handdator

Visa fullständig version : Bästa bärbara dator?

Captainwide
2014-03-25, 10:52
Hejsan alla!
Det är så att jag snart ska lämna in den dator vi fått låna från gymnasiet. Det är en macbook air med 13 tums skärm. Jag har under tiden jag haft datorn blivit väldigt fäst vid att kunna gå runt, sitta i sängen, köket, att helt enkelt kunna ha datorn med mig. Men att efter två års mycket flitigt användande behöva betala ut 5000 kr för denna dator kommer inte på fråga.

Så tänkte istället köpa en helt ny pc. Har cirka 7k att lägga på en detta (borde räcka gott och väl). Skulle vilja ha bästa möjliga prestanda/hållbarhet för minsta möjliga krona. Sitter väl mest och surfar och skriver och så men ändå.

Några rekommendationer? Kan man bygga egen und so weiter? :)

Likeapeanut
2014-03-25, 11:44
Du kanske är ute efter svar från forumet men jag skulle tipsa om:

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/

//Massor av trådar endast för bärbara

tlk
2014-03-25, 11:49
Inte fasiken behöver du lägga 7k om du "surfar och skriver och sånt". 3000 räcker och blir över.

ducedo
2014-03-25, 12:09
Skulle tänkt till både en och två gånger angående andra krav än just prestanda. Anledningen till att jag köpte en MBA var för att få en ljudlös, lätt och kall laptop. När jag besöker mina föräldrar så måste jag slå ifrån deras HP för att kunna vistas ensam på kontoret utan att bli galen av oljudet. Har du vant dig vid en ljudlös dator så kan det komma som en smärre chock om du beställer på nätet.

Captainwide
2014-03-25, 20:32
Jo jag vet att 7k är i grov överkant. Men det är ju som sagt i värsta fall. Målet är ju som sagt fortfarande bästa möjliga för minsta krona. Ducedo nämnde ju även något jag inte alls tänkt på, tystnaden! Bara den är ju värd guld när det kommer till bärbara datorer.

jontexer
2014-03-29, 01:54
jag vet inte så mycket om datorer, men köpte nyligen en asus för ca7000 då min hp på 1,5 år för ca 4000 lät som en damsugare, överhettades och var allmänt laggig. denna asus jag köpt är näst intill ljudlös och blir inte särskillt varm alls. så jag tipsar dig att köpa en asus om du vill ha en pc :)

Feelgood
2014-03-29, 08:31
Ett tips är att kolla på asus och lenovos laptops, då tex hp innehåller väldigt mycket bloatware.

Dreas
2014-03-29, 08:39
Du vill ha en Ssd helst.

Jag skulle rekommendera en Asus 10 tummare, tablet och bärbar eller liknande.

LoveMachine
2014-03-29, 09:52
Även jag skulle slå ett slag för ASUS. Min nuvarande har varit med i många år och varit med om många äventyr, senast en halv lite vatten över tangentbordet, och fungerar ännu. Framför allt så har den fortfarande över 6 timmar batteritid. Men jag skulle sikta på en 13,3 tums variant då jag tycker att det är en bra kompromiss mellan att vara nog lite för att man ska kunna släpa runt på den och nog stor för att kunna användas på ett bekvämt sätt.

Granatgiraffen
2014-03-29, 10:15
Varför dator över huvud taget. Köp dig en Surface 2 med type cover 2.

Dreas
2014-03-29, 10:32
Du vill ha en Ssd helst.

Jag skulle rekommendera en Asus 10 tummare, tablet och bärbar eller liknande.Lillebror har en sån här och gillar den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2279495

Tydligen är touchen största vinsten, inte själva tabletfunktionen.

Får ju faktiskt en Mac air för något mer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1980530

En Zenbook: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2242028

Lenovo gör riktigt bra grejor också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2399624

Termy
2014-06-20, 21:53
Jag tänkte köpa en bärbar dator kring juli/augusti då jag kommer vara mer på resande fot i höst och framöver. Den ska kunna lite allt möjligt, från att spela kommande Witcher 3 och Dragon Age Inquisition utan att behöva slakta grafiken helt, till att lagra mycket, m.m. Det mesta ska den vara bra på helt enkelt.

Jag har funderat på en Acer Aspire V3-772G 17.3" FHD matt (https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt/803942). Tänkte köpa en 4TB extern HD (https://www.komplett.se/seagate-backup-plus-fast-4tb-black-usb3/809951) till den också för att kunna föra över allt från min stationära dator.

Kommentarer/förslag?

King Grub
2014-06-20, 22:04
Efterom systemkraven för Witcher 3 och Dragon Age: Inquisition inte är kända är det svårt att säga vilken, om någon, bärbar dator som klarar dessa.

Termy
2014-06-20, 22:17
Efterom systemkraven för Witcher 3 och Dragon Age: Inquisition inte är kända är det svårt att säga vilken, om någon, bärbar dator som klarar dessa.

Visst, men någon slags generell uppskattning bör väl kunna finnas? Jag förväntar mig iaf inte att kunna maxa någon grafikinställning, men det vore ju trevligt att kunna spela utan att behöva ha lägst på allting.

Frantic
2014-06-20, 22:33
Svårt att svara på kanske men hur stor skillnad ger en SSD när det kommer till uppstart och vanlig användning med surf och liknande?

King Grub
2014-06-20, 22:37
Hela Windows känns betydligt rappare.

Jag mätte boottiden någon gång med min första SSD och jämförde med min tidigare HDD, och det var det runt 17 sekunder för SSDn och 35 för HDDn. Det var dock en gammal SSD - den jag har i dag bootar på runt 12 sekunder för ett nyinstallerat Windows 7. Windows 8 bootar snabbare.

Spel och stora program laddar också betydligt rappare.

Det största prestandalyftet man kan ge en dator är vanligen att byta från HDD till SSD.

Termy
2014-06-22, 09:53
Denna (http://www.inet.se/produkt/1971800/asus-g750jz-rog-i7-16gb-256gb-ssd-gtx880m-17-3-fullhd-3-in-game-spel-varda-950-kr) bärbara dator ska vara top of the line för närvarande vad jag har läst, men prisskillnaden jfmr med den jag nämnde tidigare är ju 2,5k.

Den stora skillnaden, utöver lite mer HD-utrymme m.m, är grafikkorten: GTX780M vs GTX880M. Enligt de jämförande tester jag har läst verkar ju GTX880M vara ganska mycket snabbare? Resulterar det i någon markant skillnad i de nuvarande värstingspelen?

King Grub
2014-06-22, 10:20
Resulterar det i någon markant skillnad i de nuvarande värstingspelen?

5-10 fps med medium- till highinställningar.

Termy
2014-06-22, 10:49
5-10 fps med medium- till highinställningar.

Tackar. Nu var det ett tag sedan jag grottade ned mig i sådana siffror, men det är väl inte någon alltför stor skillnad?

WHITEFOLKS
2014-06-22, 11:02
Tackar. Nu var det ett tag sedan jag grottade ned mig i sådana siffror, men det är väl inte någon alltför stor skillnad?

Du fick ett svar med siffror, vad mer vill du ha? :)

King Grub
2014-06-22, 11:30
det är väl inte någon alltför stor skillnad?

Det är en skillnad på 5-10 fps...

Termy
2014-06-22, 12:12
Jo, så mycket förstod jag. Följdfrågan blev ju om det var en stor skillnad eller ej. För att fötydlig mer specifikt: om 5-10fps skillnad märks av i någon större grad i ett högkrävande spel.

King Grub
2014-06-22, 12:14
Om det innebär att du går från 60 till 50 fps så innebär det ju en stor skillnad, med ojämn skärmuppdatering som följd, alt ett drop till 30 fps om du inte har adaptive vsync.

Termy
2014-06-22, 16:03
Om det innebär att du går från 60 till 50 fps så innebär det ju en stor skillnad, med ojämn skärmuppdatering som följd, alt ett drop till 30 fps om du inte har adaptive vsync.

Tack! Då låter det ju som en investering värd att fundera på.

Minimjölk
2014-06-23, 13:53
Jag är på jakt efter en bärbar dator och tänkte på att fråga här.

Absoluta krav:
Vill kunna använda datorn mer som en kontorsdator än en typisk bärbar dator, därför lockar lite större maskin men den skall samtidigt vara snygg och kännas smidig så man kna förflytta den enkelt (inom hemmet) och med bra batteritid. Jag kommer vilja kunna surfa, köra office-paketet mm och vill att det skall flyta på så bra som det går. Den får gärna vara tyst med.

Önskemål:
Jag skulle även vilja koppla in mig då och då mot en extern 4K-monitor och då gärna i full 4K-upplösning. Den skall såklart klara av att visa 4K content tillfredställande. Finns det någon bärbar som klarar detta idag?

Jag vill även kunna spela in musik så då kanske ett externt USB-ljudkort är att föredra?

Minimjölk
2014-06-23, 14:07
Jag är på jakt efter en bärbar dator och tänkte på att fråga här.

Absoluta krav:
Vill kunna använda datorn mer som en kontorsdator än en typisk bärbar dator, därför lockar lite större maskin men den skall samtidigt vara snygg och kännas smidig så man kna förflytta den enkelt (inom hemmet) och med bra batteritid. Jag kommer vilja kunna surfa, köra office-paketet mm och vill att det skall flyta på så bra som det går. Den får gärna vara tyst med.

Önskemål:
Jag skulle även vilja koppla in mig då och då mot en extern 4K-monitor och då gärna i full 4K-upplösning. Den skall såklart klara av att visa 4K content tillfredställande. Finns det någon bärbar som klarar detta idag?

Jag vill även kunna spela in musik så då kanske ett externt USB-ljudkort är att föredra?

Kan även tänka mig att dela upp kravspecen på två datorer där den ena är stationär och högpresterande och står i mitt mediarum (4K mm) och den andra bara smidig/tyst/rapp men utan några krav på riktig prestanada, Detta kanske blir billigare och bättre?