Visa fullständig version : Snart nått mitt mål, har lite frågor
Tja!
Först och främst, tack för att man har kunnat tagit del av bra information här på kolozzeum. Hade inte klarat det utan detta forum.
Jag håller på att nå mitt mål, att komma ner till 7% kroppsfett. Hur gör ni som ligger på låg kroppsfettsprocent? (Med kosten? Mycket grönsaker?) Är det hälsosamt att ligga på en 7% i en längre tid eller måste man köra perioder med detta?
P.S jag vet att frågorna förmodligen är rätt dumma men försök vara lite snäll mot en nybörjare som kört sin första seriösa diet.
Deadandlivin
2014-03-24, 12:42
Att lägga sig på balans runt 7-8% är inte överdrivet farligt utan borde kunna bibehållas utan risker. Svårt är det dock. Är i princip som att deffa resten av livet.
Personligen hade jag lagt mig på litet överskott eller balans så länge jag kunnat för att sedan deffa igen när jag når ca 12%, om du vill ha bra form året runt. Detta är dock inte optimalt om du vill lägga på dig massa/styrka. En riktig bulk på minst 500 + i överskott, gärna mer, känner jag är det bästa för att lägga på dig så mycket massa du kan under en peroid. Även om den inte är fettfri, tror jag att du har större chanser att lägga på dig mycket muskelmassa och lite fett, snarare än att försöka lägga på dig endast fettfri massa. Broscience på hög nivå dock så ta det med en nypa salt.
Ska du ligga på låg bodyfat året runt är mitt tips. Ät lite fett, en mängd hälsosamma fetter för att hålla normal hormonproduktion räcker. Jag skulle våga säga att 30-50g räcker här.
Sedan en jämn fördelning mellan carbs och protein.
Tänk på att så fort du hamnar på överskott en dag när alla andra dagar är på balans, kommer du gå upp i vikt. Om du en dag råkar dra en rejäl cheatday med polarna på krogen, dra en 1-3 dagars deff direkt efter, om målet är att stanna på samma bodyfat.
Många säger att hålla sig runt 7% året om inte är en hållbar livsstil. Jag håller inte med. Om du klarar det är det bara att köra. Krävs dock en förhållning till mat som kanske inte är så där super optimalt socialt.
Jag känner att min kropp har blivit lidande av för lite fett (30-40 gram) i längden. Man borde väl kunna ligga på en 60-70 gram när man kör på balans?
vicarious
2014-03-25, 17:24
Jag känner att min kropp har blivit lidande av för lite fett (30-40 gram) i längden. Man borde väl kunna ligga på en 60-70 gram när man kör på balans?
Vad menar du med "kunna"? Det är klart man kan.
Att lägga sig på balans runt 7-8% är inte överdrivet farligt utan borde kunna bibehållas utan risker. Svårt är det dock. Är i princip som att deffa resten av livet.
haha är du rolig eller...
TS: ligg på balans bara. makrosen lär inte spela så stor roll, ät normalt med fett och tillräckligt med protein.
normalt fettintag är imo 1g x kv +/-20g.
alltså väger du 80kg så 60-100g/dag.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Kan bara hålla med att ligga på 7% kroppsfett är fullt okej, men kanske optimalt för en personligt, fast kan man hitta balansen med allt runt om kring och man känner man klarar det skall du såklart göra det ;) shredded4life!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.