Visa fullständig version : Mängd protein ?
Jag är ny på forumet och således rätt kass på att söka trådar med det svar jag vill ha. Är även rätt dålig på kost, tillskott och det vetenskapliga i träning.
Det jag undrar är. Folk brukar säga att man ska ta 2 gram/kg kroppsvikt. Låt säga att en kille väger 150 kg och har en fett% på 40 %, ska han ändå ta 300 g protein eller ska han ta 2 g/kg av hans muskelmassas vikt ? Jag menar, man ska väl förse musklerna dessa 2 gram inte fettet ? Luddig fråga men någon kanske har ett svar på den.
Tack på förhand !
King Grub
2014-04-14, 08:30
Rekommendationerna gäller total kroppsvikt. Och dom gäller allt protein, även icke-fullvärdigt som det från vegetabiliska källor som gryn, bröd, pasta osv. Allt ingår.
man kan räkna på fettfria massan också. om man vet ungefär hur mycket man besitter.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
King Grub
2014-04-14, 08:35
Visst kan man det, men då är det siffrorna som nämns generellt och på forumet som gäller, utan då får man hitta på egna gramsiffror för rekommendationerna också.
Visst kan man det, men då är det siffrorna som nämns generellt och på forumet som gäller, utan då får man hitta på egna gramsiffror för rekommendationerna också.
tyckte jag läste något citat från studie där man rekommenderade upp till 3,1g x kg LBM vid kalori restriktion.
kanske minns fel.
King Grub
2014-04-14, 08:42
Och då gäller alltså inte nämnda 2 gram per kilo kroppsvikt när det gäller att räkna på fettfri massa.
Och då gäller alltså inte nämnda 2 gram per kilo kroppsvikt när det gäller att räkna på fettfri massa.
nej.
det skrevs ett intervall dock, började någonstans på 2g och gick upp till 3,1g.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.