handdator

Visa fullständig version : För lite BF för att fettvåg ska fungera?

MGA89
2014-03-30, 03:54
Jag har köpt en fettvåg (Withings WIFI våg) i slutet av januari. Den har fungerat hela tiden för mig. Jag har sedan jag köpte vågen legat runt 75 kg och cirka 30% bf. Jag är dessutom kille 25 år och cm lång. Så långt är allt ok.

Tidigare i veckan skulle min mamma 60 år väga sig på vågen, den visade att hon väger 55 kg. Så långt allt ok eftersom att 55 kg stämmer med vad hon brukar väga på en annan våg. Men när den skulle mäta fettprocent så visades ingenting, inte ens krysset som brukar visas om något är fel syntes. Vågen bara hoppade vidare och började mäta puls. Två-tre gånger testade hon utan resultat. Hon är ca 162-63 cm lång. Jag testade själv att väga mig innan hon försökte igen och då fungerade det. Kan hon ha för lite fett på kroppen för att vågen ska kunna mäta? Och ja hon var barfota. Kanske inte tillräckligt platta fötter?

mattilainen
2014-03-30, 08:40
Fettprocent på en sådan våg är enbart en bluff och den gissar mer eller mindre. Du får 100 gånger tillförlitligare svar om du lägger ut en bild här och låter folk gissa hej vilt. Så titta inte speciellt noga på den siffran.

Sheogorath
2014-03-30, 09:46
När jag började träna och testade en sådan där handhållen grej på Nautilus kunde den inte läsa av mig till en början eftersom BF var för lågt. Efter något års bulkande fick jag ett värde.

Slartibartfast
2014-03-30, 10:12
Jag tycker det är helt sjukt att dylika vågar ens får säljas. Känns som det borde bryta nån konsumentlag.

Honken
2014-03-30, 11:15
För lite BF? Plus comme för lite science!

PixelMiner
2014-03-30, 18:48
Som jag har förstått det så använder sig sådana vågar av tabeller. Dvs genom att du matar in hur lång du är, vilket kön samt ålder; så kan den med hyfsad noggrannhet mäta/gissa fettprocenten. Skulle man avvika mycket ifrån det "normala" oavsett om det är uppåt eller nedåt så misslyckas sannolikt vågen att pricka rätt.

Om jag inte minns helt fel så ligger de allra bästa BIA-vågarna (de som både mäter med genom 4 punkter, dvs både fötterna och händerna) med en noggrannhet på +-5%. Medan de som bara mäter genom fötterna har noggrannhet kring +-10%. Dvs ganska värdelös noggrannhet. 4 punkts mätningarna har dock hyfsad precision, dvs upprepar du mätningarna så får du åtminstone ett systematiskt fel.

För att kunna ha någon nytta av resultatet så är det viktigt att man väger sig under samma förutsättningar varje gång, då vågens bioelektriska motstånds mätning (BIA) kan störas av: Förändringar i kroppstemperatur, hur svettig man är, hur väl hydrerad man är , om man nyss duschat, om man nyss tränat, osv osv...

bb X
2014-03-30, 19:20
Fettprocent på en sådan våg är enbart en bluff och den gissar mer eller mindre. Du får 100 gånger tillförlitligare svar om du lägger ut en bild här och låter folk gissa hej vilt. Så titta inte speciellt noga på den siffran.

this

cero
2014-03-30, 19:37
Som sagt helt värdelöst. Lägg upp en bild.