handdator

Visa fullständig version : Nytt träningsschema vid deff. Åsikter!

Frasier Crane
2014-03-31, 08:39
Har börjat deffa och trots mitt, enligt mitt tycke, generösa energiunderskott så händer det i princip ingenting alls. Har ett stillasittande jobb och tränar enbart styrketräning 5ggr/v i 40min per pass. En muskelgrupp varje pass i princip.

Vill gärna inte gå ned lägre på underskottet i form av lägre matintag, så tänkte att jag skulle göra om mitt gymschema istället. Tänkte även delta på lite löpningsevents i sommar, så vore en bra idé att börja få upp konditionen nu likaså.

Vill därför gå ned på styrketräningen till 3ggr/v istället och köra konditionsträning de övriga 2 gångerna.

Undrar därför hur ni tycker man bör gå tillväga! Är det 3 st helkroppspass man bör köra med så tunga vikter som möjligt?

lillmesen
2014-03-31, 08:47
konditionsträningen kommer inte att bränna mer kalorier än motsvarande styrkepass i stora drag. Men det är alltid bra med kondition.

mattisjamtback
2014-03-31, 09:17
Du kommer inte tjäna deffmässigt på att byta ut 2st gympass till kondition, snarare tvärtom eftersom att det viktigaste under deff är att minimera muskelförlusten.

Men precis som lillmesen säger så är kondition alltid bra så det skulle vara bra att lyckas få in det i ditt schema ändå.

Hur du än gör med antalet pass så skulle jag rekommendera dig att sluta köra en muskelgrupp per pass och istället få in varje muskelgrupp minst 2ggr i veckan genom t ex halvkroppspass eller om du tränar 5ggr: 2 halvkroppspass och att du sen delar upp kroppen på de resterande 3 passen om du vill få in större volym per pass.

Frasier Crane
2014-04-02, 14:09
Det känns som jag behöver göra något - ANNAT än kost för att det ska hända något.

Tror att kondition (broscience här nu) kan vara just det. Förbränner garanterat mer på ett konditionspass än gympass. 40min styrka (en muskelgrupp, tunga lyft med vila) vs. 40min löpning 12km/h? -.-

Det jag tänkt göra nu är att köra så här!

Dag 1 - Helkroppspass
Dag 2 - Kondition
Dag 3 - Helkroppspass
Dag 4 - Kondition
Dag 5 - Helkroppspass (lunchtid) + Spinning (kvällstid)
Dag 6 - Lågintensiv löpning eller cykling
Dag 7 - Vila och promenad (alt löpning etc om det inte skedde på dag 6)

Vad tror ni om detta istället för 5-split och kondition enbart på helgen?

Jeml
2014-04-02, 15:32
Det känns som jag behöver göra något - ANNAT än kost för att det ska hända något.

det spelar väl ingen roll vad det KÄNNS som, för det är fel.

5-split är däremot sisådär kanske. Jag skulle kört varje muskel 2-3ggr/veckan.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Frasier Crane
2014-04-03, 09:08
det spelar väl ingen roll vad det KÄNNS som, för det är fel.

5-split är däremot sisådär kanske. Jag skulle kört varje muskel 2-3ggr/veckan.

Är väl svårt att helt säga det när så mycket inom träning är individuellt/genetiskt? Men whatever!

Upplägget jag listade är alltså att föredra? Jag rör mig väldigt lite på vardagarna pga stillasittande jobb samt som lägenheten ligger blott 2minuter ifrån jobbet. Känns därför som lite motion inte direkt skulle skada.

Jeml
2014-04-03, 09:11
Är väl svårt att helt säga det när så mycket inom träning är individuellt/genetiskt? Men whatever!

Upplägget jag listade är alltså att föredra? Jag rör mig väldigt lite på vardagarna pga stillasittande jobb samt som lägenheten ligger blott 2minuter ifrån jobbet. Känns därför som lite motion inte direkt skulle skada.

Nej det går helt säkert att säga så. det du säger är inte av betydelse

ja det är bra med 3 x helkropp :)

nitz
2014-04-03, 09:14

Att man går ner i vikt av att äta på ett underskott är inte genetiskt, det gör alla ;)

Hur mycket kondition har du tränat nu innan deffen?

Frasier Crane
2014-04-03, 09:53
Att man går ner i vikt av att äta på ett underskott är inte genetiskt, det gör alla ;)

Hur mycket kondition har du tränat nu innan deffen?

Inte far min som har hypoterios ;>

Kört 2 konditionspass i veckan innan deffan.

Ampere
2014-04-03, 10:03
konditionsträningen kommer inte att bränna mer kalorier än motsvarande styrkepass i stora drag. Men det är alltid bra med kondition.

Va? Påstår du att man bränner lika mycket kalorier på ett styrketräningspass och ett konditionspass?

lillmesen
2014-04-03, 10:47
Va? Påstår du att man bränner lika mycket kalorier på ett styrketräningspass och ett konditionspass?

definiera "pass"

http://mabra.com/motionstabell-sa-mycket-forbranner-du/

1 timme medel styrketräning 2*165 kcal = 330 kcal
½ timme medel joggning = 375 kcal

joggning/löpning bränner mer per tid, men man styrketränar (i regel) under en längre tid än vad man joggar, men visst ersätter man tid för tid så vinner joggning.

Men det är ändå lite energi sett till tex en hel vecka, säg att du byter ut en timme styrketräning mot en timme joggning, det blir ca 350 kcal mer i veckan = ca 50 kcal extra om dagen....