handdator

Visa fullständig version : Huvudvärk, illamående etc

Mickee
2014-03-24, 10:36
Tjena

är inne i min 11e vecka på deffen och den har gått helt okej tills för 3-4 veckor sen. Nu har jag i princip konstant huvudvärk hela dagarna, och när jag tränar blir jag ofta illamående och vissa set får jag sån huvudvärk att det känns som huvudet ska explodera. Även "hjärtklappningar" under / efter passen är inte speciellt ovanliga.

Detta har uppstått samtidigt som jag har börjat gå upp i vikt samtidigt som jag börjat sänka mitt kalori-intag. Att man blir trött och energilös när man går ner lågt på kalorier är ju förståligt, men de andra symtomen vet jag inte riktigt..

Min viktresa än så länge:
Medelvikt v.01 - 86,84 (- 0,36 kg) - 2200 kcal
Medelvikt v.02 - 86,24 (- 0,60 kg) - 2200 kcal
Medelvikt v.03 - 85,32 (- 0,92 kg) - 2200 kcal
Medelvikt v.04 - 84,82 (- 0,50 kg) - 2200 kcal
Medelvikt v.05 - 84,59 (- 0,13 kg) - 2200 kcal
Medelvikt v.06 - 84,11 (- 0,48 kg) - 2200 kcal
Medelvikt v.07 - 83,87 (- 0,24 kg) - 2200 kcal
Medelvikt v.08 - 83,30 (- 0,57 kg) - 2200 kcal
Medelvikt v.09 - 84,00 (+0,70 kg) - 2000 kcal
Medelvikt v.10 - 84,39 (+0,39 kg) - 1800 kcal

Så jag undrar om det finns några närings- / vitaminbrister som är vanliga vid dessa syntom, främst huvudvärken som stör mig även när jag jobbar (typ b-vitamin?).
Eller kan det vara någon förkylning eller liknande som ligger på gränsen till att blomma ut och som gör att min viktnedgång inte går som den ska?

Heddaway
2014-03-24, 10:42
Jag hade konstant huvudvärk, yrsel och detta ledde ju även till illamående i kanske 2-3 månader. Jag åt definitivt för dåligt och fick inte i mig det jag behövde + att det förmodligen var klassisk spänningshuvudvärk.

Så det kan vara så att du går runt och spänner käkar och nacke omedvetet och detta förvärrades för mig dagarna med tung styrketräning. Värktabletter funkade inte för mig utan det var helt enkelt att finna "ursprunget" till värken

edit: Stress låg också bakom och jag har även s.k struma, fel på ämnesomsättningen så gick varken ner lr upp fast jag både åt mer och mindre.

Mickee
2014-03-24, 13:16
Jag hade konstant huvudvärk, yrsel och detta ledde ju även till illamående i kanske 2-3 månader. Jag åt definitivt för dåligt och fick inte i mig det jag behövde + att det förmodligen var klassisk spänningshuvudvärk.

Så det kan vara så att du går runt och spänner käkar och nacke omedvetet och detta förvärrades för mig dagarna med tung styrketräning. Värktabletter funkade inte för mig utan det var helt enkelt att finna "ursprunget" till värken

edit: Stress låg också bakom och jag har även s.k struma, fel på ämnesomsättningen så gick varken ner lr upp fast jag både åt mer och mindre.

Okej det låter väldigt likt mig faktiskt. När jag väl tänker efter har jag varit väldigt spänd i nacken i slutet av dagen, dock inte tänkt på om man spänner käken.

Har börjat på ett nytt jobb för ett tag sen så detta kanske är någon slags stress som jag inte känner av direkt som ligger bakom både huvudvärken och viktökningen.

Kosten ser jag som rätt bra, dock är jag inte så insatt i näringen / vitaminerna i den så kan fortfarande vara något sånt också

ubbe88
2014-03-24, 13:32
Magnesium-tillskott löser nog ditt problem

Sohlsken
2014-03-24, 13:35
Jag vet inte riktigt vad det kan bero på, kanske har det med ämnesomsättningen att göra? Du kanske har passerat gränsen till svält och att ämnesomsättningen har saktat ned.

Vad jag har läst här på sajten verkar liknande hända kring två månader in på deffen, mitt tips är att du provar att ha en ätardag i veckan då du fyller på med kolhydrater :)

Vet ej vilka dina makron är, själv ligger jag på 75-90g/kolhydrat dag och på ätardagen dubblar jag det. Det kan sakta ned deffen en smula men kan ändå vara värt ett försök.

Lycka till!

::EDIT:: Om du inte räknar makronutrienter kan det vara värt att se att du får i dig tillräckligt av allting och se över ditt intag. Stickyn här i defforumet är rätt bra att gå på.

Mickee
2014-03-24, 13:52
Magnesium-tillskott löser nog ditt problem

Funderade på magnesium också, beställde en burk ZMA igår så får utvärdera efter en vecka med det eller nått.

ubbe88
2014-03-24, 14:28
Funderade på magnesium också, beställde en burk ZMA igår så får utvärdera efter en vecka med det eller nått.

Har haft så sjukt mycket huvudvärk och migrän i samband med träning och matcher. Sen jag började med magnesium så har jag nästan aldrig huvudvärk och migränen har försvunnit helt.

Huvudvärk i samband med träning för mig var antingen: Vätskebrist, magnesiumbrist eller brist på elektrolyter (salter som natrium, kalium)

Magnesiumbrist är vanligt.

Det kan ta ett tag så ha lite tålamod när du börjar med magnesium.

Mickee
2014-03-24, 20:30
Har haft så sjukt mycket huvudvärk och migrän i samband med träning och matcher. Sen jag började med magnesium så har jag nästan aldrig huvudvärk och migränen har försvunnit helt.

Huvudvärk i samband med träning för mig var antingen: Vätskebrist, magnesiumbrist eller brist på elektrolyter (salter som natrium, kalium)

Magnesiumbrist är vanligt.

Det kan ta ett tag så ha lite tålamod när du börjar med magnesium.

Jag dricker mycket vatten, och tror jag får i mig tillräckligt med salt också, så magnesiumbrist är inte alls omöjligt.

Det, eller stress som Heddaway nämnde.

Tack för tipset!

ubbe88
2014-03-24, 21:17
Jag dricker mycket vatten, och tror jag får i mig tillräckligt med salt också, så magnesiumbrist är inte alls omöjligt.

Det, eller stress som Heddaway nämnde.

Tack för tipset!

Inga problem, har själv haft ett helvete med det där. Stress gör så magnesiumet försvinner ur kroppen..

Hoppas de löser sig för dig :)

R Scarpa27
2014-10-07, 18:36
lånar tråden lite ist för att skapa ny...
jag har haft svår huvudvärk typ migränaktig det senaste, inte kännt av huvudvärk på över ett år innan detta började spöka...

hänt ca 3 ggr på 2 veckor nu spänningar, ont i ögonen och tryck i huvudet...

vatten osv dricker jag.
dock varit i deprission det senaste kan det ha med detta att göra?
hjälper magnesium tillskott som vissa av Er rekomenderat?

annat man bör tänka på? som även kan orsaka sådant här osv?

slackerguru
2014-10-07, 18:56
Vad väger du och hur mycket rör du på dig? :)