Visa fullständig version : 4050 kalorier om dagen för att gå upp i muskelmassa?
Är 4050 kalorier för mycket eller ok att inta om man har som mål att lägga på sig muskelmassa? Detta kombinerad med hårdträning.
vicarious
2014-04-07, 15:14
Det beror helt på vilken individ det handlar om.
mattilainen
2014-04-07, 15:23
Är 4050 kalorier för mycket eller ok att inta om man har som mål att lägga på sig muskelmassa? Detta kombinerad med hårdträning.
Varför så exakt antal kalorier? Allt beror på din aktivitetsfaktor och ingen kan säga vad som är rätt eller inte. Du får helt enkelt utvärdera och gå upp i vikt långsamt.
AngoraIHS
2014-04-07, 15:24
För gurra som väger 45 kg och sitter vid datorn hela dagarna är det alldeles för mycket. För Bola-leif som väger 120kg kanske det inte är för mycket. Det kanske tom är för lite.
när jag väger 85kg på mina 176cm är det för lite mat för mig, jag behöver 5000 kcal ungefär
men du får se om du går upp på de eller inte.
testa. antingen räcker det eller så gör det inte det.
hur ska nån random snubbe på internet kunna svara dig på den frågan tror du?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
testa. Antingen räcker det eller så gör det inte det.
Hur ska nån random snubbe på internet kunna svara dig på den frågan tror du?
Skickat från min gt-i9300 via tapatalk 2
+1
Bubblan84
2014-04-07, 16:25
när jag väger 85kg på mina 176cm är det för lite mat för mig, jag behöver 5000 kcal ungefär
När jag väger 85 kg på mina 176 cm skulle jag gå upp 1,5-2 kg i veckan på 5000 kcal. Så det är stor skillnad från person till person även på samma storlek beroende på aktivitetsnivå och ämnesomsättning.
Latissimus Dorsi
2014-04-07, 16:28
Låter konstigt.
Låter konstigt.
Har varit i ungefär samma situation, fast 3 cm kortare.
Har även vägt mindre (~80) men behövt 6000 kcal för att inte tappa vikt.
Låter konstigt.
Håller med, väger över 100 och är ca 180 och då 17år och kräver väl 3500-4000 beroende på hur mycket jag tränar.
Bubblan84
2014-04-07, 16:35
Låter konstigt.
Jag önskar att jag inte hade ett jobb där mitt arsle håller på att växa fast i en stol, då hade jag säkert kunnat dra i mig 4-5000 kcal per dag utan att gå upp.
Latissimus Dorsi
2014-04-07, 16:36
Vad jobbar man då med? Professionell crosstrainerutövare ala 9-5 arbetsdag?
Det ena var extremt, ok. Det innebar 2 timmars pendling med cykel per dag till ett fryslager som var relativt ansträngande. Det andra (gå upp i vikt på 5000) var ett relativt ansträngande lager fast med kollektivtrafik. Då var jag dock mullig och hade bulkat ett tag så ämnesomsättningen i sig själv var väl uppskruvad redan från start. Men när jag behövde 6000 berodde det i princip på att jag förbrukade mycket kalorier via aktivitet.
Ät lika mycket kalorier varje dag och justera sedan i efterhand beroende på vad som händer med vikten. Väg dig dagligen vid samma tid och räkna ut ett medelvärde per vecka exempelvis. Att räkna ut exakt hur mycket kalorier man behöver är helt omöjligt med tanke på att du rör på dig olika mycket varje dag och därmed förbrukar olika mängder energi. Dessutom är näringsvärden på innehållsförteckningar endast medelvärden och alltså inte några exakta siffror, men det spelar ju ingen roll som sagt.
R Scarpa27
2014-04-07, 18:17
Vad jobbar man då med? Professionell crosstrainerutövare ala 9-5 arbetsdag?
kanske postbärare de lär ju förbrukar hlvts med energi.
en gång i tiden var jag byggnadsjobbare, (mkt ung och mitt dagliga jobb var att springa helvetes mkt i trappor med tunga material, verktyg, osv osv. jaekla gubbar som utnyttjade en :D haha) snacka om att man fick äta om de skulle hända något.
Viktstabil på ungefär 3500-3700 kcal, väger runt 86kg på 181cm, 20 år. Aktivt jobb på stående ben hela dagarna samt en hel del lyft plus gym 60-90min efter jobbet, det kräver sin energi. 4000 händer det ändå inte mycket på om jag ska upp i vikt.
Jag tycker det är konstigt att påstå att en persons energiförbrukning är konstig utan att ha en aning om dess aktivitetsnivå :) Själv väger jag 70 och behöver ca 4kkcal för balans vid normala träningsveckor (inte så mycket styrka).
Jag tycker det är konstigt att påstå att en persons energiförbrukning är konstig utan att ha en aning om dess aktivitetsnivå :).
Det tycker jag med, alla har olika metabolism
Stor Hård Ådrig
2014-04-07, 19:27
http://iifym.com/iifym-calculator/
Här kan du kolla för att få ett humm om vart du kan tänkas ligga. Felmarginalen kan givetvis vara väldigt stor när man försöker kalkylera energibehovet. Det man behöver göra är att välja ett energiintag och köra på det i några veckor och se själv vad som händer med vikten - det du kommer fram till är så nära sanningen du kan komma. Men siffror från kalkylatorer kan vara bra för att ha något att utgå ifrån.
Ska man ändå räkna så kan man lika gärna börja en vecka i förväg och på sätt få ett mycket bättre utgångsläge på vad man ungefär har som nollnivå.
Sheogorath
2014-04-07, 19:40
Ska man ändå räkna så kan man lika gärna börja en vecka i förväg och på sätt få ett mycket bättre utgångsläge på vad man ungefär har som nollnivå.
:thumbup:
Hur mycket kalorier ligger ni på per meal? Är det rimligt att äta 5 ägg vita och 2 hel ägg på morgonen?
Btw vad kan man ersätta havregrynsgröt med? för tycker smaken får mig att kräkas och kan ej äta det.
Hur mycket kalorier ligger ni på per meal? Är det rimligt att äta 5 ägg vita och 2 hel ägg på morgonen?
Btw vad kan man ersätta havregrynsgröt med? för tycker smaken får mig att kräkas och kan ej äta det.
över 1000kcal till lunch och middag, runt 700 till frukost. sen tillkommer mellanmål/fika/snacks/godis på det.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Reaper123
2014-04-08, 14:34
Är 4050 kalorier för mycket eller ok att inta om man har som mål att lägga på sig muskelmassa? Detta kombinerad med hårdträning.Ger detta en viktökning på åtminstone 1kg/månad (men kanske inte mer än 2kg/månad) så borde det rimligen vara vettigt, om inte justera upp/ner...
För ska du öka muskelmassa (läs bulka) under en längre period skadar det inte att viktökningen är moderat, så slipper du bli onödigt "fet" snabbt och deffa ner dig igen.
Ps. Under senaste bulken åt jag runt 4.2-4.3k per dag pga att mitt energibehov var ganska exakt 4.0k. Har inte skrytsamma mängder FFM, men var desto mer aktiv gällande träningen! Ds.
Brandon Lilly säger en del bra grejer om ätning och viktökning.
YQuMYhQ7NXk
lillmesen
2014-04-08, 15:26
rimligt med avseende på vad?
Bröd
Du kan ersätta havregrynsgröten med pasta, ris, bulgur, bröd, couscous, potatis, knäckebröd eller vad som helst.
Mina måltider ligger på ca 1000 kcal. Och håll inte på och tramsa med äggvitor, ät hela ägg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.