handdator

Visa fullständig version : Spelar det verkligen ingen roll om man tar sin morgonPW före eller efter frullebulle?

amodestproposal
2014-04-04, 05:59
Om man vill tappa vikt och bränna fett lyder ju skrönan att man ska motionera före frukosten.

Ligger det någon sanning i detta?

Sheogorath
2014-04-04, 06:04
Om man vill tappa vikt och bränna fett lyder ju skrönan att man ska motionera före frukosten.

Ligger det någon sanning i detta?

Om du bryr dig om hur mycket kroppsfett du bränner under promenaden spelar det roll. Om du bryr dig om hur mycket fett du har på kroppen 24 timmar senare spelar det ingen roll.

amodestproposal
2014-04-04, 07:27
Om du bryr dig om hur mycket kroppsfett du bränner under promenaden spelar det roll. Om du bryr dig om hur mycket fett du har på kroppen 24 timmar senare spelar det ingen roll.

Har jag bränt lika många under de 24 timmarna?

behnam
2014-04-04, 08:29

Ja kroppen kompenserar med kolhydratsoxidation under dagen så det spelar ingen roll.

Theet
2014-04-05, 10:44
För mig personligen så skulle det inte spela roll om det gjorde skillnad, sömnen är så viktig för mig och det är inte roligt att kliva upp tidigt, ska man dessutom ut och knalla innan jobb så skulle jag sura hela dagarna och deffen skulle kännas otroligt jobbig.

Men trivs du med tidiga morgnar och inte har bättre för dig så har jag hört någon säga att det är trevligt när man väl får in vanan :)

Sheogorath
2014-04-05, 10:47

Jepp. Lika mycket kroppsfett. Bränner du mer fett under aktivitet svarar kroppen med att lagra in mer fett senare. Kroppen försöker förbereda sig för samma aktivitet igen: "här behövs det fett!". På samma sätt svarar den med mer kolhydratinlagring om du bränner mer kolhydrat under aktivitet. Och faktiskt ökad vätskeretention om man svettas extremt mycket en dag. Kroppen fyller på och ibland överkompenserar för att stå redo när samma sak upprepas.

I slutändan är det bara kalorierna som avgör. Styrketräningen ser till att muskelmassan bibehålls.

King Grub
2014-04-05, 10:48
Troligtvis inte. Kanske sämre. Förhandstitt på artikel av Brad Schoenfeld, accepterad för publicering:

In conclusion, the literature does not support the efficacy of training first thing in the morning on an empty stomach as a tactic to reduce body fat. At best, the net effect on fat loss associated with such an approach will be no better than training after meal consumption, and quite possibly it would produce inferior results. Moreover, given that training with depleted glycogen levels has been shown to increase proteolysis, the strategy has potential detrimental effects for those concerned with muscle strength and hypertrophy.

Does Cardio After an Overnight Fast Maximize Fat Loss? Brad Schoenfeld, MSc, CSCS, NSCA-CPT. Accepted for publication.

http://www.lookgreatnaked.com/articles/does_cardio_after_an_overnight_fast_maximize_fat_l oss.pdf

Fartman
2014-04-05, 12:23
Fast en promenad är ju inte direkt training på så sätt att det bränner några mängder glykogen så det lär ju inte vara någon större risk att man bränner någon större mängd muskler även om man har hyfsat tomma glykogenlager.
Ska man löpa innan frukost kan det väl dock vara en idé att äta ordentligt kvällen innan så man har glykogen till morgonen.
Promenader är ju mer ett sätt att få in lite mer rörelse i vardagen och då skulle jag personligen bara gå efter vad som känns bäst/bekvämast för nån märkbar skillnad på din muskelmassa lär det knappast resultera i.

Sheogorath
2014-04-05, 12:25
Fast en promenad är ju inte direkt training på så sätt att det bränner några mängder glykogen så det lär ju inte vara någon större risk att man bränner någon större mängd muskler även om man har hyfsat tomma glykogenlager.
Ska man löpa innan frukost kan det väl dock vara en idé att äta ordentligt kvällen innan så man har glykogen till morgonen.
Promenader är ju mer ett sätt att få in lite mer rörelse i vardagen och då skulle jag personligen bara gå efter vad som känns bäst/bekvämast för nån märkbar skillnad på din muskelmassa lär det knappast resultera.

Å andra sidan, hur svårt är det att svepa en proteindryck och ta en näve godis innan man går ut?

Fartman
2014-04-05, 12:50
Å andra sidan, hur svårt är det att svepa en proteindryck och ta en näve godis innan man går ut?

Det är busenkelt, men personligen så skulle jag i en dietsituation hellre spara de kalorierna till en trevligare frukost i lugn och ro efter promenaden. :)