handdator

Visa fullständig version : Räkna kcal intag över en vecka?

Nybla
2014-04-02, 07:54
Tjena

Har en fråga gällande kcal till den breda tunga massan ;)
Håller på och träningssatsar lite mer seriöst nu efter ca ett års tid av lallande på gymmet utan några allt för märkbara resultat, mål med träningen är att bygga på mig lite mer muskelmassa.
Är man på 30år, 180cm, 77kg.
Jag använder i dagsläget appen Lifesum och enligt den skall jag ligga på ca 2400kcal om dagen (träning ej inräknat i detta), vardagarna är inget problem att hålla sig till en mer strikt kost och ligga hyfsat rätt men problemet kommer ju på helgen du man som en ”foodie” gillar att äta gott och gärna dricka nått glas passande vin till det i sällskap med vänner med liknade intressen.
Går det att lägga sitt kcal behov över en vecka sett eller måste man räkna varje dag?
Det vill säga kan jag äta lite mindre på vardagarna med bra näringstajming och högt proteinintag och släppa lite på tyglarna på helgerna och på så vis över en vecka sett fortfarande landa på mina 16800kcal/vecka.
Hur tror ni detta kan påverka träningsresultaten? Går det att få hyfsade resultat på detta sättet eller måste man ligga på bulk/deff för att få resultat?
Träningsveckan ser ut enligt följande:
Måndag: Bodypump
Tisdag: Styrketräning, ben
Onsdag: PW alt lättare löpning
Torsdag: Styrketräning, bröst, axel, triceps
Fredag: PW alt lättare löpning
Lördag: Styrketräning: rygg, biceps, mage
Söndag: VILA

// Nybla

Jeml
2014-04-02, 08:01
nej du behöver inte äta exakt lika mycket varje dag. det kanske däremot är negativt att hamna på alltför stort överskott.

men du skriver att du vill upp i vikt verkar det som? då är det väl inget problem att få plats med god mat i energibudgeten.

dock är träning mycket viktigare än kosten och den kanske du bör se över.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nybla
2014-04-02, 11:37
dock är träning mycket viktigare än kosten och den kanske du bör se över.

Några förslag på förändringar som bör göras gällande träningen?

Karl Pilkington
2014-04-02, 11:41
Om målet är mer muskelmassa är det styrketräning du ska satsa på.