handdator

Visa fullständig version : Vilka levande legender finns idag?

NiklasAlm
2014-04-08, 13:18
Personer som kommer bli ihågkomna av de flesta i framtiden som lever nu och är legendariska i det dem håller på med eller höll på med.
De flesta legender blir ju legendariska först när dem dör.

Den första som jag kom att tänka på var Usain Bolt.

Tricce
2014-04-08, 13:18
Arnold!

Pudzianovski
2014-04-08, 13:20
Dan Swanö.

Chrbo
2014-04-08, 13:21
Wayne Gretzky

billmaier
2014-04-08, 13:23
Putin

KalleTeodor
2014-04-08, 13:26
Peter Forsberg. Helt klart en levande legend!

DPahkamaa
2014-04-08, 13:27
Nicklas Lidström

Blaine
2014-04-08, 13:31
Endast inom sport eller? Tja, det är väl bara att rabbla upp alla stora namn inom valfri sport som – om de nu inte redan ses som legend – långt framåt kommer att bli ihågkommen som "legend": Gretzky, Lemieux, Yzerman, Jagr, Peyton Manning, Tom Brady, Michael Jordan, Kobe Bryant, LeBron, Mike Tyson, Holyfield, Ali, Michael Phelps, Björn Borg, McEnroe, Colin McRae, Craig Alexander och så vidare och så vidare.

Senast i raden av omkomna legender är väl Michael Schumacher.

Akter
2014-04-08, 13:35
Fat Bill.

Tom Garner.

Croata the ecuadorian legend.

DekeThornton
2014-04-08, 13:37
Karelin

Blaine
2014-04-08, 13:39
Karelin

Spot on!

spoon
2014-04-08, 13:41
Zlatan.

rooz
2014-04-08, 13:41
Endast inom sport eller? Tja, det är väl bara att rabbla upp alla stora namn inom valfri sport som – om de nu inte redan ses som legend – långt framåt kommer att bli ihågkommen som "legend": Gretzky, Lemieux, Yzerman, Jagr, Peyton Manning, Tom Brady, Michael Jordan, Kobe Bryant, LeBron, Mike Tyson, Holyfield, Ali, Michael Phelps, Björn Borg, McEnroe, Colin McRae, Craig Alexander och så vidare och så vidare.

McRae dog 2007 i en helikopter olycka.

Karelin & Lidas draget direkt ur tankarna.

G_lund
2014-04-08, 13:43
Paul McCartney, Mick Jagger, Keith Richards..

Blaine
2014-04-08, 13:47
McRae dog 2007 i en helikopter olycka.

Det är ju faktiskt sant. Då är han äkta legend.

86-åriga Gordie Howe borde också passa in.

Får inte heller glömma de svenska Börje Salming, J-O Waldner, Gunde Svan och Magnus Wislander!

MackeJuve
2014-04-08, 13:48
Haha finns väl hur många som helst om det inte är något krav på att de måste vara aktiva och du kom bara på Usain Bolt?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Tricce
2014-04-08, 13:48

Eh nej.

http://www.eurosport.se/formel-1/schumacher-ror-ogonen-och-svarar-pa-tilltal_sto4205742/story.shtml

VoDaresVins
2014-04-08, 13:51
Stephen King även om jag inte gillar hans böcker.

olwe
2014-04-08, 13:58
Mike Tyson, Fedor Emelianenko, Muhammad Ali, Chuck Norris.

shut teh face
2014-04-08, 14:02
Mikael Persbrandt, Robert Aschberg, King Grub, Chuck Norris, Jack Bauer och självklart Leif GW Persson

Blaine
2014-04-08, 14:03
Eh nej.

http://www.eurosport.se/formel-1/schumacher-ror-ogonen-och-svarar-pa-tilltal_sto4205742/story.shtml

Wow, mitt andra faktafel i tråden; först McRae och nu Schumacher – motorsport verkar inte vara min grej.

Går vi utanför sportens ramar så finns det hur många som helst, Stephen Hawking, Bill Gates och Harrison Ford till exempel.

ARMSTARK
2014-04-08, 14:04
Barak Obama, USA's förste svarte president. Vi förstår knappt hur stort det är här i Sverige. Det är jämförbart med att Sverige skulle få en svart stadsminister. Fast...i USA har det redan hänt och i Sverige kommer det aldrig att hända så...inte riktigt så stort, men nästan.

Udd3n
2014-04-08, 14:07
dan swanö.

+1

Blaine
2014-04-08, 14:13
Och Ingemar Stenmark!

Sedan alla musiker som medverkade i USA for Africa.

vvrab
2014-04-08, 14:24
Richard Dawkins, Stephen Hawking, Peter Higgs, Justin Bieber, Terrence Tao, Bill Gates, Neil deGrasse Tyson

filmjölk
2014-04-08, 14:32
Barak Obama, USA's förste svarte president. Vi förstår knappt hur stort det är här i Sverige. Det är jämförbart med att Sverige skulle få en svart stadsminister. Fast...i USA har det redan hänt och i Sverige kommer det aldrig att hända så...inte riktigt så stort, men nästan.

Reinfeldt är 1/16dels svart.

Evankhell
2014-04-08, 14:41
Mike Tyson, Fedor Emelianenko, Muhammad Ali, Chuck Norris.

Du glömde bort han som du själv citerar.. ;)

Det första namnet som dök upp för mig är Neil deGrasse Tyson.

HookersUnited
2014-04-08, 15:13
Och Ingemar Stenmark!

Sedan alla musiker som medverkade i USA for Africa.

Det första jag tänkte på. Det är svårt att föreställa sig hur stor han var.
fHE9XgXNwf0

Latissimus Dorsi
2014-04-08, 15:14
Rocco

Blaine
2014-04-08, 15:17
83-åriga Clint Eastwood kan väl sägas vara en livs levande legend. Sedan har vi 67-åringen Steven Spielberg och schacklegenden Garry Kasparov.

Blaine
2014-04-08, 15:28
83-åriga Clint Eastwood kan väl sägas vara en livs levande legend. Sedan har vi 67-åringen Steven Spielberg och schacklegenden Garry Kasparov.

Glömde nämna 87-åriga (!) Hugh Hefner., och eftersom ingen kvinna är nämnd i tråden så inleder jag med Dolly Parton. Over and out.

kebookebbe
2014-04-08, 15:34
Vilka legender...

Den enda legenden jag känner till sköt sig själv för ungefär 69 år sedan.

Färssen
2014-04-08, 15:46
Lemmy, Ozzy, typ alla gamla rockrävar som håller på och harvar fortfarande med varierande resultat.

frazkakan
2014-04-08, 15:47
Ja det går inflation i legender i den här tråden. Kan vi kanske enas om att legend blir man när man är ihågkommen trots att ingen levande människa levde samtidigt som "legenden"?

Det blir liksom lite larvigt att tro att Waldners fantastiska skruvbollar kommer vara del av snackisarna på en bar om tre hundra år.

Medans Julius Caesar, Newton, Da Vinci fortfarande är aktuella.. Riktiga legender alltså.

Onigiri
2014-04-08, 16:11
http://www.sydsvenskan.se/ScaledImages/644x429/Images2/2013/8/7/Ny_46TVTEXT-1711-Bingolotto.jpg?h=8fb6693dfc437fb87c2e683902e7c168&fill=False&cut=False&ql=Undefined

Åsberg
2014-04-08, 16:13
Bob Dylan.

Hackenschmidt
2014-04-08, 16:27
Ja det går inflation i legender i den här tråden. Kan vi kanske enas om att legend blir man när man är ihågkommen trots att ingen levande människa levde samtidigt som "legenden"?

Det blir liksom lite larvigt att tro att Waldners fantastiska skruvbollar kommer vara del av snackisarna på en bar om tre hundra år.

Medans Julius Caesar, Newton, Da Vinci fortfarande är aktuella.. Riktiga legender alltså.

Håller med om detta och det är svårt att komma på levande legender, men några toppkandidater:

Muhammad Ali
Bill Gates
Fidel Castro
Pele

MackeJuve
2014-04-08, 16:32
Håller med om detta och det är svårt att komma på levande legender, men några toppkandidater:

Muhammad Ali
Bill Gates
Fidel Castro
Pele

Äntligen vettiga förslag, inte fan kommer folk minnas duktiga filmskapare eller schackgenier, det krävs en stor genre och lite mytomspunnenhet.

Fyller på din lista:
M.Jordan
W.Gretzky
Usama bin Laden
M. Jackson

Blaine
2014-04-08, 16:48
Äntligen vettiga förslag, inte fan kommer folk minnas duktiga filmskapare eller schackgenier, det krävs en stor genre och lite mytomspunnenhet.

Fyller på din lista:
M.Jordan
W.Gretzky
Usama bin Laden
M. Jackson

Det går ju att diskutera om en legend ska vara ihågkommen för något 'gott' eller inte. Usama bin Laden kommer att vara ihågkommen historiskt, men kan väl knappast ses som en legend. Konstigt bidrag överhuvudtaget. Dessutom så är både Jordan, Gretzky, Ali och Gates redan nämnda tidigare i tråden – alla av mig!

Angående vad som är en legend eller inte går ju att diskutera i både smått och stort. Att jämföra Platon med Spielberg är kanske larvigt, men det finns olika grader av legendmåttet: nationellt och internatioellt; genre, tidsperiod och så vidare.

Jag är säker på att både Spielberg och Kasparov kommer att vara ihågkomna och nämnda många år efter deras död.

Mago
2014-04-08, 16:49

Fyller på din lista:
M.Jordan
W.Gretzky
Usama bin Laden
M. Jackson

Håller med angående äntligen vettiga förslag, men din egen lista haltar lite. Två av dem är döda.

På min egen lista skulle jag sätta:
Barack Obama
Fidel Castro
Muhammed Ali

På hemmaplan:
Kungen

MackeJuve
2014-04-08, 16:57
Håller med angående äntligen vettiga förslag, men din egen lista haltar lite. Två av dem är döda.

På min egen lista skulle jag sätta:
Barack Obama
Fidel Castro
Muhammed Ali

På hemmaplan:
Kungen

Fy fan vad dum jag känner mig, skämskudde på!

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Bubblan84
2014-04-08, 16:57
Brolle Jr

http://cdn.natthumor.se/p/natthumor.se-52f4219f0f765cf02a22b9f0aeb7b99c.jpg

awesomooo
2014-04-08, 17:06
Bill Gates, Gretzky, Lidström

vvrab
2014-04-08, 17:13
Jag har svårt att se att idrottare skulle vara nämnvärt ihågkomna om 300+ år. Ska man bli legendarisk tror jag man måste ha gjort något revolutionerande. När jag tänker efter så tillhör de nuvarande legenderna någon av följande kategorier: Ledare (Hitler, Djingis Khan), Vetenskap (Newton), Konst och Musik (Mozart, van Gogh), Teknologi (Ford, Wright-bröderna), har jag missat något?

En person alla kommer läsa om i grundskolan år 2797 är säkert James Watson.

Edit: plus att de måste nämnas i ett bredare sammanhang (oftast läser vi om dem i skolan). Pele och Gretzky kommer kanske en del fotbolls- och hockeyentusiaster känna till, men knappast några som den breda massan hört talas om.

Mago
2014-04-08, 17:39
Skulle kunna tänka mig att Andrew Lloyd Webber kommer leva kvar rätt länge.
En högoddsare skulle kunna vara Banksy!

Tricce
2014-04-08, 17:42
Skulle kunna tänka mig att Andrew Lloyd Webber kommer leva kvar rätt länge.
En högoddsare skulle kunna vara Banksy!

Banksy? Vem är det?

PureWhey
2014-04-08, 17:53
Hugh Hefner

Blaine
2014-04-08, 17:54
Jag har svårt att se att idrottare skulle vara nämnvärt ihågkomna om 300+ år. Ska man bli legendarisk tror jag man måste ha gjort något revolutionerande. När jag tänker efter så tillhör de nuvarande legenderna någon av följande kategorier: Ledare (Hitler, Djingis Khan), Vetenskap (Newton), Konst och Musik (Mozart, van Gogh), Teknologi (Ford, Wright-bröderna), har jag missat något?

Edit: plus att de måste nämnas i ett bredare sammanhang (oftast läser vi om dem i skolan). Pele och Gretzky kommer kanske en del fotbolls- och hockeyentusiaster känna till, men knappast några som den breda massan hört talas om.

Återigen, det går att klassa en legend i både stort och smått. Personer som Alexander den Store, Napoleon, Charles Darwin, Columbus, da Vinci m.fl. kommer alltid att finnas i minnet, och de är både viktiga personer i historien och passar in bra i en legends mall. Det utesluter dock inte att det finns både levande legender och legender inom modern tid, även inom sport.

Det går endast att spekulera i hur framtiden kommer att se på oss. Är det ett krav att "den breda folkmassan" ska känna till en person för att bli kallad legend? Wislander är legend inom handboll, Gretzky inom hockey, Karelin inom brottning, Kasparov inom schack, Spielberg inom filmindustri och så vidare, och många känner till dem. De kanske inte nämns om 300 år (hur ser ens världen ut då – har vi i dag samma historiska förutsättningar som Aristoteles hade?), men de ryms ändå inom mallen för legend.

Om vi ska gå utanför svängarna så kan vi ta in legenden om Loch Ness-odjuret, Robin Hood och King Arthur i mallen för legend, för de pratas det om fortfarande…

Mago
2014-04-08, 18:01
Gissar på att TS menade legendarer och inte legender.

MasterChief
2014-04-08, 18:03
Bill Gates

MackeJuve
2014-04-08, 18:06

Du får ha i åtanke att sport blev stort för alla ganska nyligen, med största sannolikhet sportar vi ju även om 200 år. Hockey och fotboll lär ju finnas kvar och då kommer Pele och Gretzky vara välkända för väldigt många då den breda massan gillar idrott.

L-Sami
2014-04-08, 19:20
Billy Gates och John Stockton

Bailah
2014-04-08, 19:22
Anderson Silva

http://img.tapatalk.com/d/14/04/09/2ypurybu.jpg

R Scarpa27
2014-04-08, 19:31
stenmark (redan legend och kommer bli ännu större), arnold, wayne gretzky, ingvar kamprad, bill gates, schumacher, robert gustafsson, magnus uggla, per gessle, lasse åberg, m.m m.m omg... kan göra listan så lång.....

Jukka Sejlite
2014-04-08, 19:44
Carlos Ray "Chuck" Norris

http://troll.me/images/the-chuck-norris/bitch-please.jpg

Ungkarlsliv
2014-04-08, 19:46
Anderson Silva

http://img.tapatalk.com/d/14/04/09/2ypurybu.jpg

Helt seriöst, vem är det?

Jukka Sejlite
2014-04-08, 19:48
Helt seriöst, vem är det?

Tror han är med i Gladiatorerna(4:an)?

frazkakan
2014-04-08, 19:53
OK jag ska bidra med en lista också.

Bill gates, var med som förgrundsfigur i en av historiens snabbaste teknologiska hopp, dvs internetets och datorernas framfart.

Jag kan tänka mig att Chuck Norris består, hur sjukt det än kan låta. Det kan vara ett vandrande skämt eller något. Om två hundra år vet ingen om personen var fiktiv eller om han fanns på riktigt, men skämten kan bestå eller utvecklas för att passa in på en framtid.

DÖD : Elvis Presley, kommer alldeles säkerligen finns kvar. Han är ju redan nu en liten legend och det lär nog inte minska.

Kvicksilver
2014-04-08, 19:55
Bill Gates, Hillary Clinton, Vladimir Putin

Legendariska i sverige: Zlatan, Arne Persson, Susanne Lanefeldt

r1kkie
2014-04-08, 20:03

Muhammad Ali
Bill Gates
Fidel Castro
Pele

Fyller på med:
Micheal Jordan
Bruce Springsteen
Beatles
ABBA
Diego Armando Maradona

Lorena
2014-04-08, 20:33
Har nån sagt Madonna än?

Sohlsken
2014-04-08, 20:56
Bill Gates helt klart.

Justin Bieber

Han är ju så gott som bortglömd redan, inte mer legendarisk än Britney Spears. Status: Who cares? Call when they get pregnant.

Einstein :)
Ledare/revolutionär beroende på hur du vill se på saken: Martin Luther King Jr. I typ samma sammanhang Rosa Parks.

Legend(ar)er är de som, i min mening, har lyckats med någonting som helt saknar jämlike. Det finns fler, som lever i nutid, som jag skulle vilja nämna men inte minns.

Red Apple
2014-04-08, 21:18
Bill Gates för sina humanitära insatser, Microsoft lär folk bara känna till som det som gav Gates möjligheten att utplåna sjukdomar. Påve Fransiscus håller på att reformera katolska kyrkan just nu, det kan nog gå till historien.
Barack Obama i egenskap av första svarta president i en supermakt. Möjligtvis Putin, beroende på hur han väljer att sköta sin utrikespolitik de närmaste åren.

forestgrove
2014-04-08, 21:25
Joni Mitchell
John Fogerty

vvrab
2014-04-08, 21:47
Bill Gates för sina humanitära insatser, Microsoft lär folk bara känna till som det som gav Gates möjligheten att utplåna sjukdomar.
Skulle vilja påstå att hem-PC-revolutionen är större än filantropi.

Red Apple
2014-04-08, 21:49
Skulle vilja påstå att hem-PC-revolutionen är större än filantropi.

Point taken, och du har givetvis rätt, dumt tänkt av mig. Bill Gates får bli legendarisk av flera orsaker m.a.o. ;)

MackeJuve
2014-04-08, 22:57
Kanske redan har nämnts men tror ni Julian Assange kan platsa?

Tricce
2014-04-08, 23:25
Kanske redan har nämnts men tror ni Julian Assange kan platsa?

Nope, hur många liknande legendarer finns det?

Bryggan
2014-04-08, 23:25
Mona Sahlin...eller...

Gud va svårt...för mig blir det nog Stephen Hawking.

Men min personliga favorit är Craig Venter!!
Kopierar in lite text om honom här.

Spöar alla statsfinansierade institutioner genom:
År 2000 gjorde Venter och Francis Collins från National Institutes of Health och U.S. Public Genome Project ett gemensamt tillkännagivande om att sekvenseringen av det mänskliga genomet var klart, tre år före det förväntade slutet på Human Genome Project. Tillkännagivandet gjordes tillsammans med USA:s president Bill Clinton och Storbritanniens premiärminister Tony Blair.

Som gud själv skapade han liv:
I maj 2010 lyckades en forskningsgrupp ledd av Venter skapa det som kan beskrivas som syntetiskt liv.[9] Detta gjordes genom att syntetisera en väldigt lång DNA-molekyl innehållande en bakteries fullständiga genom, och sedan föra in det i en annan cell. Andra forskare har uttryckt en viss skepticism mot denna metod, som de säger är ett bra prestation men inget egentligt vetenskapligt genombrott.

Hittar ny olja i världshaven:
ExxonMobil and Craig Venter made a big splash back in 2009 when they announced a research alliance to explore the potential for milking oil out of algae. Exxon said that if Venter’s Synthetic Genomics Inc. managed to isolate an algae strain that produced enough oil, it would be willing to invest $600 million in commercializing the technology.

Har ett eget institut som är finansierat av....honom själv:
The J. Craig Venter Institute (JCVI) is a non-profit genomics research institute founded by J. Craig Venter, Ph.D. in October 2006. The Institute was the result of consolidating four organizations: the Center for the Advancement of Genomics, The Institute for Genomic Research (TIGR), the Institute for Biological Energy Alternatives, and the J. Craig Venter Science Foundation Joint Technology Center. It has facilities in Rockville, Maryland and La Jolla, California.
The Institute studies the societal implications of genomics in addition to genomics itself. The Institute's research involves genomic medicine; environmental genomic analysis; clean energy; synthetic biology; and ethics, law, and economics. The Institute employs over 400 people, including Nobel laureate Hamilton Smith.

filmjölk
2014-04-08, 23:33
Breivik (inte för att jag gillar honom, men han kommer det säkert talas om precis som Ted Bundy, Manson, Jack the Ripper i framtiden)

Carlo Fatface
2014-04-09, 07:32
Sir Alex Ferguson kommer omnämnas så länge sporten fotboll lever kvar.

VoDaresVins
2014-04-09, 07:37
Breivik (inte för att jag gillar honom, men han kommer det säkert talas om precis som Ted Bundy, Manson, Jack the Ripper i framtiden)

Tror inte han är vidare känd till namn annat än i Norden. Min förhoppning i alla fall.

MasterChief
2014-04-09, 08:09
.

Men min personliga favorit är Craig Venter!!

Och det är nu man blir lite ledsen att sådana personer mer eller mindre är okända. Om jag fantiserar mig framåt 200 år i tiden kan jag dock inte komma överens med mig själv på vilket sätt Venter kommer bli känd. Den forskning de håller på med är onekligen lite skrämmande.

Sparven från Minsk
2014-04-09, 08:48
Arne!

CalleP
2014-04-09, 08:56
Arnold, Muhammad Ali, Lennox lewis, Wladimir klitscko (om han forsätter som han gör inom några år)Gates, Bolt, Stenmark, Zidane, Ronaldo, Floyd mayweather, Manny pacquiao.

Var dom jag på på nu haha.

Minimjölk
2014-04-09, 09:25
Jag tycker många av namnen som nämns är sådana personer som vi pratade mest om när de var aktiva och även nu i nostalgiska återblickar. Jag tycker inte det räcker för att bli en legend utan då krävs att det fortsätter pratas och refereras till en långt efter sin egen och sin egen generations död. Tittar vi historiskt så är det ffa stora ledare och upptäckare/uppfinnare/konstnärer/genier som idag har legendstatus. (Shakespare, Leonardo da Vinci, Mozart, Newton, Columbus, Curie, Einstein Lincoln, Napoleon, Djingis kahn etc).

Med tanke på utvecklingen som skett de senaste 100åren så kommer säkerligen artister inom både Sport/musik/Film komma med på dessa listor vad det lider men det kommer snarare krävas att de bli ihågkomna för något omvälvande snarare att de faktiskt var bäst på det det gjorde.

Av de döda på 1900-talet:
Hitler
Einstein
Jesse Owens
Marilyn Monroe
Charlie Chaplin
Marlon Brandon
Elvis Presley
Michael Jackson
Neil Armstrong
Steve Jobs

Av de levande:
Barack Obama
Beatles
Madonna
Bill Gates
Arnold (faktiskt)
Stephen hawking
Pele/Maradonna
Carl lewis/Usain Bolt
Kim jun un II?
Zuckenberg?
Ingvar Kamprad?

Sedan är det självklart att personer som kommer på botemedel mot Cancer, Aids och de som kommer göra enorma upptäckter likt fusionskraft, tidsresor, liv på andra planeter kommer bli legender. USAs första kvinnliga president och andra potentiella ledare.

Det är även troligt att det finns ett gäng blvande legender mitt ibland oss idag men de har ännu inte nått legendstatus utan detta kommer ske längre fram i tiden. Ett tragiskt dödsfall på en medioker kändis kan ofta räcka för legendstatus...

Blaine
2014-04-09, 23:03
Michael Jackson
Michael Jordan
Michael Johnson
Michael Phelps
Michael Schumacher

Red Apple
2014-04-10, 00:39
Michael Jackson
Michael Schumacher

Död samt potentiellt död.

Leifallan
2014-04-21, 15:50
Mohammed Ali är lätt den störste levande legenden tätt följd av Karelin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

XXXL
2014-04-21, 15:52
Gunde Svan

KingGrub
2014-04-21, 15:54
Latsbrah