handdator

Visa fullständig version : Barnkonventionen i praktiken.

stora_starka_jätten
2014-04-01, 10:03
Alla länder som har ratificerat barnkonventionen skall ju se till att den tillämpas. Den jag funderar på hur sker det i praktiken?

tex artikel 12: Barnet har rätt att komma till tals och uttrycka sin mening i alla frågor som berör det.

Artikel 3: Barnets bästa i första rummet.

Låt säga att det handlar om en vårdnatstvist. Hur tillämpas dessa principer då?

Red Apple
2014-04-01, 10:40
Om det inte finns uppenbara missförhållanden hos någon av föräldrarna (barnets bästa i första rummet) så är det barnet som väljer efter 12 års ålder (har jag för mig). Innan det så väger deras röst tungt i vilken förälder de ska spendera mest tid hos (i teorin).

Alla länder som har ratificerat barnkonventionen skall ju se till att den tillämpas.

Njae, det är mer som att dessa länder har lovat att försöka hålla barnkonventionen i åtanke i alla berörda lagstiftningar och rättsfall. Det finns ingen skyldighet att tillämpa den till fullo.

The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules. Welcome aboard the Black Pearl, Miss Turner .

stora_starka_jätten
2014-04-01, 13:03
Är barnet 8 år i en vårdnadstvist så vägs barnets åsikt tungt men är barnet 12 + är dennes åsikt helt avgörande? korrekt?

Tisu
2014-04-01, 13:27
Känns som om detta är mer än en hypotetisk fråga. Rådfråga en jurist.