Visa fullständig version : Det här med bälte..
Steckmaestro
2014-04-10, 20:36
I mångas ögon är jag en nybörjare samt en klenis och det stämmer väl ganska bra. Men jag började efter tips från Kolozzeum köra Stronglift 5x5.
På knäböj är jag uppe på ca 105/110 kg och känner ofta att min kropp vill fuska dom sista repsen. Har en biff kompis på gymmet och frågade om jag kunde låna hans bälte för att prova. Det gick givetvis bra, det kändes bra att använda bälte. Tror jag kan våga "öka" lite extra i vikt också.
Kort och gott, köpte ett bälte i alla fall. Men är det dumt att ha det på sig om man är så pass klen som jag?
Hört innan att det är när man lyfter ca 140+ KG / eller 2x sin egen kroppsvikt som det kan börja löna sig att använda bälte.
Aja, det var allt, ville bara få lite feedback.
Brukar använda bälte när jag vill och i vilka övningar som helst
R Scarpa27
2014-04-10, 20:41
nja träna normalt och kör isf bälte någon gång, inte som en vana varje gång på gymmet =/
Steckmaestro
2014-04-10, 20:45
nja träna normalt och kör isf bälte någon gång, inte som en vana varje gång på gymmet =/
För att förtydliga, kommer köra bälte när jag kör knäböj och eventuellt marklyft.
StarkaUlf
2014-04-10, 20:48
För att förtydliga, kommer köra bälte när jag kör knäböj och eventuellt marklyft.
Inte när du curlar?
Steckmaestro
2014-04-10, 20:53
Men för att vända diskussionen, finns det vinster med att köra med/utan bälte utöver en minskad skaderisk? Jag tänker, tränar man annorlunda eller undviker man att träna vissa muskler om man har bälte.
King Grub
2014-04-10, 20:58
Nej, du får bättre buktryck och blir starkare.
Om man har problem med bålstabilitet som kan utgöra skaderisk så tycker jag absolut man ska använda ett bälte. Om man är rädd att bältet ska ta över för mycket av bålstabiliteten kan man spänna det ganska löst så att du måste spänna ut och blåsa upp magen för att fylla ut glappet mellan bältet och kroppen. Så gör jag och det har funkat bra för att lära mig få ordentligt buktryck även när jag lyfter utan bälte.
Om du spänner det riktigt hårt kommer du dessutom kunna hantera högre vikter och möjligtvis lättare kunna öka vikterna, vilket gör att du blir starkare.
-Stop squatting without a belt! Immediately! Put bell on when squat 60 kg and more.
http://sheiko-program.ru/my-students/maximilian-lloyd-canada
Steckmaestro
2014-04-10, 21:29
http://sheiko-program.ru/my-students/maximilian-lloyd-canada
det var ju en udda källa...
Men då kommer jag köra med bälte hädanefter :)
Annan off-topic kan ju vara mina handleder. Började träna och det kändes som om handlederna/underarmen inte riktigt hängde med i utvecklingen, fick ofta jävligt ont när jag tränade biceps. Köpte stöd för handlederna som jag använt nu och nu har jag inte den minsta smärta samt större underarmar :) Hoppas på samma resultat med bältet
tankoovich
2014-04-11, 07:40
det var ju en udda källa...
Men då kommer jag köra med bälte hädanefter :)
Annan off-topic kan ju vara mina handleder. Började träna och det kändes som om handlederna/underarmen inte riktigt hängde med i utvecklingen, fick ofta jävligt ont när jag tränade biceps. Köpte stöd för handlederna som jag använt nu och nu har jag inte den minsta smärta samt större underarmar :) Hoppas på samma resultat med bältet
Kör du curls på.SL? :)
Tapatalk + Samsung skrev detta.
Steckmaestro
2014-04-11, 09:46
Kör du curls på.SL? :)
Kör biceps till pass A och triceps till pass B.
Brukar inte bli curls dock utan hantlar, frikroppsövningar typ dra upp sig på en stång och den här typen av övningar för armarna.
Kör det efter respektive pass så tar ut min sista energi på armarna :)
tankoovich
2014-04-11, 09:48
Kör biceps till pass A och triceps till pass B.
Brukar inte bli curls dock utan hantlar, frikroppsövningar typ dra upp sig på en stång och den här typen av övningar för armarna.
Kör det efter respektive pass så tar ut min sista energi på armarna :)
Ahkej, då gör vi ilka ;) ja lägger till dips på bänkpasset o chins på markpasset! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.