handdator

Visa fullständig version : Tappar vikt för fort?

edvarno
2014-03-30, 15:22
Hej!
Jag började deffa för 3 veckor sedan (9/3) och oroar mig att jag tappat lite för mycket vikt. När jag började låg jag på 92,5kg. Sedan dess har jag legat på 2300-2500 kcal per dag. Jag har alltid ätit minst 200g protein och sovit minst 8 timmar. I morse vägde jag 86,5 kg. Det är 6kg på 3 veckor.

Mitt mål med deffen var att jag skulle bli fit inför sommaren. Hur många kg det skulle bli kunde jag inte säga men ca 10/12kg.

Jag tränar 3-5 dagar i veckan och åker snowboard 3 eller 4 dagar i veckan.

Längd: 187cm
Ålder: 17

Tror ni jag bör öka mitt kcal intag eller är det mesta av vikten tarminehåll, vatten och dyligt?

Ps. Detta är min första deff så är inte allt för kunnig.

lillmesen
2014-03-30, 15:31
hur är styrkan på gymmet?

edvarno
2014-03-30, 17:53
hur är styrkan på gymmet?

Har tappat något rep lite här och där. Inga stora förluster. Dock har jag ev ökat i bänk om jag tar 105kg imorgon.

lillmesen
2014-03-30, 18:11
Har tappat något rep lite här och där. Inga stora förluster. Dock har jag ev ökat i bänk om jag tar 105kg imorgon.

okej, fortsätt i samma takt då :)

Sheogorath
2014-03-30, 19:14
Man ska inte behöva tappa styrka i början av en deff, och du har gått ner för fort.

Du skulle ätit mer från början. Det är det jag brukar säga: lägg er högt er första deff för att kunna få ett hum om vid vilken vikt ni börjar tappa vikt.

Zchwarzenegger
2014-03-31, 02:06
Mycket är vätskebrist i början, men inte allt! Ser bra ut annars, fortsätt.
Du äter mycket protein så oroa dig inte, du borde behålla musklerna.
Förvänta dig lite större viktminskning än 10/12 kg för att bli "fit".
De där repsen du har tappat borde vara energibrist, inte nödvändigtvis tappade muskler. Man äter lite mindre energi under deff somsagt

edvarno
2014-03-31, 21:22
Man ska inte behöva tappa styrka i början av en deff, och du har gått ner för fort.

Du skulle ätit mer från början. Det är det jag brukar säga: lägg er högt er första deff för att kunna få ett hum om vid vilken vikt ni börjar tappa vikt.

Ja, det stämmer nog. Testade hundringen idag i bänk och fick inte up den. Kan i och för sig bero på mindre energi också... Ska börja käka 2700 kcal, tror det blir rätt lagom.

Mycket är vätskebrist i början, men inte allt! Ser bra ut annars, fortsätt.
Du äter mycket protein så oroa dig inte, du borde behålla musklerna.
Förvänta dig lite större viktminskning än 10/12 kg för att bli "fit".
De där repsen du har tappat borde vara energibrist, inte nödvändigtvis tappade muskler. Man äter lite mindre energi under deff somsagt

Som sagt, blir nog öka kaloriintaget lite. Får se hur det fungerar och utvärdera därefter. Tappar hellre fett långsamt än att tappa mycket fett och lite muskler snabbt.