Logga in

Visa fullständig version : Beräknat underskott

Snorre Snabel
2014-04-01, 10:05
Hej!

Jag ska dra igång med årets deff nu och tänkte kolla om mitt energibehov verkar vettigt.

176 cm, 77 kg, 28 år. Tränat ~10 år. Ska ner till 71 kg.
Gymmar 3-4 gånger/vecka rullande 3-split, basövningar
Springer 3-4 gånger/vecka 5-10 km/gång
Fullständigt stillasittande på dagarna förutom träning (studerar hemma vanligtvis)

Tänkte gå -500 varje dag, inga ätardagar eller annat hyss. Dricker sällan.
Har tidigare år anpassat mitt dagsbehov beroende på dagens exakta träning och förbrukning men tänkte i år hålla mig till två lägen, träningsdag och icke träningsdag. Lättare att justera om det går för fort/långsamt då.

Tänkte lägga mig på 1500 kcal basbehov + 500 per träningstillfälle. Löpningen kan nog dra mer och styrketräningen mindre vissa dagar men det jämnar nog ut sig.

Vad tror ni, känns det rimligt?

mattisjamtback
2014-04-01, 10:25
Låter som att det kan stämma, börja på det och väg dig minst varje vecka (helst varje dag) och så ändrar du intaget om du går ner för snabbt/långsamt

Beemel
2014-04-01, 12:54
Kan stämma jättebra och det kan stämma katastorfalt dåligt.

Mitt förslag är att lägga samma mängd kalorier varje dag och att låta vågen vara utvärdering av intaget efter ungefär 2 veckor.

Jag tycker (ja det är anektodiskt) mig få bättre resultat av träning och viktminskning när jag äter lika mycket varje dag istället för att kalorikompensera på on och off dagar.

EnergiÖverskott
2014-04-01, 18:13
Låter som att du har tänkt efter en del men, om du ska springa 2,4 - 4 mil/vecka samt 3-4 gympass utöver det så känns det som att runt 2000 Kcal/dygn är jävligt lite mat. Jag hade nog börjat lite högre (typ 2500 Kcal) för att sedan sänka efter hand. Det är bättre att göra så än att gå ut aldeless för hårt och falla pladask ner.

Löpning bränner trots allt en del energi och om du vill ha så bra förutsättningar för att prestera så bra som möjligt i både gymet och löpspåret och därmed kunna behålla så mycket muskler som möjligt (större chans att dieten faller ut bra om du återhämtar dig bättre så att du orkar träna ordentligt) så hade jag hellre safeat upp med lite mer mat som sagt. Så länge man inte har någon tävling inom snar framtid så är det bättre att ta det lugnt, ge det lite tid samt utrymme för eventuella korrigeringar längs deffens gång.

Snorre Snabel
2014-04-02, 17:07
Låter som att det kan stämma, börja på det och väg dig minst varje vecka (helst varje dag) och så ändrar du intaget om du går ner för snabbt/långsamt

Jepp, kör varje dag för statistikens skull :)

Snorre Snabel
2014-04-02, 17:09
Kan stämma jättebra och det kan stämma katastorfalt dåligt.

Mitt förslag är att lägga samma mängd kalorier varje dag och att låta vågen vara utvärdering av intaget efter ungefär 2 veckor.

Jag tycker (ja det är anektodiskt) mig få bättre resultat av träning och viktminskning när jag äter lika mycket varje dag istället för att kalorikompensera på on och off dagar.

Jo jag håller med, bara att det blir så jobbigt de dagar man tränar. Brukar bli hungrig som en varg när jag har varit ute och sprungit så då är det skönt att se fram emot 500 kcal belöning.

Snorre Snabel
2014-04-02, 17:10
Låter som att du har tänkt efter en del men, om du ska springa 2,4 - 4 mil/vecka samt 3-4 gympass utöver det så känns det som att runt 2000 Kcal/dygn är jävligt lite mat. Jag hade nog börjat lite högre (typ 2500 Kcal) för att sedan sänka efter hand. Det är bättre att göra så än att gå ut aldeless för hårt och falla pladask ner.

Löpning bränner trots allt en del energi och om du vill ha så bra förutsättningar för att prestera så bra som möjligt i både gymet och löpspåret och därmed kunna behålla så mycket muskler som möjligt (större chans att dieten faller ut bra om du återhämtar dig bättre så att du orkar träna ordentligt) så hade jag hellre safeat upp med lite mer mat som sagt. Så länge man inte har någon tävling inom snar framtid så är det bättre att ta det lugnt, ge det lite tid samt utrymme för eventuella korrigeringar längs deffens gång.

Hmm sant, börjar för en gångs skull i god tid. Kanske borde börja lite högre.

vicarious
2014-04-03, 09:41
Jag tycker det låter lite lågt med energin men det beror ju på hur snabbt du vill gå ned. 1500 kcal är under ditt basala energibehov. Enkelt räknat kan man säga att man förbrukar ca 1 kcal per kilogram kroppsvikt och timme, d vs 77kcal x 24h = 1848 kcal på ett dygn. Detta är i vila.