Visa fullständig version : Jobba som Pt utan "licens"?
brottarn
2014-04-09, 14:02
Är inne på att byta bana i livet.
Har jobbat inom bygg allt för länge och vill sadla om till nåt inom friskvård/träning.
Kommer börja komvux i höst för att bli behörig samt få lite studievana.
Tills dess hade jag tänkt gå lite kurser för att lära mig mer om träning samt ha behörighet att få jobba som pt.
Har dock ej råd att gå nån komplett utbildning ala pt skolan, tänkte då ostället gå Arne perssons kurser samt komplettera med andra specifika kurser som tex The academys Funktionella tränings kurs mm.
Kommer jag ha någon chans o få ett riktigt pt jobb eller är det att köra "svart" som gäller?
Med svart menar jag inte skattefritt men typ att ragga egna kunder och träna dom i en mer privat regi på tex min kampsportsklub.
Kan tänka mig att dessa "licenser" man i princip köper är krav pga försäkringar och annat tjafs.
Kan tilläga att jag har över 10års erfarenhet av elitidrott samt 7år av styrkelyft/idrotts fys.
martikainen
2014-04-09, 14:14
Det enda sättet att få ett korrekt svar är att fråga gymmen du funderat på att jobba för.
De större kedjorna som SATS kräver att du har en viss utbildning och "licens", medans andra gym låter dig hyra in dig i deras lokaler och träna dina klienter som egen företagare (det du kallar svart)
brottarn
2014-04-09, 14:32
Jo svart är väl fel ordval men det jag syftade på var typ en fast anställning med timlön tills man e så pass etablerad att man har en stadig kundkrets.
Får väl ringa runt till diverse gym och kolla vad som gäller helt enkelt.
Kommer jag ha någon chans o få ett riktigt pt jobb eller är det att köra "svart" som gäller? Med svart menar jag inte skattefritt men typ att ragga egna kunder och träna dom i en mer privat regi på tex min kampsportsklub.
Vet inte vad uppelägget är på din klubb men se till att få gymmets tillåtelse att ta dit dina egna klienter. Har hört en del historier där erfarna gymmare försökt hjälpa vänner komma igång men då blivit ombedda att sluta eftersom gymmet erbjuder egna PTs och inte uppskattar att man utnyttjar deras lokaler som "privat" PT för att tjäna pengar.
brottarn
2014-04-09, 15:48
Vet inte vad uppelägget är på din klubb men se till att få gymmets tillåtelse att ta dit dina egna klienter. Har hört en del historier där erfarna gymmare försökt hjälpa vänner komma igång men då blivit ombedda att sluta eftersom gymmet erbjuder egna PTs och inte uppskattar att man utnyttjar deras lokaler som "privat" PT för att tjäna pengar.
Låter sjukt att gym förbjuder vänner att coacha varandra så som du säger.
Är övertygad om att min tränare är ok med att jag coachar klienter i hans lokal, särskillt om han kan få tjäna en slant på det.
Dock skulle det vara sjysst o veta att man har tex 10timmar i veckan betalt genom att vara anställd på ett gym.
Det var därför jag undrade.
Du kommer inte bli anställd som PT på någon större kedja utan licens.
Arne Persson
2014-04-09, 16:53
En PT anställs tydligen idag främst pga av en licens och inte för sina faktiska kunskaper.
En PT anställs tydligen idag främst pga av en licens och inte för sina faktiska kunskaper.
Visst är det så. Vilket resulterar i att det finns mängder med idioter som får kalla sig personliga tränare.
Har man en maffig fysik borde det väl hjälpa?
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk
lillmesen
2014-04-09, 17:43
typ det enda vettiga som Axon har skrivit
https://fitnessguru.se/axon/108089-maste-man-ha-pt-licens
Visst är det så. Vilket resulterar i att det finns mängder med idioter som får kalla sig personliga tränare.
Nej, alla får kalla sig för personlig tränare, oavsett utbildning eller bakgrund.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
lillmesen
2014-04-09, 18:11
Nej, alla får kalla sig för personlig tränare, oavsett utbildning eller bakgrund.
Precis, ingen skyddad titel direkt...
Det primära är att man är social och kan sälja PT-timmar, det sekundära är att man kan någonting om träning. Det är ett bonus, typ exempelvis på SATS om man kan någonting om träning :)
Arne Persson
2014-04-09, 20:29
Det primära är att man är social och kan sälja PT-timmar, det sekundära är att man kan någonting om träning. Det är ett bonus, typ exempelvis på SATS om man kan någonting om träning :)
Så sant som det är sagt! :d
Haha, så är det på kraftkällan i uppsala. Sälja timmar och vara trevliga! Att de inte ens kan lära ut en militärpress är oviktigt.(this is true)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.