Visa fullständig version : "Misattributed paternity"?
filmjölk
2014-03-31, 08:53
Ny tråd i det här omtvistade ämnet. Misattributed paternity (har inte hittat en svensk översättning) innebär att du som man uppfostrar ett eller fler barn i tron om att du är deras biologiska far fast du inte är det.
5% Av alla män gör tydligen det, med olika variationer i olika kulturer.
Tänk dig själv om du råkat ut för det här och får reda på det när "ditt" barn är tex. 20. Kan man få nån slags ersättning? Anmäla någon? kan den biologiska fadern då bli underhållsskyldig retroaktivt? Är det en risk varje man borde acceptera? Borde det införas obligatoriska faderskapstest för att förhindra det här? Spelar biologiskt faderskap någon roll öht?
Jag vet att det finns en tråd i ämnet, men den är gammal, så vi kör ett varv till. Håll tonen juste och respektera varandras åsikter.
Är det inte praxis att i de fall då paret inte är gifta måste fadern göra ett DNA-test för att "bevisa" att avkomman är hans? Så har det i allafall varit i de fall då jag haft vänner som fått barn men inte vara juridiskt gifta. Borde ju inte vara ett problem att utöka den rutinen att gälla alla föräldrar, gifta eller ej.
Sen kan man iofs fundera på ifall sjukvården/"systemet" har rätt att ifrågasätta huruvida man är barnets biologiska förälder eller ej.
Jag förstår att man vill veta om man är biologisk fader eller inte men att vara en familj, känna sig som en familj mm. har inget med blodsband att göra.
Däremot om man den andra partnern är otrogen och inte säger något så borde hon definitivt kunna sättas ditt på något sätt, partnern är medveten om det och väljer att inte berätta MEN låter den andra parten vara ovetandes. Jag vill hävda lurendrejeri, bluff eller liknande.
Men det betyder inte att den andra partnerna INTE är barnets far. Som sagt, blodsband betyder inget.
PureWhey
2014-03-31, 09:00
Borde vara praxis imho, kan ju även ske (om än ovanligt) misstag på sjukhus så man får med sig ett annat barn hem t.ex.
:D
filmjölk
2014-03-31, 09:05
Borde vara praxis imho,
:D
Det tycker jag med. Särskilt eftersom det är såpass många som "drabbas" av det här. Skriver 20pers i tråden så har statistiskt sett en av dem en annan biologisk pappa än hen tror.
Borde det införas obligatoriska faderskapstest för att förhindra det här?
Ja. Om inte för "faderns" skull så för barnets. Det är viktigt att veta vilka genetiska riskfaktorer barnet har (eller inte har) så man inte ger vilka läkemedel som helst.
Är ju dessutom bra om det uppdagas så tidigt som möjligt så att det inte sker efter 20 år. Det är förödande för alla inblandade. Om det sker vid födseln så är det kanske hanterbart. Dessutom kanske det avskräcker mödrar från att ljuga (om det handlar om medveten lögn) om såna allvarliga saker.
Sen kan man iofs fundera på ifall sjukvården/"systemet" har rätt att ifrågasätta huruvida man är barnets biologiska förälder eller ej.
Ja. Se min kommentar om ärftliga riskfaktorer.
Slartibartfast
2014-03-31, 09:12
Jag har hört upp till 10%. Nån som sitter på källor?
Är det inte praxis att i de fall då paret inte är gifta måste fadern göra ett DNA-test för att "bevisa" att avkomman är hans? Så har det i allafall varit i de fall då jag haft vänner som fått barn men inte vara juridiskt gifta. Borde ju inte vara ett problem att utöka den rutinen att gälla alla föräldrar, gifta eller ej.
Är du helt säker på detta? Är det inte mera en verbal/skriftlig formalitet? Det är väl inget test? Låter ju helt befängt.
Intressant sammanträffande, då jag igårkväll låg och läste Sex at Dawn, som behandlar bl.a. just detta. http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_at_Dawn
filmjölk
2014-03-31, 09:14
Ja. Om inte för "faderns" skull så för barnets. Det är viktigt att veta vilka genetiska riskfaktorer barnet har (eller inte har) så man inte ger vilka läkemedel som helst.
Jag tycker ju så med, men för sakens skull skall jag käfta iaf: Isf. riskerar man även att bryta upp familjer och därmed att rätt många barn kommer sakna en närvarande pappa. Kanske finns det faktiskt ett rätt stort värde (för samhället i stort och för de enskilda barnen) i att lura på 5% av alla män ett fadersskap?
5% Av alla män gör tydligen det, med olika variationer i olika kulturer.
Enligt? Sist jag hörde statistik så kom den från ett företag som gjorde faderskapstest vilket naturligtvis blir skevt.
Är det inte praxis att i de fall då paret inte är gifta måste fadern göra ett DNA-test för att "bevisa" att avkomman är hans?
Socialnämnden ska utreda fallet om modern är ogift. Räcker dock med att mannen är sambo och skriver på ett papper om att han är "övertygad" att barnet är hans. Den nya killen kan dock välja att skriva på ändå för att vilja "ta ansvar" trots att barnet inte är hans.
Slartibartfast
2014-03-31, 09:17
Jag tycker ju så med, men för sakens skull skall jag käfta iaf: Isf. riskerar man även att bryta upp familjer och därmed att rätt många barn kommer sakna en närvarande pappa. Kanske finns det faktiskt ett rätt stort värde (för samhället i stort och för de enskilda barnen) i att lura på 5% av alla män ett fadersskap?
Vilken ekonomisk effekt har skilsmässor på samhället? Positiv eller negativ?
PureWhey
2014-03-31, 09:26
I detta fall känns det som övervägande negativ effekt p.g.a. att de skilsmässor som skulle uppstå är då någon ljugit om något stort. Kan leda till depression, osvosv.
I andra fall där skilsmässan är något "positivt" då folk är olyckligt gifta kan det ha den motsatta effekten istället.
Typ.
filmjölk
2014-03-31, 09:32
Ensamstående mödrar är väl inte direkt en vinst?
WHITEFOLKS
2014-03-31, 09:34
Men man kan väl inte ljuga om saker som skulle vara avgörande för förhållandets varande? Det ska ju vara helt omöjligt?
Man (systemet) bryter inte upp familjer. Det är modern som gör det. Snackas det inte ofta om att "har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja". Lidandet som dessutom skapas av att det uppdagas 20 år senare måste vara ofattbart större än om det uppdagas innan en ny individ har levt ett liv, skaffat sig en personlighet och knytit enormt starka familjära band som sen kanske ödeläggs ("Vem är du mamma? Jag är en lögn")
Får det dessutom en förebyggande effekt så kanske såna situationer uppstår mycket mer sällan.
Nej inte en chans att det finns ett värde som överstiger själva sveket mot fadern och alla andra risker det innebär för den fysiska hälsan för barnet samt det eventuella lidande som kan komma senare.
filmjölk
2014-03-31, 09:37
Enligt? Sist jag hörde statistik så kom den från ett företag som gjorde faderskapstest vilket naturligtvis blir skevt.
.
Googla det och du kan få allt från 1-10% (till 30% regionalt).
Förövrigt måste det här vara den ultimata alfagrejen för den biologiske fadern ur ett evolutionsperspektiv. Sprida sina gener, och ha en annan hane som skyddar och försörjer avkomman som om den var hans egen så att han får tid och utrymme till att skaffa fler barn istället för en papparoll.
filmjölk
2014-03-31, 09:40
Man (systemet) bryter inte upp familjer. Det är modern som gör det. Snackas det inte ofta om att "har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja". Lidandet som dessutom skapas av att det uppdagas 20 år senare måste vara ofattbart större än om det uppdagas innan en ny individ har levt ett liv, skaffat sig en personlighet och knytit enormt starka familjära band som sen kanske ödeläggs ("Vem är du mamma? Jag är en lögn")
Får det dessutom en förebyggande effekt så kanske såna situationer uppstår mycket mer sällan.
Nej inte en chans att det finns ett värde som överstiger själva sveket mot fadern och alla andra risker det innebär för den fysiska hälsan för barnet samt det eventuella lidande som kan komma senare.
Då det ändå är så vanligt, och de flesta drabbade aldrig någonsin får reda på det kanske det är en risk värd att ta?
Förövrigt måste det här vara den ultimata alfagrejen för den biologiske fadern ur ett evolutionsperspektiv. Sprida sina gener, och ha en annan hane som skyddar och försörjer avkomman som om den var hans egen så att han får tid och utrymme till att skaffa fler barn istället för en papparoll.
One (or several) alphamale(s) to get pregnant
One betamale to rule them all (the offspring) :p
Då det ändå är så vanligt, och de flesta drabbade aldrig någonsin får reda på det kanske det är en risk värd att ta?
Gillar när du spelar djävulens advokat :)
filmjölk
2014-03-31, 09:43
One (or several) alphamale(s) to get pregnant :P
One (beta)male to rule them all (the offspring)
50% arv 50% miljö, så med lite tur kan du då som mamma få bra egenskaper ifrån två olika män till dina barn :)
WHITEFOLKS
2014-03-31, 09:43
Kan väl lika gärna se det som att ifall man får reda på vem som är pappan så får den pappan chans att vara pappa för barnet. Varför skulle han vara sämre pappa?
filmjölk
2014-03-31, 09:44
Gillar när du spelar djävulens advokat :)
tack! det är faktiskt rätt kul att se saker från ett annat perspektiv än sitt eget.
50% arv 50% miljö, så med lite tur kan du då som mamma få bra egenskaper ifrån två olika män till dina barn :)
Win-win!
Kan väl lika gärna se det som att ifall man får reda på vem som är pappan så får den pappan chans att vara pappa för barnet. Varför skulle han vara sämre pappa?
Bra poäng! Där har vi en till som har rätt att veta att han är fader.
tack! det är faktiskt rätt kul att se saker från ett annat perspektiv än sitt eget.
Det är en bra egenskap.
filmjölk
2014-03-31, 09:50
Gissningsvis är han, den biologiska pappan, en typ av man som kvinnor gärna ligger med men inte vill ha/kan få som fadersfigur till sina barn. Min känsla säger mig att om en kvinna väljer att lura på en man ett fadersskap, så är han, den ovetande adoptivfadern, väldigt bra i den rollen.
WHITEFOLKS
2014-03-31, 09:52
Gissningsvis är han, den biologiska pappan, en typ av man som kvinnor gärna ligger med men inte vill ha/kan få som fadersfigur till sina barn. Min känsla säger mig att om en kvinna väljer att lura på en man ett fadersskap, så är han, den ovetande adoptivfadern, väldigt bra i den rollen.
Jaha och varför skulle man isf som man/pappa vilja uppfostra ett barn åt någon som nöjer sig med att du gör det för att de inte kan få den andra?
filmjölk
2014-03-31, 09:54
Jaha och varför skulle man isf som man/pappa vilja uppfostra ett barn åt någon som nöjer sig med att du gör det för att de inte kan få den andra?
För att man gör det lyckligt ovetandes.
Jag misstänker att det är ett vanligt scenario när det gäller pålurat faderskap.
Jag är för ideologisk när det gäller sanning för att tycka att det någonsin är ok. Även om den biologiske fadern är fruktansvärt olämplig som pappa och "adoptivfadern" är som klippt o skuren för rollen.
Då anser jag att det är värt risken att säga sanningen och fråga den tilltänkte fadern om han vill ta den rollen. Det är grundläggande respekt.
WHITEFOLKS
2014-03-31, 09:54
För att man gör det lyckligt ovetandes.
OCh varför nöjer hon sig med att ha barn med en kille hon egentligen inte vill ha barn/vara tillsammans med?
OCh varför nöjer hon sig med att ha barn med en kille hon egentligen inte vill ha barn/vara tillsammans med?
Inte säkert att det är så det föreligger. Hon kanske vill vara tillsammans med denna killen. Men "råkade ligga med denne spännande man utan kondom".
Nej, det ändå som händer om du inte är gift och får barn med din flickvän är att du måste skriva under ett intyg om att du erkänner dig som fadern.
Inte säkert att det är så det föreligger. Hon kanske vill vara tillsammans med denna killen. Men "råkade ligga med denne spännande man utan kondom".
"She tripped and fell on someone else's penis"
Slartibartfast
2014-03-31, 10:37
Kvinnor och gibbons (om jag inte minns fel) är dom enda djur som har "dold ägglossning", dvs man kan inte se på dem att dom är högfertila. Ur ett evolutionärt perspektiv sägs detta vara för att "förvilla" hanar (män) så att dom inte med säkerhet kan avgöra om ett barn är deras eller inte.
Bland primater så dödar ju en ny hanne den gamla hannens barn, och naturen har gjort kvinnan mera stealthig, just för att undvika detta.
Så mörkt :D
Vore ju en riktig stämningshöjare att en fyraåring plötsligt får veta att din pappa inte är din pappa längre, utan den här andra snubben är din pappa nu.
WHITEFOLKS
2014-03-31, 10:40
Kvinnor och gibbons (om jag inte minns fel) är dom enda djur som har "dold ägglossning", dvs man kan inte se på dem att dom är högfertila. Ur ett evolutionärt perspektiv sägs detta vara för att "förvilla" hanar (män) så att dom inte med säkerhet kan avgöra om ett barn är deras eller inte.
Bland primater så dödar ju en ny hanne den gamla hannens barn, och naturen har gjort kvinnan mera stealthig, just för att undvika detta.
Så mörkt :D
Vore ju en riktig stämningshöjare att en fyraåring plötsligt får veta att din pappa inte är din pappa längre, utan den här andra snubben är din pappa nu.
Hur tänkte du nu? Faderskapsprovet sker ju vid födseln, varför vänta tills barnet är fyra år gammalt?
https://www.facebook.com/riktigpappa
Finns en sida på facebook för kriminalisering av "faderskapsbedrägeri".
Det finns ju teorier om att det är en evolutionärt ärvd strategi för kvinnor att skaffa barn med den som verkar mest "livskraftig", dvs. den starka, farliga och spännande killen, och att sen låta barnet uppfostras av den som är en bättre försörjare - den tråkiga snälla killen som har ett bra jobb, ordnad ekonomi etc. Helst vill de så klart ha detta i en och samma person, men i 99% av fallen existerar det inte. Sexiga spännande män är sällan bra familjeförsörjare, och bra familjeförsörjare som är bra med barn är sällan spännande. Poängteras skall dock att detta är undermedvetet från kvinnornas sida, precis som vi män också har andra undermedvetna processer som styr vårt beteende.
Sen så börjar det bli allmänt vedertaget t.o.m. inom mainstreamkretsar att kvinnor med ägglossning tänder mer på typiskt "macho" män med manliga drag, mycket muskler, mycket testosteron osv, och att kvinnor som har mens dras mer till den känslomässiga snälla killen. Det finns en hel del forskning på detta område och det är också logiskt ur ett evolutionärt perspektiv - när kvinnan är högfertil dras hon till den som kan producera livskraftig avkomma, när hon inte är fertil alls dras hon till den som kan erbjuda trygghet och resurser för hennes avkomma.
Tyvärr är det nog så i en hel del fall att det är många män som ovetandes uppfostrar ett barn som inte är deras. Vad jag inte förstår är hur man kan ljuga hela livet för en person om man vet att risken finns eftersom man legat med någon annan under tiden.
Det finns ju en annan situation också som är liknande, och det är ju fenomenet singel-morsor som söker sig till killar de inte är speciellt attraherade av, bara för att de måste ha någon som kan hjälpa till att uppfostra ungen som de fått med någon spännande typ i det förflutna.
Edit: För de som är oroliga så finns ju idag möjligheten att testa faderskapet utan att blanda in någon annan i familjen eller släkten eller behöva deras godkännande. Finns både svenska och utländska DNA sidor dit man bara behöver skicka sitt saliv för att få det fastställt om det finns något släktskap.
Precis. Eller ännu längre, som tidigare sagts.
Man har ju hört själv om barn i släkten eller föräldrarnas vänskapskrets som folk "vet" är "nån annans". Detta pga att där är för mycket som inte stämmer gällande utseende och beteende.
Att det "inte uppdagas" kan ju även innebära att alla involverade "fattar" men försöker förneka det så gott det går eller helt enkelt bara accepterar läget och mår dåligt pga sveket. Är ju en jävla situation att vara fast i när man som adoptivpappa älskar sitt ickebiologiska barn men samtidigt känner ett förakt mot sin fru och en ångest inför vad vänner och släkt tänker om en. Att gå hela vägen och faktiskt fastställa det man redan vet, så att det blir officiellt, skapar säkerligen ännu mer lidande och tänk om barnet, trots att allt talar emot det, är ens biologiska? Jösses vilka konsekvenser det hade fått då.
Lika bra att det är tvång på faderskapstest så man har förebyggt sådant drama.
filmjölk
2014-03-31, 10:49
Doh, för att hon är hypergamist.
Svaren finns i biologin och de uttrycker sig i drifter hos oss människor. Det är inte alltid det går att svara rationellt på "varför"?
Jag kan inte logiskt argumentera för varför jag vill sätta på nya kvinnor "every now and then". Vad jag "tjänar på det" mer än att "I fucking want to" (pun intended ;)
Men svaren finns i biologin och det kanske inte gynnar min sociala tillvaro men det gynnar min reproduktion (om det nu inte var så att man är smart nog att använda kondom, men det "vet" inte generna om).
Latissimus Dorsi
2014-03-31, 10:59
Gör otrohet till ett brott, och faderskapsbedrägeri straffbart med fängelse som konsekvens :)
WHITEFOLKS
2014-03-31, 11:03
Doh, för att hon är hypergamist.
För att hon gifter sig uppåt i sociala stegen? What?
Hon ser ett "bättre värde" i en annan man och tycker sig förtjäna det. Värdet kan vara att han kan erbjuda något som hennes partner inte kan erbjuda. T ex fantastiskt sex och en spännande tillvaro (läs: konkurrensduglig DNA), något hon "minsann förtjänar" right? Han behöver inget veta så då är det ingen skada gjord heller. Sessutom vill hon ha ett barn till och hon och hennes partner försöker ju ändå just nu.
WHITEFOLKS
2014-03-31, 11:12
Hon ser ett "bättre värde" i en annan man och tycker sig förtjäna det. Värdet kan vara att han kan erbjuda något som hennes partner inte kan erbjuda. T ex fantastiskt sex och en spännande tillvaro (läs: konkurrensduglig DNA), något hon "minsann förtjänar" right? Han behöver inget veta så då är det ingen skada gjord heller. Sessutom vill hon ha ett barn till och hon och hennes partner försöker ju ändå just nu.
Det ser jag inte som något specifikt för kvinnor, det som skiljer sig är väl möjligheten att uppnå/komma undan med detta.
Det ser jag inte som något specifikt för kvinnor, det som skiljer sig är väl möjligheten att uppnå/komma undan med detta.
Håller med!
Motsvarigheten hos män är liknande fast att det i biologin handlar om kvantitet ("Där kan jag också plantera mina frön!") och inte selektivitet. Vilket kanske avspeglar sig i beteendena på datingsajter som det så ofta diskuteras i relationstråden ;)
Slartibartfast
2014-03-31, 12:49
Hur tänkte du nu? Faderskapsprovet sker ju vid födseln, varför vänta tills barnet är fyra år gammalt?
För att faderskapsprovet inte är ett DNA-test, utan en verbal formalitet som redan påpekats.
Lögnen kommer fram när den kommer fram. Ofta inte alls.
Vet inte var du får din info ifrån men det sker inget faderskapsprov vid födseln.. Det enda som händer, som jag redan skrivit, är att om du är fadern skriver du på ett papper om att just du erkänner dig vara fadern.
Vet inte var du får din info ifrån men det sker inget faderskapsprov vid födseln.. Det enda som händer, som jag redan skrivit, är att om du är fadern skriver du på ett papper om att just du erkänner dig vara fadern.
Hur 'bindande' är egentligen den där påskriften? Låt säga att det inom några år uppdagas att du inte alls är fadern?
Hur 'bindande' är egentligen den där påskriften? Låt säga att det inom några år uppdagas att du inte alls är fadern?
Jag skulle tro att den är rätt bindande. Du får sitta med på ett möte hos socialkontoret och där informeras du om vad du skriver under. Även muntligt försäkra om att du erkänner dig som fadern.
Jag och min tjej fick svara på (o)lustiga frågor som om hon hade varit med andra killar under vårt förhållande osv, innan jag skrev under.
WHITEFOLKS
2014-03-31, 13:58
Jag menade givetvis om det skulle ändras så att det testades vid/innan födseln. Så jag antar att slarti var pro test också.
Ignatius72
2014-03-31, 14:59
Jag skulle tro att den är rätt bindande. Du får sitta med på ett möte hos socialkontoret och där informeras du om vad du skriver under. Även muntligt försäkra om att du erkänner dig som fadern.
Jag och min tjej fick svara på (o)lustiga frågor som om hon hade varit med andra killar under vårt förhållande osv, innan jag skrev under.
Det är väl bara om man är ogift? Är man det så är det ju omöjligt att någon annan skulle kunnat vara framme… :d
Macroman
2014-03-31, 15:14
Ja och enligt en amerikansk undersökning är det oerhört hög % att just tredje barnet inte är av familjeförsörjande mans härkomst. Så hög sannolikhet som 30 % tydligen.
Ja och enligt en amerikansk undersökning är det oerhört hög % att just tredje barnet inte är av familjeförsörjande mans härkomst. Så hög sannolikhet som 30 % tydligen.
Du får gärna visa på den studien. Det är sjukt mycket myter kring ämnet.
http://arrow.monash.edu.au/vital/access/manager/Repository/monash:64056
Här går man igenom det vetenskapliga underlaget samt ser till de myter som finns på området. Det rör sig mest om rykten som fått fäste.
" On the whole, the evidence suggests
relatively low rates of misattributed
paternity, at least in Western countries —
perhaps between one per cent and three
per cent."
WHITEFOLKS
2014-03-31, 15:56
Som en sidonotis så kan en kvinna utge en man som fader till ett barn och han sedan avtvingas dnatest mot sin vilja av polis utan mer än att hon säger att han är/kan vara fadern.
Som en sidonotis så kan en kvinna utge en man som fader till ett barn och han sedan avtvingas dnatest mot sin vilja av polis utan mer än att hon säger att han är/kan vara fadern.
Hur tänker du att det skulle vara istället?
WHITEFOLKS
2014-03-31, 16:44
Ja inte vet jag men jag misstänker att det inte är tvärtom att om du misstänker att du är fadern att du får kräva faderskapstest.
Ja inte vet jag men jag misstänker att det inte är tvärtom att om du misstänker att du är fadern att du får kräva faderskapstest.
Du kan ju alltid kolla upp det innan du börjar veva om orättvisor
WHITEFOLKS
2014-03-31, 17:14
Du kan ju alltid kolla upp det innan du börjar veva om orättvisor
Såvitt jag vet så måste kvinnan medverka och det är hennes berättelse man utgår från. Så det spelar i stort sett ingen roll vad mannen säger om kvinnan inte vill respektive vill. Hon kan få dig testad oavsett om du faktiskt haft sex med henne och du kan aldrig kräva till dig ett test om hon hävdar att någon annan är fadern.
filmjölk
2014-03-31, 21:41
En fråga till er i tråden. Vad tycker ni, borde det finnas en möjlighet att retroaktivt "ta tillbaks" ett faderskap för män som råkar ut för det här? Man räknar ut antal år och tilldöms någon form av ekonomisk kompensation/skadestånd baserat på tiden man har varit ovetandes?
Borde man isf. även vara berättigad till skadestånd om man fortfarande vill vara fadersfigur till barnet (vilket nog de allra flesta i den sitsen trots allt vill)?
filmjölk
2014-03-31, 21:51
Läste runt lite mer på nätet, liten engelsk by:
"Philipp: We blood-tested some patients in a town in south-east England, and found that 30% of the husbands could not have been the fathers of their children....
Killbrandon: Mr Philipp, surely the figure of 30% must be a minimum? What you established was that 30% could not be the children of their mother's husband, not that 70% of them were?
Philipp: Yes, it is a minimum. We were screening some female patients by testing their husbands for their blood groups, because we were interested in antibody formation in correlation with the ABO groups as well as the rhesus groups. From our results we suddenly realised that 30% of the children could not have been fathered by the men whose blood group we analysed.
Stallworthy: What was the extent of that group?
Philipp: Not large - between 200 and 300 women - but large enough to give a great shock"
hahaha, gissar att den lokala alfahannen är skyldig en hel del underhåll:D
Crippa90
2014-03-31, 22:11
En kostnadsfråga. Kan man göra det på ett billigt och bra sätt "när man ändå håller på" så tycker jag absolut att det ska införas obligatoriskt.
Det är ett relativt vanligt problem så egentligen förstår jag inte varför det inte är obligatoriskt med test. Bara ur en ekonomisk synpunkt så är det ett hårt slag för mannen, juridiskt borde det räknas som bedrägeri.
filmjölk
2014-03-31, 23:27
Det är ett relativt vanligt problem så egentligen förstår jag inte varför det inte är obligatoriskt med test. Bara ur en ekonomisk synpunkt så är det ett hårt slag för mannen, juridiskt borde det räknas som bedrägeri.
Jag tror, helt cyniskt, att det skulle bli en stor ekonomisk förlust i samhället av just obligatoriska faderskapstest. Skilsmässor med barn som uppfostras av ensamstående mödrar. Samhället som helhet tjänar på att en del fäder luras på ett faderskap och skulle förlora långt mer än provkostnaderna om det infördes.
Vem lider egentligen av det här annat än i extremfall när barnet bli sjukt och behöver tex. en njure och det uppdagas då?
Jag förstår hur du tänker. Du plockar bort de etiska aspekterna och ser enbart till för- o nackdelar. Men säg att faderskapstest skulle minska antalet mödrar som medvetet bedrar män på detta viset. Då kanske fler istället är ärliga och hittar en som är införstådd (kanske samme man, fast ej förd bakom ljuset).
spoonchest
2014-04-01, 04:11
6a8XddPXV5o
Läste runt lite mer på nätet, liten engelsk by:
"Philipp: We blood-tested some patients in a town in south-east England, and found that 30% of the husbands could not have been the fathers of their children....
Killbrandon: Mr Philipp, surely the figure of 30% must be a minimum? What you established was that 30% could not be the children of their mother's husband, not that 70% of them were?
Philipp: Yes, it is a minimum. We were screening some female patients by testing their husbands for their blood groups, because we were interested in antibody formation in correlation with the ABO groups as well as the rhesus groups. From our results we suddenly realised that 30% of the children could not have been fathered by the men whose blood group we analysed.
Stallworthy: What was the extent of that group?
Philipp: Not large - between 200 and 300 women - but large enough to give a great shock"
hahaha, gissar att den lokala alfahannen är skyldig en hel del underhåll:D
Mm, den där tas upp i studien jag länkade.
As Killbrandon (a judge) observed in
this exchange, the serological techniques
used in the early 1970s did not reveal all
cases of misattributed paternity. The most
elementary ABO test only ‘excluded’ 17
per cent of falsely identified fathers.7 In
other words, if there was an imaginary
town (let us say in the south-east of
England) where all the supposed fathers
were not in fact the biological fathers of
their wives’ children, then the ABO technique
would still indicate that only 17 per
cent of all so-called fathers were falsely
identified, that is excluded from being
their putative child’s biological father. A
panel of more complex serological tests
could exclude more falsely identified
fathers: 53 per cent for ABO, Rh and
MNSs tests combined; about 72 per cent
for ABO, Rh, MNSs, Duffy, Kell and
Kidd tests combined; and between 95 and
98 per cent when a panel of 14 tests were
combined, including those for HLA, serum
proteins and red cell enzymes.8 It is not
clear precisely how many tests Philipp
applied, so the actual non-paternity rate is
uncertain. Unfortunately we just do not
know. Nor do we know anything about the
women who were tested. There is a
passage in the transcript (immediately
following the one quoted above) which
suggests that the families tested might
have been ones where births occurred
outside of marriage. Certainly another
medical participant in the symposium
thought that the sample was ‘highly
biased’.9 Again, we can only speculate.
Philipp’s work was never published, which
meant that it could not be independently
evaluated, in terms of serological
techniques or population sample.10
Given the fact that the research has
never been published or independently
People and Place, vol. 13, no. 2, 2005, page 3
evaluated, it is extraordinary that this
exchange is still quoted authoritatively
more than thirty years later. Similarly,
another widely-quoted study with a
non-paternity rate of 20-30 per cent, the
so-called ‘Liverpool Flats study’ in the
1970s, can ‘only be traced to lecture
notes’.11 Macintyre and Sooman commented
that these incidence rates have
taken on the status of ‘well known facts’,
and that ‘many authorities who cite them,
including medical geneticists, seem unaware
of the lack of publicly available
data to support them’.12 This observation
begs the question as to how such unsubstantiated
claims achieved their status in
a competitive field that prides itself on its
scientific standards.
Macintyre and Sooman observed that
published data in the field were ‘sparse
and often a by-product of investigations
into other topics’.13 Even so, some published
studies were available prior to
1972, based upon medical research and
blood typing. For example, a 1949-50
British (West Middlesex) study indicated
a non-paternity rate of five per cent; a
1960s US (Michigan) study estimated
non-paternity rates of 1.4 per cent and
10.1 per cent for caucasian and black
children respectively; and a 1960s
Hawaiian study estimated a non-paternity
rate of 2.3 per cent.14 The West
Middlesex figure at least may have been
inflated, given that the research was concerned
with abortion where paternity
might be expected to be an issue. Even
so, it is striking that all of these published
studies suggested much lower
non-paternity rates than the two
better-known but unpublished British
references from the 1970s.
From the mid 1980s DNA analysis
narrowed the gap between ‘exclusion’
and non-paternity, excluding up to 99 per
cent of falsely identified putative
fathers.15 In response to Macintyre and
Sooman’s observations, Brock and
Shrimpton (in a 1991 letter to the The
Lancet) reported data drawn from DNA
carrier testing for cystic fibrosis (CF) at
their own hospital in Edinburgh, as well
as eight other laboratories from around
Britain (in Belfast, Cardiff, East Anglia,
London, Manchester and Oxford). Of 521
families tested, there were seven results
(1.35 per cent) incompatible with biological
paternity. Most of the tests arose
in the context of genetic counselling,
where parents sought advice on recurrent
risk after having an affected child. This
group could be biased towards true
paternity as it is possible that women
with doubts on the issue may have
avoided genetic counselling. By the same
token, Brock and Shrimpton observed
that pregnant women attending clinics at
their hospital were invited to join a CF
carrier testing trial. Women who were
unsure of the father or whose partners
were not available were asked not to
participate. Of 1,619 women, only 17
(1.05 per cent) disqualified themselves on
these grounds, while another 31 (1.9 per
cent) did not participate for other reasons.
Brock and Shrimpton concluded: ‘We
believe that cited rates of non-paternity
are somewhat exaggerated, and that the
true rate lies closer to one per cent’.16
Det är väl bara om man är ogift? Är man det så är det ju omöjligt att någon annan skulle kunnat vara framme… :d
Japp, ingen som är gift är någonsin otrogen! Skitenkelt ju. :)
filmjölk
2014-04-01, 21:25
Jag fick just en rätt underhållande tanke:
Vi vet ju att det är rätt få män som har många sexpartners under en livstid, samt att nästan hälften av alla kvinnor någon gång bedrar sin partner. Av detta kan man säga att "Få män ligger med många kvinnor". Vi vet även att kvinnor oftare är otrogna under ägglossning.
Alltså borde ganska få män vara fäder till de flesta fall av "misattributed paternity". Så risken att någon Casanova som tex. ligger uppe på tresiffrigt "antal" är ovetandes far borde ju inte vara försvinnande liten.
Hoppas MrBoris mfl. kör safe. Annars är risken att ni har ett dussin ungar...grattis eller vad man nu säger :D
Tänk då på en mindre halvisolerad ort nånstans i Sverige. Det finns ett fåtal Casanovor som hälften av ortens kvinnor har legat med. Ni kan ju själva räkna ut eventuella följder av det.
Det får du inte veta. Det enda du kan få veta är om den påstådde fadern är den verklige fadern. Indirekt får du då även veta om barnet riskerar att ärva den påstådde faderns ev. ärtfliga sjukdomar, men du får ju ingen komplett analys av barnets genom och vilka sjukdomsgener det bär på (inte för att det finns något så heltäckande test, detta därför att väldigt många av de sjukdomar som har ärftliga komponenter är polygena och man inte vet vilka gener som har störst betydelse).
filmjölk
2014-04-02, 11:28
För att bumpa den här tråden: Säg att man som man skriver på att man är barnets far för att man tror man är det, X antal år senare kommer det fram att man inte är det. Borde man då få kunna möjlighet att avskriva sig sitt faderskap, eller för den delen åt andra hållet, få möjlighet att behålla faderskapet? Dessutom, borde det vara straffbart att lura på en man ett faderskap, och isf. är det någon skillnad om det kan bevisas att kvinnan visste vs att det eventuellt kunde vara så?
Vad tycker ni?
För att bumpa den här tråden: Säg att man som man skriver på att man är barnets far för att man tror man är det, X antal år senare kommer det fram att man inte är det. Borde man då få kunna möjlighet att avskriva sig sitt faderskap, eller för den delen åt andra hållet, få möjlighet att behålla faderskapet? Dessutom, borde det vara straffbart att lura på en man ett faderskap, och isf. är det någon skillnad om det kan bevisas att kvinnan visste vs att det eventuellt kunde vara så?
Vad tycker ni?
Kvinnan borde (beroende på om man avskriver sig faderskaper eller inte) bli återbetalningsskyldig i någon mån.
Sedan, en kvinna vet alltid(99%) om hon legat med någon annan än sin partner. Då är det enligt mig kvinnans skyldighet att ta reda på detta innan någon skriver på papper. Att hon inte visste finns inte.
Jag tror, helt cyniskt, att det skulle bli en stor ekonomisk förlust i samhället av just obligatoriska faderskapstest. Skilsmässor med barn som uppfostras av ensamstående mödrar. Samhället som helhet tjänar på att en del fäder luras på ett faderskap och skulle förlora långt mer än provkostnaderna om det infördes.
Vem lider egentligen av det här annat än i extremfall när barnet bli sjukt och behöver tex. en njure och det uppdagas då?
Iofs sant men samhället ska inte bara vara där som en ekonomisk maskin utan ska även ta tillvara medborgares intresse.
Att veta att ens barn verkligen är ens barn borde ligga i förälderns instresse, om denna sen vill agera far åt barnet borde vara upp till personen i fråga.
En sund far skulle inte överge sitt barn, även om man några år senare får reda på att det inte är ens genetiska barn. Man älskar det barnet tillräckligt mycket vid det tillfället. Jag tror inte ni förstår vilken tid man lägger på sitt barn. Det är inte som att spela TV-spel en timme om dagen och sen avsluta när man vill.
filmjölk
2014-04-02, 12:49
En sund far skulle inte överge sitt barn, även om man några år senare får reda på att det inte är ens genetiska barn. Man älskar det barnet tillräckligt mycket vid det tillfället. Jag tror inte ni förstår vilken tid man lägger på sitt barn. Det är inte som att spela TV-spel en timme om dagen och sen avsluta när man vill.
Givetvis inte, och den tanken finns nog med i bakhuvudet hos kvinnor som lurar på män ett faderskap också.
Givetvis inte, och den tanken finns nog med i bakhuvudet hos kvinnor som lurar på män ett faderskap också.
Ja, livet är precis som en James Bond-film. Alltid. Skurkar med onda, tydliga motiv överallt.
filmjölk
2014-04-02, 12:59
Ja, livet är precis som en James Bond-film. Alltid. Skurkar med onda, tydliga motiv överallt.
Ja något ditåt, då 5% av alla barn växer upp så. Men sen vet jag inte om jag vill kalla det för ondska utan det är nog mer av en desperat överlevnadsstrategi.
Ja något ditåt, då 5% av alla barn växer upp så. Men sen vet jag inte om jag vill kalla det för ondska utan det är nog mer av en desperat överlevnadsstrategi.
Jag får förtydliga.
Alla kvinnor är inte onda varelser ute efter att "lura på" faderskap, trots att de flesta snubbar här på forumet ser kvinnor som några slags antagonister till allt de själva tycker. Det kan mycket väl vara så att kvinnan var full och låg med en annan snubbe och sen inte vågar berätta detta för sin pojkvän när graviditeten väl dyker upp. Konflikträdsla. Inget unikt beteende för kvinnor, utan går att applicera i många andra sammanhang också, även om det inte handlar om graviditet. Ni sätter kvinnor i ett enda fack. Alla de där 5% är onda kvinnor som lurat sina pojkvänner med illvilja och slughet.
Känns som samma syn hör ihop med att tjejer som ligger runt är madrasser medans killar är coola. Hej hallå högstadiet.
filmjölk
2014-04-02, 13:28
Jag får förtydliga.
Alla kvinnor är inte onda varelser ute efter att "lura på" faderskap, trots att de flesta snubbar här på forumet ser kvinnor som några slags antagonister till allt de själva tycker. Det kan mycket väl vara så att kvinnan var full och låg med en annan snubbe och sen inte vågar berätta detta för sin pojkvän när graviditeten väl dyker upp. Konflikträdsla. Inget unikt beteende för kvinnor, utan går att applicera i många andra sammanhang också, även om det inte handlar om graviditet. Ni sätter kvinnor i ett enda fack. Alla de där 5% är onda kvinnor som lurat sina pojkvänner med illvilja och slughet.
Känns som samma syn hör ihop med att tjejer som ligger runt är madrasser medans killar är coola. Hej hallå högstadiet.
Men vad gör man då om man inte "lurar på" en man ett faderskap om han tror sig vara fadern fast han egentligen inte är det? "Tänjer på sanningen"?
Sen anser jag att din sista mening inte är relevant i tråden öht. Tråden är kanske misogyn, men det är orättvist att tillskriva oss orelaterade misogyna åsikter för att en del av de som skrivit anser att det är fel att lura på en man ett faderskap i tron om att han är biologisk far fast inte är det egentligen.
Men vad gör man då om man inte "lurar på" en man ett faderskap om han tror sig vara fadern fast han egentligen inte är det? "Tänjer på sanningen"?
Sen anser jag att din sista mening inte är relevant i tråden öht. Tråden är kanske misogyn, men det är orättvist att tillskriva oss orelaterade misogyna åsikter för att en del av de som skrivit anser att det är fel att lura på en man ett faderskap i tron om att han är biologisk far fast inte är det egentligen.
Du använder uttrycket lura. Det tycker jag innebär att man med medvetet uppsåt lurat någon. Men om kvinnan inte vet vem pappan är, eller snarare, hon har legat med sin pojkvän 10ggr medans den okända snubben 1gång, och därmed är kanske sannolikheten stor att det är pojkvännen som är pappan, hon vill också att pojkvännen är pappan, men hon klarar inte av att säga att hon varit otrogen för att hon är rädd att förlora honom. Alltså, inget medvetet James Bond-Ond-Boss-spel på gång.
När du säger lura så förutsätter du att kvinnan vet vem pappan är.
filmjölk
2014-04-02, 14:13
Du använder uttrycket lura. Det tycker jag innebär att man med medvetet uppsåt lurat någon. Men om kvinnan inte vet vem pappan är, eller snarare, hon har legat med sin pojkvän 10ggr medans den okända snubben 1gång, och därmed är kanske sannolikheten stor att det är pojkvännen som är pappan, hon vill också att pojkvännen är pappan, men hon klarar inte av att säga att hon varit otrogen för att hon är rädd att förlora honom. Alltså, inget medvetet James Bond-Ond-Boss-spel på gång.
När du säger lura så förutsätter du att kvinnan vet vem pappan är.
Jag kan hålla med dig helt där, och kan förstå att hon väljer att luras i det läget. Jag kan även förstå att hon väljer att luras trots att hon vet att det är fel pappa. Det finns många motiv till att göra så.
När jag säger lura så förutsätter jag att det finns en osäkerhet kring vem den biologiska fadern är utan att ge uttryck för det eller att kvinnan vet vem den riktiga pappan är men låter plastpappan tro sig vara pappa.
Borde en kvinna få undanhålla sådan information för barnets pappa så att barnet inte testas? Eller borde eventuella tester ligga på hans ansvar, annars får han köpa läget? Jag är osäker. 5% är jäkligt mycket och följder av obligatoriska tester blir splittrade familjer och barn som växer upp med ensamma mammor. Fast åt andra hållet är det inte skoj att vara en hanrej som glatt uppfostrar någon annan mans barn. Jag lutar nog åt att det faktiskt är bättre med hanrejer än med barn utan fadersfigurer.
Latissimus Dorsi
2014-04-02, 14:38
Vad tycker ni?
Jag tycker på fullt allvar det i sånna fall är rätt att straffa kvinnan ala sharia.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.