Visa fullständig version : Ålder i databasen, SL/bänk
Jag försöker lista ut vilka som bytt ålderskategori till i år i ett antal klasser men det känns som jag missar något självklart för jag hittar inte hur gamla lyftarna är?
Om inte uppgiften finns så är det någon som kommit på en bra metod för att komma fram till det? Hur jag än försöker så kommer jag inte på något som inte innebär massor av olika sökningar och då krävs också att de tävlat i år.
Är man inte inloggad så vet jag inte om det går att se. Men annars så ser man det på licensnumret under användare.
Deceiver85
2014-04-01, 18:57
Databasen lämnar väldigt mycket att önska...kanske nästa stora infrastrukturinvestering för Svensk Styrkelyft?
Jag antar att du skulle kunna söka på licensnumret då första två siffrorna är födelse år. Tex om du vill ha vilka som blev seniorer i år så kan du söka på "90" som i 1990 under "Lyftare" och "Licensnummer", så får du alla som blivit seniorer (varav inte alla är aktiva).
Något jag istället undrar över är varför resultaten automatiskt inte klassas som junior/senior etc, med tanke på att födelsedatumet är känt av systemet (Finns en hel del personer som ligger i fel ålderskategorier).
Jag antar att du skulle kunna söka på licensnumret då första två siffrorna är födelse år. Tex om du vill ha vilka som blev seniorer i år så kan du söka på "90" som i 1990 under "Lyftare" och "Licensnummer", så får du alla som blivit seniorer (varav inte alla är aktiva).
Den vägen hade jag inte hittat och den verkar vara den snabbaste för mina behov. Tackar.
Databasen lämnar väldigt mycket att önska...kanske nästa stora infrastrukturinvestering för Svensk Styrkelyft?
Mm, ihop med en korrekt upphandling...
Deceiver85
2014-04-06, 09:08
Mm, ihop med en korrekt upphandling...
Ovetandes om alla detaljer, men ja. Jag tror att Svensk Styrkelyft, nu när det växer så det knakar, måste lägga ut saker på andra aktörer. Dels för att vi inte alla gånger sitter inne med expertisen själva, men också för att de som är involverade inom SSF ska kunna fokusera på idrotten.
Micke, vad menar du med korrekt upphandling?
Jag har ingen aning om hur det gick till att köpa in systemet, bara en känsla av att man låste sig till ett system som har varit svårt att utveckla vartefter utan att dra på sig stora kostnader, som tex en möjlighet att importera tävlingsprotokoll, bulkregistrera användare eller lösa nya licenser mm.
Även om jag hatar databasen med tex allt onödigt klickande som krävs för att kunna registrera saker så måste jag säga att det var bra beslut av den vid den tiden sittande styrelse att köpa in ett system för att samla in, lagra och publicera data om verksamheten.
Tycker också man ska skilja på databasen som innehåller all information och gränssnittet med funktionerna när man talar om nytt. Egentligen behövs ingen ny databas utan ett nytt gränssnitt.
Nu med kraven att ha alla medlemmar i idrottonline så kanske en licensknytning dit är att föredra. Ingen gillar ju dubbelarbete...
Deceiver85
2014-04-06, 09:55
Tycker också man ska skilja på databasen som innehåller all information och gränssnittet med funktionerna när man talar om nytt. Egentligen behövs ingen ny databas utan ett nytt gränssnitt.
Jag tror de flesta är överens om att det är gränssnittet vi pratar om, även om vi slött använder namnet "databasen" ;) Regardless, den har några år på nacken och det kan vara en bra investering att göra en rejäl uppdatering.
Jag tror de flesta är överens om att det är gränssnittet vi pratar om, även om vi slött använder namnet "databasen" ;) Regardless, den har några år på nacken och det kan vara en bra investering att göra en rejäl uppdatering.
Jag är nog inte så säker att de flesta känner till vad som avses. Pratade tex kort med en i ssf för ett tag sen och fick uppfattningen om att han ville att styrelsen skulle titta på att hela systemet skulle bytas ut. Vilket känns som överkurs om det är möjligt att behålla databasen.
Jag är nog inte så säker att de flesta känner till vad som avses. Pratade tex kort med en i ssf för ett tag sen och fick uppfattningen om att han ville att styrelsen skulle titta på att hela systemet skulle bytas ut. Vilket känns som överkurs om det är möjligt att behålla databasen.
Eftersom att få vet hur den är implementerad så är det svårt att säga att den behöver/inte behöver bytas ut. Oavsett vad man väljer, så borde all gammal data vara tillgänglig. Ett fel i databasen som jag ser är däremot att det går att välja ålderskategorier för lyftare, med tanke på att deras ålder redan är känd via licensnummret/koden. Alltså tillåts fel att registreras i onödan.
Eftersom att få vet hur den är implementerad så är det svårt att säga att den behöver/inte behöver bytas ut. Oavsett vad man väljer, så borde all gammal data vara tillgänglig. Ett fel i databasen som jag ser är däremot att det går att välja ålderskategorier för lyftare, med tanke på att deras ålder redan är känd via licensnummret/koden. Alltså tillåts fel att registreras i onödan.
Exakt så.
Och deciever har även helt rätt i att det behövs nog hjälp från expertis, dels för att se vad som kan göras eller om den helt enkelt måste rivas helt och även hur systemet ska se ut sen för att tillhandahålla rätt nivå/funktioner.
Skrev ett längre svar i editeringen, men annat dök mellan så det försvann :)
Men just specifikt till detta teknikfelet så kan man ju ha logik i databasen eller bara ha en databas för lagring av tabeller. Så i vilket fall så behöver det inte innebära att det felet skulle komma med vid ett förnyat gränssnitt, vilket i sin tur inte alls behöver bli billigare än att byta systemet helt om det är konstiga licensmodeller mm.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.