handdator

Visa fullständig version : Vad har hänt med min ämnesomsättning?!

Stadde
2014-04-03, 20:42
Gick ner 35kg förra året och ligger nu runt 84kg på mina 190cm.

Träningen bestod av styrketräning 3ggr/v och ett mycket lågt kaloriunderskott för min vikt. Kilona rasade tills det plötsligt tog stopp. Fine tänkte jag. Nu har jag OK förutsättningar att bygga muskler. Så jag började käka mer, ha fokus på tung styrketräning och proteintag för att kroppen skulle vänja sig vid mer mat etc. Gick upp i kilon igen. Låg då på blott 2000 kcal (86kg).

Började nu i januari att deffa och lägga mig på 1650 kcal per dag, tränar 6-7ggr/v! Detta måste ju ge resultat tänkte jag. Tappade vätska i början, men kollar man på medelvikten så hamnade jag på 85.5kg efter första månaden.

Gick ner på 1400kcal per dag för att se om något hände. I februari tappade jag 1kg.

Gick ner på 1000kcal per dag i mars, något måste ju vara fel. Tappade ganska precis 400gram.

Vad i helvete är detta? Måste jag ner på 500kcal per dag för att tappa vikt?Vad har jag gjort med min kropp?! Jag räknar INTE fel. Matematiker är mitt yrke för fan.

Sarco
2014-04-03, 21:47
Ja du har ju tillräckligt långa perioder, tror jag, för att kunna säga något om du utvärderar efter en månad i stöten. Hur mäter du viktförändring? Jag kan tycka att medianvikt per vecka är bäst att jämföra.

Antingen räknar du fel - vilket du ju säger att du inte gör, eller så mäter du fel (på mat och/eller kroppsvikt - funkar din våg t.ex?) eller så har du ett vansinnigt lågt energibehov. Orimligt lågt, kan man tycka.

Har du tagit kroppsmått mm? Det är ju också relevant eftersom bara vikt kan vara missvisande.

Hade du haft något uppehåll i träningen, börjat med kreatin eller liknande? Att börja träna efter uppehåll och att äta kreatin leder ofta till viktuppgång eftersom man binder vatten och glykogen.

Adrianite
2014-04-03, 21:51
Låg ämnesomsättning:
Frusenhet
Nedstämdhet
Cravings
Panikångest-liknande symtom
Mjölksyran kommer snabbt, speciellt i benen
Lågt blodtryck
Låg vilopuls

Ovanstående symtom sammantaget kan tyda på att ämnesomsättning saktat ned, åtminstone var det så det manifesterade sig hos mig. Min rekommendation är att uppsöka läkare för att kontrollera sköldkörtelhormonerna, om nivåerna av fritt T3/T4 är låga så vet du vad problemet är, och måste därför återställa din metabolism genom gradvis ökat intag av kalorier, såvida inte permanent skada skett, då blir det Levaxin, troligtvis under lång tid framöver.

Du kan även se igenom sammansättningen av nutrienter i din kost, äter du 500g Saltgurka om dagen är det kanske inte helt optimalt trots lågt kaloriinnehåll, då det innehåller en hel del natrium, som i sig är vätskebindande och kan maskera din egentliga vikt, kolhydrater likaså.

Du ligger på för lågt kaloriintag för din vikt, genomgått samma process som dig och samma misstag med att skära ned på kalorierna allteftersom viktnedgången saktade ned, i en ond cirkel.

Deffar numera på 2000-2100 Kcal, väger 67,4kg-68,4kg, 177cm lång, från 77kg 05/01/2014.

För din längd och vikt och en aktivitetsnivå på 1,4 bör du ligga högre än mig för att ligga på ett underskott på 500 kalorier om dagen.

Kroppen bryter dessutom inte ned fettceller direkt när fett förbränns, dessa fylls med vätska i väntan på ett energiöverskott att fylla på fettdepåerna med, vilket efter ett tag maskerar en viktnedgång. Olika metoder kan användas för att bryta denna platå och uppnå "whoosh"-effekten som den heter på engelska, däribland fasta i 24 timmar, eller en refeed på kaloribalans beroende på ditt tillstånd.

Finns även massa teoretiska saker om sådant som "set-points" och annat som har med viktminskning att göra, kan vara värt att utforska det området med tanke på din dramatiska viktnedgång sedan årsskiftet osv.

När man deffat och gått igenom processen själv inser man varför det rekommenderas ett underskott på 500 om dagen, varför refeeds är positiva osv.; i längden behövs dessa oftast för att undvika situationer likt din och tidigare min. Du har förhoppningsvis lärt dig av dina misstag.

Bryggan
2014-04-03, 23:26
Matematiker är mitt yrke för fan.:laugh::laugh::laugh:, jag dog nästan :)

Du låg alltså på 1000 kcal hela mars!! Hur lyckas man med det? Du känner dig frisk och så annars?

Knaz
2014-04-04, 00:00
:laugh::laugh::laugh:, jag dog nästan :)

Du låg alltså på 1000 kcal hela mars!! Hur lyckas man med det? Du känner dig frisk och så annars?

Varför skulle han/hon inte kunnat ligga på 1000 kcal en månad? Jag och några andra här har kört vlcd och legat på 600-800 kcal en månad..

Bryggan
2014-04-04, 00:02
Ge oss lite exempel på vad du äter under en vecka på 1000 kcal per dag.

Ingen sponken på helgen, godis, chips (low-cal, såklart...då kan man äta en hel påse ju:))?

Bryggan
2014-04-04, 00:35
Varför skulle han/hon inte kunnat ligga på 1000 kcal en månad? Jag och några andra här har kört vlcd och legat på 600-800 kcal en månad..Men snälla, kan du låta TS svara eller!? Man behöver inte äta alls, funkar också.

Gå och käka en lakupiippu vetja :)