Visa fullständig version : Hur mkt.....lakrits käkar ni?
Hey,
hade tänkt att göra ännu en sån här..."poll"
men till saken: hur ofta käkar ni lakrits? eller när var senast ni käkade det?
:D
Inte alls så mycket faktiskt, då jag läste förut att det sänker testosteronhalten i kroppen. Rätt mycket också har jag för mig...
Men det händer :eating:
King Grub
2004-03-19, 08:02
Aldrig. Inte bara på grund av att lakrits gör en till "less of a man", utan också därför att det finns så mycket godare godis att mumsa på.
Det var väl några år sedan..
Kommer knappt ihåg när jag åt godis sist.
Då räknar jag inte in choklad och nötter, choklad äter jag ibland, nötter blir det mer av.
Lakrits är iofs ganska gott, men annat godis fattar jag inte att folk gillar så mycket.. Skumbananer efter träningen.. bläää
Sparrisen
2004-03-19, 09:07
Lakrits är såååå gott... men tyvärr, det blir inte så ofta man äter det.
Är det bara jag som inte tycker om lakrits?
Jag älskar lakrits.
Käkar upp till 7-800 gram lösgodis på fredagar (ikväll, that is!!) och då blir det mkt lakrits.
Smaken är som baken men lakrits smakar juh röv så aldrig att man äter det.
//garnax
Yesterday
2004-03-19, 12:47
mild hård lakrits är toppen
men blä för mjuk saltlakrits
var ett bra tag sedan jag åt godis men snart är det påsk så då får man väl lite ;)
Callister
2004-03-19, 12:51
Gillar absolut inte lakris :smokin:
Missbruk av saltlakrits.:eating:
Megatuttarna
2004-03-19, 15:33
Laktrits är grymt gott.
finns inget bättre än panda-laktitsstänger
Originally posted by stinan
finns inget bättre än panda-laktitsstänger
Jo. Lakritspipor. Kul för hela familjen. :D
/pez
Basset's English Liqorice kan jag äta i kilovis på en dag...
Gör det dock sällan, nån ätardag sedan blev det dock ½kg...
Sju gram lakrits halverar testosteronnivåerna i kroppen eller hur var det? Saltlakrits smakar dessutom nästan lika äckligt som syltlök.
Originally posted by Kimo
Sju gram lakrits halverar testosteronnivåerna i kroppen eller hur var det? Saltlakrits smakar dessutom nästan lika äckligt som syltlök.
om man åt det om dagen i en vecka ja...
//garnax
Syltat lök mmmmmm :eating:
Mycket godare än godis!!
Jag brukar äta halstabletter med lakritssmak :eating: , sänker det också testosteronet :confused:, äter bara 5st/dag ungefär.
Originally posted by King Grub
Aldrig. Inte bara på grund av att lakrits gör en till "less of a man", utan också därför att det finns så mycket godare godis att mumsa på.
Grub: hittade än tråd där du skrev såhär:
A-ha! Det förklarar saken! Dags att lägga ner intaget av 15 lakritspipor efter passen. :)
...så du måste ha käkat lakrits under en viss period? :D
King Grub
2004-03-19, 17:16
Nej, jag har aldrig varit överförtjust i lakrits. Det gäller att känna igen ironi när den biter en i byxbaken.
Nej, jag har aldrig varit överförtjust i lakrits. Det gäller att känna igen ironi när den biter en i byxbaken.
Ja, men du måste väl i varje fall har käkat bara lite lakrits under hela ditt liv? :D
King Grub
2004-03-19, 17:24
Den där meningen var så grammatiskt dålig att det inte riktigt gick att uttyda innebörden, men jag antar att du undrar om jag inte har ätit lakrits någon gång? Och då är svaret: jovisst, annars hade jag inte kunnat bilda mig någon smakuppfattning. Men det är inget favoritgodis.
Det mest seriösa forskningen inom idrott har att komma med idag är alltså hurvida lakritspipor påverkar testot? Nu är vi på botten, botten gubbar hör ni det...?
King Grub
2004-03-19, 17:29
Originally posted by Kalleh
Det mest seriösa forskningen inom idrott har att komma med idag är alltså hurvida lakritspipor påverkar testot? Nu är vi på botten, botten gubbar hör ni det...?
Nja, det är sedan länge känt:
The Pharmaceutical Journal Vol 263 No 7068 p666
October 23, 1999 Clinical
Liquorice and testosterone levels
Consumption of liquorice may result in decreased libido in men, according to Dr Decio Armanini (University of Padua, Italy) and colleagues. They evaluated the effect of liquorice on gonadal function in seven healthy men aged 22 to 24. The men were given 7g of liquorice daily, a common level of consumption, the researchers say, which contained 0.5g of glycyrrhizic acid, the active component. During the period of liquorice consumption, the men's serum testosterone levels decreased significantly. The authors say that liquorice inhibits two enzymes involved in testosterone production.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3.
Licorice consumption and serum testosterone in healthy man.
Armanini D, Bonanni G, Mattarello MJ, Fiore C, Sartorato P, Palermo M.
Department of Medical and Surgical Sciences - Endocrinology, University of Padua, Padua, Italy.
We have previously found that licorice can reduce serum testosterone in healthy men. These results were not confirmed in another study, where the same amounts of licorice did not decrease salivary testosterone values. In the actual study we treated more cases with the same amount of licorice and reproduced our previous data. The mean testosterone values decreased by 26 % after one week of treatment (p < 0.01)
lakrits är gudagott :eating:
jag brukar missbruka läkerol, men tanken var väl jämt att undvika det, och ännu mer efter det där med 7gram/dag.
Det jag inte har fått klart för mig är om det är 7gram lakritsrot, lakritsextrakt eller lakrits som i godiset? 7g godis är ju ingenting och då pajar ju en läkerolask alltsammans rätt hårt ;D
men lakrits e gott, om det inte var så hade jag kört på det efter träning, inga problem att klämma en påse, speciellt inte om det är dom däringa pingvintjosan"rören" med massa salmiak på, äg.
King Grub
2004-03-19, 19:21
Originally posted by aliquis
Det jag inte har fått klart för mig är om det är 7gram lakritsrot, lakritsextrakt eller lakrits som i godiset? 7g godis är ju ingenting och då pajar ju en läkerolask alltsammans rätt hårt
Det var 7 gram lakritsgodis totalt. Det ger tillräckligt av det aktiva ämnet för att sänka testot så drastiskt.
Det var 7 gram lakritsgodis totalt. Det ger tillräckligt av det aktiva ämnet för att sänka testot så drastiskt.
Men isf är det ju helt galet, har vetat att det sänker länge men inte hur mycket, och tyckte väl det var dumt att klämma 2-4 läkerolaskar en dag o så då o då, men vafasiken, finns ju knappt något annat gott jag kan äta och läkerol ger ju inte så många kalorier heller ;D.
Nåja, lakrits är gott :D, men man kan väl äta med måtta...
Egentligen borde jag ju skita i allt med koffein också men hur kul e livet utan te :)
[UnTr] freshmint
2004-03-20, 04:08
zma ska ju hjälpa om man har låga testo halter, kan det vara något i det här fallet också?
eller har det helt enkelt ingen betydelse hur mycket zink och magnesium man stoppar i sig ifall man äter lakrits?
[UnTr] freshmint
2004-03-20, 04:08
sorry grabbar datorn hängde upp sig
Originally posted by [UnTr] freshmint
sorry grabbar datorn hängde upp sig
:laugh:
Pressarn
2004-03-20, 11:20
Lakrits/rabarber-glass :eating:
Originally posted by [UnTr] freshmint
zma ska ju hjälpa om man har låga testo halter, kan det vara något i det här fallet också?
eller har det helt enkelt ingen betydelse hur mycket zink och magnesium man stoppar i sig ifall man äter lakrits?
Vad är zma?
King Grub
2004-03-20, 12:38
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=137505&sortby=lastpost&sortorder=descending
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.