handdator

Visa fullständig version : Funderingar om ATP??

Dr.Stein
2004-03-19, 22:42
Vet inte riktigt om det här rätta stället att fråga på men men...

Om jag har förstått det hela rätt så måste kroppen hydrolysera (va betyder det?) ATP när den ska kontrahera en muskel.
Men jag har också läst att ATP används till att bygga upp proteiner av aminosyror.

Är det till att bygga upp protein av aminosyror som kroppen behöver ATPt, och genom det kontrahera musklen? låter ologiskt...

Om det inte är så hur använder kroppen ATPn?

Har ATP något med muskeluppbyggnaden att göra?

Är det bara ATP kroppen behöver för att kontrahera muskeln? den behöver väl glukos också, eller är det så att glukosen behövs till att bilda ATP från ADP?

Vilka andra funktioner har ATP?

Har också upfattat det som att ATP kan bildas med hjälp av glukos och syre, fett, fosfokreatin (därför man äter kreatintillskott?)
Vilket går snabbast att bilda med?

Hur fungerar det anaeroba resp. aeroba bildandet av ATP? Har mjölksyra något med detta att göra?

Till sist: var lagras, hur lagras och hur mkt kan ATP lagras?

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick svar på åtminstone några av mina frågor!

Everest
2004-03-19, 22:51
ATP är en kedja av adenosintrifosfat dvs en kvävebas, en sockergrupp (ribos) och 3 st fosfatgrupper

Bindningen mellan fosfatgrupperna är mycket energirik och när ATPt hydrolyseras bildas ADP som innehåller två fosfatgrupper.

Exakt vilken roll ATP fyller vid muskelkontraktionen vet jag inte men jag antar att det är några kemiska reaktioner som kräver energi i form av ATP precis på samma sätt som energi krävs för att sätta ihop aminosyror

Resten lämnar jag till Grub:thumbup:

Dr.Stein
2004-03-20, 19:41
Tack så mkt! blev man ju iaf lite klokare...

Nå kungen, har du ngt att säga?:bow:

King Grub
2004-03-20, 19:56
Allvarligt talat - jag är ingen frågelåda. Sådana här personliga uppmaningar att svara på frågor har ju snarare motsatt effekt, med någon slags press att svara. Det är ett öppet forum.

Inget illa ment, men jag har ingen lust att känna mig tvungen att svara på allt. :)

Callister
2004-03-20, 20:10
Originally posted by King Grub
Allvarligt talat - jag är ingen frågelåda. Sådana här personliga uppmaningar att svara på frågor har ju snarare motsatt effekt, med någon slags press att svara. Det är ett öppet forum.

Inget illa ment, men jag har ingen lust att känna mig tvungen att svara på allt. :)
Nej så klart du inte behöver svara på allting. :naughty:
Men du kan ju så mkt, ditt eget fel, man ska inte lära sig saker. :thumbup:

Starke_arvid
2004-03-20, 20:24
ATP är kroppens primära energikälla, en liten simpel molekyl som vandrar lätt i kroppen och reagerar lätt. Den behövs i många rektioner i kroppen, och bl.a i proteinsyntesen. ATP är ett litet delsteg i början av reaktionen av när aminosyror slår sig ihop till proteiner(polypeptider). Kontraktion i musklerna beror på 2st proteiner, aktin och myosin som behöver ATP vid reaktionen(rörelsen). ATP bildas bl a från glukos, allt detta sker i cellandningen som är en aning komplicerad för att förklara på ett simpelt sätt. Som du nämner så har kreatin en roll som ATP ingår i, kreatinfosfaten, som är en fast form av energikälla. Den är inte primär men mycket snabbtillgänglig. Den bildar snabbt nya ATP-molekyler från ADP.
ATP lagras inte, utan är fritt och är sällan i samma form(pg av dess reaktionsförmåga). KANSKE efter några milisekunder så bildas ADP från ATP, och vise versa sker hela tiden. Därför hittar du inte ATP på något "specifikt" ställe där det ansamlas.
Och ATP har en mycket stor roll i muskelbyggandet, Ja.

http://www.blc.arizona.edu/Marty/181/181Lectures/Figures/POHS_Figures/Chap12/Fig12_7.gif
M v h // S-A