handdator

Visa fullständig version : Skillnad på HIIT o vanlig löpning?

Odin
2004-03-19, 18:11
Vad blir det för skillnad på resultaten på dessa 2.

Ett HIIT pass efter gymet eller löpning med högt tempo. 20 min pass.

Någon skillnad måste de ju finnas, är muskel förlusten större vid konstant löpning eller bränns de mer fett?

Någon som har koll på detta?

Slayerized
2004-03-19, 18:47
Angående muskelnedbrytandet kan jag inte svara, men högintensiv träning bränner mer än lågintensiv. Du bränner, om jag inte missminner mig, procentuellt mer fett med lågintensiv, men i verkligheten betyder det ju inte att du "blir smalare" av lågintensivt, eftersom fler fettceller går åt/minskar vid ett högintensivt pass.

z_bumbi
2004-03-19, 19:28
Originally posted by Odin
Vad blir det för skillnad på resultaten på dessa 2.

Ett HIIT pass efter gymet eller löpning med högt tempo. 20 min pass.

Någon skillnad måste de ju finnas, är muskel förlusten större vid konstant löpning eller bränns de mer fett?

Någon som har koll på detta?

Det beror på hur långt HIIT-passet är.

Om du springer lika lång tid totalt vid samma intensitetsnivå så får du samma förbättring på konditionsnivån. Dvs är de snabba intervallen totalt sätt 20 minuter och med samma tempo som du normalt springer på så är det samma.

Kaloriförbrukningen blir lite högre vid intervallträningen då du ju faktiskt joggar/går lite också, skillnaden är nog inte så enorm däremot.

Vilket som funkar bäst för att höja konditionen av 20 minuter löpning eller 20 min intervallpass beror mycket på hur får du springer i båda fallen. Du får bara en del av tiden i högt tempo men tempot är ju i alla fall oftast högre osv, det varierar alltså från fall till fall.

Du lär inte bränna några muskler i något av fallen däremot..

Tanman
2004-03-22, 09:40
är att ett 20min tempopass på strax under Mjölksyratröskeln är mer givande ur "kondition"-synpunkt än ett intervallpass (HIIT) där man sprungit snabbt i totalt 20min. Anledningen är att man inte får den återuppladdning som sker i musklerna under de långsamma delarna av intervallpassen. Intervallpass tränar man oftast för att kunna känna på en fart som är högre än tävlingsfart.

Ovanstående är ur konditionssynpunkt, kan tänka mig att ett tempopass utan avbrott bränner ngt mer muskler än ett intervallpass, om än försumbart.

Kör det du tycker är roligast. Spelar det absolut ingen roll så variera mellan tempopass på strax under mjölksyratröskeln och intervallpass, tex HIIT, och träna då gärna på/strax över mjölksyratröskeln.

AndersHermansson
2004-03-23, 09:13
glöm inte den förhöjda förbränningen man har i ett par timmar efter ett intensivt pass! :)

z_bumbi
2004-03-23, 09:28
Originally posted by AndersHermansson
glöm inte den förhöjda förbränningen man har i ett par timmar efter ett intensivt pass! :)

Båda varianterna är ganska intensiva och det är ju inte heller så många kalorier det handlar om, tacka vet jag styrketräning i den frågan. :)

Odin
2004-03-24, 20:17
Dra åt helvete va jobbit!!
Testade att köra HITT i en backe ida, har en lämplig backe i gräs med en ganska brant lutning.

Sprang uppåt o gick ner ca 100 m 10 ggr sen ramla ja ihop.. har aldrig varit så satans trött i hela mitt liv. TRodde inte ja skulle orka ta mig hem igen...

Undrar nu bara va skillnaden på att köra hiit i en backe på detta vis o att hålla sig på plan mark.?

kharon
2004-03-24, 20:34
Jag kör också i backe!
Jag upplever det som mer skonsamt, men tyngre än att springa på plan mark; man behöver inte springa lika hårt för att nå upp till dödsgrym puls i uppförsbacke, och så behöver man inte springa lika lång sträcka för att nå upp i samma tid.

Vad gäller skillnad i effektivitet kan jag inte riktigt svara på, men jag skulle inte tro att det skiljer märkbart. Kör på det du föredrar.

Håller med om att back-passen mördar! Efter mina pass måste jag hålla paus mitt i uppförsbacken, då jag är på väg hem. :D

Tanman
2004-03-25, 09:35
Originally posted by Odin
Sprang uppåt o gick ner ca 100 m 10 ggr sen ramla ja ihop.. har aldrig varit så satans trött i hela mitt liv. TRodde inte ja skulle orka ta mig hem igen...

Testa att göra tvärtom någon gång oxå, dvs snabb gång uppför och kontrollerad snabb löpning nerför så ska du få se på träningsvärk :hbang:

Vad gäller skillnaderna backe/inte backe så sliter backe markant mer på knän, fotleder och benmusklerna. Kör man kontrollerat är det bra träning men man bör träna MED en kompis och inte MOT en kompis.

mr ruhl
2004-03-25, 11:46
brukar köra intervall i mjuksnö, det är rätt så kul och tungt, är ju inte möjligt för alla men för oss som bor i den övre delen av landet så är det perfekt, dessutom är det mer skonsamt för kroppen att springa i mjuksnö..

kharon
2004-03-25, 12:18
Originally posted by Tanman

Vad gäller skillnaderna backe/inte backe så sliter backe markant mer på knän, fotleder och benmusklerna. Kör man kontrollerat är det bra träning men man bör träna MED en kompis och inte MOT en kompis.

Då jag tänker på det så borde det ju vara så, men jag upplever ändå backen som skonsammare.. Är nog för att man inte springer lika hårt som det känns så.

Tanman
2004-03-25, 12:40
http://www.marathon.se/traning/artiklar/backtran2.cfm