handdator

Visa fullständig version : Ett måste att äta rött kött, kyckling osv?

retskrad
2014-04-12, 09:15
Är det ett måste att äta kött som kyckling, tonfisk, lax, rött kött osv? Kan man bara inte äta t.ex. kvarg, ägg, ost, mjölk och andra mejeriprodukter när man bulkar?

Sohlsken
2014-04-12, 09:18
Det viktiga är att du får i dig tillräckligt med kompletta proteiner, sedan finns det ju andra nackdelar som kalciumöverskott, järnbrist etc. Se till att du får i dig all den näring, mineraler och vitaminer du behöver, resten spelar ganska liten roll.

Andrew_1982
2014-04-12, 10:16
Ja, man får se till att äta balanserat. Dvs äta mat som innehåller det som du behöver för att må bra. Jag vet inte om det finns någon guide där man kan kryssa i vad man äter och så berättar den ifall man äter balanserat. :)

mela
2014-04-12, 10:21
Måste inte äta kött, men det underlättar. Som Sohlsken skrev så ökar risken för för mycket kalcium om du äter mycket mejeriprodukter, så då är ägg bättre.
Annars är quinoa och soja bl a fullvärdiga vegetabiliska alternativ.

Problemet är snarast järn, det är svårt att få i sig ordentligt utan rött kött.

raddum
2014-04-12, 11:32
verkligen inte ett måste. Vegetarianer/veganer överlever finfint

vicarious
2014-04-12, 12:41
Det är inte ett måste. Men jag tror inte det är hälsosamt att basera hela sin kost på mejeriprodukter.

mattilainen
2014-04-12, 13:49
verkligen inte ett måste. Vegetarianer/veganer överlever finfint

överlever de verkligen finfint? Tycker många går på kosttillskot för vitaminer och sånt, så de kanske överlever ok men finfint ;)

raddum
2014-04-12, 14:13
Med lite uppmärksamhet på järn och b12 så

Tobbey
2014-04-12, 14:55
Corn flakes är opti för järn.

Bryggan
2014-04-12, 16:59
Du måste äta rött kött!

AEB
2014-04-12, 17:39
överlever de verkligen finfint? Tycker många går på kosttillskot för vitaminer och sånt, så de kanske överlever ok men finfint ;)

en kost baserad på främst grönsaker & baljvväxter ger garanterat bättre hälsofördelar, så varför skulle de inte må bra?
De flesta veganer och vegetarianer är ofta rätt pålästa vad det gäller kost.
Hatade grönsaker innan jag slutade äta kött, sedan började jag gilla nästa alla grönsaker. *flex*

lillmesen
2014-04-12, 18:22
Du måste äta rött kött!

sluta trolla grabben! *slap*

on topic, en sjysst artikel: http://www.styrkelabbet.se/vegetariska-proteinkallor/

Sniggel
2014-04-13, 07:54
en kost baserad på främst grönsaker & baljvväxter ger garanterat bättre hälsofördelar, så varför skulle de inte må bra?
De flesta veganer och vegetarianer är ofta rätt pålästa vad det gäller kost.
Hatade grönsaker innan jag slutade äta kött, sedan började jag gilla nästa alla grönsaker. *flex*

De flesta av de vegetarianer jag stött på följer inte den typen av kost. I de fallen är det inte konstigt att de inte mår bra heller. Jag vet inte längre hur pålästa vegetarianer är (överlag) men i min erfarenhet verkar det inte vara tillfredsställande kunskaper.

Sen borde ju alla dieter innehålla grönsaker. Det är inget specifikt för vegetarianer. Säger inte att du påstår det men folk verkar tro att om man är vegetarian så "ska man äta grönsaker" (som om någon som äter kött inte ska det).

r2d2r2d2
2014-04-13, 10:18
Kött är verkligen inget måste, det går utmärkt att bygga muskler utan det.

R Scarpa27
2014-04-13, 20:02
Kött är verkligen inget måste, det går utmärkt att bygga muskler utan det.

säger ju sig självt =)... men iaf så är ju självklart fallet =P...

svårare som vegan om man icke är påläst. då blir kosten väldigt boring och knepig =D

Hemi
2014-04-15, 08:11
Man kan förändra kosten utan att bli en "...-an" eller "...ist" också. För 12 år sedan började jag laga mest stora grytor som sedan blev nedfrysta och det blev mindre och mindre kött i maten. Mest för ekonomins skull men också för att jag inte tänkte tallrik för tallrik längre. Jag har inte mätt någonting i min kropp men mår bra. Vill man skära ned på kött av t ex miljö eller etiska skäl kan man väl göra det. Man måste inte se det svartvitt och sluta äta kött helt, sluta handla i affärer som säljer kött, sluta vistas i samma länder som slaktare, etc etc etc. Man kan göra förändringar men ta det lite piano, också.

maqan
2014-04-15, 19:47
vill man skära ned på kött av t ex miljö eller etiska skäl kan man väl göra det. man måste inte se det svartvitt och sluta äta kött helt, sluta handla i affärer som säljer kött, sluta vistas i samma länder som slaktare, etc etc etc. man kan göra förändringar men ta det lite piano, också.

+1.

R Scarpa27
2014-04-15, 20:02
+1.

+2 på hemis text