Visa fullständig version : Konkurrensen i den svenska mobiltelekommarknaden!!!
Tele2 ringde mig idag för att fråga om jag vill FÖRLÄNGA YTTERLIGARE 24 MÅN min Tele 2 Maxi Unlimited abonnemang och samtidigt få en Samsung Galaxi S4 plus med 50 kronor i extra månadskostad i 24 månader. Alltså totalt 400 kr/mån i 24 mån.
Totalt kostnad för mobilen genom Tele 2 skulle bli 24 mån x 50 kr + uppläggningen avgiften på 250.
Alltså totalt: 1450 kr för Samsung Galaxy 4 Plus (över 4000 kronor i butik just nu)
Att tillägga jag har redan en ny mobil som jag köpte kontant härom månaden.
Så frågan är VILL TELE2 HA MIG I FAST GREPP I 24 MÅN TILL FÖR ATT JAG INTE SKA KUNNA BYTA TILL ANDRA MOBILOPERATÖRER.
ÄR DET NÅGOT PÅ GÅNG MED KONKURRENSEN INOM DEN SVENSKA MOBILOPERATÖRS MARKNADEN???
Är du dum på riktigt?
Uppenbarligen är det någon idiot-återförsäljare som ska lura på ditt ett till abonnemang och en ny telefon.
Företagen får inte ha längre än 24 månaders avtal på mobilabonnemang (36 månader i vissa undantagsfall för mobila bredband).
Du kan få ett liknande abbonemang utan att binda upp dig någon längre tid och köpa telefonen för ett totalt sätt billigare pris. Genom att nästan tangera det priset så håller dom kvar dig som kund.
Säker på att det var Tele2 och inte något företag som utgav sig för att vara Tele2?
Säker på att det var Tele2 och inte något företag som utgav sig för att vara Tele2?
Tele 3?
Va? Är det här nyhet för dig? Alla operatörer vill lägga bindningstid för att garantera att man behåller kunder, antingen genom att erbjuda billigare priser på hårdvara eller kasta på dig en gratismånad eller två.
WHITEFOLKS
2014-04-08, 12:26
Porja har lite otur när han tänker ibland bara.
Du kan få ett liknande abbonemang utan att binda upp dig någon längre tid och köpa telefonen för ett totalt sätt billigare pris. Genom att nästan tangera det priset så håller dom kvar dig som kund.
Vilket? Jag har samma som Porja just nu. Betalar 345:- i månaden och får ringa och smsa obegränsat och dessutom obegränsad surf.
De vill även tömma lagret de har med S4 eftersom S5 kommer vara motsvarande folk kommer välja istället. Då säljer de billigt då det blir en lägre kostnad än att ha gamla telefoner liggandes på hyllan.
Vilket? Jag har samma som Porja just nu. Betalar 345:- i månaden och får ringa och smsa obegränsat och dessutom obegränsad surf.
Ja, precis!
De vill även tömma lagret de har med S4 eftersom S5 kommer vara motsvarande folk kommer välja istället. Då säljer de billigt då det blir en lägre kostnad än att ha gamla telefoner liggandes på hyllan.
Bra svar! Det kan man tänka sig, ja!
Hallon.
Hallon.
Dock har inte Hallon LTE, samt att datatrafiken begränsas till 5 GB vad jag kan se.
MAXI har LTE samt begränsning till 10 GB
Hallon.
150:- billigare i månaden jämfört med tidigare (100:- i abonnemang + 50:- i förhöjd avgift för telefonen) i 24 månader ger 3600:- att lägga på en mobil. Beroende på vad de är för mobil kan man tjäna på det även om det inte handlar om många kronor sett över 2år. Den stora fördelen är ju att man slipper vara bunden.
Frågan är hur bra Hallon är som operatör? Har du dem Aron?
Armed Dingo
2014-04-08, 15:05
Jag har nåt unlimited från tele2 för 345, 10 gb månaden, och jag har inte LTE.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
150:- billigare i månaden jämfört med tidigare (100:- i abonnemang + 50:- i förhöjd avgift för telefonen) i 24 månader ger 3600:- att lägga på en mobil. Beroende på vad de är för mobil kan man tjäna på det även om det inte handlar om många kronor sett över 2år. Den stora fördelen är ju att man slipper vara bunden.
Frågan är hur bra Hallon är som operatör? Har du dem Aron?
Tjejen har haft dom en vecka, inga problem än. 3s nät.
WHITEFOLKS
2014-04-08, 15:11
Tre kan ha dålig täckning i bunkrar men annars funkar det ok för det mesta.
3 fungerar dåligt i vissa delar av centrala Göteborg. Totalt sämst.
Jag har nåt unlimited från tele2 för 345, 10 gb månaden, och jag har inte LTE.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Menar du att du inte har en telefon som stödjer LTE, eller att Tele2 inte tillhandahåller LTE? Om det är det senare så är det bara att kontakta dem så låser de upp för LTE, ev skickar ett nytt sim-kort.
Så frågan är VILL TELE2 HA MIG I FAST GREPP I 24 MÅN TILL FÖR ATT JAG INTE SKA KUNNA BYTA TILL ANDRA MOBILOPERATÖRER.
ÄR DET NÅGOT PÅ GÅNG MED KONKURRENSEN INOM DEN SVENSKA MOBILOPERATÖRS MARKNADEN???
Personen som ringde dig får provision om de säljer abonnemang. Just därför ville de att du skulle binda dig igen så de får mer bonus. Detta kan antingen varit någon som jobbat direkt åt tele2 men mest troligt någon återförsäljare, typ The Phone house, dialekt o dyl.
champion
2014-04-09, 17:26
Är det värt att binda sig i 24 månader med en S5?
Har maxi
Är det värt att binda sig i 24 månader med en S5?
Har maxiI 99 fall av 100 är det billigare pris på telefonen i sig än att köpa den kontant, men mindre valfrihet givetvis vad gäller abonnemanget. Du måste behålla Maxi eller byta till ett dyrare abonnemang två år framåt, så om din användning minskar får du ändå inte byta ner dig. Ju större abonnemang du binder dig på, desto större "rabatt" på telefonen är det ofta, så gå genom din användning ordentligt och kolla in abonnemang vilket du behöver. Försök göra det själv om du kommer åt fakturor långt bak så att du själv kan kontrollera allt, säljarna får mer provision ju större abonnemang du tar.
Är man prylbög som vill byta telefon en gång per år är det ju också en dålig idé.
Jag skrev precis upp mig på Universal telecoms surfis 57, unlimited surf men max 1 mb/s, räcker till spotify. Förra månaden lade jag 450 spänn enbart på extra data till luren (3 Surftotal) så jag tror det kommer betala av sig. Just nu har de kampanj där de första 6 månaderna är helt gratis, ink samtal och sms. Gäller bara tills den 10! Skapar du nytt nummer är bindningstiden 12 måander, med 3 månders uppsägningstid. Eftersom 6 mån är gratis tycker jag det är helt ok. Synd bara att jag inte har dubbla simplatser!
http://www.universal.se/hem/
champion
2014-04-09, 18:50
I 99 fall av 100 är det billigare pris på telefonen i sig än att köpa den kontant, men mindre valfrihet givetvis vad gäller abonnemanget. Du måste behålla Maxi eller byta till ett dyrare abonnemang två år framåt, så om din användning minskar får du ändå inte byta ner dig. Ju större abonnemang du binder dig på, desto större "rabatt" på telefonen är det ofta, så gå genom din användning ordentligt och kolla in abonnemang vilket du behöver. Försök göra det själv om du kommer åt fakturor långt bak så att du själv kan kontrollera allt, säljarna får mer provision ju större abonnemang du tar.
Är man prylbög som vill byta telefon en gång per år är det ju också en dålig idé.
Har kollat så himla mycket vad man skall ta.
Problemet är att det måste vara obegränsadsamtalsminuter pga ej har en hemtelefon. Blir ganska många timmar vid telefonen. Sedan surfar jag för 6-7gb pga glor på serier när jag pendlar.
Känns som tele2 blir billigaste för mig.
De ser kanske på statistiken att jag inte extrem använder mobilen med ringsamtal och internet, så det kan finnas en risk att kunden(jag) kan byta till mindre abonnemang eller i värsta fall byta teleoperatör.
Så de erbjuder 24 mån bindningstid med en ny utgående modell mobil och högre totala månadskostad. :D
Att tillägga:
Jag har två veckors ångerrätt. :)
Jag har kollat teleoperatörernas vinstmarginal. De har extremt höga vinster.
Vinstmarginal på 30-40% är för mycket. Orättvist för Svenska konsumenter!
De tar för mycket i avgifter, de här telekommunikationsföretagen. Konkurrensen är fortfarande för liten i Sverige.
Jag har kollat på Nya företagen Hallon nu, kollar Telia, Telenor, Halebob och andra också.
Sedan avsäger jag mig genom min ångerrätt Tele2s erbjudande jag tackade jatill och försöker förhandla mig till mindre månadskostnad med mobilabonnemanget om jag ska vara kvar där....!
men kolla universal telecom som jag länkade till då!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.