handdator

Visa fullständig version : Viktigt med vilodagar under deff?

Dewon
2014-04-12, 09:05
Hej,

går efter ett schema som ser ut såhär:

Push
Pull
Legs
Push
Legs + Pull (fokus på böj, mark och chins)

Vanligtvis brukar jag ta en vilodag och sedan börja om, grejen är att jag är sjukt uttråkad och idag är själva vilodagen. Brukar mest vara en rutin, aldrig känt att jag behövt den psykiskt eller fysiskt.

Skulle det vara för tidigt att köra Push idag igen om jag körde det i torsdags? Bör nämnas att jag ligger på ett underskott, dock inget extremt. Undrar alltså om det vore negativt för att musklerna inte fått vila tillräckligt och speciellt för att jag ligger på underskott.

Sheogorath
2014-04-12, 09:07
Vila gör man för att förbättra sin prestation. Förbättras inte ens prestation av att vila finns det ingen mening att vila (det sättet man brukar vila). På det sättet jag tränar så presterar jag SÄMRE om jag tränar oftare än fyra dagar i veckan, och därför ska jag inte träna mer (på det sättet jag brukar träna).

Dewon
2014-04-12, 09:16
Vila gör man för att förbättra sin prestation. Förbättras inte ens prestation av att vila finns det ingen mening att vila (det sättet man brukar vila). På det sättet jag tränar så presterar jag SÄMRE om jag tränar oftare än fyra dagar i veckan, och därför ska jag inte träna mer (på det sättet jag brukar träna).

Jaså? Jag har alltid kört vilodagar en eller två dagar i veckan och nog aldrig för att jag behövt det, enbart pga att jag har trott kroppen skulle behöva återhämtning. Hört att muskler behöver minst 48h innan samma muskelgrupp belastas igen, finns det någon sanning i det utlåtandet? Om så är fallet har det ju gått nästan två dygn sen senaste belastningen på push-musklerna, om det ligger sanning i utlåtandet det vill säga.

Påvägneråt
2014-04-12, 09:16
Personligen brukar jag ta köra ett lugnt pass bara. Men visst, känner jag att kroppen verkar riktigt bra sliten så vilar jag helt. Men oftast körs det ett lugnt pass som sagt.

Sohlsken
2014-04-12, 09:22
Lyssna på din egen kropp, det finns så många olika svar. Jag vilar en dag i veckan, och med vila menar jag 1-2 timmar promenad i lagom takt istället för gym. Utan den dagen blir det bara jobbigt och kasst att träna, men det finns de som tycker att det funkar bättre utan vila.

Fråga dig själv följande: Hinner jag återhämta mig utan att avstå från gymmet ibland? Om svaret är ja, kör på. Om svaret är nej, ta en vilodag eller två.

Det är helt klart tuffare att återhämta sig på deff, spec. om man kör på låg mängd kolhydrater har jag märkt.

lillmesen
2014-04-12, 09:32
Jaså? Jag har alltid kört vilodagar en eller två dagar i veckan och nog aldrig för att jag behövt det, enbart pga att jag har trott kroppen skulle behöva återhämtning. Hört att muskler behöver minst 48h innan samma muskelgrupp belastas igen, finns det någon sanning i det utlåtandet? Om så är fallet har det ju gått nästan två dygn sen senaste belastningen på push-musklerna, om det ligger sanning i utlåtandet det vill säga.

ja kropp och muskler behöver givetvis återhämtning men hur mycket beror på många parametrar och faktorer. Så som belastning, hälsa, sömn, kost etc.

48h återhämtning beror också på många faktorer, så det är snarare en slags tumregel än sanning.

Dewon
2014-04-12, 09:36
Låter logiskt att lyssna på kroppen såklart, jag känner mig psykiskt och fysiskt redo så det blir av har jag bestämt mig.

Antar att det hade varit en annan sak om jag låg på låga kolhydrater och 500+ underskott men nu ligger jag inte så lågt och mina kolhydrater är relativt höga varje dag. Sömn får jag 7-9 timmar.

Sheogorath
2014-04-12, 09:42
Utvecklas du i bra fart och håller dig skadefri så GER du kroppen tillräckligt med återhämtning. Det finns ingen mening att sätta en tim-siffra på det. Du kan träna hur hårt och hur ofta du vill men alla kommer till en gräns där "mer" inte är lika med "bättre", och väldigt snabbt blir "mer" sämre genom skador, överträning/"träningsdepression" mm.

Låt din utveckling berätta för dig om du vilar tillräckligt eller inte.

lillmesen
2014-04-12, 09:44
Låter logiskt att lyssna på kroppen såklart, jag känner mig psykiskt och fysiskt redo så det blir av har jag bestämt mig.

Antar att det hade varit en annan sak om jag låg på låga kolhydrater och 500+ underskott men nu ligger jag inte så lågt och mina kolhydrater är relativt höga varje dag. Sömn får jag 7-9 timmar.

Bara du vet om 7-9 timmar sömn är "tillräckligt" (opti)...

Jeml
2014-04-12, 09:44
man måste inte ha vilodag varje vecka.

kör man inte särskilt hårt så behöver msn aldrig ha det.

jag blev dock rätt så sliten på några veckor med 6-7 träningsdagar i veckan.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dewon
2014-04-12, 09:50
Tack för alla svar. :)

Äntligen lite liv här på kolo igen, är man inne framför datorn på fredagskvällar är man helt ensam känns det som.. :D

cAase
2014-04-12, 12:40
Sånt där får man känna sig fram till. När jag körde 3 helkroppspass i veckan bestämde jag att jag ville köra konditionsträning utöver det. Så jag införde 1 stenhårt pass i veckan, min prestation på gymmet var oförändrad. Sen höjde jag till 2 st och prestationen kvarstod. Men när jag höjde till 3 st stenhårda konditionspass sa kroppen ifrån ganska snabbt och jag började prestera klart mycket sämre på gymmet. I mitt fall tog jag inte bort det 3 e konditionspasset utan minskade intensiteten på det. Så känner du att du presterar bra är det bara att köra på, känner du dig inte fullt återhämtad får du minska på något.

Dewon
2014-04-12, 13:18
Sånt där får man känna sig fram till. När jag körde 3 helkroppspass i veckan bestämde jag att jag ville köra konditionsträning utöver det. Så jag införde 1 stenhårt pass i veckan, min prestation på gymmet var oförändrad. Sen höjde jag till 2 st och prestationen kvarstod. Men när jag höjde till 3 st stenhårda konditionspass sa kroppen ifrån ganska snabbt och jag började prestera klart mycket sämre på gymmet. I mitt fall tog jag inte bort det 3 e konditionspasset utan minskade intensiteten på det. Så känner du att du presterar bra är det bara att köra på, känner du dig inte fullt återhämtad får du minska på något.

Passet gick bra, får se om jag fortsätter såhär utan vilodag. Funkar det inte så funkar det inte.

Tack för svar, cAaese. Väntar fortfarande på journal. ;)

Ajemän
2014-04-12, 13:58
Tycker man ska vara inställd på att träna varje dag och sedan skippa när kroppen säger ifrån. Då kan mam dessutom skippa ett pass om man helt enkelt inte har lust, för ibland har man ju inte lust. Livskvalite att träna när man vill, och låta bli när man inte vill :)

cAase
2014-04-12, 14:06
Passet gick bra, får se om jag fortsätter såhär utan vilodag. Funkar det inte så funkar det inte.

Tack för svar, cAaese. Väntar fortfarande på journal. ;)

Jag tänkte starta upp den på måndag! :)

Sheogorath
2014-04-12, 14:25
Tycker man ska vara inställd på att träna varje dag och sedan skippa när kroppen säger ifrån. Då kan mam dessutom skippa ett pass om man helt enkelt inte har lust, för ibland har man ju inte lust. Livskvalite att träna när man vill, och låta bli när man inte vill :)

Då kommer man hela tiden ligger och pressa gränsen. Förmodligen inte ha adekvat återhämtning utan träna mer frekvent än vad som är optimalt för maximal prestation. Jag tycker att man antingen ska hitta en nivå som funkar över tid (det ska i så fall inte funka en månad, utan snarare ett år) eller så periodiserar man där perioder med intensivare och/eller mer frekventa pass avlöses av perioder där man tränar mer sällan och/eller lättare.

Testarozza
2014-04-12, 15:14
Vila när du behöver bara. Du känner själv.

vicarious
2014-04-12, 15:30
Viktigt under deff är att prestera så bra som möjligt på gymmet. Vad man behöver för detta är väl lite olika från person till person. Jag vilar oftast 1-2 dagar per vecka, när det behövs.