handdator

Visa fullständig version : "Money is just an IOU and the banks are rolling in it"

mikaelj
2014-04-06, 23:12
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/mar/18/truth-money-iou-bank-of-england-austerity

The Bank of England's dose of honesty throws the theoretical basis for austerity out the window

Last week, something remarkable happened. The Bank of England let the cat out of the bag. In a paper called "Money Creation in the Modern Economy" (http://www.bankofengland.co.uk/publications/Documents/quarterlybulletin/2014/qb14q102.pdf), co-authored by three economists from the Bank's Monetary Analysis Directorate, they stated outright that most common assumptions of how banking works are simply wrong, and that the kind of populist, heterodox positions more ordinarily associated with groups such as Occupy Wall Street are correct. In doing so, they have effectively thrown the entire theoretical basis for austerity out of the window.

Nordenator
2014-04-06, 23:57
Artikeln har ett lite lustigt fokus. Sanningen det talas om är inte svårare att finna än att slå upp valfri kursbok för nationalekonomi a under rubriken "Hur pengar skapas" eller något liknande. Att deras nationalbank väljer att skriva det också är väl om något det enda i artikeln som har något nyhetsvärde, men det genererar väl inte speciellt mycket intresse.

Lance Uppercut
2014-04-07, 01:13
Artikeln har ett lite lustigt fokus. Sanningen det talas om är inte svårare att finna än att slå upp valfri kursbok för nationalekonomi a under rubriken "Hur pengar skapas" eller något liknande. Att deras nationalbank väljer att skriva det också är väl om något det enda i artikeln som har något nyhetsvärde, men det genererar väl inte speciellt mycket intresse.

Ja verkligen, mestlol att de försöker få detta att framstå som att det är något som "avslöjas". Att bankerna inte behöver äga alla pengar som lånas ut är väl sant i de flesta länder vad jag känner till men reglerna för hur stor andel de själva måste ha varierar men brukar vara låg.

tossefar
2014-04-07, 01:16
Titeln på tråden och artikeln är ju väldigt suspekt. Så har sedlar fungerat i över 1000 år, vad är nyhetsvärdet?

Tricklew
2014-04-07, 01:54
Ända sedan Zeitgest filmen som var enormt stor på youtube så har folk fått för sig att detta är en hemlighet, skapad av hemliga organisationer, judar, reptiler med mera som ett sätt att ta över världen, alternativt för att förstöra världen.

l7-CXHAEw3Q

De dyrkar dessutom djävulen, förbannade reptiler.

mikaelj
2014-04-07, 07:07
Det intressanta tycker jag är öppenheten. Klart att det är allmän information om man är lite insatt i ekonomi.

Armed Dingo
2014-04-07, 08:22
Unga idag som inte läst ekonomi (vet inte om de tar upp det på ekonomi under gymnasiet) känner i regel inte till det här. Och även om de läst artikeln skulle de inte fattat innebörden. Att pengarna dem håller i handen är lika verkliga som monopolpengar, med enda skillnaden att dem är accepterade.

Vafan, 20% av befolkningen äger ju runt 80% av pengarna. Och det är ju runt 80% som inte finns (rätt?)? Så vad händer om vi 80% tar ut allt vi har och köper kryptovaluta för allt från ett annat land? Har dem 20% människorna inga pengar då? Hahah

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Arf Pingvin
2014-04-07, 08:40
Bitcoin är pengar men är det en valuta?

Griip
2014-04-07, 14:16
Ända sedan Zeitgest filmen som var enormt stor på youtube så har folk fått för sig att detta är en hemlighet, skapad av hemliga organisationer, judar, reptiler med mera som ett sätt att ta över världen, alternativt för att förstöra världen.

l7-CXHAEw3Q

De dyrkar dessutom djävulen, förbannade reptiler.

Det var/ær en hemlighet på det sætt att dem fortfarande førsøker hålla det hemligt/tysta ner det. Fast nu tænker jag mest på det faktum att i USA så ær "STATLIGA Centralbanken" lika statlig som Goldman Sachs. Och ja, det var skapat av hemliga organisationer(Ingen hemlighet længre, som du sjælv sæger). Att du skriver judar och reptiler i samma mening vet jag inte hur jag ska tolka.

Ær judar och reptilmænniskor lika verklighetsbaserade varelser?

Reptilerna kommer før øvrigt ifrån en spirituell synvinkel. Jag tænker dock lite annorlunda och ser det mer som metaforiskt. Reptiler ær dem før dem anvænder sig av sin reptilhjærna(som vi alla har kvar från att vi var reptiler sådær tusne biljarder år sedan). Det betyder i kort att man saknar empati, vilket alla ifrån Bush till Rothchild gør.

Griip
2014-04-07, 14:17
It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.

Henry Ford

Vært att veta, minst sagt.

tossefar
2014-04-07, 15:00
Vært att veta, minst sagt.

Varför citerar du en 150 år gammal antisemetisk biltillverkare som om det vore en absolut sanning???

Källkritiken är verkligen noll.

Griip
2014-04-07, 15:07
Varför citerar du en 150 år gammal antisemetisk biltillverkare som om det vore en absolut sanning???

Källkritiken är verkligen noll.

Kællkritiken? Vet du ens vad det betyder? Hade du vetat det, hade du vetat att det har 0 relevans. Kællkritiken skulle handla om Ford sagt det eller ej, inte i om det som blivit sagt stæmmer eller ej.

"Som om det vore en absolut sanning"? Jag vet inte med dig, men jag har føljt amerikas uppvaknande till denna sanning om USAs monetæra system och det som hænder ær att mer och mer gør øppet uppror. Så citatet stæmmer med verkligheten.

tossefar
2014-04-07, 16:32
Nej, det är inte vad källkritik betyder. Kanske lätt att missuppfatta på grund av namnet, men källkritik betyder att man bedömmer trovärdigheten (och grunderna) till vad som sägs, inte vem som sa det.

Griip
2014-04-07, 16:42
Nej, det är inte vad källkritik betyder. Kanske lätt att missuppfatta på grund av namnet, men källkritik betyder att man bedömmer trovärdigheten (och grunderna) till vad som sägs, inte vem som sa det.

Det rør sig om ett citat.