handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mitt dietupplägg?

Patricia
2014-04-12, 22:31
Ska fatta mig kort!
Har gått på diet i 6 veckor (varav 1 dag har varit cheat) och det är många frågor som dykt upp kring mitt upplägg. För lite kolhydrater? Kan man ändra på något? Är det "ultimat"?

Startvikt: 53kg
Nuvarande vikt: 49kg
Kcal/dag: 1500
Protein: 130-140g
Kolhydrater: 90g
Fett: 55g
(Ålder: 18, tjej)

Vad tycker ni om upplägget? Jag tränar cirka 4ggr/vecka och då blir det styrketräning + 30 min morgonpromenader på vardagarna. Kör även periodisk fasta så gott det går, ibland kommer man hem sent efter träning och då blir det ju självklart mat efteråt. Mina måltider består av: havregryn, jordnötssmör, bär kyckling, potatis, broccoli, avokado, ägg, äggvita, köttfärs, tonfisk, banan och en hel del zucchini. Alltså inget proteinpulver eller några mjölkprodukter (ibland blir det ost dock...) :em:

Aliaas
2014-04-12, 22:45
vrf inga mjölkprodukter? och dessutom hur lång är du?

400
2014-04-12, 22:45
Ser ok ut, du kan dock skära ned lite på proteinet och öka på kolhydraterna om du vill. Hur lång är du förresten? 49 kg är väldigt lite.

Aliaas
2014-04-12, 22:46
Ser ok ut, du kan dock skära ned lite på proteinet och öka på kolhydraterna om du vill. Hur lång är du förresten? 49 kg är väldigt lite.

tänkte oxå på det

Patricia
2014-04-12, 22:57
Ja ursäkta glömde skriva längd! Jag är rätt kort, 1,59!

Patricia
2014-04-12, 23:00
Äter inte mjölkprodukter eftersom att jag provade 1 mjölkfri vecka för ett tag sen och kände att min mage som annars är så uppblåst mådde mycket bättre så då fortsatte jag med det. Saknar min kvarg otroligt mycket, gott och snabb källa till protein. Nu blir det en himla massa steka och fixa...

400
2014-04-13, 00:28
Behöver du verkligen gå ned mer i vikt? De flesta personer är smalfeta och borde snarare fokusera på att bygga muskler.

vicarious
2014-04-13, 09:00
Kosten ser OK ut men som sagt så skulle du nog kunna sänka proteinet lite till fördel för kolhydrater istället (om du vill). Å andra sidan så verkar det ju ha funkat bra för dig hittills så varför ändra något som funkar.

Patricia
2014-04-13, 11:02
Behöver du verkligen gå ned mer i vikt? De flesta personer är smalfeta och borde snarare fokusera på att bygga muskler.
Jag är väldigt smal i kroppen i grunden så innan detta (i cirka 6 månader) fokuserade jag på att äta mycket och endast köra styrketräning. Och när jag säger styrketräning så är det inte att jag kastade runt 3kg hantlar utan det har varit basövningar med mycket vikt! Jag ska inte gå ner i vikt mer än såhär möjligtvis 1 kilo till men sen bränner jag nog bara muskler och det är ju inte målet!

Patricia
2014-04-13, 11:06
Kosten ser OK ut men som sagt så skulle du nog kunna sänka proteinet lite till fördel för kolhydrater istället (om du vill). Å andra sidan så verkar det ju ha funkat bra för dig hittills så varför ändra något som funkar.

Jo jag har funderat på det ett tag så nu har jag ändrat till högre K och lägre P. Vad är det som gör att du säger att kosten endast ser "OK" ut? Är öppen för kritik och synpunkter, vad hade du gjort annorlunda?

vicarious
2014-04-13, 13:10
Jo jag har funderat på det ett tag så nu har jag ändrat till högre K och lägre P. Vad är det som gör att du säger att kosten endast ser "OK" ut? Är öppen för kritik och synpunkter, vad hade du gjort annorlunda?

Jag hade nog inte gjort något annorlunda, förutom det jag nämnde. Det ser bra ut :) Kommer du ha regelbundna cheatdagar eller var det en engångshändelse?

Patricia
2014-04-13, 14:32
Jag hade nog inte gjort något annorlunda, förutom det jag nämnde. Det ser bra ut :) Kommer du ha regelbundna cheatdagar eller var det en engångshändelse?

Okej, tack! :) Ja, planerade cheatdagar funkar bäst för mig! Då går jag verkligen all in. Nu var det 3 veckor sen sist så kanske dags snart igen, lägligt till påsk!

vicarious
2014-04-13, 14:45
Okej, tack! :) Ja, planerade cheatdagar funkar bäst för mig! Då går jag verkligen all in. Nu var det 3 veckor sen sist så kanske dags snart igen, lägligt till påsk!

Planerade som i att bestämma vilket datum eller planerade som i att du bestämmer vad du ska äta? Att ha en dag där man äter allt som kommer i ens väg kan vara skönt ibland, men tänk på att det är sånt som kan göra viktnedgången långsammare, eller t om få den att avstanna (om man har det ofta, kanske 1 gång per vecka och får i sig väldigt mycket kalorier den dagen). Alla kalorier räknas alltid, oavsett om man mentalt har kopplat bort alla sådana tankar bara för att det är "cheatday".