handdator

Visa fullständig version : Diskussion kring politiska budskap inom vård och omsorg

Anton Fräs
2014-04-09, 15:12
Se artikel: http://nyheter24.se/nyheter/politik/766361-akesson-pa-besok-da-far-inte-personalen-bara-antirasistisk-bricka

För mig är det helt främmande med några som helst politiska budskap när jag arbetar inom vården. Vad tycker ni?

Exdiaq
2014-04-09, 15:22
Inte OK för mig heller. Oavsett vad det är för eller emot.

xodd
2014-04-09, 15:27
Helt otänkbart. Aldrig att jag hade lassat på mig någon pin eller liknande med politiskt budskap på min arbetsplats.

XXXL
2014-04-09, 15:29
Kopierar in det för folk som inte vill klicka på nyheter 24

UPPDATERAD. Personal vid Skånes Univeristetssjukhus förbjuds bära antirasistiska budskap inför Jimmie Åkessons besök. 11:24

MALMÖ. I förra veckan gick 258 anställda på Skånes Universitetssjukhus ut och skrev att det på deras akutmottagning inte finns utrymme för Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkessons politik.

I samband med protesten togs även särskilda brickor fram med texten "vårdpersonal mot rasism".

Inför besöket på onsdagen uppges det nu att sjukhuset har hotat anställda som bär pinsen med varning. SVT skriver att många i personalen har tagit av sig brickorna, medan vissa fortfarande bär dem.

Sjukhuset bekräftar

För Nyheter24 bekräftar Anna-Lena Boive, pressansvarig på SUS, att personalen har blivit ombedda att ta av sig brickorna.

– Det stämmer.

Men varför kan hon inte uttala sig om utan hänvisar till verksamhetschefen.

Brandmän mot rasism

Även en rad brandmän på brandstationen i Malmö som Åkesson ska besöka under onsdagen har visat sitt motstånd mot hans besök. Under måndagen publicerade de ett brev riktat till Åkesson där de skrev att han inte var välkommen. De har även uttalat sig om att de tänker köra iväg i brandbilarna under besöket för att inte synas på bild.

Brandmännen och #vårdpersonalmotrasism har fått ta emot många allvarliga hot och vill därför vara anonyma.

Men stödet för de antirasistiska anställda har varit stort. Brandmännen har fått ta emot brev, blommor, bakverk och sötsaker till stationen.

– Jag började gråta när jag kom till jobbet i morse. Det här är det finaste jag varit med om. Från djupet av mitt hjärta, tack! säger en anonym brandman till Nyheter24.

Stor polisinsats

Under onsdagen besökte Jimmie Åkesson brandstationen. Innan besöket ska Räddningstjänst Syd ha skickat ut ett pressmeddelande om att inga intervjutillfällen med Åkesson skulle ges i samband med besöket, men att räddningstjänsten skulle uttala sig efter besöket.

Inför Åkessons ankomst hade polisen 13 polisbilar och sex polishästar på plats, skriver Skånskan. Men det har inte framkommit att oroligheter skett.

Mental
2014-04-09, 15:30
Jag såg en liknande pin mot kvinnovåld, tycker att det är ok.

Att vara för rasism kan jag tycka är fel, men ta avstånd från rasism kan jag inte se att någon har problem med?

mela
2014-04-09, 15:30
Politik skall hållas borta ifrån arbetet, speciellt borta från de arbetsplatser som är direkt påverkade utav politiken, såsom vård/skola/omsorg. Där hör inte personliga åsikter hemma, oavsett vad man tycker om SD.

Trouble
2014-04-09, 15:32
Själv förväntar jag mig att mina sköterskor och läkare har pins mot rasism, barnporr, mord, kvinnomisshandel, (bröst-)cancer, svältkatastrofer, ebola, mobbing, knark [...].

Trouble
2014-04-09, 15:35
Jag såg en liknande pin mot kvinnovåld, tycker att det är ok.

Att vara för rasism kan jag tycka är fel, men ta avstånd från rasism kan jag inte se att någon har problem med?

Problemet är väl att i allmänhetens och medias vanföreställningar så är SD:s politik rasistisk (sic) och i nuvarande sammanhang (Åkessons sverigeturné) så blir det ju lika mycket ett ställningstagande mot SD som mot rasism. Något som var 10:e patient antagligen inte uppskattar.

tlk
2014-04-09, 15:42
Är det inte ett hygienproblem att springa runt med pins? Låter som perfekt grogrund för diverse bakterier.

Scratch89
2014-04-09, 16:07
Är det inte ett hygienproblem att springa runt med pins? Låter som perfekt grogrund för diverse bakterier.

Om man spritar den och undviker att gnugga/pierca patientens ansikte med nålen är det nog helt ok...

Mental
2014-04-09, 16:28

Nej, där hittar man normalt saker som en namnskylt, antagligen en klocka, passerkort, pennor mm. Det är inte någon grogrund för bakterier.

Det du ska se upp med är klocka, ringar, armband, långa ärmar du kan drälla i saker mm.

Ang pins så har jag sett både antimobbing pins, anti hedersvåldspins, någon unicefpin, någon gammal rör inte min kompis pin, div yrkes specifika saker och en och annan antirasistpin.

Normalt brukar folk inte ha problem med att man tar avstånd från kvinnovåld, rasism, pedofili, mobbing mm. Dock är det väl ovanligt att man har mer än en.

Men om man har anledning att tro att 10% av befolkningen känner sig kränkta av budskapet "vårdpersonal mot rasism" så får man kanske överväga.

Då 10% är rasister....

XXXL
2014-04-09, 16:42
Det handlar inte om vad folk får tycka eller inte, men är man inom vården, räddningstjänsten eller polisen så ska ju alla vara lika, tänk om de Åkesson skulle bli pangad, vem vågar ge han vård då om alla på sjukhuset har anti-rasist pins?

likt
2014-04-09, 17:06
Tjänstgörande läkare.

Mental
2014-04-09, 17:07
Jag är själv vårdpersonal, jag är själv mot rasism, jag har själv vårdat öppna rasister, mycket vanligt, speciellt bland äldre, även skinnskallar med tatuerade swastikor får vård. Förra veckan var jag hemma hos en äldre dam som ansåg att judar borde utvisas eller åtgärdas, då de tydligen styr alla banker och gjorde hennes pension låg. Hon fick kolanpassade kosttillägg av mig trots att jag finner hennes åsikter vidriga.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk

likt
2014-04-09, 17:10
Men du fick stryk sen när kollegorna kom på dig eller? Modigt hur som helst.

Mental
2014-04-09, 17:17
Jag tror inte du förstår hur vanligt det är att vårdpersonalen stöter på öppen rasism hos vårdtagarna. Det skälls på negrer apor zigenare judar babbar mfl. Nordvärmland är nog det värsta jag har jobbat i gällande det såhär långt. Men många är smidigare och ger bakvända komplimanger i som med "å vad skönt att få hjälp av någon som är vit " mm. Eller klagar på hemtjänstens hudfärg sådär lite i förtroende, en vit till en annan. Man tröttnar fort.

Mental
2014-04-09, 17:21
Jag har iof stött på en muslimsk man som ansåg sig kränkt av vårt informationsmaterial kring hedersrelaterat våld.

Jag antar att om man godtar premissen att muslimsk kultur innebär hedersvåld så kan man få känna sig träffad. Och att om man köper premissen att SD är rasistiskt kan man som SD känna sig kränkt av en antirasistpin.

Trouble
2014-04-09, 17:24
Jag är själv vårdpersonal, jag är själv mot rasism, jag har själv vårdat öppna rasister, mycket vanligt, speciellt bland äldre, även skinnskallar med tatuerade swastikor får vård. Förra veckan var jag hemma hos en äldre dam som ansåg att judar borde utvisas eller åtgärdas, då de tydligen styr alla banker och gjorde hennes pension låg. Hon fick kolanpassade kosttillägg av mig trots att jag finner hennes åsikter vidriga.

Schysst av dig ;)

Mental
2014-04-09, 17:26
Schysst av dig ;)

Xxl var ju orolig för att vårdpersonal skulle diskriminera rasister.

Sniggel
2014-04-09, 17:28
Schysst av dig ;)

Vad är det anmärkningsvärda? Eller är du sarkastisk? Mental agerar professionellt. Något man bör förvänta sig av alla som... är på jobbet.

Anton Fräs
2014-04-09, 17:30
Jag tycker det skall vara absolut neutralt. Pins gällande hedersvåld och kvinnovåld är gränsfall för mig personligen, de har åtminstone funktionen att möjligen underlätta för utsatta patienter att berätta om det. Jag tycker dock fortfarande inte att man skall bära det.

Detsamma gäller religiösa symboler.

Trouble
2014-04-09, 17:31

Råkade visst missa det inlägget :em:

Vad är det anmärkningsvärda? Eller är du sarkastisk? Mental agerar professionellt. Något man bör förvänta sig av alla som... är på jobbet.

Äsch, det är bara jag som dummar mig som vanligt *popcorn*

XXXL
2014-04-09, 17:33

Orolig för att de ska se människor som något annat än ett liv att rädda, i ditt yrke ska man inte skilja på folk och folk.

Mental
2014-04-09, 17:35
Orolig för att de ska se människor som något annat än ett liv att rädda, i ditt yrke ska man inte skilja på folk och folk.

Oroa dig inte, jag har sett läkare slita ut sig för att rädda livet på en dömd pedofil, man möter allt möjligt i vården och hjälper alla efter förmåga och behov.

Gabriel Forslund
2014-04-09, 17:36
Ett annat exempel är lördagens högskoleprov som innehöll en artikel om genusvetenskap/feminism och en om fördelar/historia med invandring. Satt och svor när jag läste och kunde inte koncentrera mig eftersom jag uppfattar det som politisk vinkling. Finns så otroligt, otroligt många artiklar att välja mellan men ändå ska 2 handla om detta. Skamligt enligt mig.

Lellan
2014-04-09, 17:39
Jag har iof stött på en muslimsk man som ansåg sig kränkt av vårt informationsmaterial kring hedersrelaterat våld.

Jag antar att om man godtar premissen att muslimsk kultur innebär hedersvåld så kan man få känna sig träffad. Och att om man köper premissen att SD är rasistiskt kan man som SD känna sig kränkt av en antirasistpin.

+1

Säger väl mer om SD än personalen om man tar på sig en antirasist-pin. Det är väl harmlöst om vårdpersonal visar att de demokratiskt behandlar alla lika men är emot förtryckande ideologier. Om SD inte är rasister borde de väl inte ta illa vara av pin:sen utan hellre bära en själv för att visa det?

Sniggel
2014-04-09, 17:43
Det är väl ganska underförstått att pin:en betyder "ni är rasister SD" om man tar hänsyn till kontexten.
Det är knappast "ett sammanträffande" att pinsen kommer fram när SD:s partiledare ska på besök. Det förstår nog alla.

4623
2014-04-09, 17:44
Nu är det en pin som tagits fram specifikt inför SDs besök. Ett politiskt ställningstagande. Vilket verkligen inte hör hemma inom vården.

Mental
2014-04-09, 17:48
Hade pinsen sagt vårdpersonal mot SD hade det vart fel. Lika fel som vårdpersonal mot islam, men rasism och hedersvåld kan man markera mot tycker jag.

PureWhey
2014-04-09, 17:48
Det är väl ganska underförstått att pin:en betyder "ni är rasister SD" om man tar hänsyn till kontexten.
Det är knappast "ett sammanträffande" att pinsen kommer fram när SD:s partiledare ska på besök. Det förstår nog alla.

Precis.

Nu är det en pin som tagits fram specifikt inför SDs besök. Ett politiskt ställningstagande. Vilket verkligen inte hör hemma inom vården.

Skickat ifrån böjracket

Sniggel
2014-04-09, 17:49
Det skulle isåfall anordnats av personerna som jobbar där, efter arbetstid, i vardagskläder. Fast även då blir det risk för att man representerar sjukhuset eftersom man är anställd där.

Lellan
2014-04-09, 17:49

Jag skrev inte att det är ett sammanträffande. Men finns ingen policy mot pins är det ju SD som gör bort sig genom att ta åt sig. Har pins-bärarna fel i att SD är rasister så har de ju guldläge att visa sin antirasism genom att förklara sin politik? Själva bära pin? Vad hindrar?

Mental
2014-04-09, 17:50
Säg att sjukhuset skulle få besök av ett muslimskt parti som propagerar för bland annat sharialagar, och man tog fram en pin mot hedersvåld, vore det fel? Det tycker inte jag.

Lellan
2014-04-09, 17:51
Hade pinsen sagt vårdpersonal mot SD hade det vart fel. Lika fel som vårdpersonal mot islam, men rasism och hedersvåld kan man markera mot tycker jag.

Exakt, vad är kontroversiellt med att vårdpersonal står för de värderingarna?

4623
2014-04-09, 17:52
Så det är ok så länge det inte kommuniceras i klartext? Antar att du lever och lär efter denna devisen med?

Jan Eriksson, sjukhuschef på SUS, förklarar att reglerna är väldigt klara när det gäller manifestationer av olika slag.

– Arbetskostymen är till för att ha på sig när man ger vård och den ska vara fri från manifestationer av alla slag, säger han.

retnuhwej
2014-04-09, 17:57
Bara riktiga jävla idioter tror att SD är rasister

Mental
2014-04-09, 17:58
Heh, 90% av sköterskorna jag känner bär rosabandet pin på uniformen, det är en manifestation. Jag bär gula bandet till stöd för Sveriges veteraner, även det en manifestation. Med min chefs goda minne.

Mental
2014-04-09, 17:59
Jag bär även Dietisternas riksförbunds pin

Frantic
2014-04-09, 18:07

SD är ett parti och kan inte vara en rasist (men väl rasistiskt). Däremot kan en SD:are vara rasist och såna finns det utan tvekan gott om.

Hövdingen
2014-04-09, 18:09
Säg att sjukhuset skulle få besök av ett muslimskt parti som propagerar för bland annat sharialagar, och man tog fram en pin mot hedersvåld, vore det fel? Det tycker inte jag.

Fast sharialagar ger väl inget stöd för hedersvåld?

"Vårdpersonal mot kommunism" när Löven kommer på besök?

Mental
2014-04-09, 18:14
Fast sharialagar ger väl inget stöd för hedersvåld?

"Vårdpersonal mot kommunism" när Löven kommer på besök?

Är jag helt ok med.

4623
2014-04-09, 18:16

"Jewhunter", originellt.

Mental
2014-04-09, 18:19
"Jewhunter", originellt.

En klart ickerasistisk sdsupporter?

XXXL
2014-04-09, 18:20
Heh, 90% av sköterskorna jag känner bär rosabandet pin på uniformen, det är en manifestation. Jag bär gula bandet till stöd för Sveriges veteraner, även det en manifestation. Med min chefs goda minne.

Tycker i så fall att man borde lämna uniformen helt fri oavsett budskap.

Jag förstår inte syftet med rosabandet pin överhuvudtaget men det är ju en annan diskussion.

4623
2014-04-09, 18:23
En klart ickerasistisk sdsupporter?

Helt klart.

För övrigt, tycker ni även det är okej att poliser manifesterar politiska budskap?

Lellan
2014-04-09, 18:29
Helt klart.

För övrigt, tycker ni även det är okej att poliser manifesterar politiska budskap?

Sverige är ett demokratiskt land och har lagar mot diskriminering. Så häpnadsväckande politiskt är det väl inte att vara icke rasist?

Sniggel
2014-04-09, 18:42
Jag skrev inte att det är ett sammanträffande. Men finns ingen policy mot pins är det ju SD som gör bort sig genom att ta åt sig. Har pins-bärarna fel i att SD är rasister så har de ju guldläge att visa sin antirasism genom att förklara sin politik? Själva bära pin? Vad hindrar?

Det håller säkert "juridiskt" eller vad man ska säga. Precis som när man köper godis varje helg när ens flickvän är på diet för att man egentligen inte vill att hon ska ner i vikt. Det är ju klart att man får äta godis när man själv vill. Man är ju inte på diet, det är ju hon som är det! Givetvis är det hennes beslut om hon vill smaka!
Felet ligger i att det är en manifestation mot demokratiskt framröstat parti. Fast dolt under "anti-rasism". 4623 satte fingret på det:

Så det är ok så länge det inte kommuniceras i klartext? Antar att du lever och lär efter denna devisen med?

Det är ett kryphål mao. Inb4 röstar du på SD Sniggel? (Haha, nej. Klart man får manifestera emot politiska partier, men inte på det här sättet där man pushar ens egna värderingar på andra (man representerar sjukhuset). Hur sunda man än tycker att ens värderingar är.)

TranceII
2014-04-09, 18:54

De startade i och för sig med att gå ut och skriva att det var riktat mot SD.

filmjölk
2014-04-09, 19:03
Alltså, annars är det ju bara S, V (och här i götet KPML(r) ) som syns på vård och omsorgsavdelningar. Kommunal är rött, Vårdförbundet är rätt rött, och på ålderdomshem under valår finns enbart Socialdemokratiska valarbetare av sydamerikanskt ursprung som idkar valfusk meddelst dementas röster.

Bra att SD vill synas i vården.

Exdiaq
2014-04-09, 19:13
Kan tycka det är rätt grisigt gjort gentemot de medarbetare som inte vill bli inkluderad i (eller associerad med) sådana manifestationer. Jag hade inte velat det, men hade inte tyckt det varit värt att "ta strid" för.

XXXL
2014-04-09, 19:34
Kan tycka det är rätt grisigt gjort gentemot de medarbetare som inte vill bli inkluderad i (eller associerad med) sådana manifestationer. Jag hade inte velat det, men hade inte tyckt det varit värt att "ta strid" för.

Tänk om man inte är emot rasism och jobbar där, eller kanske inte är emot SD i största allmänhet. Tar man på sig sin pin då för att inte sticka ut? Vet inte om jag riktigt hade kunnat ställa upp på att eventuellt förtrycka någon i mitt arbetslag genom att ha på mig något som jag vet att den personen inte alls vill ha på sig men typ automatiskt blir tvingad till.

Och kom inte och säg att "Alla har väl rätt till en egen åsikt", folk har ju för fan blivit av med jobbet och om man tycker det är kallt i Sibirien så är det inget mot att vara ensam Sverigedemokrat i ett arbetslag på 15 pers som alla röstar vänster.

likt
2014-04-09, 19:36
Får sjukhuspersonal vara med i facket?

Alkro
2014-04-09, 19:44
Tycker det är helt ok att ha en pin där det står att man är mot rasism, homofobi eller annat förtryck. Däremot är det inte okej att ha en pin där det står "sänk skatten", "vårdpersonal mot SD" eller "Stefan Löwen är en slempropp" etc.

Kischen
2014-04-09, 20:01
Jag kräks lite i munnen över hur folk high fivar varandra över hur mycket anti-sd man är. Hur skulle det vara att istället för att gömma sig eller försöka glänsa i sossemedia faktiskt ta en diskussion med sd när man har chansen?

Inte lika kul när man inte har något mer att komma med än "ööh dööh ni är RASISTER!"

hugok
2014-04-09, 20:24
Jag tycker att det är löjligt att politik ska blandas in överallt, och som någon tidigare nämnt "tvingas" annan personal att gå med i strömmen. Ska man vara med i OS ska man måla naglarna för att visa sitt stöd för HBTQ, ska man vara vårdarbetare ska man ha nån knapp på sej. Kan inte platser få vara icke-politiska.

Jag håller med Lellan om att Jimmie borde ta på sej en likadan pin där det står något om att rasism är fel, det hade varit fruktansvärt kul. Jag tror han hade tjänat på det också, tidningarna hade ju tveklöst reagerat.

Exdiaq
2014-04-09, 20:32
Tänk om man inte är emot rasism och jobbar där, eller kanske inte är emot SD i största allmänhet. Tar man på sig sin pin då för att inte sticka ut? Vet inte om jag riktigt hade kunnat ställa upp på att eventuellt förtrycka någon i mitt arbetslag genom att ha på mig något som jag vet att den personen inte alls vill ha på sig men typ automatiskt blir tvingad till.

Och kom inte och säg att "Alla har väl rätt till en egen åsikt", folk har ju för fan blivit av med jobbet och om man tycker det är kallt i Sibirien så är det inget mot att vara ensam Sverigedemokrat i ett arbetslag på 15 pers som alla röstar vänster.

Nej, jag hade inte tagit på mig någon pin trots att jag inte gillar SD särskilt mycket. Men att debattera saken hade jag inte heller gjort. Hade jobbat på och försökt hålla mig i kulisserna.

Tolkia
2014-04-09, 21:25
Jag väntar på en pin med texten "vårdpersonal mot populism". Jag tycker personligen att om det skall göras valturné på avdelning med inneliggande patienter bör man tillämpa informerat samtycke. Bara för att man vårdas inneliggande är man inte ett djur på zoo, som partiföreträdarna kan använda för att steka valfläsk inför kamerorna. Är lite förvånad över att detta inte har kommit fram mer i debatten.