handdator

Visa fullständig version : Fördelar med fria vikter jmf m maskiner (isolering)

Stor Hård Ådrig
2014-04-07, 17:40
Har alltid kört med fria vikter främst för att det är "bättre" men efter att ha fått lite mer kunskap började jag fundera lite. Jag förstår ju fördelarna med fria vikter till stora flerledsövningar så det kan vi ju skippa. Men fördelar som balans/funktionalitet i vardagen osv, känner jag inte att jag kan applicera på samma sätt när det kommer till isoleringsövningar. Eftersom alla musklers rörelsebana går i en halvmåne (typ) borde det väl vara effektivast att köra med kabel eller maskin så att man får motstånd i hela rörelsen? T.ex. i en curl eller ett sidolyft får ju den avsedda muskeln en väldigt ojämn belastning under rörelsen. Rätta mig gärna om jag har fel i mitt resonemang, har bara andrahandsinfo om anatomi så jag säger inte att något jag sagt är satt hugget i sten. För mig verkar fördelarna med fria vikter när det kommer till isoleringsövningar vara underlägsna och jag funderar på att byta i stort sett all isolering till maskin/kabel.

Alltså, när det kommer till isoleringsövningar, vad tjänar man på att använda fria vikter jämfört med maskiner/kablar som ger motstånd under hela rörelsen?

AngoraIHS
2014-04-07, 18:20
Jag kör alltid alla varianter av axel-raises i kablar, tycker att det känns mycket bättre än att köra med fria vikter.

Jag kan inte komma på några absoluta fördelar med fria vikter.

spoon
2014-04-07, 18:38
Tränar aldrig isolation. Men det känns som att det borde vara lättare att arbeta enskilt med en muskel i en maskin. Lätt att omedvetet börja jobba med starkare muskler när man jobbar med fria vikter.

r1kkie
2014-04-07, 19:44
Det är lättare att "fuska" lite i bicepscurls tex jämfört med att sitta fastkilad i en maskin.

Sheogorath
2014-04-07, 19:58
Å andra sidan: i maskiner som inte har separata viktstacks för hög och vänster sida (och det flesta har inte detta) är det fullt möjligt att göra övningen "rätt" utifrån sett men ändå belasta den ena sidan betydligt mer än den andra. Försöker man sig på det med fri stång kommer man se direkt att stången tippar. Ett korrekt utförande med fri stång garanterar att man belastar symmetriskt.

AngoraIHS
2014-04-07, 20:10
Det är lättare att "fuska" lite i bicepscurls tex jämfört med att sitta fastkilad i en maskin.

Jo, fast just curls tycker jag är rätt lätt att köra "strikt" genom att luta sig lite framåt och dra bak armbågarna.

Å andra sidan: i maskiner som inte har separata viktstacks för hög och vänster sida (och det flesta har inte detta) är det fullt möjligt att göra övningen "rätt" utifrån sett men ändå belasta den ena sidan betydligt mer än den andra. Försöker man sig på det med fri stång kommer man se direkt att stången tippar. Ett korrekt utförande med fri stång garanterar att man belastar symmetriskt.

Hur menar du nu?

Ett Orm
2014-04-07, 20:30
Har alltid kört med fria vikter främst för att det är "bättre" men efter att ha fått lite mer kunskap började jag fundera lite. Jag förstår ju fördelarna med fria vikter till stora flerledsövningar så det kan vi ju skippa. Men fördelar som balans/funktionalitet i vardagen osv, känner jag inte att jag kan applicera på samma sätt när det kommer till isoleringsövningar. Eftersom alla musklers rörelsebana går i en halvmåne (typ) borde det väl vara effektivast att köra med kabel eller maskin så att man får motstånd i hela rörelsen? T.ex. i en curl eller ett sidolyft får ju den avsedda muskeln en väldigt ojämn belastning under rörelsen. Rätta mig gärna om jag har fel i mitt resonemang, har bara andrahandsinfo om anatomi så jag säger inte att något jag sagt är satt hugget i sten. För mig verkar fördelarna med fria vikter när det kommer till isoleringsövningar vara underlägsna och jag funderar på att byta i stort sett all isolering till maskin/kabel.

Alltså, när det kommer till isoleringsövningar, vad tjänar man på att använda fria vikter jämfört med maskiner/kablar som ger motstånd under hela rörelsen?
Belastningen kommer att skilja sig under ROMet även om du använder kablar men i en bra konstruerad maskin kan man komma runt det och få bra belastning igenom hela rörelsen.
Man kan ju iofs kombinera tex hantlar och kablar/gummiband och uppnå samma sak.

Ajemän
2014-04-07, 20:35
Jag tror fria vikter är bra om man ska bli stark och få en användbar fysik

Om man bara ska bli stor så kan man nog lika gärna bara köra maskiner. Lägre skaderisk, bättre isolation, kanske tycker man det är roligare/skönare också

Med ett undantag, om man ska upp på scen med brutalt låg bf så tror jag man kommer missa många småmuskler om man inte kört basövningar. Tänker främst på underkroppen

Men vad vet jag :)

pezrulezhaakon
2014-04-07, 21:09

Skillnaden mellan fria vikter och maskiner/kablar är egentligen bara belastningskurvan, bortsett från den balanskomponent som mer eller mindre alltid finns antingen i den fria vikten eller i kravet på stabilisering.

Jag kan inte säga att det ena är automatiskt bättre i alla lägen, utan det kan vara ett komplement till varandra i alla lägen.
Belastningskurvan går alltid att laborera med både i fria vikter och maskiner/kablar.

Så vad du vinner eller förlorar? Tja, det beror på vilka komponenter du vill åt i din träning.

Mentality
2014-04-07, 21:28

Om man bara ska bli stor så kan man nog lika gärna bara köra maskiner. Lägre skaderisk, bättre isolation, kanske tycker man det är roligare/skönare också

Med ett undantag, om man ska upp på scen med brutalt låg bf så tror jag man kommer missa många småmuskler om man inte kört basövningar. Tänker främst på underkroppen

Håller inte med om lägre skaderisk generellt, möjligvis för en nybörjare som inte har någon till hjälp. Men sen skulle jag säga att många maskiners rörelsemönster bara är onaturliga och kanske till och med ökar skaderrisken jämfört med fria vikter.

pezrulezhaakon
2014-04-07, 21:30
Håller inte med om lägre skaderisk generellt, möjligvis för en nybörjare som inte har någon till hjälp. Men sen skulle jag säga att många maskiners rörelsemönster bara är onaturliga och kanske till och med ökar skaderrisken jämfört med fria vikter.

Vad är ett onaturligt rörelsemönster?
Vilka maskiner har det?

Mentality
2014-04-07, 21:35
Vad är ett onaturligt rörelsemönster?
Vilka maskiner har det?

Finns inget vetenskapligt bakom min kommentar, utan snarare något jag känt i tex maskiner för axelpressar där det inte alls känns naturligt som en vanlig press över huvudet. Men vem vet, det kanske jag som är ovan vid rörelsen:)

Stor Hård Ådrig
2014-04-07, 21:47

Lite dåligt formulerat, med "ojämn belastning" menar jag alltså det som pez pratade om, dvs. belastningskurvan, inte symmetrin. Men förstår din poäng.

Som sagt, kom ihåg att vi pratar om isoleringsövningar. Menar mest efter man kört sina basövningar och tänk komplettera med t.ex. curls. Tror inte att en bicepscurl med stång ger så mycket mer användbarhet än om man kör i maskin. Vi jämför alltså inte t.ex. bänkpress med en maskinpress.

Sheogorath
2014-04-07, 21:59
Hur menar du nu?

Vad är det som är oklart?

z_bumbi
2014-04-08, 09:59
Olika maskiner och olika fria vikter har olika för och nackdelar så det går inte att säga att något är bättre än något annat bara att det är annorlunda. Välj det som passar syftet. Jag är inte med på vad det verkar den här stora rädslan från vissa håll att träna i maskiner, ser de farliga ut, har man gått på myten att de är löjliga eller att man blir ofunktionell?
Visst de flesta övningarna går på något sätt att ersätta med fria vikter men istället för att plocka runt med lådor, band, viktskivor, stänger etc för att försöka få samma rörelse som i en maskin så kan man oftast bara ändra några få inställningar i en maskin och så är man klar. Har man inte maskinen på gymmet eller viktmagasinet är för litet etc så får man självklart fundera ut en ersättare men det känns underligt när någon lägger fem minuter på att få till samma rörelse som finns i maskinen några meter bort.

Ett Orm
2014-04-08, 20:03
Olika maskiner och olika fria vikter har olika för och nackdelar så det går inte att säga att något är bättre än något annat bara att det är annorlunda. Välj det som passar syftet. Jag är inte med på vad det verkar den här stora rädslan från vissa håll att träna i maskiner, ser de farliga ut, har man gått på myten att de är löjliga eller att man blir ofunktionell?
Visst de flesta övningarna går på något sätt att ersätta med fria vikter men istället för att plocka runt med lådor, band, viktskivor, stänger etc för att försöka få samma rörelse som i en maskin så kan man oftast bara ändra några få inställningar i en maskin och så är man klar. Har man inte maskinen på gymmet eller viktmagasinet är för litet etc så får man självklart fundera ut en ersättare men det känns underligt när någon lägger fem minuter på att få till samma rörelse som finns i maskinen några meter bort.

Exakt. Det är ju knappas så att biceps bara blir stor och sen helt värdelös bara för att den inte är byggd med curlsving.

Sen finns det ju iofs riktigt dåliga maskiner också, en skivstång blir ju aldrig riktigt dålig i sig självt.

Alltidxx
2014-04-08, 20:47

Det borde vara så, men viktkåta kommer fuska oavsett maskin eller fria vikter. Jag har sett gott om maskin-missbruk i mina dagar. En polare körde marklyft i smithmaskinen, lade på massor med vikt och lutade sig bakåt när han drog. Det var inte vackert.