)
Jag har bestämt mig för att börja träna, har tränat kondition tidigare - men nu är jag sugen på att se om jag kan lägga på lite muskler. Jag mjukstartade för två veckor sedan med 2-3 pass i veckan och började tänka mer på maten. Nu har jag tänkt att öka rejält då jag känner att jag både orkar och är riktigt motiverad!
Det jag vill ha ut av den här tråden är alltså: Tänker jag rätt angående mitt träningsschema!? (kosten känner jag att jag har full koll på)
Måndag - Styrkepass 30min
Tisdag - Toned pass 30min (alltså mer fokus på form snarare än muskler)
Onsdag - Aktiv vila som lättare yoga
Torsdag - Styrkepass 45min
Fredag - Toned pass 45min
Lördag - Aktiv vila som att ut och gå
Söndag - Vila
Om det har någon betydelse så är jag tjej, är 159cm lång och väger 55kg. Jag använder mig av en 3kg medicinboll och två olika hantlar i 2- och 3kg i passen. Kör inte på gym utan hemma med träningsapp.
Sohlsken
2014-04-14, 11:11
Kan inte säga om du gör rätt om du inte säger vad du gör - styrkepass kan betyda tusen olika saker, och toned pass säger ju absolut ingenting? :)
Mer information gör att vi kan hjälpa dig bättre.
F.ö. låter detta mer som "träning" än "deff", möjligtvis en smula felpostat.
Ja alltså jag kör ju ganska många olika övningar, allt från nike-appen. När det är sty
Oops! Råka trycka på fel knapp! Återkommer med fullständigt svar! Hehe
SÅ! Här kommer de övningar jag brukar köra.
(med totalt så menar jag att det dyker upp flera ggr i programmet)
Styrkepass (+uppvärmning och stretch som jag inte tagit med):
- Squats med 2kg-vikter, 1min, totalt 3ggr
- Lunge with torso rotation med 1st 3kg-vikt, 1min,
- Cross back lunge med 3kg medicinboll, 1min
- Walking lunges, 1min
- Modified plank, 1min, totalt 3ggr
- Single leg deadlift med 2kg-vikter, totalt 3ggr
- Side plank with leg lift, 1min, totalt 2ggr
- Lying chest press med 2kg-vikter, 1min, totalt 2ggr
- Russian twists med 3kg-medicinboll, 30sek
- Toe touches med 3kg-medicinboll, 30sek, totalt 2ggr
- V-ups, 1min
Toned pass (+uppvärmning och stretch som jag inte tagit med. Varierar mycket i olika program, men på ett ungefär):
- Walking lunges, 1min
- Alternating step back lunges med 2kg-vikter, 2min, totalt 3ggr
- Modiefied push ups, 2min, totalt 2ggr
- Reverse crunches, 1min, totalt 2ggr
- Squats med 2kg-vikter, 2min, totalt 2ggr
- Walk outs, 1min, totalt 3ggr
- Mountain climbers, 30sek, totalt 3ggr
- Bicycles, 30sek, totalt 3ggr
- Ski jumps med 3kg medicinboll, 1min, totalt 3ggr
- Russian twists med 3kg-medicinboll, 1min, totalt 2ggr
- Hip lifts, 1min, totalt 2ggr
Det är ju himla rörigt, men jag hoppas att det framgår ungefär vad jag gör och hur mycket ...
lillmesen
2014-04-14, 12:45
Det där är ju inte styrekträning, det är BODYPUMP
King Grub
2014-04-14, 12:54
Det där är träning som saknar intensitet nog att åstadkomma några betydelsefulla förändringar vare sig i styrka eller kroppssammansättning.
det där är träning baserat på myten om -"jag vill inte få stora biffiga muskler alltså tränar jag med lätta vikter och gör jättemånga reps"
dvs det kommer inte hända ett skvatt
SÅ! Här kommer de övningar jag brukar köra.
(med totalt så menar jag att det dyker upp flera ggr i programmet)
Styrkepass (+uppvärmning och stretch som jag inte tagit med):
- Squats med 2kg-vikter, 1min, totalt 3ggr
- Lunge with torso rotation med 1st 3kg-vikt, 1min,
- Cross back lunge med 3kg medicinboll, 1min
- Walking lunges, 1min
- Modified plank, 1min, totalt 3ggr
- Single leg deadlift med 2kg-vikter, totalt 3ggr
- Side plank with leg lift, 1min, totalt 2ggr
- Lying chest press med 2kg-vikter, 1min, totalt 2ggr
- Russian twists med 3kg-medicinboll, 30sek
- Toe touches med 3kg-medicinboll, 30sek, totalt 2ggr
- V-ups, 1min
Toned pass (+uppvärmning och stretch som jag inte tagit med. Varierar mycket i olika program, men på ett ungefär):
- Walking lunges, 1min
- Alternating step back lunges med 2kg-vikter, 2min, totalt 3ggr
- Modiefied push ups, 2min, totalt 2ggr
- Reverse crunches, 1min, totalt 2ggr
- Squats med 2kg-vikter, 2min, totalt 2ggr
- Walk outs, 1min, totalt 3ggr
- Mountain climbers, 30sek, totalt 3ggr
- Bicycles, 30sek, totalt 3ggr
- Ski jumps med 3kg medicinboll, 1min, totalt 3ggr
- Russian twists med 3kg-medicinboll, 1min, totalt 2ggr
- Hip lifts, 1min, totalt 2ggr
Det är ju himla rörigt, men jag hoppas att det framgår ungefär vad jag gör och hur mycket ...
Squats med 2kg?!? TVÅ KILO????
Min fästmö böjde med 40 kg när hon var otränad och dessutom hade ryggproblem (som för övrigt blev mycket bättre efter hon börjat gymma)
Förstår inte heller varför man mäter styrketräning i tid istället för repetitioner. Låter som ett bra sätt att p.g.a. "stress" använda dålig teknik.
Hela det där schemat låter som något som är taget från aftonbladets träningstips (och det är inte ett bra betyg...)
Vill du verkligen styrketräna så föreslår jag att du provar något bra nybörjarprogram i stället för det där skräpet (som troligen inte kommer ge dig ett skit)
Jag är persoligen väldigt kär i SL5x5 men det finns givetvis andra bra program också. Det finns ett som är klistrat i träningsforumet här på kolo.
Dessutom så funderar jag på varför du frågar om ett träningprogram i deff-forumet.
"Nu har jag tänkt att öka rejält då jag känner att jag både orkar och är riktigt motiverad!"
Du kommer inte öka ett dugg med det program som du beskrev!
Om du vill fortsätta träna hemma (det är ofta roligare att träna på ett gym, min åsikt) så föreslår jag att du åtminstone investerar i en skivstång ett par hantlar med utbytbara viktskivor. Köp dig därtill 50-70kg i blandade vikter så har du en riktigt bra grundutrustning att bli starkare med.
Aha ... Okej. Ja alltså jag är super nybörjare nu när det gäller att träna för att få synliga muskler gentemot kondition :/
Kan någon snälla hjälpa mig att lägga upp ett program för hur jag ska kunna uppnå det? Jag har läst på hur mycket som helst - men har väl ändå inte fattat då hur jag ska gå till väga uppenbarligen ... Det enda är att jag måste kunna göra det hemma.
Squats med 2kg?!? TVÅ KILO????
Min fästmö böjde med 40 kg när hon var otränad och dessutom hade ryggproblem (som för övrigt blev mycket bättre efter hon börjat gymma)
Förstår inte heller varför man mäter styrketräning i tid istället för repetitioner. Låter som ett bra sätt att p.g.a. "stress" använda dålig teknik.
Hela det där schemat låter som något som är taget från aftonbladets träningstips (och det är inte ett bra betyg...)
Vill du verkligen styrketräna så föreslår jag att du provar något bra nybörjarprogram i stället för det där skräpet (som troligen inte kommer ge dig ett skit)
Jag är persoligen väldigt kär i SL5x5 men det finns givetvis andra bra program också. Det finns ett som är klistrat i träningsforumet här på kolo.
Dessutom så funderar jag på varför du frågar om ett träningprogram i deff-forumet.
"Nu har jag tänkt att öka rejält då jag känner att jag både orkar och är riktigt motiverad!"
Du kommer inte öka ett dugg med det program som du beskrev!
Om du vill fortsätta träna hemma (det är ofta roligare att träna på ett gym, min åsikt) så föreslår jag att du åtminstone investerar i en skivstång ett par hantlar med utbytbara viktskivor. Köp dig därtill 50-70kg i blandade vikter så har du en riktigt bra grundutrustning att bli starkare med.
Nu såg jag att du skrivit om program ... Sorry! Alltså ja som sagt jag vet ju inte riktigt vad jag håller på med. Är även ny här så jag hade ingen aning om vart jag skulle posta tråden. Tack för alla svar.
Sohlsken
2014-04-14, 15:00
Angående att träna för att få synliga muskler: Till en början måste du bygga muskler, och väldigt många rekommenderar ungefär "lyft så tunga vikter du bara orkar". Det kan ta lång tid, ett år eller två, att nå riktiga resultat men om du börjar lyfta tyngre så ser man vissa resultat relativt snabbt (en månad eller två KAN räcka). Det andra steget är att få ner andel kroppsfett, som tjej får man t.ex. magmuskler någonstans 15-20% kroppsfett beroende på gener och dylikt. Men först måste man ha byggt muskler :)
Jag började ungefär som du har gjort, fast med diverse program jag "lånade" på nätet och tränade med framför TVn. Det hände ingenting alls för mig och det var väldigt frustrerande, jag förstod inte varför.
Lycka till och välkommen, det finns många här som kan vara lite väl rättframma, men Kolozzeum är en väldigt bra källa för information och råd.
lillmesen
2014-04-14, 15:13
Aha ... Okej. Ja alltså jag är super nybörjare nu när det gäller att träna för att få synliga muskler gentemot kondition :/
Kan någon snälla hjälpa mig att lägga upp ett program för hur jag ska kunna uppnå det? Jag har läst på hur mycket som helst - men har väl ändå inte fattat då hur jag ska gå till väga uppenbarligen ... Det enda är att jag måste kunna göra det hemma.
det finns redan miljoner med träningsprogram "där ute", jag kan rekommendera att du kollar på styrkelabbet.se
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.