Logga in

Visa fullständig version : Vad bör jag göra nu? (Har antagligen ätstörning)

Dalkarl
2014-04-02, 23:13
WALL TLDR i botten.

Är en random vanlig jävla snubbe som började som en överviktig sate för cirka 2 år sedan, men av ren självbevarelsedrift insåg jag att det var dags att göra en förändring gå ner i vikt och börja leva ett hälsasommare liv så jag kanske lever längre än 30. Om vi säger såhär jag var killen som käkade 300gram pasta 2 packet bacon och grädde som lunch och till det kunde det bli 1,5 liter coca cola. När jag började min viktnedgång låg jag på 147,2 kilo med en längd på 189 cm. Alltså ganska jävla fet, men jag var hyffsat stark då jag under lång tid tränade mycket styrka men det skiter jag i nu.

I alla fall så har jag under dessa två år lyckats gå ner till 104,3 kilo som jag vädge imorse men den senaste 6 månaderna har allt gått åt helvete runt julen vägde jag 114 kilo efter att ha gått upp 3 kilo på 6 månader efter jag träffade flickvännen. Åter igen bestämde jag mig att nu är det dags 3 kilo är ingenting så jag kör på. Men allt jag då äter som jag anser onyttigt( Min definition av onyttigt=för mycket kalorier(för mycket kalorier är något som kan sabba min budget som brukar ligga mellan 1100-1700 om dagen beroende om jag tränar eller inte och vad jag gör)) Så en burk cola=fuck en skiva bröd med ost=fuck jag fick helt enkelt en mental spärr som gjorde att allt som normalt klassas som lite onyttigt var åt helvete för mig även i små mängder och de va så de började jag började spy. Jag kunde käka en macka sedan spy, eller en thailunch för att sedan spy.

Detta lyckades jag hålla från min sambo en ganska lång stund tills hon kom på mig med att spy en gång och frågar vad fan jag håller på med och nu har jag väl sedan dess faktiskt gjort ärliga försök till att sluta. Problemet förvandlades även till att jag började hätsäta allt jag ville utanför min budget för att sedan spy upp det och detta har fått mig och må skit vafan inte ska jag behöva spy för att kunna unna mig något. Under hela den här tiden har jag tränat 2-5 gånger i veckan.

Det går jättebra när jag är strikt och äter inom min budget och tränar som jag ska då spyr jag inte eller något men jag sådana sjuka cravings som sedan tar över helt och jag frossar och spyr! Just nu är jag skitstolt jag valde ikväll efter en vanlig dietdag att faktiskt prova överäta lite och se om jag kunde klara mig från att spy och sofar so good!

Det jag fick i mig idag har vart 300gram broccoli, 100gram biff+klick sriancha, 1 hemgjord proteinbar cirka 200 kcal 4 chilinötter (Jepp jag brukar ha i mitt dagliga intag väldigt lite av något jag gillar tex några chilinötter eller kanske en daim typ en sådan man tar i lösgodisat alltså kanske 10 gram) efter det drog jag och polarna med sambos på en tacobuffé där jag också va duktig och tog lite kött och sedan en rejäl portion med grönsaker och ett bröd (Har faktiskt ingen uppskattning på detta men det känns som jag är inom ramen iaf) Mina polare dricker pilsner och svullar och pikar mig som vanligt att jag äter så lite så när jag nu kom hem tog jag ett par kalla bärs och fick för mig och se om jag kan överäta utan att spy lite...

Så nu har jag tryckt 500gram nuggets (1100 kcal) bbq sås (200kcal) 1 grilled cheese (600 kcal) 1 macka med ost (400 kcal) Detta är uppskattning då jag inte vägt osv. Och som sagt ett par öl alltså 250 ungefär har jag för mig gånger 4.

Och nu sitter jag här jag har förvisso inte spytt vilket både jag och flickvännen är otroligt glada/stolta över men jag känner att jag svikit mig själv jag har total jävla ångest då jag lovade mig själv att va duktig tills jag landar på 103 kilo där jag tänkte stanna ett tag då jag faktiskt känner att det är viktigare att få bukt med mitt bulimi beteende än att gå ner mer i vikt.

Om jag ska vara ärlig vet jag inte riktigt vad jag har för frågeställnig jag känner bara jag måste skriva av mig och få feedback på mitt beteende och kanske tips på vad jag borde göra framöver! Har länge funderat att skriva någonstans men har inte vågat blotta mig såhär förens nu och inte ens nu gör jag det på riktigt då jag är berusad.

Så TLDR
Fetto gick ner 40 kilo och har nu bulimi och fet ångest över att ha ätit cirka 4500 kcal på en dag och vet inte hur han ska bli bättre både psykiskt och fysiskt.

Skulle gärna se överhängade tips vad gäller både kost och träning

Tolkia
2014-04-03, 05:58
Sök hjälp.

Du har en ganska grav ätstörning om du har börjat kräkas, och det brukar vara svårt att ta sig ur mönstret svälta-hetsäta-spy-kompensationssvälta-hetsäta-spy-repeat om man har etablerat det. Det klassiska är att man försöker lösa problemet genom att "banta bättre" under de perioder man inte hetsäter, vilket automatiskt leder till att hetsätningssuget blir större och större (p.g.a. hunger och menta upptagenhet av att man svälter sig, hur kroppen ser ut, risken att börja hetsäta osv.) tills det brister igen och hela cirkusen börjar om.

Bryggan
2014-04-03, 06:51
Du var tjock och ville gå ner i vikt. Du visste/vet inte hur man gör för att gå ner i vikt utan i din värld så handlade det bara om att äta mindre, du kände dig duktig för att du verkligen kunde äta lite. Då hände något som hänt många, du pressade för hårt och började hetsäta. Hetsätningen gav dig sådan ångest att du spydde upp maten du precis hade ätit...avancerat! Hetsätningen kom som ett spam i mail-boxen pga okunskap. Okunskapen kombinerade du med med att kräkas vilket är direkt korkat.

Analys: Okunnig och korkad och det bästa du har gjort är att du inte döljer ditt problem längre, utan faktiskt förstår att du har problem!

Var nu vettig och sug in det Tolkia skrev ovan och sök hjälp. Du har tagit ganska stort steg och berättat om dina problem för oss så gå vidare.

EnergiÖverskott
2014-04-03, 06:54
Sök hjälp.

Du har en ganska grav ätstörning om du har börjat kräkas, och det brukar vara svårt att ta sig ur mönstret svälta-hetsäta-spy-kompensationssvälta-hetsäta-spy-repeat om man har etablerat det. Det klassiska är att man försöker lösa problemet genom att "banta bättre" under de perioder man inte hetsäter, vilket automatiskt leder till att hetsätningssuget blir större och större (p.g.a. hunger och menta upptagenhet av att man svälter sig, hur kroppen ser ut, risken att börja hetsäta osv.) tills det brister igen och hela cirkusen börjar om.

+ en miljard.

Du måste söka hjälp och acceptera den hjälpen du kommer att erbjudas. Jag vet att det är svårt och att det känns bättre och lättare att försöka finna dina svar på diverse forum på internet men, det kommer du aldrig att göra och hjälp till ett friskt liv är inget du finner här.

Kontakta din vårdcentral idag. Inte imorgon och inte sedan utan, IDAG. NU.

Lycka till!

Sarco
2014-04-03, 07:01
Dalkarl - som de andra har sagt, sök hjälp. Starkt av dig att du inser att du behöver hjälp och bra att du tog första steget och postade här. Fortsätt på samma sätt så får du bästa möjliga resultat på sikt.

Bryggan - kom igen. Sista raden i din post är vettig och resten är bara fel ord vid fel tillfälle till fel person. Okunnigt och korkat, sade någon...

Jeml
2014-04-03, 07:40
sök hjälp.

det känns som problemen grundar sig i att du äter alldeles för lite och tillslut kan du inte hålla igen längre. det är aldrig bra att gå på svältdieter. ät -500kcal/dag eller något som håller i längden så man inte tappar kontrollen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dalkarl
2014-04-04, 01:16
Jag vill börja med att tacka så mycket för era svar, det får mig faktiskt att inse att jag kanske inte klarar detta själv och i slutändan måste söka professionell hjälp angående mina problem med mat. Som sagt mitt beteende är långt ifrån normalt och jag måste få ett slut med det, när jag börjar titta på min egen situation objektivt med all fakta i handen så kommer jag fram till att min absolut största rädsla är att jag ska bli lika stor som förut då jag har en bekant som också gick ner 30-40 pannor men sen ett/två år senare la på sig allt igen pga andra problem i hans vardag.

Detta är något av ett otroligt skräck scenario för mig och varje gång jag äter något onyttigt så känner jag att detta kommer hända mig. Som idag tex, jag har käkat 1 hemgjord proteinbar 200kcal 1 portein pasta med kyckling 550 kcal, 8 chilinötter och nu på kvällen så fick jag för mig att göra ta ett rasken mörkt bröd med ost och marmelad men jag satt nog fan här framför datorn i 30 minuter innan jag ens vågade ta en tugga sen tog jag faktiskt en och gick direkt till köket fram med en 1 liters påse och stoppade in skiten i kyskåpet då det kändes att jag inte behöver det. Alltså vid denna tidpunkt ingen känsla att spy men jag det kändes helt och hållet åt helvete att faktiskt äta upp hela mackan som att det var fel som att jag faktiskt skulle gå upp 2 kilo om jag åt hela.

Det hela har gått utom all kontroll jag har 100% kontroll på min vikt som idag tex, efter mat osv med kläderna på så ställde jag mig på vågen sa till min flickvän det kommer stå ungefär 107,2 107,4 med tanke på all mat/vatten samt att jag har kläder på mig och nog fan stog de 107,3. Jag väger mig alltså så ofta så mycket att jag vet hela tiden ungefär vad jag väger beroende på när jag väger mig och vad jag ätit/druckit det är sjukt. Och jag vill bara få ett slut på det. Samtidigt känner jag att jag verkligen vill bli mer fit och få en snyggare kropp, varför egentligen nu vet jag inte då jag faktiskt är självsäker och älskar hur jag ser ut när jag tittar mig i spegeln känner jag mig som en kung eller rättare sagt jag känner mig som kungen med stor K.

Detta är något som gör mitt problem ännu mer jobbigt då jag faktiskt inte visar alla tecken för bulimi osv, då jag har ett bra självförtroende och det är enbart när jag ska eller precis ätit en mängd mat jag anser "felaktig" som jag mår dåligt över det.

Nåja nu har jag ramblat nog och imorgon ska jag ringa vårdcentralen och försöka få till en tid med någon så att jag kan få bukt med problemet, återigen jag vill tacka för alla hjälpsamma kommentarer jag satt och velade mellan att skriva här eller på flashback men med tanke på dom bra svaren jag fått här känns det verkligen som att jag valde rätt ställe att skriva på!

Dalkarl.

Dalkarl
2014-04-04, 01:52
Du var tjock och ville gå ner i vikt. Du visste/vet inte hur man gör för att gå ner i vikt utan i din värld så handlade det bara om att äta mindre, du kände dig duktig för att du verkligen kunde äta lite. Då hände något som hänt många, du pressade för hårt och började hetsäta. Hetsätningen gav dig sådan ångest att du spydde upp maten du precis hade ätit...avancerat! Hetsätningen kom som ett spam i mail-boxen pga okunskap. Okunskapen kombinerade du med med att kräkas vilket är direkt korkat.

Analys: Okunnig och korkad och det bästa du har gjort är att du inte döljer ditt problem längre, utan faktiskt förstår att du har problem!

Var nu vettig och sug in det Tolkia skrev ovan och sök hjälp. Du har tagit ganska stort steg och berättat om dina problem för oss så gå vidare.

Egentligen tänkte jag inte kommentera alls på ditt inlägg men nu efter lite betänkte tid så bestämde jag mig för att göra det ända enbart för jag är en envis och dryg jävel. Okunskap? Antagligen har jag mer kunskap än dom flesta människorna vad gäller kost och träning speciellt när det gäller att förlora vikt jag har lärt mig genom dem 40+ kilona som jag faktiskt gått ner genom trial and error samt genom enorm efterforskning, korkad? Mja inte för att vara för att försöka leka viktigpetter men jag är smartare och mer snabbtänkt än genomsnittet. Min viktnedgång handlade inte alls om att "svälta mig själv" utan detta beteende är något jag utvecklat på min sista kilon alltså sedan cirka 114-110. Det ända korkade jag faktiskt kan hålla med dig om är de facto att jag faktiskt spyr annars vill jag faktiskt gärna påstå att jag är lång ifrån korkad, tänk efter hur hur många överviktiga personer inser att dom egentligen för sin egna hälsan skull behöver gå ner i vikt? Och sen av dessa som gör det hur många av dessa människor är tillräckligt duktiga för att faktiskt lyckas göra en sådan stor förändring som jag faktiskt har gjort?

Nå jag är inte här för att tjafsa eller bråka, jag är inte heller den som normalt tar åt mig så mycket av negativ kritik, för jag vet själv att jag är helt cp i huvudet när jag spyr, och jag fattar inte själv varför jag gör det och i slutändan av dagen är det därför jag bestämde mig för att skriva här och det är också därför jag kommer ta kontakt med professionell hjälp för att få bukt på mitt problem. Men det är inte av okunskap jag har lyckats komma så här långt, det är på grund av att jag faktiskt läst på och med en jävla massa jävlar en amma som jag gått ner alla dessa kilon och det är något jag vägrar låta någon random människa på ett forum ta ifrån mig. Nåja nu kanske jag bryr mig alldeles för mycket och att det egentligen är irrelevant då du i slutändan säger att du håler med om ovanstående att jag borde söka hjälp.

Aja whatever kände bara jag ville kommentera på detta.

Dalkarl

Bryggan
2014-04-04, 09:35
Nej, bokstavstolka inte det jag säger: Kloka människor kan göra korkade saker, dumma människor kan göra smarta saker, normala människor gör....normala saker. Du är inte korkad som i lågintelligent men det du gör är korkat!
Du glömde även att nämna i din textmassa att du är en tävlingsmänniska som hatar att förlora.

Efter att ha läst vad du skriver om dina känslor för dig själv, vad du har uppnått så här långt, har jag svårt att se att du kommer att söka någon hjälp. Även om du söker hjälp så kommer du inte att lyssna på den hjälpen som ges. Du kommer att skydda dig själv med; "jag kommer att gå upp alla kilon jag gått ner om jag tar in och åt mig av informationen som ges till mig".

Att gå ner så pass mycket som du gjort kräver dedikation och inställning utöver det vanliga...inget snack om saken. Just nu är du dock inne på fel spår! Vi som är här vill dig väl medan ditt psyke just nu vill dig illa.

En klok människa vet när h*n är fel ute och det vet du! Det du behöver göra nu är dock att prata med någon som har lång erfarenhet av ditt fenomen. Du har tagit steg i rätt riktning så fortsätt nu att gå...

Dalkarl
2014-04-04, 18:25
Har faktiskt idag vart i kontakt med vårdcentral och fått en tid så det känns bra hoppas det faktiskt leder till ett sundare liv då även jag som sagt inser att det är totalt ohållbart.

Idag känner jag mig "duktig" på den fronten lyckats käka lite som vanligvis inte går utan den här totala ångesten och känslan att jag måste spy! Gott och sopa i sig en varmkorv till lunch och en macka till frukost utan att må dåligt.

Bryggan du kanske har rätt, dock ska jag göra allt jag kan för att få bukt med mitt problem nu och jag får väl hoppas att det inte leder till att jag går upp igen men just nu inser jag faktiskt opartiskt att mitt problem med spyendet står över en möjlig viktupgång.

Nåja vill återigen tacka alla som pushat mig till att försöka få hjälp!

Dalkarl
2014-04-04, 18:26
Du glömde även att nämna i din textmassa att du är en tävlingsmänniska som hatar att förlora.
.

Hur kunde du lista ut det? Fast det kanske är vanligt bland folk med min problematik

Sarco
2014-04-04, 22:01
Bra jobbat!