handdator

Visa fullständig version : Kalori Underskott

Lamlo
2014-03-26, 12:29
Hej! Jag är nu inne på tredje veckan på mitt kalori underskott. Jag äter ca 600-1200 kcal varje dag håller det ojämnt för att jag läst att kroppen inte skall vänja sig till samma mått. Hur som helst så när jag började så vägde jag 92,7 kg ungefär och i går vägde jag 89,3 dock vägde jag mig strax efter mitt mellanmål. Tycker det går lite långsamt dock för viktnedgången och jag har inga problem med tålamodet dock tänker man sig att det skulle ske lite mer än minus ~3kg. Kan det även bero på vätskan i kroppen, mm. ?
Glömde nämna även att jag är en kille på 193cm och fyller 20 i år. har lite "extra" fett..

(Totalt avslappnad mage på bilden, även tagen för 3 veckor sedan då jag började med mitt underskott!)

Beemel
2014-03-26, 12:35
Hej! Jag är nu inne på tredje veckan på mitt kalori underskott. Jag äter ca 600-1200 kcal varje dag håller det ojämnt för att jag läst att kroppen inte skall vänja sig till samma mått. Hur som helst så när jag började så vägde jag 92,7 kg ungefär och i går vägde jag 89,3 dock vägde jag mig strax efter mitt mellanmål. Tycker det går lite långsamt dock för viktnedgången och jag har inga problem med tålamodet dock tänker man sig att det skulle ske lite mer än minus ~3kg. Kan det även bero på vätskan i kroppen, mm. ?
Glömde nämna även att jag är en kille på 193cm och fyller 20 i år. har lite "extra" fett..

(Totalt avslappnad mage på bilden, även tagen för 3 veckor sedan då jag började med mitt underskott!)

600-1200 kcal per dag?? Galet lågt med din vikt och längd.

Det spelar ingen roll om du får i dig samma mängd kalorier varje dag, vad är det för dumheter du läst?
1 kg i veckan är väl ingen dålig takt?? En ganska ok nedgång så länge man har en del fett att ta av.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

AronP
2014-03-26, 12:36
Tänk att du ska tappa ca 0.5kg/vecka för optimal viktnedgång så det är inte långsamt. Däremot tycker jag du äter på tok för lite, finns mycket bättre scheman om du läser runt lite. Och kroppen vänjer sig inte.

Beemel
2014-03-26, 12:38
Tänk att du ska tappa ca 0.5kg/vecka för optimal viktnedgång så det är inte långsamt. Däremot tycker jag du äter på tok för lite, finns mycket bättre scheman om du läser runt lite. Och kroppen vänjer sig inte.

Fast 0,5 är väl inte lika viktigt om man har "mer fett" på kroppen.
Det kanske är optimalt när man börjar närma sig tvåsiffrig fettprocent men det är en bra bit bort för TS om man tittar på hans bilder.

AronP
2014-03-26, 12:40
Fast 0,5 är väl inte lika viktigt om man har "mer fett" på kroppen.
Det kanske är optimalt när man börjar närma sig tvåsiffrig fettprocent men det är en bra bit bort för TS om man tittar på hans bilder.
Japp, jag ville mer sätta det i perspektiv. Deffa är en process som tar tid. Sen tror jag inte han har så mkt fett heller, han är nog inte uppe på 20% ens. Men säg 20%, det ger oss 18kg fett. Dvs möjlighet att tappa ca 1kg/v.

Beemel
2014-03-26, 12:51
Japp, jag ville mer sätta det i perspektiv. Deffa är en process som tar tid. Sen tror jag inte han har så mkt fett heller, han är nog inte uppe på 20% ens. Men säg 20%, det ger oss 18kg fett. Dvs möjlighet att tappa ca 1kg/v.

Sen kan man kan ju fråga sig hur man bara tappar 1 kg i veckan på 600-1200 kcal om dagen =)

mattilainen
2014-03-26, 13:42
Det som är är inte att du har en stor fet mage. Du har en icke så muskulös kropp och när du slappnar av så kommer dina organ att "falla nedåt och utåt", tills du spänner magen. Det ser då ut som du har massa fett på magen när du egentligen bara är otränad. Mitt råd är att inte gå ner allt för mycket i vikt då du enbart kommer se undernärd och smal ut. Fortsätt träna helt enkelt för att dieta dig smal när du redan är smal ger inte mycket.

Sohlsken
2014-03-26, 15:52
1 kilo i veckan är en bra viktnedgång, det ligger över det rekommenderade vilket är 0.5kg eller 1% av kroppsvikten/vecka. Jag blir lite nyfiken på precis vad du äter, faktiskt, om du orkar hålla igång på 600kcal?

... när man börjar närma sig tvåsiffrig fettprocent ...

Inte för att märka ord, men menar du ensiffrig? (Tvåsiffrig är väl tekniskt sett allt från 10-99%?)

Beemel
2014-03-26, 15:56
1 kilo i veckan är en bra viktnedgång, det ligger över det rekommenderade vilket är 0.5kg eller 1% av kroppsvikten/vecka. Jag blir lite nyfiken på precis vad du äter, faktiskt, om du orkar hålla igång på 600kcal?

Inte för att märka ord, men menar du ensiffrig? (Tvåsiffrig är väl tekniskt sett allt från 10-99%?)

Det är precis vad jag menar.! Jag menade när man börjar närma sig att lämna tvåsiffrigt. ;-)

Eller så skrev jag bara dumt......

:em:

Sohlsken
2014-03-26, 16:28
Det är precis vad jag menar.! Jag menade när man börjar närma sig att lämna tvåsiffrigt. ;-)

Eller så skrev jag bara dumt......

:em:

Jag tänkte väl att jag inte kan vara så dålig på matte :D

Bluzze
2014-03-26, 21:42
Låter på tok för lite, om jag tittar på mig själv, så är jag 181 cm 93kg och skall lägga mig på cirka 2200-2400 kcal när jag deffar, mitt bmr ligger runt 3.100 - 3.300 så känns som det du beskriver är rent för lite (GIVETVIS tränar jag då 5 dagar i veckan och jag antar du också tränar i någon form) Det är ju en grund iaf :)
som sagt alla kroppar är olika, men i min mening måste du tillgodose näringsbehovet så det inte blir katabolt.

fortsätt jobba och laborera lite till för att känna hur kroppen reagerar

F Ultra
2014-03-26, 23:16
Sen kan man kan ju fråga sig hur man bara tappar 1 kg i veckan på 600-1200 kcal om dagen =)

Av vad man kan utlösa ur texten så har han bara vägt sig en gång för tre veckor sedan och så en gång nu. Vad vikten har skiftat däremellan vet vi ju inte och vi vet ju alla att vikten kan hoppa upp och ner under en deff beroende på tarminnehåll och vätska.

Själv gick jag ner 2,1kg från igår till idag (mätt vid samma tidpunkt på dagen) vilket alla naturligtvis fattar inte är -2,1kg fett utan det var bara någonstans mellan dessa två tidpunkter som min kropp bestämde sig för att det var dags att lassa ut div tarminnehåll och vatten.

Lamlo
2014-03-26, 23:34
Den här bilden togs idag på eftermiddagen. Jag är långt ifrån nöjd men ville bara visa er för fler åsikter.. Tar åt mig väldigt mycket av det ni säger!

Lamlo
2014-03-26, 23:45

07:00 Jag börjar dagen med 2-3 äggvitor stekta i en gnutta rapsolja, dricker svart kaffe till samt omega 3 & Multivitaminer

10:30 Lunch: 3 bitar kycklingbröst skurna på mitten (tunnare=lättare att steka) och ett fat med massor av sallad.
dricker ca 2 koppar kaffe efter lunchen ända fram till kl 14:30

14:30 mellanmål:250g kvarg eller ett äpple.
16:00 mellanmål: 2 stekta äggvitor
Efter träning: whey 100 -1
~20:00 250g kvarg eller 110 g tonfisk, ibland både och.

Det är som sagt inte exakt 600 men det varierar men det är sällan ja överstiger ~1100kcal och när jag väl gör det blir det inte mer än 2000kcal!

EnergiÖverskott
2014-03-27, 07:06
07:00 Jag börjar dagen med 2-3 äggvitor stekta i en gnutta rapsolja, dricker svart kaffe till samt omega 3 & Multivitaminer

10:30 Lunch: 3 bitar kycklingbröst skurna på mitten (tunnare=lättare att steka) och ett fat med massor av sallad.
dricker ca 2 koppar kaffe efter lunchen ända fram till kl 14:30

14:30 mellanmål:250g kvarg eller ett äpple.
16:00 mellanmål: 2 stekta äggvitor
Efter träning: whey 100 -1
~20:00 250g kvarg eller 110 g tonfisk, ibland både och.

Det är som sagt inte exakt 600 men det varierar men det är sällan ja överstiger ~1100kcal och när jag väl gör det blir det inte mer än 2000kcal!

Riktig jävla svältkost.

Läs deffguiden. Ät mer så att du orkar träna hårt och må bra under tiden. Då lär du vara både välmående och mer muskulös om någon månad när du känner dig mer tillfreds med din kropp.

Eller så fortsätter du precis som du gör nu och låter testot gå i botten samtidigt som du blir en mindre version av ditt smalfeta jag.

Lose
2014-03-27, 07:45
riktig jävla svältkost.

Läs deffguiden. ät mer så att du orkar träna hårt och må bra under tiden. Då lär du vara både välmående och mer muskulös om någon månad när du känner dig mer tillfreds med din kropp.

Eller så fortsätter du precis som du gör nu och låter testot gå i botten samtidigt som du blir en mindre version av ditt smalfeta jag.

+1

Trapz
2014-03-27, 08:14
Menar det, det där är ju knappt någon mat alls.

Vill du se ut som en fånge från ett koncentrationsläger så kör på, annars får du nog öka på maten lite. Ät kolhydrater så du orkar mer.

EnergiÖverskott
2014-03-27, 09:41
Menar det, det där är ju knappt någon mat alls.

Vill du se ut som en fånge från ett koncentrationsläger så kör på, annars får du nog öka på maten lite. Ät kolhydrater så du orkar mer.

Och fett för hormonbalans, välmående osv.

Bedrövlig kost.

Sohlsken
2014-03-27, 14:23
Alltså, jag är tjej och deffar. Mitt BMR ligger på 1500kcal, (alltså om jag ligger med helkroppsgips och inte kan röra en muskel förbränner jag 1500kcal) så där håller jag mig just nu, men jag skulle knappt orka promenaden till gymmet på din kost.

Som sagt, ät mer och styrketräna, annars blir du bara en något mindre version utav hur du ser ut nu. För att få "muskelton" behöver man träna musklerna så att det finns mer att avtäcka vid viktnedgång :)