handdator

Visa fullständig version : Hur funkar arbetsgivaravgift och skatter osv

Fredrik_S
2014-04-08, 17:26
Om vi säger att en person betalar 550 kronor för en personlig träning till ett gym. Vi säger att gymmet har anställda personliga tränare som får 350 kronor i lön. Då blir det alltså 200 kronor kvar för gymmet.
Om arbetsgivaravgiften är på 30%.... gäller det för dessa 200 kronor eller för de ursprungliga 550 kronorna.

Hur är det med andra avgifter. tex Semesterersättning och sociala avgifter och liknande? Vad räknas det på.

Hur mycket pengar blir det egentligen kvar till gymmet i detta fall.

hidden
2014-04-08, 17:28
Arbetsgivaravgiften räknas väl bara på lönen du får ut?
Om du har 20 000kr i lön, betalar arbetsgivaren totalt 26 000 kr ungefär för att ha dig anställd.

Om det jag har tänkt stämmer, så blir det alltså kvar:
350 * 1.3 = 455kr för att ha dig anställd.
550 - 455 = 105kr.

I vinst får väl företaget 105 kr om jag inte räknat helt galet.

Ignatius72
2014-04-08, 17:39
Man brukar räkna lönen ggr 1,6 för att få fram företagets kostnad.

hidden
2014-04-08, 17:41
Man brukar räkna lönen ggr 1,6 för att få fram företagets kostnad.

Varför är det så? Hur fungerar det rent matematiskt? (Matematik är inte min grej)

För om du räknar in inkomstskatten är det väl inte företagens kostnad (rent petigt) även om arbetsgivaren betalar det direkt, utan individens kostnad?

Yes
2014-04-08, 17:43
... och därför hyr du såklart in PT;n som konsult och ser till att han har F-skatt.

hidden
2014-04-08, 17:54
Hur är det med andra avgifter. tex Semesterersättning och sociala avgifter och liknande? Vad räknas det på.

För att besvara dessa frågor:
Sociala avgifter ingår i arbetsgivaravgiften på ca 30%.

Semestersättning fungerar på det sätt att arbetsgivaren sparar undan en del av din lön till den period till du tar semester. Denna ligger enligt lag på 12%, och enligt vissa kollektivavtal ännu högre.

MasterChief
2014-04-08, 17:59
Varför är det så? Hur fungerar det rent matematiskt? (Matematik är inte min grej)

För om du räknar in inkomstskatten är det väl inte företagens kostnad (rent petigt) även om arbetsgivaren betalar det direkt, utan individens kostnad?

Förutom arbetsgivaravgiften (31,42%) så har du semesterersättningen (12-13%) och sen är det arbetsgivaravgiften på semesterersättningen (31,42%) och på det kommer olika arbetsmarknadsförsäkringar som Fora och Collectum (som kan variera men säg runt 7-8%) och på detta tillkommer en löneskatt (24,26%). Så lönen*1,6 är en tumregel många företag använder sig av.

z_bumbi
2014-04-08, 18:03
... och därför hyr du såklart in PT;n som konsult och ser till att han har F-skatt.

Tjänar man några pengar på det om PT:n inser att den står för avgifterna och därför tar betalt för det?

hidden
2014-04-08, 18:04
Förutom arbetsgivaravgiften (31,42%) så har du semesterersättningen (12-13%) och sen är det arbetsgivaravgiften på semesterersättningen (31,42%) och på det kommer olika arbetsmarknadsförsäkringar som Fora och Collectum (som kan variera men säg runt 7-8%) och på detta tillkommer en löneskatt (24,26%). Så lönen*1,6 är en tumregel många företag använder sig av.

Det där är ju sjukt? Jag tyckte att bara arbetsgivaravgiften var sjukligt hög. Det är inte konstigt att folk gärna anställer svart i restaurangbranchen.

MasterChief
2014-04-08, 18:08
Det där är ju sjukt? Jag tyckte att bara arbetsgivaravgiften var sjukligt hög. Det är inte konstigt att folk gärna anställer svart i restaurangbranchen.

Att ha svart arbetskraft handlar dock väldigt mycket om att kunna kringgå andra regler såsom LAS, MBL och arbetsmiljölagstiftningen som fördyrar och krånglar till verksamheten ytterligare. För stora bolag med resurser och HR-avdelningar är det sällan problem men för den enskilda näringsidkaren kan lagrummet kännas minst sagt kvävande.

hidden
2014-04-08, 18:12
Att ha svart arbetskraft handlar dock väldigt mycket om att kunna kringgå andra regler såsom LAS, MBL och arbetsmiljölagstiftningen som fördyrar och krånglar till verksamheten ytterligare. För stora bolag med resurser och HR-avdelningar är det sällan problem men för den enskilda näringsidkaren kan lagrummet kännas minst sagt kvävande.

Nu förstår jag inte exakt reglerna, men är inte löneskatt endast avtalsbaserat? Dvs inte obligatoriskt likt arbetsgivaravgifterna?

Det känns inte särskilt värt att starta ett företag om det kostar en skjortan för att ha några anställda.

MasterChief
2014-04-08, 18:19
Nu förstår jag inte exakt reglerna, men är inte löneskatt endast avtalsbaserat? Dvs inte obligatoriskt likt arbetsgivaravgifterna?

Det känns inte särskilt värt att starta ett företag om det kostar en skjortan för att ha några anställda.

Jo, du kan alltid få ner lönekostnaden genom att anställa unga och oförsäkrade personer. Men i många branscher kan man givetvis inte anställda efter sådana premisser.

nisse1976
2014-04-08, 18:24

Man får räkna in det när man planerar att anställa.
Skall man betala 200 kr i timmen till någon får man helt enkelt se till att hen drar in 300 i timmen för att du skall gå plus/minus 0 på personen.

MasterChief
2014-04-08, 18:26
Man får räkna in det när man planerar att anställa.
Skall man betala 200 kr i timmen till någon får man helt enkelt se till att hen drar in 300 i timmen för att du skall gå plus/minus 0 på personen.

Njae, så enkelt är det ju inte.

nisse1976
2014-04-08, 18:29
Njae, så enkelt är det ju inte.

Beror på bransch antar jag. Jag jobbar som konsult och för oss fungerar det precis så. Skall vi anställa någon måste vi fundera på om han kommer kunna dra in ca 1,5 gång sin lön för att vi skall gå plus minus 0 på honom. Och det baserar vi på vilket pris vi tror vi kommer få för honom och hur många veckor vi anser är rimligt att han kommer ha uppdrag per år

MasterChief
2014-04-08, 18:50
Beror på bransch antar jag. Jag jobbar som konsult och för oss fungerar det precis så. Skall vi anställa någon måste vi fundera på om han kommer kunna dra in ca 1,5 gång sin lön för att vi skall gå plus minus 0 på honom. Och det baserar vi på vilket pris vi tror vi kommer få för honom och hur många veckor vi anser är rimligt att han kommer ha uppdrag per år

Ja då funkar det ju. Men att göra samma beräkning på receptionisten blir lite knepigare.

nisse1976
2014-04-08, 18:51
Absolut

Chrillee
2014-04-08, 19:28
Ja det är rätt saftigt för en arbetsgivare. En person med 22000:- i lön blir ungefär 35000:-.

Herman H
2014-04-08, 20:13
Ja det är rätt saftigt för en arbetsgivare. En person med 22000:- i lön blir ungefär 35000:-.

Lägg då till när vederbörande dessutom är sjuk lite då och då när vi som arbetsgivare måste betala sjuklön i tio arbetsdagar (en karensdag på lönen för den anställde men utgifterna för övrigt är de samma). Är man en liten firma som t.ex min firma med fyra anställda och alla får influensan samtidigt och är borta i två veckor så kan jag lika gärna stänga skiten och lägga ner.

Ignatius72
2014-04-08, 20:16
Lägg då till när vederbörande dessutom är sjuk lite då och då när vi som arbetsgivare måste betala sjuklön i tio arbetsdagar (en karensdag på lönen för den anställde men utgifterna för övrigt är de samma). Är man en liten firma som t.ex min firma med fyra anställda och alla får influensan samtidigt och är borta i två veckor så kan jag lika gärna stänga skiten och lägga ner.

Eller om någon dricker för mycket, då är det helt plötsligt ett arbetsgivaransvar. Både sjukskrivning och rehab.
Eller att någon vrider knäet av sig i korpfotboll.

timoat
2014-04-08, 20:29
Yup, farsan har ett jävla problem, en kille trillade ner från sitt tak när han skulle rensa löv, det fick farsan betala 6 veckor för, en annan röker 2 paket om dagen och fiuck ligga på sjukhus och få lungorna dränerade, det var en månad. Andra tar "långhelger" ett par gånger i måanden, eller spenderar all (i deras tycke) dötid på mobilerna, n är det finns andra arbetsuppgifter att göra. Ett par rötägg kan stjälpa ett företag, för det går fan knappt att bli av med dem. "Ha aldrig anställda min son" får jag höra minst en gång i veckan.

Herman H
2014-04-08, 20:30
Eller om någon dricker för mycket, då är det helt plötsligt ett arbetsgivaransvar. Både sjukskrivning och rehab.
Eller att någon vrider knäet av sig i korpfotboll.

Ja absolut, har jag att välja mellan en kille eller tjej som är väldigt produktiv men spelar t.ex fotboll i div 1 eller liknande och en kille eller tjej som är något långsammare och troligen lite halvtrög så väljer jag förmodligen den som inte är helt hundra men frisk framför den andra pga dennes idrott på hög nivå.

Jag hade precis en grabb som kom tillbaka efter 8 veckors sjukskrivning pga bruten handled, han fick skadan när han spelade innebandy, hade han fått den på sitt arbete hade jag inte haft några åsikter om att jag ska betala sjuklön men systemet gör att jag tvekar att anställa idrottare som utövar sin idrott på högre nivå än friskvård.
Tragiskt men sant.