Visa fullständig version : Har eventuellt hittat stulen cykel
nissepelle
2014-04-10, 21:36
En polare blev av med sin cykel (i princip ny, köpt i höstas för 3 papp) för nån vecka sedan. Kom ikväll att tänka på blocket och kollade lite snabbt där. Tro på fan att jag hittar två skumma annonser, med samma tel.nr, samma cykel (i princip) men olika säljarnamn och inga bilder. Det anges två olika svenska namn som säljare, men annonserna är skrivna riktigt efterblivet med annonstext som inte går ihop med säljarnamnet etc. Dessutom är det typiskt helsvenska namnet felstavat å det grövsta! :d
Hur som helst verkar det vara min polares cykel och annonserna osar stöld och ghettoskitunge lång väg (behöver tydligen pengar till moppedelar, inga bilder, felstavat modellnamn på hojen, kan inte stava till sitt påstått egna namn ens, oregistrerat kontantkort, inget postnummer angett, etc). Så frågan är, vad ska vi göra?
Tanken är nu att imorgon ringa grabben, som troligtvis är 14-17 år och be om att få komma och kolla på hojen imorgon kväll. Väl på plats har min polare ett par kännetecken att kolla efter och ifall det är hennes cykel så tar jag över och informerar grabben/grabbarna om att det är hennes cykel som de har stulit och att vi tar tillbaka den nu och om det inte känns okej för dem så ringer vi dit polisen så kan vi lösa det så. Har ni någon idé om ett smartare sätt? Vore det bättre att bara gå därifrån och säga att vi inte är intresserade av hojen, och sedan ringa dit polisen efteråt?
Oljeblixten
2014-04-10, 21:41
Du tänker som jag skulle gjort, akta för knivar bara.. ghettoskitungarna fattar ju inte att man dör om man hugger! :/
Red Apple
2014-04-10, 21:53
Håll avstånd till dem och var gärna fler än två pers som åker dit.
BB 8 kap 9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader.
Du får endast ta tillbaka stulet gods när gärningen begås, då räknas det som nödvärn.
Tar du tillbaka stöldgodset vid ett senare tillfälla gör du dig skyldig till självtäkt.
Så tyvärr kommer du begå ett brott om du bestämmer dig för att ta tillbaka cykeln. Kan vara bra att veta.
mattilainen
2014-04-10, 22:15
Ta tillbaka den, åk dit med kompisen eller flera st och sen när du/om du ser att det är rätt cykel, så tar du den bara och åker. Inga problem? Du finns ju ändå på kolo!
Ring polisen direkt istället, fråga om de har tid att åka och kolla på de och om de svarar att de inte har det så säg att du tänker åka och kolla läget i alla fall så blir de lite fart på dem. Säg inget om att du ska nita ungen eller ta tillbaks cykeln säg bara att du ska åka dit och kolla på den eller bara allmänt kolla läget, indirekt tvingar du dem att åka och hjälpa dig då eftersom 1+1 blir 2 och de fattar att de kan bli strul om du åker dit. Om de säger åt dig att inte åka dit så säg bara att du ska göra det i alla fall, stå på dig
nissepelle
2014-04-10, 22:26
Alltså jag är ingen tuffing som föreställer mig att börja veva eller hota med stryk. Dock är jag 2 meter lång och väger över 100 pannor så om det är en eller två stycken 15 åringar som möter upp så tror jag inte att det kommer bli några försök till kraftmätning.
Men ska man verkligen åka dit ett helt gäng? Känns som att man söker trubbel i så fall, eller jag vet inte. Skulle väl iofs kunna höra om ett par killar vill följa med, men det känns ju samtidigt väldigt löjligt ifall det inte ens är hennes cykel när vi kommer dit.
Man skulle väl iofs kunna känna av stämningen på plats. Om det är ett helt gäng som möter upp och saker verkar lite shady så är det ju bara att njaa vi är inte intresserade av att köpa cykeln, och sedan ringa polisen eller nåt. Skulle det däremot vara 1 eller 2 stycken nervösa smågrabbar som stulit sin första cykel i desperation för att kunna köpa trim till sina mopeder, så är det ju bara att ta kommandot och cykla hem cykeln.
Det här är en klassisk situation där allt verkar glasklart och det är du som gör precis allt rätt men sen är det du som åker på det i alla fall.
Lite som att nån gör inbrott hos dig och halkar på din entré matta och du får betala kalaset.
Sannolikheten att skitungarna vet om att "BB 8 kap 9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader." är nog ytterst liten..
Nån tjurig farsa kanske däremot, hur gammal är man om man tänkt "runda ihop ett gäng grabbar" och knacka dörr?
Det här är en klassisk situation där allt verkar glasklart och det är du som gör precis allt rätt men sen är det du som åker på det i alla fall.
Lite som att nån gör inbrott hos dig och halkar på din entré matta och du får betala kalaset.
+1 på din första punkt, men andra är inget annat än en ren skröna.
De kan ju alltid släppa cykeln frivilligt om du påpekar att den är stulen och att det tjejens cykel och att de nu ska lämna tillbaka den. Tjafsa på ett tag så med lite tur så släpper de den.
Sannolikheten att skitungarna vet om att "BB 8 kap 9 § Rubbar man olovligen annans besittning för att själv taga sig rätt, dömes för självtäkt till böter eller fängelse i högst sex månader." är nog ytterst liten..
Sannolikheten är nog väldigt låg men kan ändå vara bra att veta innan att det man tänker göra faktiskt är ett brott.
Frågan är vad som händer om det blir våld inblandad om man kan åtalad för rån när man försöker ta tillbaka sina egna saker?
awesomooo
2014-04-11, 06:37
Min cykel blev stulen en gång och mot alla odds hittade jag och en kompis den :D Ringde polisen kommer jag ihåg som avrådde oss att ta den igen. Kommer inte riktigt ihåg vad som hände sen, har för mig att jag fick en ny.
Jag tycker man löser sina egna problem om man finner det möjligt. Polisen har att göra...
eternallord
2014-04-11, 07:09
Om det är er cykel; be om att få testcykla den och bara cykla därifrån.
Btw, om du inte levererar med detaljer om historien utspelade sig är det du som kommer utsättas för brott nissepelle :D
Se till att hitta ett eftermarknadsrör till en moppe, putsa till det, själva ljuddämparen modifierar du till en rörbomb. Sen byter du bara röret mot cykeln (kanske en gammal avdankad förgasare från en gräsklippare också)
(Eller pröva att ringa polisen)
Kan inte få ihop det i skallen att man inte får ta tillbaka sina egna stulna saker. Polisen skiter ju i en cykel men för nån annan kan det vara hela deras värld. Och ärligt talat, det här med 100 pannor och 2 meter mot 2 15 åringar... har de kniv (eller tex knäar dig i pungen eller suckerpunchar dig på adamsäpplet) är det ju kört ändå.
Och det är väl just därför lagen är som den är?! För att folk inte ska springa runt och bli ihjälhuggna av någon nervös högstadiegrabb.
Järvskan
2014-04-11, 08:20
Orkade inte läsa igenom alla svar som skrivits, men du kanske du kunde be säljaren skicka en bild av cykeln som han säljer?
Linjedomarn
2014-04-11, 09:04
Köp tillbaka den bara. Om du säger att det är din gamla så kanske du får kompispris.
Kan inte få ihop det i skallen att man inte får ta tillbaka sina egna stulna saker. Polisen skiter ju i en cykel men för nån annan kan det vara hela deras värld. Och ärligt talat, det här med 100 pannor och 2 meter mot 2 15 åringar... har de kniv (eller tex knäar dig i pungen eller suckerpunchar dig på adamsäpplet) är det ju kört ändå.
För att om du köper en stulen cykel, omedvetande såklart, sen nån vecka senare kommer det en snubbe å påpekar att det är hans och att den är stulen, vad gör du då? Det är här problemet uppstår, vem har rätt och det kanske sedan till och med blir tal om våld etc. Jag tycker det är ganska uppenbart att man inte får ta tillbaks en stulen vara.
Undantag är då i de fall där du ser stölden i fråga å tar tillbaks den i det tillfället, då anses det som nödvärn.
+1 på din första punkt, men andra är inget annat än en ren skröna.
Självklart, det var ett exempel.
Akerhage
2014-04-11, 18:30
Håller med det råd att bara provcykla iväg lite iskallt :)
skickat från min Nallebjörn
Steg ett är att ringa 11414 och fråga om vad du bör göra. Beroende på svaret, bedöm därefter om det är värt att ta lagen i egna händer eller inte.
Ring och fråga om du kan få en cykel på köpet?
PixelMiner
2014-04-11, 20:01
Det här är väl ett skolboksexempel på hur det skall gå till:
Hittade sin stulna mc på nätet
För tre veckor sedan blev mannen av med en buss och en bil i en stöld. Inuti bussen stod också hans crossmotorcykel. Han anmälde fordonen som stulna.
Så på torsdagskvällen kontaktade han polisen. På annonssidan Blocket på internet hade han hittat sin försvunna motorcykel. För att verkligen försäkra sig om att det var hans mc stämde han träff med säljaren på en adress i ett industriområde. Väl där såg han ganska snart att det verkligen var hans stulna motorcykel, och polisen tillkallades.
Polisen gjorde en legitimationskoll på säljaren, en 21-årig man som enligt polisen hävdar att han köpt motorcykeln för någon månad sedan.
– Eftersom den redan anmälts som stulen skrev vi en tilläggsanmälan. Man kan ju inte bevisa att säljaren stulit cykeln så han misstänks nu för häleri, säger polisens presstalesperson Fredrik Kliman.
Den vidare Utredningen ska nu visa på vem som är den rättmätige ägaren till motorcykeln och därför har polisen tagit mc:n i beslag.
Källa: http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9636743
mattilainen
2014-04-12, 13:53
Hur går det/ har det gått?
Påminner ju lite min gamla post här: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6072195&postcount=9452
Sånt här gör mig alltid förbannad. Hur svårt ska det vara för polisen att åka ut och klämma åt tjuvpacket!
nissepelle
2014-04-23, 22:12
Har runnit ut i sanden lite grann. Tjejen vars cykel det är verkar inte så angelägen om att få tillbaka den och jag tänker ju liksom inte vara drivande i detta åt henne som nån jäkla omhändertagande låtsaspojkvän. :)
Synd att hon inte vill ta tag i det. Jag tror att det bästa att göra hade varit ungefär som du tänkt dej. Gå dit, kolla läget, är det ett helt gäng och risken för knivinnehav är stor så bara säg att du inte är intresserad längre. Är det två undernärda 14åringar som stammar av nervositet be lugnt och sansat att få tillbaka den så blir det inget mer, säg att du helst vill undvika att tillkalla polisen. Vara noga med att framföra att våld inte finns på kartan över huvud taget. De scenarion som kan ske då är:
-De lämnar över cykeln i rädsla att polisen ska komma dit, det vill dom inte.
-De säger nej, du försöker övertala dem och de fortsätter säga nej. Du går sedan därifrån och överväger om du ska ringa polisen eller inte.
-De blir provocerade och börjar bli våldsamma, du försöker lugna dem och gå därifrån. Har dom inte kniv och är små och taniga lär du ändå vara i överläge. Du har aldrig tagit tillbaka något eller hotat om våld så du är ren i domstol. Du agerade enbart i självförsvar.
frugans cykel blev stulen för ett par år sen. tre dagar senare hittade jag den i ett annat cykelställ med ett vajerlås på ca 25-30mm med hölje.
ringde polisen som skickade en bil. under tiden hade frugan tagit sig dit och hade både nyckel till det fast monterade låset och den var märkt med hennes personnummer.
polisen beslöt att beslagta cykeln och behövde då klippa upp vajerlåset, och eftersom bultsaxen de två konstaplarna hade i bilen nog var beslagtagen från någon inbrottstjuv och väl använd så lyckades de förstås inte.
de ringde då in förstärkning i form av en piketbuss med tre killar med rakade skallar och kroppshållning som riktiga kylskåpsbärare som långt om länge lyckades få upp låset.
valuta för skattepengarna :cool:
och efter så mycket off topic så måste jag säga precis som andra att man inte får ta tillbaka sin stulna egendom
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.