handdator

Visa fullständig version : Fuska inom deffen

Claust
2014-04-13, 21:37
Lite bakgrund först för att ge lite sammanhang: Ligger för tillfället på en deff där jag äter 2500 kcal under träningsdagar och 2400 under vilodagar. Fungerar bra och går nedåt i lagom fart.

Nu till frågan: Hur påverkar "fuskmat" deffen egentligen? Jag har under fredag-söndag kunna lägga 700-800 kcal på godis och chips och ändå hållit ett högt proteinintag och samma underskott. Är det verkligen så enkelt att det bara är kcal in och kcal ut som spelar någon roll? Känns som det borde vara andra faktorer som spelar in också? Om man gjorde såhär dagligen vad skulle det ge för långsiktiga effekter på resultatet?

Latissimus Dorsi
2014-04-13, 21:38
Kalori som kalori :)

Dewon
2014-04-13, 21:48
Håller du koll på alla macros gällande fett, kolhydrater och vitaminer utanför enbart kcal och protein skulle det väl spela roll.

Deffar du dock på "vanlig mat" och inte extremdietar är det kalori som kalori. Enbart i viktminskning och viktökning är en kalori vilken kalori som helst.

Claust
2014-04-13, 21:59
Jo vitaminer och mineraler vet jag att jag får mig i vid lunch och middag så inga problem där. Det är väl snarare mängden raffinerat socker och mättat fett som sticker i höjden under såna här dagar. Och båda dessa är ju inte hälsosamma under en vanlig kosthållning...

Latissimus Dorsi
2014-04-13, 22:01
Jo vitaminer och mineraler vet jag att jag får mig i vid lunch och middag så inga problem där. Det är väl snarare mängden raffinerat socker och mättat fett som sticker i höjden under såna här dagar. Och båda dessa är ju inte hälsosamma under en vanlig kosthållning...

Definiera hälsosamt? Skit i allt sånt där, enligt mig då.

King Grub
2014-04-13, 22:01
Det gör ingen direkt skillnad på din fett- eller viktförlust, men det är klart det inte är hälsosam mat, även om ett kaloriunderskott eliminerar det mesta av t ex ev negativ påverkan av socker.

Dewon
2014-04-13, 22:02

Nja, såklart.. Det beror helt på hur man värdesätter sina kalorier.

Personligen äter jag relativt varierat under deff och får i mig det jag behöver, händer som t.ex. idag att jag har 400kcal kvar. Då blir det godis i mitt fall.

Som sagt, beror på hur man värdesätter sina kalorier och hur mycket man bryr sig om att vara "nyttig".

Claust
2014-04-13, 22:09
Det gör ingen direkt skillnad på din fett- eller viktförlust, men det är klart det inte är hälsosam mat, även om ett kaloriunderskott eliminerar det mesta av t ex ev negativ påverkan av socker.

Ok, intressant, visste inte detta.

Claust
2014-04-13, 22:10
Nja, såklart.. Det beror helt på hur man värdesätter sina kalorier.

Personligen äter jag relativt varierat under deff och får i mig det jag behöver, händer som t.ex. idag att jag har 400kcal kvar. Då blir det godis i mitt fall.

Som sagt, beror på hur man värdesätter sina kalorier och hur mycket man bryr sig om att vara "nyttig".

Inte egentligen det nyttiga jag är intresserad av (även om det väger in) utan mer hur det påverkar slutresultat. Kanske bara är optinoja som spökar som vanligt...

Latissimus Dorsi
2014-04-13, 22:14
Inte egentligen det nyttiga jag är intresserad av (även om det väger in) utan mer hur det påverkar slutresultat. Kanske bara är optinoja som spökar som vanligt...

Ja, släpp den.

Barbastark
2014-04-14, 09:26
Kan finnas fördelar, bortsett från enbart de näringsmässig, med att välja mer svårnedbröten mat.

I denna studie såg man tex att energin som kroppen krävde för att bryta ned och ta upp den mer oprocessade maten var ca50% högre än för den processade.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20613890

Shqypnia
2014-04-14, 12:02
Det som är bra med att undvika godis och dylik under deff är enligt mig att man "vänjer" kroppen till en rejäl minskning av socker.